Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joiden elintaso romahti erossa?

Vierailija
13.07.2020 |

Erosin 4 vuotta sitten. Meillä oli aika perinteinen työnjako miehen kanssa. Hän hoiti autot, muut tekniset, kaikki talousasiat jne. Minä enemmän kodin, lapsia jne.
Nyt lapset 50/50 ja oon tosi tiukoilla koko ajan, vaikka ex-mies maksaa ihan OK elarit. En ole käynyt lomilla Viroa pidemmällä lasten kanssa kertaakaan. Exän kanssa lapset laskettelee talvisin Lapissa ja ovat matkustelleet rantalomille etelään aivan kuten ennenkin.

Miten tästä kituutuksesta pääsisi eteenpäin?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa päässälaskua vai mihin laskureita tai exceleitä tarvitaan? Kai nyt jokainen tietää nettotulonsa ja osaa siitä vähentää asumiskulut ja laskut. Lopuilla ruokaa tai mitä sitten tekeekin.

Jos kunnolla haluaa budjetoida, niin useamman vuoden kulut kannattaa ottaa huomioon - siksi excel ja siksi mulla ei ole enää asuntolainaa...

Mulla on ihan säännölliset tulot ja kulut joka kk vuodesta toiseen. Asuntolainaa ei ole ollut minullakaan vuosiin. Asuntolainan aikaankin oli säännölliset tulot ja menot.

Oho, tasaista elämää elät, kun kulut on joka kuukausi samat. Lapsia sinulla ainakaan ei ole, aloittajalla on.

Kyllä on lapsia, mitä yllättäviä ja ylimääräisiä kuluja lapsista tulee? Harrastukset on budjetoitu, vakuutus on budjetoitu, terveydenhoito on alaikäisille ilmaista, vaatteet ja urheiluvälineet on budjetoitu.

Ai, minä luulin, että olit tuo, joka ihmetteli miksi pitää olla laskureita tai exceleitä, kun päässälaskullakin pärjää. Minulle on tullut yllättäviä menoja, kun sairastuin niin, että olin viisi kuukautta Kelan päivärahalla eikä palkallista saikkua ollut kuin neljä viikkoa. Sairaskulut kaikkineen oli lähes paritonnia.

Lapsista tulee yllättäviä menoja vaikka niin, että lapsi joutuu suunniteltuun leikkaukseen. Siinä täytyy ottaa palkatonta vapaata tai palkata hoitaja, jos ei ole mitään ilmaista hoitopaikkaa. Lapsen toipilasaika voi olla viikkoja.

Vierailija
82/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etit varakkaan ukon

Zinc

Kuka tätä yläpeukuttaa? Kun olen esittänyt samaa, eukot alapeukuttaa hulluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elareita maksetaan, jos lapset 50/50?

Koska lainsäädäntö ei tunne sanaa vuoroasuminen se vanhempi, jonka luona lapset ei ole kirjoilla joutuu niitä elatuksia maksamaan ihan normaalin laskukaavan mukaan. Huomioon otetaan luonapitovähennys joka on n 50€/kk.

Meillä oli vuoroasuminen, eikä lastenvalvoja edes maininnut sanaa elatusmaksu, kun lasten elatuksesta sovittiin. Katsottiin vain, että kulut menevät puoliksi.

Vierailija
84/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko Άhteriin?

Vierailija
85/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa päässälaskua vai mihin laskureita tai exceleitä tarvitaan? Kai nyt jokainen tietää nettotulonsa ja osaa siitä vähentää asumiskulut ja laskut. Lopuilla ruokaa tai mitä sitten tekeekin.

Pitää tietää, kuinka paljon mihinkin menee rahaa. Sitten voi miettiä, mistä voi vähentää tai jättää jotain pois. Jos rahasta on pulaa, niin ei voi elää niin, että sitä käytetään niin pitkään kuin sitä riittää. Ensin siirretään säästöön ja sitten eletään loppukuu budjetin mukaan. Kuluja seurataan siinä matkan varrella, että kaikkeen riittää rahaa.

Kai ne omat menot nyt tietää ilman laskureitakin. 1700 netto - 700 vuokra - 200 laskut = 800. Tästä säästöön summa x, summalla x ruokaa jne. Ei mitenkään vaikeaa mielestäni.

Miten budjetoit lasten synttärit, kaverien lahjat, sairastumiset, autorempat, puhelimen tai läppärin hajoamisen, yllättävät reissut (tyyliin isoäidin synttärit)? Lapsella voi hajota talvikengät ja pitää ostaa uudet?

No minä ainakin tekisin niin, että yrittäisin säästöjen ja ruokakulujen jälkeen jättää tietyn summan käytettäväksi noita varten. Puhelimen tai läppärin hajoaminen on niin harvinainen kuluerä, että se sitten otettaisiin varmaan vaan niistä säästöistä. Mutta itse käytän terveyskeskusta, minulla ei ole autoa, lapsilla on synttäreitä KESKIMÄÄRIN alle yksi kuukaudessa kummallakin, ja isoäidin synttärit eivät ole yllättävä meno, eli siihen voi varautua. Ja pyrin ostamaan paljon asioita kirpputorilta. Mutta jos säästää vaikka matkaa varten, niin en näe ongelmaksi ottaa matkakassasta tarvittaessa 50 euroa uusiin talvikenkiin - ja joskus voi tuurilla löytää kengät kirppikseltä kympillä.

Itse olen joskus tehnyt niin, että päätin että ruokamenoissa pyrin siihen, että ne olisivat keskimäärin maksimissaan tietyn summan /päivä. Ja sitten pidin siitä kirjaa. Tässä ei ollut tarkoitus syödä huonompaa ruokaa tai tinkiä ravinnosta, vaan lähinnä ohjailla päivittäistä kuluttamista siihen, että ei aina söisi hintavia juttuja, ja että tulisi etsittyä halvempia vaihtoehtoja.

Vierailija
86/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kunnolla haluaa budjetoida, niin useamman vuoden kulut kannattaa ottaa huomioon - siksi excel ja siksi mulla ei ole enää asuntolainaa...

Mulla on ihan säännölliset tulot ja kulut joka kk vuodesta toiseen. Asuntolainaa ei ole ollut minullakaan vuosiin. Asuntolainan aikaankin oli säännölliset tulot ja menot.

Oho, tasaista elämää elät, kun kulut on joka kuukausi samat. Lapsia sinulla ainakaan ei ole, aloittajalla on.

Kyllä on lapsia, mitä yllättäviä ja ylimääräisiä kuluja lapsista tulee? Harrastukset on budjetoitu, vakuutus on budjetoitu, terveydenhoito on alaikäisille ilmaista, vaatteet ja urheiluvälineet on budjetoitu.

Ai, minä luulin, että olit tuo, joka ihmetteli miksi pitää olla laskureita tai exceleitä, kun päässälaskullakin pärjää. Minulle on tullut yllättäviä menoja, kun sairastuin niin, että olin viisi kuukautta Kelan päivärahalla eikä palkallista saikkua ollut kuin neljä viikkoa. Sairaskulut kaikkineen oli lähes paritonnia.

Lapsista tulee yllättäviä menoja vaikka niin, että lapsi joutuu suunniteltuun leikkaukseen. Siinä täytyy ottaa palkatonta vapaata tai palkata hoitaja, jos ei ole mitään ilmaista hoitopaikkaa. Lapsen toipilasaika voi olla viikkoja.

Pienituloisella, jolla jää asumismenojan ja laskujen jälkeen joku 800 euroa käyttörahaa, ei kyllä ole oikein mahdollisuutta budjetoida niin, että yllättävän sairastumisen tuomat suuret lisäkulut olisi noin vaan mahdollista kuitata säästöillä. Eli kyllä tuossa tapauksessa käytettäisiin sitten vaan ensin se matkakassa ja sitten haettaisiin apua ja taloudellista tukea kaupungilta (käytännössä siis sossusta, vai Kelakohan sitä nykyisin hoitaa). Pienituloinen ei siis voi PALKATA kotiin hoitajaa. Mutta kunnan järjestämä kotiapu varmasti voi olla ratkaisu.

Pienituloisena ei siis voi varautua kaikkeen.

Vierailija
87/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten elareita maksetaan, jos lapset 50/50?

Eihän se kuulosta tasa-arvoiselta mutta lähivanhemmalle niitä lastenvalvonnan mukaan kuuluu maksaa.

Vierailija
88/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut juurikaan. Meillä oli omat rahat ja pakolliset asumis/ruokakulut maksettiin puoliksi.

Raha nyt on viimeisin syy jäädä mihinkään parisuhteeseen. Työkykyinen ihminen kyllä pärjää aina.

Vierailija
89/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisella, jolla jää asumismenojan ja laskujen jälkeen joku 800 euroa käyttörahaa, ei kyllä ole oikein mahdollisuutta budjetoida niin, että yllättävän sairastumisen tuomat suuret lisäkulut olisi noin vaan mahdollista kuitata säästöillä. Eli kyllä tuossa tapauksessa käytettäisiin sitten vaan ensin se matkakassa ja sitten haettaisiin apua ja taloudellista tukea kaupungilta (käytännössä siis sossusta, vai Kelakohan sitä nykyisin hoitaa). Pienituloinen ei siis voi PALKATA kotiin hoitajaa. Mutta kunnan järjestämä kotiapu varmasti voi olla ratkaisu.

Pienituloinen, jolla jää asumismenojen ja laskujen jälkeen 800 euroa käyttörahaa, ei ole nähnytkään oikeasti pienituloista.

Vierailija
90/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tietää, kuinka paljon mihinkin menee rahaa. Sitten voi miettiä, mistä voi vähentää tai jättää jotain pois. Jos rahasta on pulaa, niin ei voi elää niin, että sitä käytetään niin pitkään kuin sitä riittää. Ensin siirretään säästöön ja sitten eletään loppukuu budjetin mukaan. Kuluja seurataan siinä matkan varrella, että kaikkeen riittää rahaa.

Kai ne omat menot nyt tietää ilman laskureitakin. 1700 netto - 700 vuokra - 200 laskut = 800. Tästä säästöön summa x, summalla x ruokaa jne. Ei mitenkään vaikeaa mielestäni.

Miten budjetoit lasten synttärit, kaverien lahjat, sairastumiset, autorempat, puhelimen tai läppärin hajoamisen, yllättävät reissut (tyyliin isoäidin synttärit)? Lapsella voi hajota talvikengät ja pitää ostaa uudet?

Eikös nuo pääosin ole aika perusjuttuja? Lapselle laitetaan joka kuukausi 50 € vaaterahaa sivuun, siitä ostetaan kaikki tarvittavat kengät ja vaatteet. Jos on kirpparihaukka niin varmaan vähemmänkin riittää. Summaa ei siis ole tarkoitus käyttää loppuun joka kuukausi, vaan että sinne ”vaaterahastoon” useimpina kuukausina kertyy ekstraa isompia hankintoja varten. Samoin on toinen jemma, johon laitetaan muutama kymppi lapsen menoja varten. Siitä maksetaan parturikäynnit ja kaverisynttärien lahjat ja voidaan maksaa pääsymaksuja.

Juhlapäiviä ja lomia varten on oma ”rahasto”, johon laitetaan joka kuukausi myös vähän rahaa syrjään. Siinä huomioidaan lapsen ja isovanhempien synttärit. Tämä on tapa saada vähästressinen joulu! 💪🏻

Autosta ei ole itsellä kokemusta, mutta ihan samaan tapaan senkin kanssa toimitaan. Auto on kyllä todellinen rahanreikä. Okei joskus se on välttämätön, mutta jos siitä on mahdollista luopua niin se kyllä paikkaisi budjettivajetta.

Ihan kaikkea ei voi ennakoida, mutta todella paljon kyllä. Alat vaan elämään suunnitellen! Alkuun tulee sittenkin yllätyksiä, mutta kuukausi kuukaudelta opit aina paremmaksi ennakoimaan ja suunnittelemaan elämää. Lisäksi jos jossain kuussa jääkin tulot pienemmiksi tai menot isommiksi, pienikin puskuri auttaa. Vaikka olisit kerennyt kerätä vaan kolmekymppiä autorahastoon ennen kuin on korjaustarvetta, niin sekin varautuminen pienentää sitä katastrofia kolmellakympillä.

Vierailija
91/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää etsiä nyt mies taas kaveriksi jakamaan menoja.  Toisella kierroksella ei kannata olla enää kovin nirso.  Kunhan vaan on vakavarainen, eikä väkivaltainen tms. kauheaa, niin saa kelvata.

Tarkoitat ilmeisesti kämppäkaveria eikä parisuhdetta, kun kaverista puhut. Itse ottaisin kämppikseksi mieluummin naisen. Miesten kanssa saa aina vääntää siivousvuoroista.

Vierailija
92/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päässä voi budjetoida myös... Lapseni on elinaikanaan syönyt yhden antibioottikuurin. Toisaalta minulla on isovanhemmat apuna, joten töistäkään ei tarvitsisi olla poissa lapsen leikkauksen vuoksi.

Vierailija
93/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen, jolla jää asumismenojen ja laskujen jälkeen 800 euroa käyttörahaa, ei ole nähnytkään oikeasti pienituloista.

Otin tuon summan esimerkiksi, koska se oli ainoa konkreettinen summa, jonka joku oli tässä ketjussa esittänyt omaksi käyttösummakseen. Mutta kyllähän tuo voi hyvinkin olla pienituloinen. Hänen palkkansa voi verojen jälkeen olla vaikka 1000 eur, asumistukea saa vaikkapa 400 euroa, lapsilisiä kahdesta lapsesta yhteensä joku parisataa, elatustuet kelasta 300 eur. Tulot yhteensä 1900 eur. Siitä pois vuokra 800 eur (mikä olisi pk-seudulla jo halpa vuokra, muualla ehkä normaalimpi, jos kyseessä 3-henkinen talous), ja vesi- ja sähkölaskuihin menisi keskimäärin satanen. Kyllä minusta ihminen on pienituloinen, jos palkkatulot ovat tuota luokkaa. Ei kovin paljon yli taida mennä edes toimeentulotukirajan.

Vierailija
94/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin tuon summan esimerkiksi, koska se oli ainoa konkreettinen summa, jonka joku oli tässä ketjussa esittänyt omaksi käyttösummakseen. Mutta kyllähän tuo voi hyvinkin olla pienituloinen. Hänen palkkansa voi verojen jälkeen olla vaikka 1000 eur, asumistukea saa vaikkapa 400 euroa, lapsilisiä kahdesta lapsesta yhteensä joku parisataa, elatustuet kelasta 300 eur. Tulot yhteensä 1900 eur. Siitä pois vuokra 800 eur (mikä olisi pk-seudulla jo halpa vuokra, muualla ehkä normaalimpi, jos kyseessä 3-henkinen talous), ja vesi- ja sähkölaskuihin menisi keskimäärin satanen. Kyllä minusta ihminen on pienituloinen, jos palkkatulot ovat tuota luokkaa. Ei kovin paljon yli taida mennä edes toimeentulotukirajan.

Niin ja sori, heitin vähän hatusta nuo luvut - en ole ihan varma, miten paljon asumistuki noilla tuloilla olisi, ja tietenkin vuokran tai menojenkin määrä voi vaihdella. Tuo siis vain esimerkki, ja toivon ettette liikaa juutu siihen, jos jokin on arvioitu vähän ylä- tai alakanttiin, en jaksa nyt yhtä keskstelupalstaa varten lähteä etsimään tarkkoja laskelmia.

Vierailija
95/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkeksi romahti vaikka olen käynyt aina töissä. Sit piti opetella pärjäämään vain omilla tuloilla. Ja tehdä menot sen mukaiseksi. Lapsia mulla on 3. Ja oon asunut yksin reilu 9v. Eikä palkkani nyt niin kauhean iso ole.

Vierailija
96/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.

Miksi sinulla sitten pitäisi olla vielä eron jälkeen avioliiton vuoksi parempi elintaso? Eihän olekaan tarkoitus, että ex-kumppani mahdollistaisi sinulle hemmottelut ja kampaajat. Lasten harrastusten maksaminen tilanteessa, jossa lapset ovat 50-50 on minusta itse asiassa ihan ok, koska nuo lienevät sen verran hintavia harrastuksia. Minusta on reilua, että eron jälkeen ex maksaa ja kustantaa lasten juttuja, jos ex on selkeästi varakkaampi, mutta ei entisen kumppanin elintasoa tarvitse nostaa.

Eli itseasiassa tuo ON ihan reilua. Vai pitäisikö muka ex-kumppanisi maksaa sinullekin matka Havaijille?

No ei ole reilua oikeasti millään mittapuulla. Minä olen uhrannut kroppani noille lapsille, en ikinä kuntoutunut täydellisesti toisesta synnytyksestä ja raskauskilotkin jäi. Tämän takia olisi ihan reilua, jos exä voisi vähän ajatella minun uhrauksiani ja maksaa niitä elareita, jotta minäkin saisin joskus mennä vaikka hierojalle tai kylpylään. Eikä vaan maksella h*oralleen matkoja.

t. sama

Vierailija
97/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päässä voi budjetoida myös... Lapseni on elinaikanaan syönyt yhden antibioottikuurin. Toisaalta minulla on isovanhemmat apuna, joten töistäkään ei tarvitsisi olla poissa lapsen leikkauksen vuoksi.

