Miten ihminen voi olla niin sivistymätön, että
ei oikeasti tiedä mitä tarkoittaa mm. holokausti, kapitalismi ja feminismi? Onko tuollaiseen tietämättömyyteen "sivistys"sanojen suhteen mitään muuta selitystä kuin tyhmyys?
Kommentit (95)
Jos sua ajatuksena miellyttää, että kyseessä on tyhmyys, niin olkoon niin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:18"]
Jos sua ajatuksena miellyttää, että kyseessä on tyhmyys, niin olkoon niin.
[/quote]
Ei varsinaisesti miellytä tai ole miellyttämättä, mutta en keksi muuta vedenpitävää selitystä. Keksitkö itse?
Samaa olen miettinyt että mihin tää maa on menossa....just kuulin että pari 17-vuotiasta oli kysymysmerkkeinä olleet kun kaveri kehui nähneensä pääskysen eli että kesä on täällä. Tosiaan, kuinka tyhmäksi tämä kansa vielä ehtiikään? Onko koulujen opetusohjelmassa tapahtunut jotain radikaalia viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vai miten yleissivistys tuntuu kadonneen tyystin, varsinkin niiltä jotka eivät sitä edes kotoaan saa?
No minä muistutan sitäkin että kaikki ei ymmärrä vitsiä. Eräät nyt ottaa kaiken sanotun totena. Huumorintajuttomat reppanat. Brutaaliahan se on jos aiheena on holokausti mutta kyllä vakavillekin asioille voi nauraa.
Siis että eivät tienneet tytöt mikä on pääskynen ja se on jotenkin niin käsittämätöntä...
quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:23"]
Samaa olen miettinyt että mihin tää maa on menossa....just kuulin että pari 17-vuotiasta oli kysymysmerkkeinä olleet kun kaveri kehui nähneensä pääskysen eli että kesä on täällä. Tosiaan, kuinka tyhmäksi tämä kansa vielä ehtiikään? Onko koulujen opetusohjelmassa tapahtunut jotain radikaalia viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vai miten yleissivistys tuntuu kadonneen tyystin, varsinkin niiltä jotka eivät sitä edes kotoaan saa?
[/quote]
no joidenkin kohdallahan kyse on valinnasta, joka perustuu siihen, että noille kaikille on olemassa myös suomenkielinen sana, ja he haluavat käyttää vain suomenkielisiä sanoja. Silloin kyse ei varsinaisesti ole tyhmyydestä, ehkä lähinnä kohtuuttomasta itsepäisyydestä ja suhteellisuudentajun puutteesta?
Kapitalismin määrittely on toki tunnetusti hankalaa ja feminismillekin löytyy sen verran monta määritelmää, että voihan siinä sivistyneempikin hämmentyä. Tai ehkä kai nimenomaan sivistyneempi, joka tietää käsitteiden moniselitteisyydestä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:23"]
Keksin usemmankin selityksen, mut mitä väliä?
[/quote]
Aloituksessa kysyttiin niitä mahdollisia selityksiä, joten sitä väliä.
Ei kai vaan että tytöt eivät tunteneet sitä vanhaa sanontaa Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään, eivätkä siis tiennee, millä aasinsillalla pääskysestä päästään kesään.
quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:25"]
Siis että eivät tienneet tytöt mikä on pääskynen ja se on jotenkin niin käsittämätöntä...
quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:23"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä ovat keskittyneet muihin asioihin ja ymmärtävät niistä enemmän kuin sinä ja minä. Tuollaiset ihmiset voivat kuitenkin olla aivan onnellisia ja kelvollisia kansalaisia ja myös onneksi ympäristölleen. Sydämen sivistys on tärkeämpää kuin kaikenmaailman ismit! :-)
Niinpä, ehkä se johtuu siitä, että meillä vanhemmilla on entistä vähemmän aikaa ja energiaa viettää aikaa lastemme kanssa. Juuri sellaisisa tilanteissahan tuollaiset "Kuu kiurusta kesään..." -jutut siirtyvät sukupolvelta seuraavalle. Mutta eihän ne siirry, jos sitä yhteistä aikaa ei ole, tai jos sekä aikuiset että lapset vain pelaavat kaiken vähäisenkin vapaa-aikansa kännykkä- ja tietokonepelejä.
Kaveri totesi joskus näin: "Mä oon ehkä allerginen nikkelille ja ehkä jollekin muullekin raudalle".
Tuohon on enää vaikea sanoa mitään.
Ei minusta syynä välttämättä tyhmyys ole. Tyhmyys minusta tarkoittaa älyllisen kapasiteetin puutetta, ja sitä ei ihmsiellä tarvitse olla että on sivistymätön. Tunnen esimerkiksi erään mielestäni huippuälykkään insinöörin, joka on melkoisen sivistymätön yleistietoasioissa, koska häntä ei sellaiset ole koskaan kiinnostaneet eikä välitä myöskään tietää asioita vain vaikuttaakseen muiden silmissä sivistyneeltä.
Kaikkea ei aina voi tietää ennen kuin joku kertoo tai itse selvittää. Et sinäkään tiennyt ennen sitä näitä asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 16:17"]
Edelleenkin nuo holokaustit yms termit oli esimerkkejä. esimerkkinä oli myös kollegat, ei ystävät. Minä keskustelen todella monipuolisesti eri asioista työkavereiden, avomiehen, sukulaisten, ystävien, tuttujen, asiakkaiden jne kanssa. Omista asioistani en puhu kuin läheisempien ihmisen kanssa. Ystävienkin kesken puhutaan paljon yhteiskunnasta, taloudesta, ilmiöistä, opiskelusta ja siihen liittyvistä aiheista sekä työelämästä. Ilmeisesti ollaan todella erilaisia ihmisiä kun minä koen aidosti tarvitsevani laajan sanavaraston ihan arjessa käytävissä keskusteluissa. Ymmärrän toki oikein hyvin että kaikilla ei näin ole.
[/quote]
Niin. Ihmiset on erilaisia ja heitä kiinnostaa erilaiset asiat. Ei meidän tarvitse olla tekemisissä keskenämme ja kun pakosta siihen joudumme niin selviämme kyllä siitäkin helposti. Tapaan kyllä elämässäni erilaisia ihmisiä mitä itse olen mutta silloin minun roolini on saada ihmiset hyvälle tuulelle ja viihtymään. Minusta on lähinnä vain huvittavaa kun joku ei tiedä tai itse en tiedä ja sitä sitten ihmetellään. Nytkin sivustolla on otsikoissa sana jonka merkitystä en tiedä. Omaa äitiäni on ärsyttänyt tietämättömyyteni joistain asioista mutta se on hänen ongelmansa eikä minun. Hänessäkin on piirteitä jotka ärsyttävät minua.