Miten te jaksatte joilla ei ole lapsille yökyläpaikkaa?
Tsempataan toisiamme. En tarvitse kommentteja sellaisilta joilla on lapsella elossa isovanhempia, sukua tms mutta kun ei ole ketään, niin sellaisilta haluaisin vertaistukea.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?! Haettaisiin tukiperhettä että saa ihan itse tekemänsä lapsen pois kotoa yökylään? Onko tämä oikeasti totta? Tekeekö joku näin? Ymmärrän jos on joku heikkolahjainen viiden lapsen yksinhuoltaja, mutta että kahden vanhemman perhe?
Nyt pikku uutispläjäys teille: kun tekee lapsia niin ne pitää ihan itse sitten hoitaa. Meillä on kolme lasta eikä kävisi mielen vieressäkään alkaa ruikuttamaan jotain yöpaikkoja yhteiskunnalta tai keneltäkään muultakaan. Ihan sillä ajatuksella tehtiin että itse hoidetaan.
Ajatella, joskus jonkun jaksaminen loppuu. Se on varmasti vaikea uskoa tuollaisen superihmisen.
Mutta jos jonkun perheen aikuiset on niin uupuneita, että vaarana on ettei jaksa hoitaa edes sitä arkea niin olisi täyttä typeryyttä olla pyytämättä tai hakematta apua.
Niin, sitä apua vaan ei saa vaikka pyytää. Kokemusta on. Apua en saanut vaikka erittäin pahassa tilanteessa soitin kaikki tahot läpi. En enää todellakaan toiste pyydä.
Ihan hyvin jaksetaan. Meille se yöpaikattomuus on niin itsestäänselvyys, ettei sitä enää osaa edes kaivata. Esikoinen oli aikanaan pari yötä serkullani, mutta kuopuksen synnyttyä yökyliä ei ole ollut. Ja läheisiä sukulaisia kyllä on, mutta lapsia ei tule vain kipattua edes isovanhempien hoiteisiin. Isovanhempiin on välimatkaa ja heillä on omat kiireensä. Välit on siis hyvät, mutta ajattelen että he saattaisivat kokea työläänä pikkulapsista huolehtimisen, eikä se ole tarkoitus. Enkä ole tästä yhtään katkera, en ikinä ennen lasten syntymää ajatellut, että asiat olisi jotenkin toisin.
Meidän arki on muuten hyvää, tehdään asioita ja reissuja perheenä. Meillä vanhemmilla on omat jutut ja omia harrastuksia, jolloin arki on mielekästä koko ajan eikä vaan ”huippuhetkinä”. Parisuhdeaikaa otetaan illasta kun lapset nukkuvat. Mut onhan se myönnettävä, että kai parisuhde on tässä se, joka eniten kärsii verrattuna niihin, jotka ottaa niitä aikuisten viikonloppuja. Mut siinäkin tärkeää on se, että riidat selvitetään heti ja asioista keskustellaan että suhde pysyy vahvana.
Mulla on yksi teini. Muistan kyllä oikein hyvin, miten ihanalta ja tärkeältä tuntui, kun hän pienempänä meni yökylään. Minä yh sain tehdä mitä halusin, ja myös lapsi nautti. Nyt auttaisin vuorostani mielellään jotain muuta perhettä ottamalla heidän lapsensa yökylään, mutta vielä ei ole tarjokkaita ollut. Tukiperhehomma tuntuu turhan sitovalta, pitkä viikonloppu joka kuukausi, kun yksikin yö olisi monelle jo paljon ja toisaalta aikaa täytyisi jäädä myös työstä palautumiselle.
[/quote]
Esim neuvola, päivähoito, koulu, kotipalvelu ja terveydenhoito.
Ja esim koulunkäynti kuormittaa nykyään vanhempia aivan eri tavoin kuin ennen. Ja esim hammaslääkäriin ja suuhygienistille pitää viedä keskellä päivää (Eikä tod ole koulun lähellä kuten ennen) ja jopa 13-vuotiaalla vaaditaan vanhempi sinne mukaan.[/quote]
Koulunko tehtävä on hoitaa teidän lapsen hampaat kuntoon ja odotella odotushuoneessa?
Eikös se ole kuule ihan vanhempien tehtävä hoitaa nämä asiat.
Huoh 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä?! Haettaisiin tukiperhettä että saa ihan itse tekemänsä lapsen pois kotoa yökylään? Onko tämä oikeasti totta? Tekeekö joku näin? Ymmärrän jos on joku heikkolahjainen viiden lapsen yksinhuoltaja, mutta että kahden vanhemman perhe?
Nyt pikku uutispläjäys teille: kun tekee lapsia niin ne pitää ihan itse sitten hoitaa. Meillä on kolme lasta eikä kävisi mielen vieressäkään alkaa ruikuttamaan jotain yöpaikkoja yhteiskunnalta tai keneltäkään muultakaan. Ihan sillä ajatuksella tehtiin että itse hoidetaan.
Ajatella, joskus jonkun jaksaminen loppuu. Se on varmasti vaikea uskoa tuollaisen superihmisen.
Mutta jos jonkun perheen aikuiset on niin uupuneita, että vaarana on ettei jaksa hoitaa edes sitä arkea niin olisi täyttä typeryyttä olla pyytämättä tai hakematta apua.Ihme juttu että nykyään niin uuvutaan omien lasten hoidosta että pitää päästä hotelliilomalle lepäämään. Jos se että hoitaa omat lapsensa tekee superihmiseksi niin kyllä, sitten olen sellainen. Miten kaksi aikuista voi niin yhtä aikaa uupua yhden lapsen hoidosta? Kannattaa miettiä niitä omia henkisiä voimavaroja ennen kuin alkaa lisääntymään.
Vanhemmuudelle esitetyt vaatimukset on nykyään kohtuuttomat. Samalla kun palvelut on romahtaneet.
Mitkä palvelut on romahtaneet?
Ei nyt ole mitään sen kohtuuttomampia vaatimuksia kuin ennenkään. Tai mainitse nyt sentään joku esimerkki.
Minusta toi, että pitäisi yöksikin saada hoitoon, jotta voisi huvitella, on ihan liioittelua. Se ei ole mikään normi ollenkaan, harvoilla siihen on mahdollisuus. Mikään ei tosiaan estä palkkaamasta lastenhoitajaa sitä varten.
Kaikki.
Ja kyllä vaatimukset ovat lisääntyneet valtavasti.
Mitkä kaikki? Kun synnyin 70-luvulla, ei normaalituloinen perhe saanut lastaan edes kunnalliseen päivähoitoon. Ei ollut mitään avoimia kerhoja tai pikkulasten harrastuksia tms. Ja vaatimukset varmaan ihan samat kuin nyt.
Kaikki.
70-luvulla pienetkin lapset jätettiin yksinään ja maalta sai aina lapsenvahteja. Ja kunnallinen kotipalvelu toimi erinomaisesti. Ja kerhoja yms oli pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Ja esim koulunkäynti kuormittaa nykyään vanhempia aivan eri tavoin kuin ennen. Ja esim hammaslääkäriin ja suuhygienistille pitää viedä keskellä päivää (Eikä tod ole koulun lähellä kuten ennen) ja jopa 13-vuotiaalla vaaditaan vanhempi sinne mukaan.
Koulunko tehtävä on hoitaa teidän lapsen hampaat kuntoon ja odotella odotushuoneessa?
Huoh 🙄
Ennen todellakin hammashoitolat oli koulujen yhteydessä ja oppilaat menovät niihin joko opettajan johdolla tai itse.
Huoh. Mitään et tiedä mutta solvata pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jonkun perheen aikuiset on niin uupuneita, että vaarana on ettei jaksa hoitaa edes sitä arkea niin olisi täyttä typeryyttä olla pyytämättä tai hakematta apua.Ihme juttu että nykyään niin uuvutaan omien lasten hoidosta että pitää päästä hotelliilomalle lepäämään. Jos se että hoitaa omat lapsensa tekee superihmiseksi niin kyllä, sitten olen sellainen. Miten kaksi aikuista voi niin yhtä aikaa uupua yhden lapsen hoidosta? Kannattaa miettiä niitä omia henkisiä voimavaroja ennen kuin alkaa lisääntymään.
Vanhemmuudelle esitetyt vaatimukset on nykyään kohtuuttomat. Samalla kun palvelut on romahtaneet.
Ei nyt ole mitään sen kohtuuttomampia vaatimuksia kuin ennenkään. Tai mainitse nyt sentään joku esimerkki.
Minusta toi, että pitäisi yöksikin saada hoitoon, jotta voisi huvitella, on ihan liioittelua. Se ei ole mikään normi ollenkaan, harvoilla siihen on mahdollisuus. Mikään ei tosiaan estä palkkaamasta lastenhoitajaa sitä varten.
Tämä! Lapsiperheillä ei ole koskaan ollut näin hyviä palveluja kuin nyt käytännössä maksuttomasta päivähoidosta tukiperheisiin ja maksuttomaan kotiapuun. Näissä vain on se ongelma, että sitä kunnan kustantamaa mummoa ei saa lauantaina lapsille hoitajaksi, vaikka juuri silloin pitäisi päästä hotelliin romahdusta pakoon.
Sille omalle avulle ja hyvälle tilanteelle ilmeisesti myös sokeutuu. Meidän oli pakko jossain vaiheessa ottaa vähän etäisyyttä yhteen ystäväperheeseen, kun väsyimme miehen kanssa siihen, kun he valittivat aina hoitoavun puuteta ja vertasivat meidän tilanteeseemme, meillä ei siis ollut mitään apua missään vaiheessa. Ystäväpariskunta oli mielestään meidän kanssaan samassa tilanteessa, ja voimat vähissä, kun isovanhemmat eivät ottaneet heidän lapsiaan hoitoon viikonlopuiksi ja vaikka viikon lomamatkan ajaksi. Isovanhemmat olivat varmaan aivan väsyneet, kun he hakivat lapsia useamman kerran viikossa päiväkodista, kuljettivat harrastuksiin ja ottivat heidät luokseen aina kun jommankumman vanhemman piti mennä suurinpiirtein kauppaan tai jotain. Ja iltaisin aina välillä, kun vanhemmat olivat konserteissa, syömässä, elokuvissa tai jossain. Mutta tämä apu ei ilmeisesti ollut mitään, kun jaksoivat aina valittaa, että on niin raskasta, kun ei ole mitään apuvoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja esim koulunkäynti kuormittaa nykyään vanhempia aivan eri tavoin kuin ennen. Ja esim hammaslääkäriin ja suuhygienistille pitää viedä keskellä päivää (Eikä tod ole koulun lähellä kuten ennen) ja jopa 13-vuotiaalla vaaditaan vanhempi sinne mukaan.
Huoh 🙄
Ennen todellakin hammashoitolat oli koulujen yhteydessä ja oppilaat menovät niihin joko opettajan johdolla tai itse.
Huoh. Mitään et tiedä mutta solvata pitää.
Koska ennen? Ainakin 1990-luvun alussa piti hammashoitolaan mennä (koko kaupungissa kouluja muistaakseni 11 kpl) keskustassa olevaan hammashoitolaan. Osalla oli matkaa 800m, osalla 19 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Lapsiperheillä ei ole koskaan ollut näin hyviä palveluja kuin nyt käytännössä maksuttomasta päivähoidosta tukiperheisiin ja maksuttomaan kotiapuun. Näissä vain on se ongelma, että sitä kunnan kustantamaa mummoa ei saa lauantaina lapsille hoitajaksi, vaikka juuri silloin pitäisi päästä hotelliin romahdusta pakoon.
