Mitä ajattelet ruotsinsuomalaisesta joka ei osaa puhua suomea?
Kommentit (17)
Eikö ruotsinsuomalaisiksi laskettu tilastollisesti vain ne suomalaiset jotka aikoinaan muuttivat ruotsiin töihin mutta ei heidän Ruotsissa syntyneitä jälkeläisiään?
Ihan samaa kuin suomalaisesta joka ei osaa suomenruotsia, on elänyt hyvin yksikielisessä ympäristössä ja ujostelee puhua koulussa oppimaansa, tunnen muutamia ja ovat mukavia ihmisiä.
Suomen kielinen suomalainen
Ajattelen että siinä on ihminen joka osaa priorisoida asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ruotsinsuomalaisiksi laskettu tilastollisesti vain ne suomalaiset jotka aikoinaan muuttivat ruotsiin töihin mutta ei heidän Ruotsissa syntyneitä jälkeläisiään?
Ei. Olen Suomen kansalainen, vaikka olenkin syntynyt Ruotsissa. Eli siis ruotsinsuomalainen.
Hänellä on tärkeämpiäkin kieliä opeteltavanaan!
Kieli on valtaa!
En mitään. Ihan normaalia joskin harmillista, että toinen tai kolmas ma mu sukupolvi ei puhu enää omaa kieltään.
Minun kaksi serkkua jota ovat syntyneet Ruotsissa (äiti suomalainen, isä ruotsalainen) eivät osaa suomea. Ovat jo kuuskymppisiä. Kyseisen äidin vanhin lapsi osaa pikkasen suomea koska ehti asua Suomessa ja hänellä on ollut suomalainen isä.
Ajattelisin, että ihan luonnollista kehitystä. Varmaan Ruotsista löytyy paljon nuoria ruotsinsuomalaisia, jotka eivät käytännössä ikinä käy Suomessa ja kun luonnollista kontaktia kieleen ei enää ole, niin sitä ei enää osata. Tiedän minäkin useina Yhdysvaltoihin muuttaneita suomalaisperheitä, joiden lapset eivät osaa Suomea ja eivät varmasti koskaan ole muuttamassa tänne takaisin. Semmoista se on.
Vierailija kirjoitti:
No miten sen ottaa. "Ruotsinsuomalaiset ovat äidinkielenään suomen kieltä puhuvia Ruotsin asukkaita, jotka etnisesti ovat suomalaisia."(wikipedia) Eli jos jälkikasvu ei suomea puhu, niin he eivät ole enää tämän määritelmän mukaan ruotsinsuomalaisia. En sitten tiedä miten käytännössä kokevat identiteettinsä, varmaan siinä on aika paljon vaihtelua yksilöiden mukaan.
Enemmän ihmettelen suomenruotsalaisia jotka eivät osaa suomea. