Muita joiden elintaso romahti erossa?
Erosin 4 vuotta sitten. Meillä oli aika perinteinen työnjako miehen kanssa. Hän hoiti autot, muut tekniset, kaikki talousasiat jne. Minä enemmän kodin, lapsia jne.
Nyt lapset 50/50 ja oon tosi tiukoilla koko ajan, vaikka ex-mies maksaa ihan OK elarit. En ole käynyt lomilla Viroa pidemmällä lasten kanssa kertaakaan. Exän kanssa lapset laskettelee talvisin Lapissa ja ovat matkustelleet rantalomille etelään aivan kuten ennenkin.
Miten tästä kituutuksesta pääsisi eteenpäin?
Kommentit (102)
Mutta jos se mies haluaa eroon sinusta, ahneesta akasta? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän vuoksi en eroa.
Silloin lähtee myös miehen perinnöt jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vastaatko? Onko sinulla käytössä budjetointi ja kuluseuranta?
Ei ole sellaista. Nordean apilla vähän seurailen.
No nyt viimeistään pitää aloittaa. Sinun pitää tietää jokaisen euron kohdalta minne se on mennyt. Vaatii vähän viitseliäisyyttä, mutta maksaa vaivan. Jos sinulla on excel, niin Marttojen nettisivuilta löytyy näppärä pohja. Ruutuvihko ja lyijykynä on myös toimiva vaihtoehto.
Ettekö osaa päässälaskua vai mihin laskureita tai exceleitä tarvitaan? Kai nyt jokainen tietää nettotulonsa ja osaa siitä vähentää asumiskulut ja laskut. Lopuilla ruokaa tai mitä sitten tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.
Miksi sinulla sitten pitäisi olla vielä eron jälkeen avioliiton vuoksi parempi elintaso? Eihän olekaan tarkoitus, että ex-kumppani mahdollistaisi sinulle hemmottelut ja kampaajat. Lasten harrastusten maksaminen tilanteessa, jossa lapset ovat 50-50 on minusta itse asiassa ihan ok, koska nuo lienevät sen verran hintavia harrastuksia. Minusta on reilua, että eron jälkeen ex maksaa ja kustantaa lasten juttuja, jos ex on selkeästi varakkaampi, mutta ei entisen kumppanin elintasoa tarvitse nostaa.
Eli itseasiassa tuo ON ihan reilua. Vai pitäisikö muka ex-kumppanisi maksaa sinullekin matka Havaijille?
Vierailija kirjoitti:
Opiskele vaikka työn ohessa joku talous- tai johtamiskoulutus tuohon päälle niin pääset hakemaan terveydenhuollon hallintotehtäviin.
Virka-aikaa tekevän lähiesimiehen palkka on sama kun vaikka vuorotyötä tekevän sh:n joskus jopa huonompi. Niitä idomman pomon paikkoja ei ole montaa ja kilpailu on taatusti kova. Hoitoalalla ei rikastu.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja kaikki eroa suunnittelevat. Ottakaa exel-taulukko esiin ja laskekaa tulot ja menot. Kun yhdestä taloudesta tehdään kaksi, yleensä kärsijä on pienempituloinen.
Mikä on exel? Paperille raapustin omani.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa päässälaskua vai mihin laskureita tai exceleitä tarvitaan? Kai nyt jokainen tietää nettotulonsa ja osaa siitä vähentää asumiskulut ja laskut. Lopuilla ruokaa tai mitä sitten tekeekin.
Jos kunnolla haluaa budjetoida, niin useamman vuoden kulut kannattaa ottaa huomioon - siksi excel ja siksi mulla ei ole enää asuntolainaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mulla, mutta ex-vaimolla on. Sanoin useampaan kertaan, että tajuaako mitä eron hetkellä tekee. Enkä ole mikään rikas, ihan vain 4800e/kk tienaava perusinsinööri. Mutta kun ex-vaimo tienasi 2800e/kk, niin eron hetkellä elintaso muuttuu. Ja se muuttui, toki myös itsellä kun pitää kaikki maksaa yksin. On silti täysin narratiivi kuvitella, että eron jälkeen molemmat porskuttavat samalla elintasolla jatkossakin eteenpäin.
Narratiivi lienee se, että kahden talouden ylläpito vaatii enemmän kiinteitä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tietää, kuinka paljon mihinkin menee rahaa. Sitten voi miettiä, mistä voi vähentää tai jättää jotain pois. Jos rahasta on pulaa, niin ei voi elää niin, että sitä käytetään niin pitkään kuin sitä riittää. Ensin siirretään säästöön ja sitten eletään loppukuu budjetin mukaan. Kuluja seurataan siinä matkan varrella, että kaikkeen riittää rahaa.
Minulla eron jälkeen elintaso laski mutta elämänlaatu nousi hurjasti. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika selvää, että erossa elintaso laskee, vaikka olisi kaksi suht hyvätuloistakin, kun ei ole sitä toista jakamassa asumiskuluja. Mutta sille ei vaan voi mitään. Jos sinulla on kuitenkin ihan hyvä koulutustaso, niin nyt sitten vaan hakemaan parempipalkkaisia hommia.
Moni ei tajua, että jos toinen tienaa vaikka 6500 E/kk ja toinen 3500 E/kk, niin erossa lapsille syntyy kaksi todellisuutta. Se ohjaa myös lasten tulevia koulutusvalintoja.
Tarkoitatko, että nämä kaksi eri todellisuutta kannustaa lapsia pyrkimään omassa elämässään kohti sitä parempaa todellisuutta? Eikös se ole vaan hyvä?
