Muita joiden elintaso romahti erossa?
Erosin 4 vuotta sitten. Meillä oli aika perinteinen työnjako miehen kanssa. Hän hoiti autot, muut tekniset, kaikki talousasiat jne. Minä enemmän kodin, lapsia jne.
Nyt lapset 50/50 ja oon tosi tiukoilla koko ajan, vaikka ex-mies maksaa ihan OK elarit. En ole käynyt lomilla Viroa pidemmällä lasten kanssa kertaakaan. Exän kanssa lapset laskettelee talvisin Lapissa ja ovat matkustelleet rantalomille etelään aivan kuten ennenkin.
Miten tästä kituutuksesta pääsisi eteenpäin?
Kommentit (102)
Ei, vaan mies nosti elintasoasi tilapäisesti, ja nyt se on taas takaisin sillä omalla tasollasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattele vaikka niin, että se nykyinen elintasosi on se omaa koulutusta vastaava normaalitasosi. Miehen ansiosta sait sitä ylöspäin. Nyt voit alkaa nostamaan sitä itse, esimerkiksi kouluttautumalla parempituloiseen ammattiin.
Miten sitten elän opiskeluaikana? Ja on mulla nytkin AMK-tutkinto. AP
Miten paljon sulla jää asumiskulujen, laskujen yms jälkeen käteen kuukaudessa? Siitä summasta voisi miettiä, olisiko jotain keinoja saada haluamiasi asioita teidän elämäänne. Toki joskus voi olla niin, että oikeasti on niin tiukkaa, että hankalaksi menee, mutta jos on jotain tiettyjä asioita (matkat, huvitukset kotimaassa) niin niiden suhteen voi ainakin yrittää miettiä ja laskeskella, miten niitä saisi toteutettua.
Ap, vastaatko? Onko sinulla käytössä budjetointi ja kuluseuranta?
Sinun ei auta kuin sopeutua. Älä mieti niin paljon mitä voit lapsille tarjota, se on hyvä että pääsevät isänsä kanssa reissuun ym. Kyseessä ei ole mikään elintasokilpa, lapset eivät välitä sinusta vähemmän sen takia että sinulla ei ole varaa kaikenlaiseen. Onhan se ihan loogista ettet pysty tarjoamaan samanlaista elintasoa rahallisesti.
Tavallinen elämä riittää ja esimerkiksi Viron matka on ihan tarpeeksi. Älä aja itseäsi piippuun sen tähden, riittää että selviätte arjessa ja lapsilla on rakastava äiti. Lapset ymmärtävät tällaiset asiat vanhetessaan.
Kova elämä on kun ei pääse Thaimaan matkalle.
Koska tulot ovat aika vakio, pitää karsia menoista, niitä pystyy säätelemään. Exceliin saa aika helposti itse tehtyä budjettipohjan, josta näkee suoraan mihin se raha häviää. Kun vasta opettelee, kehoitan säästämään kaikki kuitit ja pienet ostokset maksamaan rahalla. Kuiteista summat kirjanpitoon ja kun käteistä harvemmin on, jää pienet turhat asiat kauppaan. Aikoinaan kun ostin asunnon, tein itselleni helpon excelin juuri noin. Tulot yläriville ja menot siihen alle. Kaiken aamukahveista alkaen laskin ja lasken edelleen, jotta mulle jäisi rahaa säästöön ja voin joskus humputella ajattelematta rahan käyttöä. Vuosien saatossa olen huomannut kuinka turhat asiat karsiutuvat, sekä ostoksista että kaapeista, ja samalla teen vertailua kuinka paljon kulutustottumukseni ovat muuttuneet.
Ei heikentynyt, tulee aika mukavat elarit👍
Vierailija kirjoitti:
Ei heikentynyt, tulee aika mukavat elarit👍
Elarit loppuu aikanaan.
Kiristät exän takasin asuu niin ku noora teki
Sairasta että näin monet naiset edelleen iloisesti haluaa miehen maksavan rilluttelunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vastaatko? Onko sinulla käytössä budjetointi ja kuluseuranta?
Ei ole sellaista. Nordean apilla vähän seurailen.
Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.
Miksi allekirjoitit avioehtosopimuksen? Minulla ei ole tapana ampua itseäni jalkaan.
Se pitää etsiä nyt mies taas kaveriksi jakamaan menoja. Toisella kierroksella ei kannata olla enää kovin nirso. Kunhan vaan on vakavarainen, eikä väkivaltainen tms. kauheaa, niin saa kelvata.
Oma elintasoni on pysynyt aika lailla samana, ellei jopa vähän noussut, mutta ex-miehen olisi aika lailla romahtanut, ellen ihan lasten takia maksaisi hänelle (vaikka hän etä onkin) elareita. Nyt pystyy vuoroviikoin tarjoamaan ihan kohtuullisen peruselämän, toki kaikki ekstra kuten matkustaminen on sitten mun harteilla, ei exällä ole sellaiseen mahdollisuutta. Nyt suunnittelee talon ostoa nykyisensä kanssa. Sitten kyllä mun rahahanat menee kiinni siihen suuntaan.
Omista tuloista ja menoista se on kiinni, että miten erossa käy. Itse en ole omaa elintasoani koskaan halunnut kenenkään muun kuin itseni varaan rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi allekirjoitit avioehtosopimuksen? Minulla ei ole tapana ampua itseäni jalkaan.
Sen takia oletkin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia oletkin yksin.
Enpäs olekaan, vaan vakavaraisessa liitossa jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Miten elareita maksetaan, jos lapset 50/50?
Se on ihan vapaaehtoista, kyllä minunkin exäni maksaa "elatusmaksua" tai miksi sitä nyt halutaan sanoa ja lisäksi kaikki lasten isommat menot. Vaikka lapset on samoin sen 50/50. Tienaa paljon enemmän kuin minä ja järjestely on ihan hänen ehdottamansa, en ole vaatinut.
Sama juttu. Tuntuu että mihin sitä oikein lykäisi. Käytännössä aikanaan maksoin 80% kaikista menoista ja ihmisen vihollinen shoppaili tuon 20% ihan omiin menoihinsa.
mies52v