Lapsen päiväkodin opettaja oli lähihoitaja
Eikö näille pidä olla kelpoisuusvaatimuksena lto: n tutkinto?
Tiedän kyllä, että ammattitaitoisista lastentarhanopettajista on pulaa, mutta mitä auttaa laittaa siihen hommaan ihminen, joka on saanut koulutuksen toisenlaisiin tehtäviin. Tämä "opettaja" ei osannut edes puhua englantia (lapsen isä amerikkalainen) Ja onhan lapsiakin nykyään muunkielisiä kuin kantasuomalaisia pk seudun päiväkodeissa.
Kommentit (73)
On kyllä hassua mainostaa Suomessa olevan huippu varhaiskasvatus, kun virkaa tekevät usein epäpätevät joilta puuttuu sellaisia oleellisia tietoja ja taitoja jotka tekisivät varhaiskasvatuksesta laadukkaan. Eikö tämä huolestuta teitä vanhempia?
Uskomatonta että niin moni täällä luulee, ettei lähäreitä palkata opettajiksi! Todellakin palkataan. Olen itse ollut noin 10 kunnallisessa päiväkodissa Hesassa töissä/harkassa ja melkein jokaisessa oli lähäri jonkun ryhmän ope. Heitä palkataan koko toimintakaudeksi sijaiseksi tai puolikkaaksi toimintakaudeksi (ja sitten yritetään taas rekrytä, mutta kun ei löydy, niin tekevät toisenkin puolikkaan). Vakinaisesti ei voi palkata, mutta vuoden määräaikaiseksi voi. Niin tehdään, koska opettajista on pulaa. Epäpätevä saa samaa palkkaa kuin pätevä.
Olisi suuri parannus kun lähäriä ei kutsuttaisi opettajaksi vaan sanottaisi avoimesti että hän on lastenhoitaja ja tekee open sijaisuutta. Sitten näkyisi vanhemmillekin selvästi tää työvoimapula.
Ja toinen juttu on se, että yliopistokoulutetuista opettajista on vielä suurempi pula. On sellaisia päiväkoteja missä ei ole yhtään yliopistokoulutettua. Itse olen törmännyt pahimmillaan sellaiseen vajaan sadan lapsen päiväkotiin missä oli ainoastaan yksi yliopistokoulutettu ope. Esim. johtaja ei ollut. Tääkin ope lähti muutamien vuosien päästä. Meno oli aikamoista ja tulehtunut työilmapiiri. Sosiaalialan koulutus (hoitajat ja sosionomipohjaiset opet) ei ilmeisesti kuitenkaan anna eväitä myönteisen sosiaalisen ympäristön luomiseen. Parhaat työilmapiirit on siellä missä on eniten yliopistokoulutettuja. Eivät mene pelkästään mutu ja oma napa edellä, kun ovat oppineet katsomaan asioita laajemmin ja eri vinkkeleistä, haastamaan aivojaan ym. (On poikkeuksia myös hoitajissa ja sosionomeissa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa työtä käytännössä lastenhoitajat ja vaka opettajat tekee. T: lastenhoitaja
Niin ja olen itse lastenhoitaja ja todellakin teemme päiväkodissa opettajan kanssa ihan samaa työtä, ei mitään eroa. Yhdessä teemme suunnitelmat ja pidämme tuokiot ja pesemme pyllyt kumpi ehtii ym. Voisin alkaa samantien opettajaksi ja työni ei muuttuisi mitenkään.
Tuo on sitten laitonta. Teidän pitää noudattaa vaka lakia joka ohjaa noudattamaan valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Se on nykyään sitova eikä pelkkä suositus. Vaka ope on se jolla on punaiset langat käsissä, joka on vastuussa että opetussuunnitelmaa noudatetaan. Lastenhoitaja avustaa. Molemmat tietenkin havannoi ja osallistuu suunnitteluun, mutta langat on open käsissä. P.S. Sillä ei ole väliä kuka pesee peput. Miksi tää aina menee tähän, kun puhuu lastenhoitajien kanssa somessa?!!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa työtä käytännössä lastenhoitajat ja vaka opettajat tekee. T: lastenhoitaja
Niin ja olen itse lastenhoitaja ja todellakin teemme päiväkodissa opettajan kanssa ihan samaa työtä, ei mitään eroa. Yhdessä teemme suunnitelmat ja pidämme tuokiot ja pesemme pyllyt kumpi ehtii ym. Voisin alkaa samantien opettajaksi ja työni ei muuttuisi mitenkään.
Meillä ei lastenhoitajat saa pitää vasukeskusteluja tai antaa esiopetusta.
Varhaiskasvatuksen opettaja
Ei saakkaan. Ei pitäisi missään enää tapahtua sitä, että lastenhoitaja pitää vasukeskusteluja. Ope on vastuussa kaikesta mitä siellä tapahtuu, niin kuinka hän voisi olla vastuussa, jos ei edes ole keskustelussa mukana? Ja esiopetusta ei saa antaa edes suurin osa pätevistä opettajista eli sosionomi koulutuksen saaneet eivät ole päteviä esiopettajia. Luokanopettaja on pätevä antamaan esiopetusta ja samoin varhaiskasvatuksen opettaja joka on koulutettu yliopistossa (plus varmaan sen edeltäjä opistotasoinen). Kaikki opet koulutetaan nykyään yliopistossa. Nykyisillä sosionomipohjaisilla vaka opettajilla säilyy oikeus open töihin, mutta heillä siis ei ole pätevyyttä toimia eskariopena.
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitajaa tosiaankaan valita yhteenkään lto:n virkaan.
Ei missään ei koskaan.