Meillä 10v jo ennen vanhempien eroa totesi ettei ikinä ala pukumieheksi, eikä ole ryhtynyt, minun huonompi tuloisen useista kehoituksista huolimatta. Siitä huolimatta nyt 30v taitaa tilillä olla enemmän puskuria kuin pukumiehellä koskaan, ei ne suuret tulot vaan pienet menot ja läheiset avoimet välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kunnolla haluaa budjetoida, niin useamman vuoden kulut kannattaa ottaa huomioon - siksi excel ja siksi mulla ei ole enää asuntolainaa...
Mulla on ihan säännölliset tulot ja kulut joka kk vuodesta toiseen. Asuntolainaa ei ole ollut minullakaan vuosiin. Asuntolainan aikaankin oli säännölliset tulot ja menot.
Tein huvikseni pakollisten menojen laskurin laskentataulukolla:
Latauslinkki:
https://gofile.io/d/axIn22
Minulle summaksi muodostui noin 750 euroa kuukaudessa. Kuukausipalkkani on vähän päälle tuhat euroa ja siitä kieltämättä jää säästöön ihan mukavasti kuussa. En omista autoa, enkä lyhennä lainaa. Asun vuokralla halvassa kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin elintasoni laski pahasti eron jälkeen. Meillä miehen kanssa kaksi lasta ja he ovat 50-50. Mies ei suostu maksamaan elareita minulle vaan hänen mielestään ne käyvät elareista, että maksaa tyttöjen harrastukset, viulun soitto& baletti toisella ja toisella pianon soitto & voimistelu. En ole eron jälkeen kertaakaan päässyt hemmottelemaan itseäni millään tavalla ja hirveä säästäminen, että edes kampaajalle pääsee... Ja samaan aikaan ex matkustelee hulppeasti uuden naisensa kanssa, juuri ennen koronaa olivat kuukauden Havaijilla... Ei ole reilua tämä elämä ei. Avioehdot pitäisi kieltää Suomen lailla.
Miksi sinulla sitten pitäisi olla vielä eron jälkeen avioliiton vuoksi parempi elintaso? Eihän olekaan tarkoitus, että ex-kumppani mahdollistaisi sinulle hemmottelut ja kampaajat. Lasten harrastusten maksaminen tilanteessa, jossa lapset ovat 50-50 on minusta itse asiassa ihan ok, koska nuo lienevät sen verran hintavia harrastuksia. Minusta on reilua, että eron jälkeen ex maksaa ja kustantaa lasten juttuja, jos ex on selkeästi varakkaampi, mutta ei entisen kumppanin elintasoa tarvitse nostaa.
Eli itseasiassa tuo ON ihan reilua. Vai pitäisikö muka ex-kumppanisi maksaa sinullekin matka Havaijille?
Minun mielestä olisi kohtuullista, lapsiluvun mukaan, mitä useammin on kroppaansa repinyt lasta pykätessään, että mies saa nimelleen jatkajaa, sitä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan säännölliset tulot ja kulut joka kk vuodesta toiseen. Asuntolainaa ei ole ollut minullakaan vuosiin. Asuntolainan aikaankin oli säännölliset tulot ja menot.
Oho, tasaista elämää elät, kun kulut on joka kuukausi samat. Lapsia sinulla ainakaan ei ole, aloittajalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tietää, kuinka paljon mihinkin menee rahaa. Sitten voi miettiä, mistä voi vähentää tai jättää jotain pois. Jos rahasta on pulaa, niin ei voi elää niin, että sitä käytetään niin pitkään kuin sitä riittää. Ensin siirretään säästöön ja sitten eletään loppukuu budjetin mukaan. Kuluja seurataan siinä matkan varrella, että kaikkeen riittää rahaa.
Kai ne omat menot nyt tietää ilman laskureitakin. 1700 netto - 700 vuokra - 200 laskut = 800. Tästä säästöön summa x, summalla x ruokaa jne. Ei mitenkään vaikeaa mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, tasaista elämää elät, kun kulut on joka kuukausi samat. Lapsia sinulla ainakaan ei ole, aloittajalla on.
Kyllä on lapsia, mitä yllättäviä ja ylimääräisiä kuluja lapsista tulee? Harrastukset on budjetoitu, vakuutus on budjetoitu, terveydenhoito on alaikäisille ilmaista, vaatteet ja urheiluvälineet on budjetoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne omat menot nyt tietää ilman laskureitakin. 1700 netto - 700 vuokra - 200 laskut = 800. Tästä säästöön summa x, summalla x ruokaa jne. Ei mitenkään vaikeaa mielestäni.
Miten budjetoit lasten synttärit, kaverien lahjat, sairastumiset, autorempat, puhelimen tai läppärin hajoamisen, yllättävät reissut (tyyliin isoäidin synttärit)? Lapsella voi hajota talvikengät ja pitää ostaa uudet?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole ap hankkinut hyväpalkkaista työtä? Minä jouduin exän kanssa hoitamaan sekä ns. naisten että miesten työt ja lisäksi vielä elatuksen, joten eroaminen oli minulle lottovoitto ja ex-miehelle katastrofi.
Sama täällä. Maksoin kaikki perheen kulut vakuutuksista harrastuksiin. Ex-mies oli ihmeissään ja käärmeissään, kun vaadin häntä maksamaan eron jälkeen osansa lasten kuluista. Elareita ei siis maksettu, koska viikkoviikko-systeemi. Ex vei asian jopa lastenvalvojalle, koska oli sitä mieltä, että minun edelleen kuului maksaa kaikki. Yritti eron jälkeisenä vuonna jopa maksattaa oman kotivakuutuksesta minulla.