Miten ihminen voi olla niin sivistymätön, että
ei oikeasti tiedä mitä tarkoittaa mm. holokausti, kapitalismi ja feminismi? Onko tuollaiseen tietämättömyyteen "sivistys"sanojen suhteen mitään muuta selitystä kuin tyhmyys?
Kommentit (95)
Sivistymättömyys ja tyhmyys eivät ole synonyymejä.
Mistä ihmeestä sä niin päättelit että tässä ollenkaan oli kysymys mistään nauramisesta? Omituinen kommentti. Siitä nyt kai lähinnä ettei jotkut ymmärrä noiden sanojen merkitystä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:24"]
No minä muistutan sitäkin että kaikki ei ymmärrä vitsiä. Eräät nyt ottaa kaiken sanotun totena. Huumorintajuttomat reppanat. Brutaaliahan se on jos aiheena on holokausti mutta kyllä vakavillekin asioille voi nauraa.
[/quote]
Kommentoija nro 10; ei, valitettavasti oli nimenomaan näiden tyttöjen kohdalla kysymys myös siitä etteivät tienneet mikä on pääskynen. Mykistävää. Myös asian kertonut kaveri oli järkyttynyt miten yksinkertaisia kaverit voivat olla vaikka toki parin muun tytön kanssa näiden kahden blondiuden on muissakin asioissa aiemmin todennut.
Toiset ovat kiinnostuneita vain aivan eri asioista ja kaikilla on varmasti sellaista tietoa mitä muita jatkuvasti arvostelevat eivät tiedä. En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään. 17 vuotias tyttöni ei tiennyt mikä on leski ja näitä vastaavia kuulee jatkuvasti. Jos joku selittäisi minkä takia kenenkään pitäisi kiinnostua asioista jotka eivät kiinnosta ollenkaan ja jotka eivät liity elämääsi mitenkään?? Kuka sen muutenkaan määrittelee mikä tieto kertoo sivistyksestä ja mikä ei???
No mutta eikö ole hyvä, että on olemassa näitä "tyhmiä", jotta ap:n kaltaiset voivat tuntea ylemmyydentuntoa. Ei ole niin mitätön se sinunkaan elämäsi enää :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:10"]
Toiset ovat kiinnostuneita vain aivan eri asioista ja kaikilla on varmasti sellaista tietoa mitä muita jatkuvasti arvostelevat eivät tiedä. En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään. 17 vuotias tyttöni ei tiennyt mikä on leski ja näitä vastaavia kuulee jatkuvasti. Jos joku selittäisi minkä takia kenenkään pitäisi kiinnostua asioista jotka eivät kiinnosta ollenkaan ja jotka eivät liity elämääsi mitenkään?? Kuka sen muutenkaan määrittelee mikä tieto kertoo sivistyksestä ja mikä ei???
[/quote]
Ensinnäkin leski on aivan tavallinen suomen kielen sana. Jos tyttäresi jää leskeksi, hän voi anoa vaikkapa leskeneläkettä, jos tietää, että hän on leski. Onko tyttärelläsi muutenkin noin huono perussanavarasto? Holokausti taas liittyy Euroopan hirvittävimpään kansanmurhaan, ja varmasti olet ihan pakostikin joutunut kuulemaan siitä koulussa. Sanooko nimi Hitler sinulle mitään? Historiaa luetaan koulussa sen takia, ettei se toistaisi itseään.
En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään.
[/quote]
Miten sä tiedät, ettei se kiinnosta sua yhtään, jos et tiedä, mikä se on? Tää ei mun logiikkaan mahdu - vai ootko sä päättänyt joskus kehdossa, mitkä asiat sua kiinnostaa ja pidättäydyt sitten loppuelämäsi kaikesta muusta?
Ei sillä, ei muakaan holokausti kiinnosta, minusta se on vastenmielinen ilmiö. Mutta tiedän silti, mitä se tarkoittaa, ja siitä tiedänkin, ettei minua kiinnosta.
Kyseessä ovat nämä curlaajien lapset, joiden äitiliini on varmistanut, ettei tarvitse osallistua liikunnantunnille (ettei tarvitse hävetä suihkussa), äidinkielen tunnille (ettei tarvitse pitää esitelmää), biologian tunnille (ettei tarvitse silpoa kalaa), historian tunnille (on liian rankkoja aiheita), uskonnon tunnille (ettei opettaja vain pääse suoltamaan mitään kristinuskoa puoltavaa eri uskontoja esitellessään) ja niin edelleen ja niin edelleen...
Kaikki ap:n mainitsemat sanat tulevat vastaan viimeistään peruskoulun 7. luokkaan mennessä, eli jos on onnistunut oppivelvollisuutensa kahlaamaan läpi, pitäisi sanoilla olla ainakin jonkinlainen merkitys. Tietysti jos on vain ollut koulussa yksinkertaisesti laiska, siitähän ei voi muita syyttää.
Osin kyse voi olla ikäeroista.
Lehdessä kun oli juttu, että nuoret eivät tunnista naurista kuvasta, sanoi nuori että eihän mummotkaan tunnista litsi-hedelmää kaupassa. Yhtä tyhmiä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:31"]
Osin kyse voi olla ikäeroista.
Lehdessä kun oli juttu, että nuoret eivät tunnista naurista kuvasta, sanoi nuori että eihän mummotkaan tunnista litsi-hedelmää kaupassa. Yhtä tyhmiä?
[/quote]
Hei tää oli hyvä! Peukku.
No tiedon puutettahan tuo on, mikä ei itsessään ole sama kuin tyhmyys. Tuollaisen tiedon puute vaatii kuitenkin myös kiinnostuksen puutetta ympäröivää maailmaa, yhteiskuntaa ja historiaa kohtaan, mikä viittaa jo tyhmyyteen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:00"]
Kommentoija nro 10; ei, valitettavasti oli nimenomaan näiden tyttöjen kohdalla kysymys myös siitä etteivät tienneet mikä on pääskynen. Mykistävää. Myös asian kertonut kaveri oli järkyttynyt miten yksinkertaisia kaverit voivat olla vaikka toki parin muun tytön kanssa näiden kahden blondiuden on muissakin asioissa aiemmin todennut.
[/quote]
Vaikutat erittäin sivistyneeltä ja lisäksi älysi suorastaan loistaa aloituksesta ja jatkokommenteistasi, onneksi olkoon :D
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:20"]
[/quote]
Ensinnäkin leski on aivan tavallinen suomen kielen sana. Jos tyttäresi jää leskeksi, hän voi anoa vaikkapa leskeneläkettä, jos tietää, että hän on leski. Onko tyttärelläsi muutenkin noin huono perussanavarasto? Holokausti taas liittyy Euroopan hirvittävimpään kansanmurhaan, ja varmasti olet ihan pakostikin joutunut kuulemaan siitä koulussa. Sanooko nimi Hitler sinulle mitään? Historiaa luetaan koulussa sen takia, ettei se toistaisi itseään.
[/quote]
Jos olisit puhunut suoraan toisesta maailmansodasta olisin tiennyt. Ja ymmärrän tyttäreni puhetta ja se riittää minulle.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:35"]
Kaveri totesi joskus näin: "Mä oon ehkä allerginen nikkelille ja ehkä jollekin muullekin raudalle".
Tuohon on enää vaikea sanoa mitään.
[/quote]
REPS:)
[/quote]
OMG... Tän on pakko olla wt kamaa:)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
Jos olisit puhunut suoraan toisesta maailmansodasta olisin tiennyt. Ja ymmärrän tyttäreni puhetta ja se riittää minulle.
[/quote]
Eikö tyttärelläsi ole mitään muuta ihmissuhteita kuin sinä? Täytyy kai aika monen muunkin ymmärtää tyttäresi puhetta - ja tyttäresi ymmärtää muiden puhetta.
Mistä aloituksesta? En ole aloittanut tätä ketjua, ja tuskin olen myöskään sen suuren ihmetyksen kanssa yksin että on lukiossa olevia lähes aikuisia jotka eivät tiedä mikä on pääskynen, et taida tietää sinäkään, etkä myöskään aloittajan mainitsemia sanojasi, kommentistasi päätellen joissa selkeästi olet olennaisen äärellä. :DDDD
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Vaikutat erittäin sivistyneeltä ja lisäksi älysi suorastaan loistaa aloituksesta ja jatkokommenteistasi, onneksi olkoon :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:21"]
En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään.
[/quote]
Miten sä tiedät, ettei se kiinnosta sua yhtään, jos et tiedä, mikä se on? Tää ei mun logiikkaan mahdu - vai ootko sä päättänyt joskus kehdossa, mitkä asiat sua kiinnostaa ja pidättäydyt sitten loppuelämäsi kaikesta muusta?
Ei sillä, ei muakaan holokausti kiinnosta, minusta se on vastenmielinen ilmiö. Mutta tiedän silti, mitä se tarkoittaa, ja siitä tiedänkin, ettei minua kiinnosta.
[/quote]
En ole kiinnostunut asioista jotka eivät kosketa minua ollenkaan ja joiden kanssa en ole tekemisissä koskaan. Olen matkustellut varmaankin melko usein muttei minulla pienintäkään kiinnostusta kierrellä museoita tai joitain historiallisia nähtävyyksiä. Intressini ovat aivan muualla. Samoin se on kotonakin. Voisi varmaan sanoa että minua kiinnostaa ne asiat joista itse pidän ja joista saan hyvää mieltä ja hyvänolon tunnetta.
Jos ihminen ei tiedä, mitä tarkoittaa holokausti, kapitalismi ja feminismi, niin voisi ehkä sanoa, että tämä ei paljon seuraa ympäristöään ja kulkee mahdollisesti laput silmillä. Vasta kun selität hänelle hyvin, mitä nämä kolme tarkoittavat, eikä hän senkään jälkeen tiedä, mitä ne tarkoittavat, voi häntä ehkä kutsua hieman yksinkertaiseksi.