Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen päiväkodin opettaja oli lähihoitaja

Vierailija
09.07.2020 |

Eikö näille pidä olla kelpoisuusvaatimuksena lto: n tutkinto?
Tiedän kyllä, että ammattitaitoisista lastentarhanopettajista on pulaa, mutta mitä auttaa laittaa siihen hommaan ihminen, joka on saanut koulutuksen toisenlaisiin tehtäviin. Tämä "opettaja" ei osannut edes puhua englantia (lapsen isä amerikkalainen) Ja onhan lapsiakin nykyään muunkielisiä kuin kantasuomalaisia pk seudun päiväkodeissa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa saa olla sijaisena vaikka ylioppilas, niin miksi varhaiskasvatuksessa ei voi olla sijaisena lähihoitaja, jolla on sentään jonkinlainen osaaminen kyseisestä alasta? Lukiolaisellahan ei ole mitään?

Toinen asia: Varhaiskasvatuksen opettajatkaan eivät saisi sitä englantia käyttää. Jos on esim. Vasu-keskustelu, niin sitten varataan tulkki paikalle. Päivähoito toimii omalta osaltaan kotouttajana kuten myös esim. ennaltaehkäisevänä lastensuojelutyönä. Juuri siksi olisi tärkeää, että henkilökunta puhuisi suomea ( tai ruotsia), jotta myös ne vanhemmat oppisivat suomea.

Vierailija
42/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen tehtävänä on puhua suomen/ruotsin/saamen(kielipesät)/viittomakieltä. Maassa asuvien ulkomaalaisten tulee mennä suomen/ruotsin kielen kurssille, jos eivät muuten opi. Vasu-keskusteluihin saa tulkin mukaan, jos miehellä on oleskelulupa. Mikä miehellä oletettavasti on, jos ap on suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lakikin jo kiellä palkkaamasta noin räikeästi epäpätevää? Siis ainakin virkaan? Eihän sosiaalityöntekijän tehtävään voida valita lähihoitajaa, eikä lääkärin, miksi siis varhaiskasvatuksen opettajan?

Vaikea kuvitella että jossain rajat venyisivät noin, kun täällä meillä päin vakituista lastenhoitajan toimea ei voi saada lähihoitaja jolla jonka suuntautumisvaihtoehto on ensihoito eikä lasten ja nuorten hoito ja kasvatus.

Niin no mitäs ajattelit tehdä jos laki määrää, että pätevä lto pitää olla ja sellaista ei ole. Laitat lapun luukulle ja sanot vanhemmille, että ettepäs pääse töihin?

Sama ongelma tulee olemaan tämän 0.7 hoitajamitoituksen kanssa, kun hallitus pistää sen lakiin, mutta ei ole rahaa eikä niitä hoitajia. 

Vierailija
44/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ammattia kuin lastentarhanopettaja tai lyhennettä lto ei enää tulisi käyttää. Termi ja ammatti on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja. Terveisin tuleva varhaiskasvatuksen opettaja, joka aikoo tehdä alanvaihdon valmistuttuaan

Ei tulisi, mutta käytän. Nimitykset vaihtuvat aivan typeristä syistä, sekä lto sopii paremmin suuhun kuin varahaiskasvatuksen opettaja.

Vierailija
45/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työkaveri, joka ei osannut englantia sen vertaa, että olisi voinut vanhempien kanssa keskustella edes päivän tapahtumista, viisikymppinen lähihoitaja.

Mitä sitten jos pitäisi opettajana hallita laajempi sanavarasto esim. vasukeskusteluissa. Hullu ajatus tuo lähihoitaja lto:na.

Miksi olisi pitänyt puhua, miksi vanhempi ei puhu suomea?

Jos tulet ulos sieltä poterostasi, niin huomaat että pk seudulla on paljon päiväkoteja joissa suurinosa on maahanmuuttajalapsia. Moni puhuu paremmin englantia kuin suomea.

Ja mitä kieltä lapsille koulussa puhutaan? Ja voin kertoa, että eng.kieliseen kouluun ei pääse sillä perusteella, että puhuu englantia.

Vierailija
46/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän on. Tosin varhaiskasvatuksen laatu kyllä kärsii, kun päiväkodeissa ei ole välttämättä yhtäkään yliopiston käynyttä.

Ei lähäritutkinto kovin laaja ole verrattuna siihen laajaan kenttään mitä open pitäisi päiväkoti työssä ymmärtää ja huomioida.

Vierailija
47/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt millään jaksa muistaa mikä on koulutukseltaan lapseni ryhmän opettaja mutta ei lto. Ihan on tiedotettu meitä vanhempia tästä kun taloon tuli. Sitä ennen johtaja tiedotti pitkään miten rekrytointi opettajan virkaan etenee eli ei mitenkään.

Niitä opettajia nyt vaan ei ole niin paljon kuin tarvittaisiin. Tuskin kukaan ihmettelee miksi ei.

Vierailija
48/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko  parempi, että kun pätevää ei saada, niin paikkaa ei täytettäisi lainkaan? 2 varhaiskasvatuksen opettajan ja yhden lähihoitajan sijaan 24 lapsella olisi vain yksi lähihoitaja?

Vierailija
49/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaat pääsevät sijaistamaan opettajia. Hoitajat myös. Tottakai alakoululaisia osaa opettaa. Miksei myös päiväkotilapsia.

Vierailija
50/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työkaveri, joka ei osannut englantia sen vertaa, että olisi voinut vanhempien kanssa keskustella edes päivän tapahtumista, viisikymppinen lähihoitaja.

Mitä sitten jos pitäisi opettajana hallita laajempi sanavarasto esim. vasukeskusteluissa. Hullu ajatus tuo lähihoitaja lto:na.

Eikähän näihinkin saa sossusta tulkin mukaan jos vanhempi ei osaa Suomea. Sinne ap apua pyytämään jos miehesi ei muuten kykene kommunikoimaan työntekijöiden kanssa.

Vierailija
51/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulet ulos sieltä poterostasi, niin huomaat että pk seudulla on paljon päiväkoteja joissa suurinosa on maahanmuuttajalapsia. Moni puhuu paremmin englantia kuin suomea.

Ja kelalta saa tulkin. Ei ole tarhan työntekijöillä vaatimusta osata kieliä kaikille.

Vierailija
52/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt millään jaksa muistaa mikä on koulutukseltaan lapseni ryhmän opettaja mutta ei lto. Ihan on tiedotettu meitä vanhempia tästä kun taloon tuli. Sitä ennen johtaja tiedotti pitkään miten rekrytointi opettajan virkaan etenee eli ei mitenkään.

Niitä opettajia nyt vaan ei ole niin paljon kuin tarvittaisiin. Tuskin kukaan ihmettelee miksi ei.

Kyllä se pätevä hakija pitää lain mukaan ottaa. Mutta eihän sitä kukaan tiedä tai saa selville, jos jätetään palkkaamatta pätevä sillä perusteella että "toinen pätevä löytyi jo", ja sitten määräaikaista jatketaankin jonkun kohdalla.

Vierailija
53/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kelalta saa tulkin. Ei ole tarhan työntekijöillä vaatimusta osata kieliä kaikille.

Englannin kielen kohtuullinen osaaminen kuuluu yleissivistykseen.

Ja että tulkki pitäisi olla pihalla päivystämässä, kunvanhemmathakevat lapsia kotiin? Älä ole typerä.

Vierailija
54/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastenhoitaja pääkaupunkiseudulla ja kyllä vaan asia on niin että päteviä vaka opettajia ei ole kaikissa ryhmissä. Varsinkaan yksityisillä sillä siellä maksetaan huonompaa palkkaa. Mun edellisessä työpaikassa yksityisellä oli ihan vakituisena eskariopena lähihoitaja. En tiedä onko laitonta pitää vakkarina mutta niin vain oli. Pätevää ei saatu, enkä ihmettele, jos maksetaan huonommin kuin kunnalla. Itsekin vaihdoin sitten kunnalle että sain edes vähän parempaa palkkaa.

Vierailija
55/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa työtä käytännössä lastenhoitajat ja vaka opettajat tekee. T: lastenhoitaja

Vierailija
56/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaa ei palkata lto:n tehtäviin. Suksi suolle provoilemaan.

Kylläpä vain palkataan. Sijaiseksi.

Vierailija
57/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa työtä käytännössä lastenhoitajat ja vaka opettajat tekee. T: lastenhoitaja

Niin ja olen itse lastenhoitaja ja todellakin teemme päiväkodissa opettajan kanssa ihan samaa työtä, ei mitään eroa. Yhdessä teemme suunnitelmat ja pidämme tuokiot ja pesemme pyllyt kumpi ehtii ym. Voisin alkaa samantien opettajaksi ja työni ei muuttuisi mitenkään.

Vierailija
58/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja olen itse lastenhoitaja ja todellakin teemme päiväkodissa opettajan kanssa ihan samaa työtä, ei mitään eroa. Yhdessä teemme suunnitelmat ja pidämme tuokiot ja pesemme pyllyt kumpi ehtii ym. Voisin alkaa samantien opettajaksi ja työni ei muuttuisi mitenkään.

Meillä ei lastenhoitajat saa pitää vasukeskusteluja tai antaa esiopetusta.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
59/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä vanhemmista kysyy lastensa päiväkodin työntekijöiden koulutusta? En ole kuullut meidän päiväkodissa kenenkään kysyvän. Itse olen pätevä mutta meidän päiväkodissa (pääkaupunkiseudulla) yli puolet on epäpäteviä.

Vierailija
60/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lastenhoitajat saa pitää vasukeskusteluja tai antaa esiopetusta.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Meillä saa ja täytyy. T: lastenhoitaja yksityisessä päiväkodissa