Kehno provo.
Sijaisena saa olla,ja se perustuu ihan lakiin!
Jos pätevää lastentarhanopettajaa ei saada palkattua-siis ei yksinkertaisesti ole hakijoita niin keinot on vähissä. Joko epäpätevä lastentarhanopettaja tai ei kolmatta ihmistä ryhmässä ollenkaan. Miltäs se kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen ryhmässä oli opettajana lähihoitaja. Oli hänellä kyllä myös muulta alalta maisterin tutkinto. Oikein hyvin pärjäsi hommassa. Siinä päiväkodissa päiväkotiapulainenkin puhuu hyvää englantia. Aika harvinaista on, ettei lähihoitaja puhu englantia. Se tutkinto tuli 1990-luvulla joten ei voi olla kyse mistään 1970-luvulla viimeksi opiskelleesta ihmisestä.
70-luvulla koulunsa käyneet ovat kyllä opiskelleet englantia tai muuta vierasta kieltä 3. luokalta asti. Alle 60-vuotias kyllä puhuu auttavaa englantia, jos haluaa, mutta Suomeen muuttaaneen englantilaisen tulee opiskella suomea, niin että tulee sillä toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että niin moni täällä luulee, ettei lähäreitä palkata opettajiksi! Todellakin palkataan. Olen itse ollut noin 10 kunnallisessa päiväkodissa Hesassa töissä/harkassa ja melkein jokaisessa oli lähäri jonkun ryhmän ope. Heitä palkataan koko toimintakaudeksi sijaiseksi tai puolikkaaksi toimintakaudeksi (ja sitten yritetään taas rekrytä, mutta kun ei löydy, niin tekevät toisenkin puolikkaan). Vakinaisesti ei voi palkata, mutta vuoden määräaikaiseksi voi. Niin tehdään, koska opettajista on pulaa. Epäpätevä saa samaa palkkaa kuin pätevä.
Olisi suuri parannus kun lähäriä ei kutsuttaisi opettajaksi vaan sanottaisi avoimesti että hän on lastenhoitaja ja tekee open sijaisuutta. Sitten näkyisi vanhemmillekin selvästi tää työvoimapula.
Näin meilläkin ollut täällä Pirkanmaalla pienessä kaupungissa. Opettajaa sijaistaa lähihoitaja, ja häntä kutsutaan opettajaksi, joten perheet eivät tiedä. Tämä on yksinkertaisesti väärin. Jos henkilöstön koulutuksesta säädetään varhaiskasvatuslaissa, miten asiakkaille voidaan valehdella päin näköä? Voisiko esim. AVI puuttua?
Nyt nuorimmaiseni on yksityisessä pk:ssa kunnan ostopalveluna, eikä siellä ole missään nähtävillä kuka on opettaja ja kuka hoitaja. Enkä tiedä kuinka asiaa kysyisinkään ilman että herättäisin närää hoitajissa. En halua että se vaikuttaa lapseni hoitoon.
Läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä toivoisin.
Mulla oli lähäri opintojen päikkyharkadsa ohjaajana lähihoitaja joka teki open sijaisuutta!
yksityinen Päiväkoti
Sijaisena voi hyvin toimia ja epäpäteviä varhaiskasvatuksen opettajiaan on pilvin pimein kun kelpoisia opettajia ei vain ole tarpeeksi. Vakituiseen tehtävään ei voi palkata, kun pitää täyttää kelpoisuusvaatimukset. Saa myös pienempää palkkaa kuin kelpoinen opettaja.
kelpoisen opettajan palkka on noin 2600-2900 euroa, epäpätevä saa reilusti vähemmän. En lähtisi sillä hirveästi kielitaitoa vaatimaan, ne lapsen kanssa olemisen ja kasvatuksen taidot lienee olennaisempia. Omien lasteni päiväkotiajoilta kaikista lämpimimmät muistot on lähäreistä. Lähäripalkka alkaa ykkösellä ja silti olivat kutsumustyössään aarteita!
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen juttu on se, että yliopistokoulutetuista opettajista on vielä suurempi pula. On sellaisia päiväkoteja missä ei ole yhtään yliopistokoulutettua. Itse olen törmännyt pahimmillaan s
Joo, tai sitten on niin kuin oman puolison tapauksessa. Hänellä on yliopistotutkinto ulkomaisesta huippuyliopistosta, mutta sitä ei tunnusteta Suomessa. Hän joutui käymään täällä lähihoitajaopinnot (joka oli jo itsessään naurettavaa ja niiden vaatimustaso korkeakoulutetulle aikuiselle lähinnä loukkaava) ollakseen "pätevä" työskentelemään varhaiskasvatuksessa. Hän tekee opettajan sijaisuuksia, mutta aina vuosi kerrallaan, on yksikön pätevin ja kokeneinen ja se kenen puoleen aina käännytään, mutta lain silmissä hän on epäpätevä. Joku vastavalmistunut 3 v opiskellut, joka ei ole tehnyt töitä päivääkään olisi "pätevämpi". Että juu, Suomi nousuun ja tunnustetaan osaaminen ja ollaan huippuja ja niin edelleen. Pelkkää naurettavaa sanahelinää.
Ei kysytä mutta johtaja lähettää aina tiedotteen kun uusi työntekijää tulee ja kertoo tämän taustasta. Siksi tiedän että epäpäteviä siellä töissä.
Se ei haittaa, lapsi rakastaa olla päiväkodissa ja hän saa hyvää hoitoa siellä. Naurattaa vain aina kun hehkutetaan Suomen upeaa varhaiskasvatusta ja suunnitellaan lisää opettajia per ryhmä.