Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monilla normaalipainoisillakin on nykyään raskausdiabetes?

Vierailija
20.05.2013 |

Muutaman vuoden sisällä todella moni tuttavapiiriini kuuluvista raskaana olevista on diagnosoitu raskausdiabeetikoksi. Lähes kaikki heistä kuitenkin ovat aivan normaalipainoisia, useat jopa hyvinkin hoikkia (lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa painoindeksillä mitattuna). Aina varoitellaan, että lihavuusepidemia aiheuttaa yhä enemmän raskausdiabetestä ja että siksi rd lisääntyy kokoajan, kun lihavuuskin yleistyy. Se on varmasti ihan totta, mutta miksi rd on lisääntynyt myös normaalipainoisilla? Vai onko se? Onko tuttavapiiriini vain osunut kaikki poikkeustapaukset?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitä tukitaan laajemmin, aiemmin ei. esim isosikollani oli luultavasti raskausdiabetes, mutta häntä ei nuorena ja hoikkana tutkittu. Lapset oli liki 4 500 g syntyessään ( sisareni on alle 50-kiloinen, alle 160 cm)

Vierailija
2/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni se raskausdiabetes tulee jos on riski muutenkin sairastua diabetekseen. Siis perinnöllinen riski siihen 1.diabetekseen. Näin olen ainakin luullut, mutta mikäköhän totuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 % RD:n saavista ei ole mitään riskitekijöitä. Siis ovat normaalipainoisia eikä ole esim. sukurasitusta. Voi olla että testien rajat on vedetty liian ahtaalle. Itselläkin näin ja hirveä hössötys sokereista ja molemmat lapset olivat kuitenkin tasan keskipainoisia eivätkä kärsineet hypoglykemioista synnytyksen jälkeen.

Vierailija
4/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on kakkostyypin diabetekseen jos on rdm. niitä löytyy enempi sen takia kun nykyään myös normaalipainoiset seurataan, lisäksi kaikkia joilla on yksikin arvo rajalla kutsutaan raskausdiabeetikoiksi ja niille aloitetaan kotiseuranta.

Vierailija
5/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seula tiukentunut.

Vierailija
6/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylipainoinen ja rd on tutkittu joka kerta, nyt kolmas raskaus. Koska sokerirasitus on ihan hirveä keikka, pyysin tälläkertaa sokerimittarin ja seurantakaavakkeen kotiin. Minusta se oli oikein hyödyllinen tapa, näin itse käytännössä verensokerin liikkeet syömisieni mukaan.

Diabetesta ei ollut tälläkään kertaa. Sensijaan tuli todistettua se mitä itsekkin olin epäillyt, että toisinaan ruoan jälkeen sokerit tippuu vähän liian nopeasti, nyt "uskallan" paremmin reagoida siihen.

Vierailija
7/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen joskus miettinyt, että onko ne rajat liian ahtaat, ja pidetäänkö muutenkin asiasta siinä mielessä liian suurta melua, että äidit stressaavat itsensä puolikuoliaiksi raskausaikana syömisistään.

Vierailija
8/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on kakkostyypin diabetes joten jouduin noihin testeihin. Ja rd:hän minulla todettiin. Nippa nappa ylitin sen raja-arvon. Hirveä hössötys neuvolassa, ruokaohjeet ja seuranta. Olen normaalipainoinen ja lapset olleet myös. Tiedän että riski saada kakkostyypin diabetes on geenien takia suuri, joten pidän painon kurissa. En hirveästi viitsinyt huolestua tuosta rd:sta. Isäni sokeriarvoihin verrattuna omat arvoni oli aivan normaalit. Jos söin jäätelöä ja pullaa peräkkäin, arvo kävi lyhyen aikaa yli sen sallitun (testasin). Normaalilla syömisellä arvoja ei saanut menemään yli siitä sallitusta, mikä se nyt sitten taas olikaan. Tuli vähän sellainen olo koko höösäyksestä, että sillä saadaan neuvolan tädit tuntemaan itsensä tärkeäksi. Hyvähän se toki että seurataan, mutta on rajat tosiaan aika tiukat millä luokitellaan rd-rapaukseksi.

Vierailija
9/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina syytetään omenavartaloisia ja lievästi ylipainoisia raskaanaolevia raskausdiabeteksen uhasta. Mulla oli bmi 27 ja sokerirasituksessa ideaaliset tulokset, ei lähelläkään diabetesvaaraa. Suvussani ei ole diabetestä kenelläkään vaikka lähes kaikki ovat omenavartaloisia ja lievästi ylipainoisia. Mulla ei myöskään paino nouse raskausaikana lähes yhtään, ei ole turvotuksia eikä korkeata verenpainetta. Monella laihalla ihmisellä sen sijaan on sokerit huipussaan, turvotuksia ja paino nousee 30kg. Ärsyttää yleistäminen ja on kiva näyttää neuvotätsyille, miten terve olen.

Vierailija
10/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä, miksi itsekin olen raskausdiabeetikko, vaikka mitään sukurasitetta ei ole ja bmi ennen raskautta 23. Elimisö ei vain kestä jostain syystä raskautta niin hyvin kuin pitäisi. 7 kertaa syön tällä hetkellä päivässä ja 5 kiloa on vain tullut lisää onneksi, 32 viikko menossa.

Vierailija
11/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kummassakaan raskaudessa todettu diabetesta mutta silti molemmat vauvat 4600g,mistäköhän sekin sitten johtuu? Olin ihan varma että testit narahtaa,mutta ei

Vierailija
12/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:56"]

Minun käsittääkseni se raskausdiabetes tulee jos on riski muutenkin sairastua diabetekseen. Siis perinnöllinen riski siihen 1.diabetekseen. Näin olen ainakin luullut, mutta mikäköhän totuus.

[/quote]

I tyypin diabetes ei ole periytyvää, vaan II tyypin diabetes. Minun ukillakin oli tuo ja niin vain oli virtsassa sokerit koholla, ei tosin sokerirasitustestin jälkeen verestä. BMI 21 ennen raskautta ja painoa tuli vain 10 kg.

Vierailija
13/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollut enemmänkin alipainoinen, ja silti rd. Luulen, että se johtuu ruokavaliosta :) MUTTA se, että mulla merkittiin raskausdiabetes papereihin, ei tarkoita että mulla oli se, vaan että mulla VOI olla ollut se. Siksi siis seurantalaitteet kotiin

Vierailija
14/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin raskausdiabetes löytyy kaikilta, koska seula on niin tiukka. Tuttavapiirissäni se on jokaisella, myös kahdella anorektikolla.

Vierailija
15/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan 1 tyypin diabetes on periytyvää  myös mutta perityyy useimmiten jo lapsena eli jos sen on saadakseen perinnöllisenä ni sen saa yleensä lapsena. sitä ei voi estää. 2 tyypin diabetes on perityvää myös mutta eritavalla, siihen vaikuttaa myös elintavat vahvasti

Vierailija
16/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:57"]

Nykyisin raskausdiabetes löytyy kaikilta, koska seula on niin tiukka. Tuttavapiirissäni se on jokaisella, myös kahdella anorektikolla.

[/quote]

No ei ollut mulla. Yksikään arvo ylittänyt seulaa. Sun tuttavapiirin perusteella et voi tehdä yleistystä. Nykyään muuten ei ole enää niitä 30 kg raskausaikana lihonneita niin paljon, koska sokeriarvoja seurataan. Niin ja mä syön karkkia ja herkkujakin monta kertaa viikossa, eikä silti ole tullut raskausdiabetestä eikä raskauskiloja kuin 4 (rv 33). Mä luulen että rd on lähinnä perinnöllinen juttu ja sekin on yksilöllistä miten kunkin kroppa reagoi raskauteen.

Vierailija
17/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Anorektikolla voikin olla rd juuri siksi, että elimistö on mennyt sekaisin laihduttamisesta.

Vierailija
18/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:04"]

[/quote]

No ei ollut mulla. Yksikään arvo ylittänyt seulaa. Sun tuttavapiirin perusteella et voi tehdä yleistystä. Nykyään muuten ei ole enää niitä 30 kg raskausaikana lihonneita niin paljon, koska sokeriarvoja seurataan. Niin ja mä syön karkkia ja herkkujakin monta kertaa viikossa, eikä silti ole tullut raskausdiabetestä eikä raskauskiloja kuin 4 (rv 33). Mä luulen että rd on lähinnä perinnöllinen juttu ja sekin on yksilöllistä miten kunkin kroppa reagoi raskauteen.

[/quote]

Miten sokeriarvot ja raskauskilot liittyy toisiinsa? Mulle on tullut joka raskaudessa (5kpl) 30 kg painoa lisää, eikä ikinä ole ollut ongelmaa sokerien, verenpaineiden tms. kanssa. Enkä ole tuttavapiirini ainut.

Vierailija
19/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

Miten sokeriarvot ja raskauskilot liittyy toisiinsa? Mulle on tullut joka raskaudessa (5kpl) 30 kg painoa lisää, eikä ikinä ole ollut ongelmaa sokerien, verenpaineiden tms. kanssa. Enkä ole tuttavapiirini ainut.

[/quote]

Sulla on varmaan hirveät raskausarvet ja roikkuva nahka, jos olet lihonnut ja laihtunut viisi kertaa 30 kg. Kamalaa jojoilua.

Vierailija
20/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 16:13"]

Nyt sitä tukitaan laajemmin, aiemmin ei. esim isosikollani oli luultavasti raskausdiabetes, mutta häntä ei nuorena ja hoikkana tutkittu. Lapset oli liki 4 500 g syntyessään ( sisareni on alle 50-kiloinen, alle 160 cm)

[/quote]

Tai sitten ei. Joillekin tulee isoja vauvoja vaikka ei olekaan mitään raskausdiabetesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme