Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te jaksatte joilla ei ole lapsille yökyläpaikkaa?

Vierailija
13.07.2020 |

Tsempataan toisiamme. En tarvitse kommentteja sellaisilta joilla on lapsella elossa isovanhempia, sukua tms mutta kun ei ole ketään, niin sellaisilta haluaisin vertaistukea.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut. Ainoa isovanhempi asui 400 kilometrin päässä. Ihmettelen tätä kysymystä. Kun lapsia hankin, hoidan ne. Onko tämä sukupolvikysymys? Nykyvanhemmat eivät vaan jaksa

..kuin kahvilassa istua, netissä pyöriä, ottaa selfieitä itsestä ja jakaa niitä..ja työssäkäyntikin taitaa olla liian raskasta.

Vierailija
42/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kyllä ON sukua ja ystäviä lähellä, kaikki isovanhemmat ovat elossa, mutta toisiin emme ole riittävän hyvissä väleissä, että haluaisimme lapset laittaa heille yökylään, ja toisilla on sen verran rajoitteita, ettei sinne todellakaan viitsi laittaa lapsia yökylään lisärasitteeksi. Sisarukset ja kummit ovat itse lapsettomia, joten emme vain ole pieniä lapsia "uskaltaneet"/viitsineet yökylään laittaa, joskin päiväsaikaan ovat toisinaan toimineet lapsenvahteina.

Eipä tämä oikeastaan mitenkään kovin raskasta ole, vauva-aikana ehkä otti koville. Esikoisen kanssa siksi, että vielä kaipasi jonkun verran sitä lapsetonta elämää ja huolettomia vapaailtoja. Tähän tottui kuitenkin, ja toisen vauvan kanssa sitä sitten vain kaipasi kunnon yöunia.

Jaksamisesta ei siis ole enää kiinni, mutta muistuttelen itseäni aina välillä, ettei tämä enää montaa vuotta kestä, kohta molemmat lapset ovat kouluikäksiä ja yökyläilevät varmasti niin kavereillaan kuin kummeillaankin, joku kerta vielä käy sellainenkin tuuri, että molemmat on yhtäaikaa yökylässä ja päästään ihan kahdestaan viettämään rentoa ravintolailtaa ilman aikatauluja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tä?! Haettaisiin tukiperhettä että saa ihan itse tekemänsä lapsen pois kotoa yökylään? Onko tämä oikeasti totta? Tekeekö joku näin? Ymmärrän jos on joku heikkolahjainen viiden lapsen yksinhuoltaja, mutta että kahden vanhemman perhe?

Nyt pikku uutispläjäys teille: kun tekee lapsia niin ne pitää ihan itse sitten hoitaa. Meillä on kolme lasta eikä kävisi mielen vieressäkään alkaa ruikuttamaan jotain yöpaikkoja yhteiskunnalta tai keneltäkään muultakaan. Ihan sillä ajatuksella tehtiin että itse hoidetaan.

Ajatella, joskus jonkun jaksaminen loppuu. Se on varmasti vaikea uskoa tuollaisen superihmisen.

Mutta jos jonkun perheen aikuiset on niin uupuneita, että vaarana on ettei jaksa hoitaa edes sitä arkea niin olisi täyttä typeryyttä olla pyytämättä tai hakematta apua.

Ihme juttu että nykyään niin uuvutaan omien lasten hoidosta että pitää päästä hotelliilomalle lepäämään. Jos se että hoitaa omat lapsensa tekee superihmiseksi niin kyllä, sitten olen sellainen. Miten kaksi aikuista voi niin yhtä aikaa uupua yhden lapsen hoidosta? Kannattaa miettiä niitä omia henkisiä voimavaroja ennen kuin alkaa lisääntymään.

Vierailija
44/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tä?! Haettaisiin tukiperhettä että saa ihan itse tekemänsä lapsen pois kotoa yökylään? Onko tämä oikeasti totta? Tekeekö joku näin? Ymmärrän jos on joku heikkolahjainen viiden lapsen yksinhuoltaja, mutta että kahden vanhemman perhe?

Nyt pikku uutispläjäys teille: kun tekee lapsia niin ne pitää ihan itse sitten hoitaa. Meillä on kolme lasta eikä kävisi mielen vieressäkään alkaa ruikuttamaan jotain yöpaikkoja yhteiskunnalta tai keneltäkään muultakaan. Ihan sillä ajatuksella tehtiin että itse hoidetaan.

Ajatella, joskus jonkun jaksaminen loppuu. Se on varmasti vaikea uskoa tuollaisen superihmisen.

Mutta jos jonkun perheen aikuiset on niin uupuneita, että vaarana on ettei jaksa hoitaa edes sitä arkea niin olisi täyttä typeryyttä olla pyytämättä tai hakematta apua.

Ihme juttu että nykyään niin uuvutaan omien lasten hoidosta että pitää päästä hotelliilomalle lepäämään. Jos se että hoitaa omat lapsensa tekee superihmiseksi niin kyllä, sitten olen sellainen. Miten kaksi aikuista voi niin yhtä aikaa uupua yhden lapsen hoidosta? Kannattaa miettiä niitä omia henkisiä voimavaroja ennen kuin alkaa lisääntymään.

Vanhemmuudelle esitetyt vaatimukset on nykyään kohtuuttomat. Samalla kun palvelut on romahtaneet.

Vierailija
45/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi. Isovanhemmat kaukana ja toiset jo huonommassa kunnossa. Periaatteessa saadaan lapsi yökylään, mutta ei olla haluttu laittaa. Tässä on jo 6 vuotta totuttu tähän. Ollaan jo sen verran elämää nähty, ettei ole isompia menohaluja.

Vierailija
46/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan selvää, että uupua voi. Kun ei vuosikausiin saa nukkua kunnolla, töissä on jumalattoman kiire ja pitkät päivät, ja kaikki vapaa-aika menee kotitöihin, iltaisin vaan peset pyykkiä, laitat ruokaa ja siivoat sotkuja, ja aamulla nouset taas huonosti nukutun yön jälkeen raahaamaan väsyneitä ja kiukkuisia lapsia päiväkotiin itsekin umpiväsyneenä. Ehkä siinä samalla pyöritetään jo vanhempien lasten harratusrallia. Kyllä siinä helposti puolison kanssa välit niin kiristyy, että riitoja tulee. Sitä saattaisi hyvinkin helpottaa se, että voisi nukkua yhden yön heräämättä lukuisia kertoja ja vaikka syödä aamupalan ihan rauhassa.

Vierailija
47/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei, teitä on sentään kaksi aikuista taloudessa, saatte edes vuorotellen saumaa harrastaa/hengähtää.

Mua on auttanut jaksamisessa se, että laittaa vallitsevat tilanteet aina vaakakuppiin. Vaa'an toiseen päähän joku kuviteltu vielä tukalampi tilanne. "Lapset ovat pieniä ja tarvitsevia mutta eipähän ole sentään kolmoset", "rankkaa on, mutta olemme sentään perusterveitä kaikki".

Vierailija
48/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuudelle esitetyt vaatimukset on nykyään kohtuuttomat. Samalla kun palvelut on romahtaneet.

Mitkä palvelut on romahtaneet?

Ei nyt ole mitään sen kohtuuttomampia vaatimuksia kuin ennenkään. Tai mainitse nyt sentään joku esimerkki.

Minusta toi, että pitäisi yöksikin saada hoitoon, jotta voisi huvitella, on ihan liioittelua. Se ei ole mikään normi ollenkaan, harvoilla siihen on mahdollisuus. Mikään ei tosiaan estä palkkaamasta lastenhoitajaa sitä varten.

Vierailija
49/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään "nykyään ei jakseta!" - tajuatteko miten lapsista ennen muinoin esim sotien jälkeen huolehdittiin? Laitettiin aamulla ulos ja menivät minne menivät sillä välin kun vanhemmat teki töitä. Siksikin (huonomman lääketieteen tason lisäksi) lapsia kuoli kuin kärpäsiä koska ei niiden perään katsottu ollenkaan. Lapset ei siis ennen muinoin juuri uuvuttaneet vaan muut asiat.

