Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulut säästävät pätevien sijaisten palkkaamisessa.

Vierailija
16.05.2013 |

Olen pätevä opettaja ja teen jatkuvasti sijaisuuksia eri kouluissa ja lukioissa, muuten olen lasten kanssa hoitovapaalla. Yleinen trendi on, että koulut pyrkivät hoitamaan mahdollisimman paljon sijaisuuksia ilman pätevää sijaista, koska se tulee halvemmaksi. Vaikka minulla olisi parinkin viikon sijaisuus jossain koulussa ja olen koko päivän käytettävissä, teen vaan osan poissa olevan opettajan tunneista (ns. tärkeät ryhmät), koska koulu ei halua maksaa kaikista tunneista. Loput tunnit tekee joko aivan toisen aineen opettaja tai epäpätevä sijainen.


En kerro tätä koska olen katkera, vaan koska mielestäni vanhemmilla on oikeus tietää, että pätevä opettaja olisi tarjolla, ja silti otetaan epäpätevä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se juuri usein menee opetusalalla, etta epapateva ohittaa patevan, koska on halvempi ja noyrempi.

Vierailija
2/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Mä olen aina välillä miettinyt "downshiftaamista" ja irtisanoutumista open virastani. Meidän alueella olisi sijaisuuksia tarjolla mun alan opettajille ihan jatkuvasti niin paljon kuin jaksaisi tehdä, mutta mua ei varmaan ikinä palkattaisi mihinkään. Olen nimittäin ihan helvetin kallis sijainen kun olen pätevä ja ikälisiä on jo 4.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein edullinen on sellainen, jolla opettajakoulutus on "graduavailla" eli periaatteessa kaikki opinnot suoritettuna ja on aivan yhtä osaava kuin tutkinnon suorittanut, mutta palkka on sama kuin viime kevään ylioppilaalla.

Kyllä minustakin tuntuu siltä, että yliopistolla hyppääminen oli ajanhaaskausta työllistymisen kannalta. Ei sekään voi olla selitys, että se epäpätevä on niin paljon parempi, kun sama henkilö ei enää pätevänä kelpaa.

Vierailija
4/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko varma ap- sijasiksi ei saa päteviä helpolla- sen sijaan alan opiskeljioita saa helpommin- työtän opettaja ei helpolla halua katkaista työttömyysputkea- ettei tule karenssia

Vierailija
5/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevyys ei tarkoita sopivinta tai parasta lasten kannalta. Oma paras opettajani oli epäpätevä sijainen. Muistan häntä lämmöllä. 

Vierailija
6/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normioloissa aivan kukkua mutta nykyisessä taloudellisessa tilanteessa totta. Kaupunki velvoittaa säästämään joka koulun tietyn summan. Ensiksi karsitaan opettajien täydennyskoulutuksesta ja toiseksi sijaisista.
Muut vaihtoehdot olisivat vaikkaoppikirjat ja erityinen tuki.

Yleensä pätevät opettajat eivät roiku sijaisrekisterissä. Hoitovapaalla työtä tekevä opettaja on harvinaisuus. Päteviä ei siis ole saatavilla joten käytetään vaikka alan opiskelijoita. Päivä sinne tai tänne, siinä ei kenenkään opinnot sanottavammin kärsi. Älä viitsi lietsoa myrskyä vesilasissa.

 

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 16:42"]

Olen pätevä opettaja ja teen jatkuvasti sijaisuuksia eri kouluissa ja lukioissa, muuten olen lasten kanssa hoitovapaalla. Yleinen trendi on, että koulut pyrkivät hoitamaan mahdollisimman paljon sijaisuuksia ilman pätevää sijaista, koska se tulee halvemmaksi. Vaikka minulla olisi parinkin viikon sijaisuus jossain koulussa ja olen koko päivän käytettävissä, teen vaan osan poissa olevan opettajan tunneista (ns. tärkeät ryhmät), koska koulu ei halua maksaa kaikista tunneista. Loput tunnit tekee joko aivan toisen aineen opettaja tai epäpätevä sijainen.


