Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihminen voi olla niin sivistymätön, että

Vierailija
20.05.2013 |

ei oikeasti tiedä mitä tarkoittaa mm. holokausti, kapitalismi ja feminismi? Onko tuollaiseen tietämättömyyteen "sivistys"sanojen suhteen mitään muuta selitystä kuin tyhmyys?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella rasittavaa keskustella ihmisten kanssa, joille täytyy olla koko ajan avaamassa peruskäsitteitä ja selittämässä asioiden taustoja. Ja tällaisten ihmisten kanssa on ihan hirveän rajattu valikoima puheenaiheitakin, jos haluaa saada mielekästä keskustelua aikaiseksi.

Vierailija
62/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellanen ihminen ole tyhmä,joka ei tiedä,vaan sellanen joka ei edes halua oppia uutta. Itse yritän aina selvittää uusien sanojen merkityksen. En lähtisi tuollaisen "sivistymättömyyden" perusteella leimaamaan ketään tyhmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:10"]

Peruskoulun pääsee ihan hyvin läpi ilman että jää käteen muuta kuin ensimmäisen luokan matematiikka ja tavutus.

[/quote]

Paitsi että nykyisin ei opeteta lukemaan tavuttamalla vaan äänneliu'utuksella, joten nykylapset ja -nuoret eivät osaa enää tavuttaa. Jäljelle jää ekaluokan matematiikka - eli numeroiden tunnistaminen.

Vierailija
64/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on pelkästään kiinni ystäväpiiristä eikä mistään muusta. Tuppisuuna joutuisit istumaan monessakin porussa ihan varmasti joissa tuollaisia asioita ei koskaan puhuttaisi ja niitä on melkein kaikki. Ajankohtaisista ja omista asioistaan ihmiset yleensä puhuu.

[/quote]

Tuo nyt taisi olla vain pieni esimerkki siitä, että kun tietää kaikenlaisia perusjuttuja monelta eri aihealueelta, ei ole niin rajoittunut sen kanssa, mihin keskusteluihin pystyy osallistumaan ja kenen kanssa. Ja muuten, aika usein nuo ajankohtaiset aiheetkin juontuvat jostain menneisyydestä tai niillä on laajempia ulottuvuuksia yhteiskunnassa. Se on mielestäni älykkyyttä, että osaa katsoa asioita eri puolilta ja myös muiden ihmisten näkökulmasta.   

Vierailija
65/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on pelkästään kiinni ystäväpiiristä eikä mistään muusta. Tuppisuuna joutuisit istumaan monessakin porussa ihan varmasti joissa tuollaisia asioita ei koskaan puhuttaisi ja niitä on melkein kaikki. Ajankohtaisista ja omista asioistaan ihmiset yleensä puhuu.

[/quote]

Silloin se ei nimenomaan ole ystäväpiiristä kiinni, mistä asioista pystyy keskustelemaan kun tuntee tällaisia peruskäsitteitä ja vähän asioiden taustoja. Ihan tuntemattomienkin kanssa löytyy äkkiä jotain yhteistä juteltavaa.

Vierailija
66/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:17"]

ei oikeasti tiedä mitä tarkoittaa mm. holokausti, kapitalismi ja feminismi? Onko tuollaiseen tietämättömyyteen "sivistys"sanojen suhteen mitään muuta selitystä kuin tyhmyys?

[/quote]

on, ja se on salaisuus

Vierailija
67/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin. Jos mua kiinnostaa vaan rakenne kynnet, meikit ja merkki laukut niin mitä teen holokausti tiedolla. Ihan turhaa aivo kapasiteetin hukkaamista. Et jos opettelisin vaikka nyt sen holokaustin (vaikkei kiinnosta) niin sillohan vois vaikka joku tärkee merkki laukku pudota muistista pois. Eikä tää siis tee mua huonoks ihmiseks, ainakaan mun mielestä.

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:10"]

Toiset ovat kiinnostuneita vain aivan eri asioista ja kaikilla on varmasti sellaista tietoa mitä muita jatkuvasti arvostelevat eivät tiedä. En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään. 17 vuotias tyttöni ei tiennyt mikä on leski ja näitä vastaavia kuulee jatkuvasti. Jos joku selittäisi minkä takia kenenkään pitäisi kiinnostua asioista jotka eivät kiinnosta ollenkaan ja jotka eivät liity elämääsi mitenkään?? Kuka sen muutenkaan määrittelee mikä tieto kertoo sivistyksestä ja mikä ei??? 

[/quote]

Vierailija
68/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:55"]

Eräs nainen selitti "kasvinsyönnin taustalla on esteettinen näkemys". Siinä oli hieman naurussa pitelemistä :D

[/quote]

Jospa hän halusi näyttää porkkanalta:)

Vierailija
69/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku selittää mulle mikä on toinen maailman sota?

Vierailija
70/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:35"]

Kaveri totesi joskus näin: "Mä oon ehkä allerginen nikkelille ja ehkä jollekin muullekin raudalle".

Tuohon on enää vaikea sanoa mitään.

[/quote]

En nähnyt tuossa mitään omituista.

Vierailija
71/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:55"]

Eräs nainen selitti "kasvinsyönnin taustalla on esteettinen näkemys". Siinä oli hieman naurussa pitelemistä :D

[/quote]

No onhan se noinkin, kyllä kasvis on kauniimpi kuin sian niska tai perse.

Vierailija
72/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joillakin on isommat aivot... ja joillakin isommat - no, keuhkot.

Niillä mennään.

Vierailija
73/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelukyvyttömyydestä ei kai sentään ole kyse, pystymmehän me nauttimaan keskusteluista kehitysvammaisten ja lastenkin kanssa, myös lemmikkien seuraa arvostetaan korkealle vaikka ne eivät osaa puhua ollenkaan - ja ehkä juuri siksi!

Vierailija
74/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon esteettisen sekoittamisessa eettiseen ei välttämättä ole edes tietämättömyys taustalla, vaan hetkellinen sanojen sekoittaminen. Sitä sattuu ainakin mulle!

Vierailija
75/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:51"]

Keskustelukyvyttömyydestä ei kai sentään ole kyse, pystymmehän me nauttimaan keskusteluista kehitysvammaisten ja lastenkin kanssa, myös lemmikkien seuraa arvostetaan korkealle vaikka ne eivät osaa puhua ollenkaan - ja ehkä juuri siksi!

[/quote]

Kyllä, mutta jos keskustelen lapsen tai kehitysvammaisen kanssa niin minulla on hieman erilaiset odotukset siitä mistä on hyvä idea keskustella ja miten. Ja tottakai heidän seuraansa voi arvostaa, suurestikin. Ei tässä ole kyse siitä, ketä voi arvostaa noin ylipäänsä, tai kuka voi olla mukava tai hyväsydäminen ta tärkeä. Kysymys on yleissivistyksestä. En haluaisi puhua kaikkien aikuisten kanssa samoja asioita joista puhun lapsen tai kehitysvammaisen kanssa, eikä pelkkä lemmikin sanaton kontakti riittäisi minulle. No, ehkä ihmiset ovat tässä asiassa vain erilaisia.   

Vierailija
76/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:35"]

Just niin. Jos mua kiinnostaa vaan rakenne kynnet, meikit ja merkki laukut niin mitä teen holokausti tiedolla. Ihan turhaa aivo kapasiteetin hukkaamista. Et jos opettelisin vaikka nyt sen holokaustin (vaikkei kiinnosta) niin sillohan vois vaikka joku tärkee merkki laukku pudota muistista pois. Eikä tää siis tee mua huonoks ihmiseks, ainakaan mun mielestä.

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:10"]

Toiset ovat kiinnostuneita vain aivan eri asioista ja kaikilla on varmasti sellaista tietoa mitä muita jatkuvasti arvostelevat eivät tiedä. En itsekään kyllä tiedä mikä on holokausti koska se ei kiinnosta minua yhtään. 17 vuotias tyttöni ei tiennyt mikä on leski ja näitä vastaavia kuulee jatkuvasti. Jos joku selittäisi minkä takia kenenkään pitäisi kiinnostua asioista jotka eivät kiinnosta ollenkaan ja jotka eivät liity elämääsi mitenkään?? Kuka sen muutenkaan määrittelee mikä tieto kertoo sivistyksestä ja mikä ei??? 

[/quote]

[/quote]

Ohhoh miten huono ihoni onkaan nykyään??!!! No onneksi siellä missä liikun ei ole juurikaan peilejä ja kuljen siihen aikaan ettei muut pääse näkemään. Silmälasini kuulemma pukevat minua toisaalta jotkut ovat sanoneet että ne peittävät silmäni ja siksi pukevat. Kävin korjauttamassa kenkäni seitsemännen kerran. Ovat palvelleet hyvin minua enkä muita kenkiä koskaan tarvitsekaan enkä haluaisikaan ne ovat kotimaiset Hertta Juurakon suunnittelemat. Eilen näin kärpäsen lentävän eikä sen tarkkaa määritelmää eikä historiaa tienneet ketkään muut!!??? Järkytyin pahasti ja palasin kotiini lukemaan antiikin historian vaiheita ja sen vaikutuksesta ilmastomme muuttumiseen ja työoloihin muuttuvassa kaukoidässä.

Vierailija
77/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin nuo holokaustit yms termit oli esimerkkejä. esimerkkinä oli myös kollegat, ei ystävät. Minä keskustelen todella monipuolisesti eri asioista työkavereiden, avomiehen, sukulaisten, ystävien, tuttujen, asiakkaiden jne kanssa. Omista asioistani en puhu kuin läheisempien ihmisen kanssa. Ystävienkin kesken puhutaan paljon yhteiskunnasta, taloudesta, ilmiöistä, opiskelusta ja siihen liittyvistä aiheista sekä työelämästä. Ilmeisesti ollaan todella erilaisia ihmisiä kun minä koen aidosti tarvitsevani laajan sanavaraston ihan arjessa käytävissä keskusteluissa. Ymmärrän toki oikein hyvin että kaikilla ei näin ole.

Vierailija
78/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällistyttävän paljon löytyy täältäkin aikuista (?) porukkaa, jonka mielestä mitään ei tarvitse tietää.

Vierailija
79/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holokausti?

Eikö se oo joku sellanen laser-juttu...?

Vierailija
80/95 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 16:32"]

Holokausti?

Eikö se oo joku sellanen laser-juttu...?

[/quote]

Joo, hyvin oo hajulla.