Voi. Mutta jos kyseessä on tulojen ja menojen iso muutos, on budjetointi helpompi tehdä paperille, jos aiemmin on voinut käyttää rahaa miten lystää. Itse teen kaiken excelillä, koska menoissa pitää mennä kymmpitasolla. Jos kuukaudessa menot ovat 50 euroa suunniteltua enemmän, menee koko pakka sekaisin. Säästöistä voi ottaa, mutta ne pitää sitten maksaa sinne takaisin, siinä joutuu helposti kierteeseen.

Vierailija
98/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.

Miksi sinulla sitten pitäisi olla vielä eron jälkeen avioliiton vuoksi parempi elintaso? Eihän olekaan tarkoitus, että ex-kumppani mahdollistaisi sinulle hemmottelut ja kampaajat. Lasten harrastusten maksaminen tilanteessa, jossa lapset ovat 50-50 on minusta itse asiassa ihan ok, koska nuo lienevät sen verran hintavia harrastuksia. Minusta on reilua, että eron jälkeen ex maksaa ja kustantaa lasten juttuja, jos ex on selkeästi varakkaampi, mutta ei entisen kumppanin elintasoa tarvitse nostaa.

Eli itseasiassa tuo ON ihan reilua. Vai pitäisikö muka ex-kumppanisi maksaa sinullekin matka Havaijille?

No ei ole reilua oikeasti millään mittapuulla. Minä olen uhrannut kroppani noille lapsille, en ikinä kuntoutunut täydellisesti toisesta synnytyksestä ja raskauskilotkin jäi. Tämän takia olisi ihan reilua, jos exä voisi vähän ajatella minun uhrauksiani ja maksaa niitä elareita, jotta minäkin saisin joskus mennä vaikka hierojalle tai kylpylään. Eikä vaan maksella h*oralleen matkoja.

t. sama

hymyssä suin teit lapsia ihan omasta tahdosta

Vierailija
99/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sama

Jos synnytyksestä oikeasti jää jotain vaurioita (raskauskiloja ei kyllä lasketa sellaisiksi), niin onhan se silloin reilua toki, jos lasten isä auttaa tilanteessa, jossa itse tarvitsee vaikka kuntoutusta. Tosin ei se hänen velvollisuutensa ole, eikä sekään epäreilua ole, jos hän panostaa vain nykyiseensä eikä eksäänsä. Kuntoutukseen tms voi saada tukea ihan kunnan sosiaalitoimistosta (ehkä, riippuu osaako kirjoittaa hyvin hakemuksia), ja ehkä tuollaisessa tilanteessa voisi joku tuettu loma kylpylään onnistua. Mutta ei se silti sinun eksäsi velvollisuus ole. Et ole kuitenkaan tehnyt lapsia hänelle, vaan lapset oli (toivottavasti) silloin yhteinen toive ja päätös, jolloin raskaudesta jäänyt haitta on ikävä kyllä vaan ikävä sattuma, josta lasten toinen vanhempi ei ole sen enempää vastuussa.

Minä (olen nainen) olen auttanut lasten isää eron jälkeen, mutta en minäkään omista matkoistani tinkisi hänen takiaan. Ja kyllä se periaate on se, että elatusmaksujen tarkoitus on tukea lapsia, ei entistä kumppania. Elatusmaksut tulisivat kyllä kohdallasi kyseeseen, jos lapset olisivat pääsääntöisesti sinulle, mutta eikös ollut niin, että ovat 50-50? Silloin tuntuu oudolta, miksi eksän pitäisi maksaa sinulle lasten elatuksesta, kun hän kuitenkin maksaa jo puolet näiden ruokamenoista ja lisäksi kalliit harrastukset.

Vierailija
100/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Mutta jos kyseessä on tulojen ja menojen iso muutos, on budjetointi helpompi tehdä paperille, jos aiemmin on voinut käyttää rahaa miten lystää. Itse teen kaiken excelillä, koska menoissa pitää mennä kymmpitasolla. Jos kuukaudessa menot ovat 50 euroa suunniteltua enemmän, menee koko pakka sekaisin. Säästöistä voi ottaa, mutta ne pitää sitten maksaa sinne takaisin, siinä joutuu helposti kierteeseen.

Eri ihmisillä toimii eri käytäntö. Joillekin excel on helppo, joillekin taas ei, jos eivät ole esim. työssään tottuneet sitä käyttämään. Monella joku itse kehitetty ruutpaperitaulukko voi olla helpoin tapa selkiyttää asia. Pääasiahan on, että itse saa raha-asioistaan tolkkua.