En kerro tätä koska olen katkera, vaan koska mielestäni vanhemmilla on oikeus tietää, että pätevä opettaja olisi tarjolla, ja silti otetaan epäpätevä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gradua vaille valmiilla" ei ole sama palkka kun viime kevään ylioppilaalla. Kandilla on kandin palkka.

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 18:24"]

Oikein edullinen on sellainen, jolla opettajakoulutus on "graduavailla" eli periaatteessa kaikki opinnot suoritettuna ja on aivan yhtä osaava kuin tutkinnon suorittanut, mutta palkka on sama kuin viime kevään ylioppilaalla.

Kyllä minustakin tuntuu siltä, että yliopistolla hyppääminen oli ajanhaaskausta työllistymisen kannalta. Ei sekään voi olla selitys, että se epäpätevä on niin paljon parempi, kun sama henkilö ei enää pätevänä kelpaa.

[/quote]

Vierailija
8/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsen  koulussa usein k-avustajat tekee sijaisuuksia, hyvä juttu että on tutttu ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne koulut itse omaa rahankäyttöään päätä vaan kunnat.

 

Vierailija
10/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, mä olen ainakin kunnanvaltuutettuna äänestänyt säästöjen puolesta joka hallinnonalalla ja sisältää myös mainitsemasi asian, elämä on.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 18:59"]

meidän lapsen  koulussa usein k-avustajat tekee sijaisuuksia, hyvä juttu että on tutttu ihminen

[/quote]

 

Koulunkäyntiavustajat on kaikista halvimpia koululle, kun niille ei yleensä makseta sijaispalkkaa ollenkaan. Avustaja ei saisi olla yksin vastuussa luokasta, mutta käytännössä kuitenkin usein on kun ope on pois.

Vierailija
12/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut kokonaisbudjetoinnista? Otapa selvää.

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:00"]

Eivät ne koulut itse omaa rahankäyttöään päätä vaan kunnat.

 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tähän ketjuun nyt korjata joka viestiin. Avustaja ottaa virkavapaan omasta työstään ja saa epäpätevän palkan. Avustalle palkataan sijainen. Ei ole halpaa.

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 18:59"]

meidän lapsen  koulussa usein k-avustajat tekee sijaisuuksia, hyvä juttu että on tutttu ihminen

[/quote]

 

Koulunkäyntiavustajat on kaikista halvimpia koululle, kun niille ei yleensä makseta sijaispalkkaa ollenkaan. Avustaja ei saisi olla yksin vastuussa luokasta, mutta käytännössä kuitenkin usein on kun ope on pois.

[/quote]

Vierailija
14/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 18:58"]

"Gradua vaille valmiilla" ei ole sama palkka kun viime kevään ylioppilaalla. Kandilla on kandin palkka.

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 18:24"]

Oikein edullinen on sellainen, jolla opettajakoulutus on "graduavailla" eli periaatteessa kaikki opinnot suoritettuna ja on aivan yhtä osaava kuin tutkinnon suorittanut, mutta palkka on sama kuin viime kevään ylioppilaalla.

Kyllä minustakin tuntuu siltä, että yliopistolla hyppääminen oli ajanhaaskausta työllistymisen kannalta. Ei sekään voi olla selitys, että se epäpätevä on niin paljon parempi, kun sama henkilö ei enää pätevänä kelpaa.

[/quote]

[/quote]

Meidän koulussa on sijainen, jolla on opinnot tehty ja auskultointi suoritettu. Gradua hän ei kuitenkaan ole saanut pukattua. Palkka on noin 500 euroa huonompi kuin meidän muiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiedossa. Suosittelisin vaihtamaan alaa ja äänestämään vasemmistoa.

Vierailija
16/16 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:22"]

Oletko kuullut kokonaisbudjetoinnista? Otapa selvää.

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 19:00"]

Eivät ne koulut itse omaa rahankäyttöään päätä vaan kunnat.

 

[/quote]

[/quote]

Olen kuullut. Kuulun oman kuntani sivistyslautakuntaan, joka on vastuussa budjetista(kin) ja siksi tiedän, ettei kouluilla ole juurikaan sananvaltaa tuohon asiaan.

Monessa taloudellisessa ahdingossa olevassa kunnassa on jopa täysi sijaispalkkauskielto.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi