Työttömät myyvät nyt niin paljon mustikkaa että Facebook-ryhmät laittavat jo kieltoja
"Yksityismyynnillä voi tienata yli viisinkertaisen summan marjayrityksiin verrattuna.
Hyvä mustikkakesä on kuumentanut marjanmyynnin myös netissä.
Mustikkaa myydään netin kauppapaikoilla ja somessa nyt niin aktiivisesti, että Tampereen suurin puskaradioryhmä Facebookissa päätyi jopa kieltämään myynti-ilmoitukset.
Puskarario Tampere -ryhmän ylläpitäjä Juhani Jussu Sainion mukaan ilmoituksia tuli viikoittain jopa 50. Sainion mukaan päätöstä on kiitelty."
Ryhmän jäseniä alkoi ärsyttää syötteen täyttyminen mustikoiden myynti-ilmoituksilla, Sainio perustelee päätöstä."
Yle
Kommentit (51)
Näillä myyjillä kuitenkin aina vietnamilainen nimi, ainakin täällä päin. Ehkei täällä sitten ole suomalaisiaa työttömiä
Hyvähän se on, mitä siihen jotain vilunki marjayrittäjää tarvitaan välikädeksi ollenkaan. Meilläpäin on vietnamilaisen ravintolan edessä ollut mustikka- ja kantarellimyyntiä
Tämän takiako satonen niin hädissään yrittää saada Thaimaasta pikaisesti poimijoita Suomeen? Harmittaako sitä se että suomalaiset pääsevät itse tienaamaan marjoilla?
Miksi ei voi tehdä fb-ryhmään omaa ketjua, jonka alla saa myydä mustikkaa?
Ainiin. Se ei poistaisi ihmisten kateutta että joku tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takiako satonen niin hädissään yrittää saada Thaimaasta pikaisesti poimijoita Suomeen? Harmittaako sitä se että suomalaiset pääsevät itse tienaamaan marjoilla?
Tietenkin harmittaa kun suomalaisille riitä 1€/kg
"Alan yritykset ovat ostaneet mustikoita keskimäärin 0,91 euron litrahinnalla.
Esimerkiksi Facebook-ilmoituksissa marjoista on pyydetty 4-5 euroa litralta, ja kauppa on käynyt."
Ostetaan ja myydään palstalla voi myydä jatkossakin vaikka täälläkin normaalista kaupungin ryhmästä kielletty. Toisaalta juuri noista ryhmistä jotka perustettu kaupankäyntiin kannattaakin kytätä sillä vieltä saa nopeimmat myös vadelmat ja haluamansa sienet yms.
Olen myynyt 130 litraa. Myyn tutuille pääasiassa ja menee kaupaksi hetkessä. 10 litraa 55 euroa olen myynyt.
Miten ne marjat säilyvät? Eivät kauaa säily sangossa lämpimässä ainakaan. Ehkä viileässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt 130 litraa. Myyn tutuille pääasiassa ja menee kaupaksi hetkessä. 10 litraa 55 euroa olen myynyt.
Hyvä! Noin sitä pitää! Kun on mahdollisuus tienata vähän ekstraa niin tilaisuus pitää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne marjat säilyvät? Eivät kauaa säily sangossa lämpimässä ainakaan. Ehkä viileässä.
Marjat säilyvät pakasteessa. Myyjä myy ostajalle joko poimintapäivänä tai seuraavana. Ostaja jakaa marjat pieniin rasioihin tai pusseihin, ja laittaa ne pakasteeseen.
Hyvä työttömät! Orpo ja Purra eivät jaksaisi vaivautua kun rahaa saa helpommallakin
Minulta tullaan heti hakemaan kun olen kerännyt. Kerään 30 litraa ja sitten myyn heti pois. Eikä minun tarvii aina roskia poistaa vaan ostaja tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen... Ongelma on se, että nämä mustikkailmoitukset tukkivat tuon keskusteluryhmän, jonka tarkoituksena ei ole toimia minään myyntikanavana. Erilaisia myyntiryhmiä on fb pullollaan ja myynti-ilmoitukset voi laittaa niihin.
Työttömiltä pitää kieltää marjojen myynti. Tuet poikki heti jos yhdenkin marjan kerää.
Marjametsä ei ole mikään työnetsimispaikka.
Vierailija kirjoitti:
Näillä myyjillä kuitenkin aina vietnamilainen nimi, ainakin täällä päin. Ehkei täällä sitten ole suomalaisiaa työttömiä
Täällä on kyllä sekä että. Olisikohan niin, että sinä skippaat ne suomalaiset nimet ja haluat vain mitä haluat nähdä?
Veljen kaveri poimii joka kesä paljon ja kaikkia marjoja, kulkee vielä lähes pelkästään polkupyörällä, ei omaa autoa eikä ajokorttia. Joskus veli käy viemässä häntä kaeummas ja veli saa siitä hyvästä sitten omat mustikkansa, veli on invalidi eikä pääse metsään itse mutta voi ajaa autoa. Tuolle veljen kaverille tulee tilaukset suoraan kun on monen luottopoimija.
FB:ssä on myös ryhmä Tampereen seudun sadonkorjuukirppis tai vastaava. Se on juuri kaikkea tuollaista varten, saa myydä, ostaa ja antaa marjoja niin paljon kuin haluaa. Menisivät sinne.
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketeollisuuden tarpeisiin ei vastata tuolla suomalaisten poiminnalla.
Väärin myyty! Ne ei myy sopivalla hinnalla marja-paroonille.
Av-palstalaisten pitäisi nyt tehdä vastahuuto puskatampereeseen, kun täällä on niin paljon huudettu sitä, että MENKÄÄ TYÖTTÖMÄT MUSTIKKAAN JA MYYKÄÄ MARJAT!