Vierailija
50/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ole mitään sen kohtuuttomampia vaatimuksia kuin ennenkään. Tai mainitse nyt sentään joku esimerkki.

Minusta toi, että pitäisi yöksikin saada hoitoon, jotta voisi huvitella, on ihan liioittelua. Se ei ole mikään normi ollenkaan, harvoilla siihen on mahdollisuus. Mikään ei tosiaan estä palkkaamasta lastenhoitajaa sitä varten.

Kaikki.

Ja kyllä vaatimukset ovat lisääntyneet valtavasti.

Vierailija
51/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä ku 8pmei olisi (ollut) ketään niin varmaan haettaisiin tukiperhettä. Tai ainakin mll:n perhekummia.

Nyt ollaan vielä siitä onnellisessa asemassa, että lapset pääsee n. kaksi kertaa vuodessa isovanhemmille yökylään.

Toisaalta meidän nuorempikin on jo kaksi niin eihän tässä ole kuin kymmenkuntavuotta niin lapset pärjäävät jo keskenäänkin yön.

Eikö enää nykyään ole esim seurakunnan yön yli kertäviä leirejä? Itse muistan olleeni sellaisella parinakin kesänä alle kymmenen vanhana.

Lisäksi meillä on kavereita jotka voivat sillointällöin katsoa lapsia vaikka pari tuntia. Viimevuonnakin katsoivat kahdesti :)

Kannattaa rohkeasti kysyä kavereiltakin, jokuhan voisi mielellään ottaa lapset kylään.

Meillä ei ole ketään eikä olla saatu mistään lstenhoitoapua koskaan, ja se ei ole peruste tukiperheelle. Ei sitä tällaisen takia saa, jos lapsilla asiat hyvin ja normaali hyvon lapset hoitava perhe.

Tukiperheen saa vain jos on LASTENSUOJELULLISIA ongelmia perheessä.

Yksin pärjätty ja jatkossakin pärjätään.

Tukihenkilö on eri asia kuin tukiperhe.

Vierailija
52/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi lähteä hotelliin? En tiedä mitään niin tylsää kuin hotellit. Työmatkojen huonoin puoli on hotelliyöpymiset.

Puolison kanssa käydään usein treffeillä. Mennään syömään tai teatteriin tai leffaan. Laitetaan päivät kalenteriin valmiiksi ja sovitaan lapsenvahti niiksi illoiksi. Opiskelijatytöt ovat aina olleet valmiina tulemaan.

Ei tietenkään Pidä mennä hotelliin. Mutta sinne voi haluta esimerkiksi jos tykkää samanlaisista asioista kuin me: viimeksi kun oli lapsilla hoitajat, menin kumppanini kanssa hotelliin. Kävimme kylvyssä, harrastimme seksiä kaikessa rauhassa ihanassa sängyssä, söimme sängyssä, nukuimme ihanan viileässä huoneessa vaikka ulkona ja kotona oli tukala helle, kävimme vielä aamullakin aamupalan jälkeen kylvyssä.

Jos jossain on pakko olla (esim työmatkat) niin asia on toki ihan eri.

Vierailija
53/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olleet n.5x yökylässä elämänsä aikana, viimeisin kerta kutakuinkin 8v sitten, 1vrk kerrallaan.

Lapsilla ikää nyt 17v ja pian 19v.

Voimia ap!!

Vierailija
54/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempi lapsi, 9v,  yökyläillyt ehkä viitisen kertaa elämänsä aikana veljeni luona. Muita yökyläilypaikkoja ei ole ollut. On yksi isovanhempi elossa joka asuu ulkomailla ja serkut. Muita sukulaisia ei ole ketkä voisivat tai haluaisivat olla avuksi edes satunnaisesti. Tukiverkkoa ei siis käytännössä ole. Lastenhoitajia palkattu satunnaisesti. Nuorempi lapsi 3 v. ei ole vielä ollut yhtään yötä muualla. Olisi mukava että ajan myötä syntyy kaverisuhteita jotka toisi mukanaan myös yökyläilyjä välillä puolin ja toisin. Mutta ei kaveri yökyläilyjä mielestäni tarvitse järjestää ennen kouluikää. Vanhemmalla lapsella on joitain koulukavereita  mutta paras kaveri muutti talvella muualle eikä koskaan kerenneet yökyläillä vaikka puhetta oli. Eipä näitä sen enempää mieti kun on niin tottunut omaan tilanteeseen ja sen on tiennyt alusta asti, on totuttu pärjäämään omillamme. Toki muutama läheinen ihmissuhde menetetty matkan varrellakin joka vaikuttaa tähän tilanteeseen.

Vierailija
55/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta mahdollisuutta.

Lapsella on ykköstyypin diabetes, eikä kukaan uskalla ottaa hänestä vastuuta. Ei edes sisätautien erikoissairaanhoitajana työskennellyt äitini, jonka osastolla sairaalassa hoidettiin myös diabeetikkoja. Hän siis osaa hiilihydraattilaskennan ja ymmärtää verensokeriarvot.

Poika on mukava, kiltti ja hyväkäytöksinen (vieraskorea), joten kyse ei olisi siitä, että hänen käytöksensä olisi väsyttävän huonoa.

Meillä sama tilanne. Äitini oli myös terveydenhuollon ammattihenkilö, mutta ei jaksanut opetella hoitoa/ ottaa vastuuta edes yhdeksi yöksi...

Vierailija
56/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää lisääntyä, kun ei jaksa hoitaa jälkikasvuaan...?

Jaksaa sen mutta olisi kiva mennä johonkin vaikka yhden yön lomalle hotelliin kaksin miehen kanssa. Eikä osattu ennustaa isovanhempien tulevia kuolemia koska he eivät kovin vanhoja olleet

Ne on sinun lapsia, eikä isovanhempien. Tuota hotellijuttua ois pitäny sillon miettiä, kun ei vielä ollu lapsia. Valitsitte lapset ja nyt elätte ja pidätte kivaa niiden kanssa.

Tällainen vastaus tulee AINA sellaisilta jotka itse vie joka viikonloppu lapsensa mummolaan. Sitten itse pädetään muille. Niin nähty.

Vierailija
57/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim neuvola, päivähoito, koulu, kotipalvelu ja terveydenhoito.

Ja esim koulunkäynti kuormittaa nykyään vanhempia aivan eri tavoin kuin ennen. Ja esim hammaslääkäriin ja suuhygienistille pitää viedä keskellä päivää (Eikä tod ole koulun lähellä kuten ennen) ja jopa 13-vuotiaalla vaaditaan vanhempi sinne mukaan.

Vierailija
58/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ole ilmeisesti kuulleet lastenhoitajista? Kun maksaa palkkaa lastenhoitajalle niin vapaata saa vaikka kerran viikossa. Lastenhoitajan saa jo esim. 10 eurolla tunti.

Niitä EI SAA YÖKSI!! vain päiväaikaan saa. Ei tämä apu siis mahdollista vsnhempien yön yöi reissua.

Vierailija
59/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ole ilmeisesti kuulleet lastenhoitajista? Kun maksaa palkkaa lastenhoitajalle niin vapaata saa vaikka kerran viikossa. Lastenhoitajan saa jo esim. 10 eurolla tunti.

Pienihän se on tuo tuntikorvaus, mutta silti se on ainakin meille liikaa. Jos menee jonnekin yöksi, niin ainakin satanen pitää varata lastenhoitajalle. Ja maksaa sitten se hotelli. Pari sataa menisi tuohon reissuun eikä riitäkään.

Eri jatkaa.. Siksikään ei sovi, että itse en halua ketään vierasta ihmistä meille yöksi hoitamaan lapsia.

Vierailija
60/102 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet väärässä tuosta palkasta. Siihen tulee 50% iltalisä, 100% yölisä. Kerran kysyin hoivafirmalta viikonlopun hoitoa ja oli yli 1000e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi