Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joiden elintaso romahti erossa?

Vierailija
13.07.2020 |

Erosin 4 vuotta sitten. Meillä oli aika perinteinen työnjako miehen kanssa. Hän hoiti autot, muut tekniset, kaikki talousasiat jne. Minä enemmän kodin, lapsia jne.
Nyt lapset 50/50 ja oon tosi tiukoilla koko ajan, vaikka ex-mies maksaa ihan OK elarit. En ole käynyt lomilla Viroa pidemmällä lasten kanssa kertaakaan. Exän kanssa lapset laskettelee talvisin Lapissa ja ovat matkustelleet rantalomille etelään aivan kuten ennenkin.

Miten tästä kituutuksesta pääsisi eteenpäin?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten elareita maksetaan, jos lapset 50/50?

Koska lainsäädäntö ei tunne sanaa vuoroasuminen se vanhempi, jonka luona lapset ei ole kirjoilla joutuu niitä elatuksia maksamaan ihan normaalin laskukaavan mukaan. Huomioon otetaan luonapitovähennys joka on n 50€/kk.

Vierailija
22/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajattele vaikka niin, että se nykyinen elintasosi on se omaa koulutusta vastaava normaalitasosi. Miehen ansiosta sait sitä ylöspäin. Nyt voit alkaa nostamaan sitä itse, esimerkiksi kouluttautumalla parempituloiseen ammattiin.

Miten sitten elän opiskeluaikana? Ja on mulla nytkin AMK-tutkinto. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elareita maksetaan, jos lapset 50/50?

Lain mukaan lähivanhemmalla on oikeuselareihin. Lastenvalvoja sitten laskee, kuinka suuret.

Näin se menee ja on välillä reilua ja välillä ei. Jos on esim. kaksi lasta, jotka 50/50, kannattaa tehdä niin, että toinen on kirjoilla toisen luona ja toinen toisen luona. Silloin se varakkaampi ei joudu maksamaan elareita kuin yhdestä.

Vierailija
24/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan hakemaan parempipalkkaista työtä. Kyllä AMK-tutkinnolla sellaisen voi saada.

Vierailija
25/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole ap hankkinut hyväpalkkaista työtä? Minä jouduin exän kanssa hoitamaan sekä ns. naisten että miesten työt ja lisäksi vielä elatuksen, joten eroaminen oli minulle lottovoitto ja ex-miehelle katastrofi.

Sama minulla. Minä halusin eron. Exälle tuli kiire hankkia uusi mamma, kun ei selvinnyt yksin mistään. Oma elintasoni on ihan hyvä nyt.

Vierailija
26/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika selvää, että erossa elintaso laskee, vaikka olisi kaksi suht hyvätuloistakin, kun ei ole sitä toista jakamassa asumiskuluja. Mutta sille ei vaan voi mitään. Jos sinulla on kuitenkin ihan hyvä koulutustaso, niin nyt sitten vaan hakemaan parempipalkkaisia hommia.

Vierailija
27/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan tutkinto sinulla on, ap?

Vierailija
28/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika selvää, että erossa elintaso laskee, vaikka olisi kaksi suht hyvätuloistakin, kun ei ole sitä toista jakamassa asumiskuluja. Mutta sille ei vaan voi mitään. Jos sinulla on kuitenkin ihan hyvä koulutustaso, niin nyt sitten vaan hakemaan parempipalkkaisia hommia.

Moni ei tajua, että jos toinen tienaa vaikka 6500 E/kk ja toinen 3500 E/kk, niin erossa lapsille syntyy kaksi todellisuutta. Se ohjaa myös lasten tulevia koulutusvalintoja.

Vierailija
29/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito.

Vierailija
30/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito.

*reps*

Vierailija
31/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että jos toinen tienaa vaikka 6500 E/kk ja toinen 3500 E/kk, niin erossa lapsille syntyy kaksi todellisuutta. Se ohjaa myös lasten tulevia koulutusvalintoja.

Tarkoitatko, että nämä kaksi eri todellisuutta kannustaa lapsia pyrkimään omassa elämässään kohti sitä parempaa todellisuutta? Eikös se ole vaan hyvä?

Vierailija
32/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro ei ole huono matkailumaa ollenkaan, mutta jos matkoihin kaipaat vaihtelua, niin vain hiukan isommalla panostuksella pystyisit ehkä matkustamaan Latviaan ja Liettuaankin. Niihinhän pääsee bussilla Virosta, tulee halvemmaksi kuin lentäminen. Ellet nyt pelkkiä Tallinnan päiväristeilyitä tarkoittanut.

Vierailija
33/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele vaikka työn ohessa joku talous- tai johtamiskoulutus tuohon päälle niin pääset hakemaan terveydenhuollon hallintotehtäviin.