Hienoa, että nyt on näin. Omat lapseni alkavat olla kohta aikuisiässä, ja mitään apua esim. kotiapua ei saanut silloin kun he olivat pieniä. Ei edes silloin, kun olin yksinhuoltaja ja jouduin sairaalaan.
V*ttu tässäKIN ketjussa tukiverkolliset jotka hoidattavat lapsensa isovanhemmilla, tulevat sormi pystyssä saarnaamaan niille joille ei tätä mahdollisuutta ole. Juuri nämä paljon hoitoapua itse saavat on pahimmat syyllistäjät. ”Jos lapset tekee ne pitää aina itse hoitaa”
Ja tän lauseen jälkeen lapset autoon ja viikolsi hoitoon mummolaan! Samalla voi kokea olevansa korkea.mn moraalin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki.
Mitkä kaikki? Kun synnyin 70-luvulla, ei normaalituloinen perhe saanut lastaan edes kunnalliseen päivähoitoon. Ei ollut mitään avoimia kerhoja tai pikkulasten harrastuksia tms. Ja vaatimukset varmaan ihan samat kuin nyt.
Kaikki.
70-luvulla pienetkin lapset jätettiin yksinään ja maalta sai aina lapsenvahteja. Ja kunnallinen kotipalvelu toimi erinomaisesti. Ja kerhoja yms oli pilvin pimein.
Höpö höpö jätetty. Ja lastenvahteja sai varmaan samoin kuin nykyään. Kotipalvelu ei varmasti koskenut tavisperheitä, joissa ei mitään pulmaa (jaksamisongelmaa tai muuta sairautta). Nykyisinkin saa tarvittaessa perhetyöntekijän (rahalla toki). Ei 70-80-luvulla pieniä lapsia laitettu kerhoihin. Ihan uusi juttu on tämä pienten lasten harrastaminen.
Kotiapua ei saa mihinkään. En ole saanut esim loppuraskaudessa liikuntakyvyttömänä pariksi viikoksi, ranteen murtuessa tai muissa tilanteissa joissa olen ollut kotona vauvan ja taaperon kanssa ja kyvytön hoitamaan lapsia. Puoliso ei saanut palkatonta töistä, joten esim 2vkoa hoidon lapset lattialla ryömien ja vaippapyllyjä en voinut pestä.
Hain kyllä kunnan apua mutta sanottiin että ette ole lasu-perhe, kaikki apu on varattu vain heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki.
Kaikki.
Höpö höpö jätetty. Ja lastenvahteja sai varmaan samoin kuin nykyään. Kotipalvelu ei varmasti koskenut tavisperheitä, joissa ei mitään pulmaa (jaksamisongelmaa tai muuta sairautta). Nykyisinkin saa tarvittaessa perhetyöntekijän (rahalla toki). Ei 70-80-luvulla pieniä lapsia laitettu kerhoihin. Ihan uusi juttu on tämä pienten lasten harrastaminen.
Kyllä jätettiin.
Jopa alle kouluikäisiä.
Ennen lapsenvahdiksi kelpasi 10-12-vuotiaa.
Kotipalvelusta sai kaikki apua kaikkeen. Meilläkin oli viikkotolkulla äidin suonikohjujwn takia
Ja harrastukset olu ihan yleisiä.
Tässä ketjussa yksi hullu inttäjä väittää että lapsiperheet saa apua. Emme ole jukolauta saaneet MITÄÄN APUA KOSKAAN MISTÄÄN, vaikka on ollut välillä tiukkoja paikkoja ja vaikeita tilanteita. Apua ei ole, siis oikeasti ei ole, niinsanotuille normaaleille perheille. Tätä on monen vaikea tajuta. Apua on kyllä mutta se on lastensuojelun apua ja vaatii että on lastensuojelun piirissä. Mutta jos et ole eikä ole lasu ongelmia niin mitään apua ei saa. Ei mitään. Ei kotiapua, ei keskusteluapua, ei kasvatusapua, ei mitään.
Ei meillä miehen kanssa ole ollut varaa mihinkään hotelliin lähteä kahdestaan vaikka lapset voisivat mennä yökylään. Jos lapset joskus on olleet yökylässä niin kotona on vain vähän hiljaisempaa, mitään muuta muutosta se ei meidän tekemisiin tuo. Ei mun mies osaa olla sillä tavalla romanttinen, hän ostaa mulle kukkia pari kertaa vuodessa ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu tässäKIN ketjussa tukiverkolliset jotka hoidattavat lapsensa isovanhemmilla, tulevat sormi pystyssä saarnaamaan niille joille ei tätä mahdollisuutta ole. Juuri nämä paljon hoitoapua itse saavat on pahimmat syyllistäjät. ”Jos lapset tekee ne pitää aina itse hoitaa”
Ja tän lauseen jälkeen lapset autoon ja viikolsi hoitoon mummolaan! Samalla voi kokea olevansa korkea.mn moraalin ihminen.
Näytäs mulle mun tukiverkkoni!
Mä olen juuri se, joka sanoin, että yöksi ei tarvitse hoitoa, riittää, että saa päiväksi päiväkotiin.
Miehen vanhemmat eivät ole hoitaneet lapsiamme kertaakaan, mun omat vanhemmat äärimmäisessä hädässä muutaman kerran. Ihan itse ollaan saatu pärjätä. Ainuttakaan kertaa ei lapset ole yökylässä missään olleet.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa yksi hullu inttäjä väittää että lapsiperheet saa apua. Emme ole jukolauta saaneet MITÄÄN APUA KOSKAAN MISTÄÄN, vaikka on ollut välillä tiukkoja paikkoja ja vaikeita tilanteita. Apua ei ole, siis oikeasti ei ole, niinsanotuille normaaleille perheille. Tätä on monen vaikea tajuta. Apua on kyllä mutta se on lastensuojelun apua ja vaatii että on lastensuojelun piirissä. Mutta jos et ole eikä ole lasu ongelmia niin mitään apua ei saa. Ei mitään. Ei kotiapua, ei keskusteluapua, ei kasvatusapua, ei mitään.
Kyllä todellakin saa!!! Vaikka neuvolan kautta. Perhetyö auttaa vaikka ei ole lastensuojelun asiakas. Kotiapua ei tietenkään saa ilmaiseksi, mutta kun vähän maksaa niin saa sitäkin. Ja keskusteluapua saa nekin joilla ei ole lapsia, sitä sanotaan yleensä terapiaksi, sitä saa kun pyytää vaikka terveyskeskuslääkäriltä tai työterveyslääkäriltä lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tän lauseen jälkeen lapset autoon ja viikolsi hoitoon mummolaan! Samalla voi kokea olevansa korkea.mn moraalin ihminen.Näytäs mulle mun tukiverkkoni!
Mä olen juuri se, joka sanoin, että yöksi ei tarvitse hoitoa, riittää, että saa päiväksi päiväkotiin.
Miehen vanhemmat eivät ole hoitaneet lapsiamme kertaakaan, mun omat vanhemmat äärimmäisessä hädässä muutaman kerran. Ihan itse ollaan saatu pärjätä. Ainuttakaan kertaa ei lapset ole yökylässä missään olleet.
Lapset voi mennä kaverille yökylään. Niin me normaalit ihmiset tehdään. Isovanhemmat on kuolleet tai asuu kaukana, joten ei ole edes kuviteltu että isovanhemmat on ne joiden luo mennään yökylään. Lasten kaverit on joskus meillä yökylässä ja meidän lapset sitten joskus kavereiden luona, ihan omasta halustaan.