Vierailija
34/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiviisaasti voisi todeta, että olisi kannattanut panostaa omaan opiskeluun ja tehdä töitä

Tai, että kannattiko erota ;)

Zinc

Vierailija
35/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa nyt kovin ratkaisevasti erilaisia todellisuuksia synny. Ja toisaalta mikä siinä edes olisi ongelma? Oletettavasti lapsilta ei kuitenkaan jää puuttumaan mitään (esim. älylaitteita, harrastuksia, matkoja) joa toinen vanhemmista pystyy ne kustantamaan, joten jos vain toinen vanhempi on köyhempi, on lasten tilanne lopulta aika samanlainen kuin se olisi ydinperheenä.

Meillä tilanne on se, että minä olen parempituloinen kuin ex-mies, mutta myös mies pitää ihan hyvänä sitä, että lapset pääsevät edes minun ansiostani matkoille, mökille, harrastuksiin jne. Isänsä kanssa lapsilla on sitten eri juttuja, esim. hän on opettanut lapset pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään... jne.

Vierailija
36/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että tämä ei vaikuta lapsiisi. He pääsevät matkailemaan entiseen tapaan, mikä on hieno asia. Kaikilla eronneilla ei ole näin.

Sinun kanssasi voivat sitten tehdä muuta kivaa pienemmällä rahalla. Esim. rannalle uimaan ja torille jätskille tmv.

Ja keräät rahaa, jolloin pääset jossain välissä itse pikkureissun. Yksin matkaileminen on paljon halvempaa kuin perheenä. Menet vaikka kaverin kanssa äkkilähdön johonkin ensi tai seur.kesänä.

Vierailija
37/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Ei edes mainintaa montako lasta, käykö osa-aika vai kokopäivätyössä, vai onko työtön.

Elatusmaksuja tosiaan makseta jos lapset elää puoliksi kummankin luona.

Mistä näitä luokattoman huonoja provoja oikein sikiää?

Vierailija
38/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin parani vaan tilanne, normipalkkaa mukavilla lisillä,vaan aina jää reilusti säästöön vaikken edes säästä mitenkään. Ei vaan ole enään sitä toista shoppailemassa kaikkea tärkeetä.

kohta taas reissuun kunhan loput aasian maat aukeaa.

t mies 46

Vierailija
39/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen, että tämä ei vaikuta lapsiisi. He pääsevät matkailemaan entiseen tapaan, mikä on hieno asia. Kaikilla eronneilla ei ole näin.

Sinun kanssasi voivat sitten tehdä muuta kivaa pienemmällä rahalla. Esim. rannalle uimaan ja torille jätskille tmv.

Ja keräät rahaa, jolloin pääset jossain välissä itse pikkureissun. Yksin matkaileminen on paljon halvempaa kuin perheenä. Menet vaikka kaverin kanssa äkkilähdön johonkin ensi tai seur.kesänä.

Äkkilähdön hinnalla voi jo tehdä viikonloppumatkan lasten kanssa. Ja kyllä pienellä budjetilla muutakin voi tehdä kuin uida ja syödä jätskiä torilla. Päiväretki johonkin kivaan kaupunkiin Onnibussilla (kun ostaa liput etukäteen, saa ne aika halvalla), päiväristeily Tukholman tai Tallinnaan, museoita, tapahtumia, lähialueen nähtävyyksiä, retkiä, uimahallissa käyntiä... Itse priorisoisin mieluummin pikkumatkat lasten kanssa, koska ystävien kanssa voi nähdä kotimaassakin.

Matkoilla saa kuluja pienemmäksi yöpymällä (lapsiystävällisissä) hostelleissa tai B&B:ssa, ja kesäaikaan ehkä leirintäalueen mökkikin voisi olla kiva vaihtoehto. Ja jos Suomessa on kavereita eri paikkakunnilla, niin jos toinen osapuoli innostuu asiasta, voi joskus vaihtaa koteja viikonlopuksi, tai jos joku kaveri toisaalla tarvitsee vaikka kissavahtia - näin pääsee halvalla matkailemaan kotimaassa. Tämä toki ei aina onnistu, koska se vaatii sen toisen osapuolen, mutta voi olla kiva vaihtoehto, jos on mahdollista toteuttaa. Ja Suomessahan on kivoja kesäkaupunkeja ja muutenkin mielenkiintoisia paikkoja myös.

Vierailija
40/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sanoi aikanaan, että hänen elintasonsa nousi. Isälläni oli paha tapa vetää tilit tyhjiksi äidin tietämättä. Äiti meni pahaa aavistamatta maksamaan shekillä (70-luku) kaupassa ja katetta ei ollutkaan.

Silloin soitettiin shekkiostoksissa pankkiin kaupasta.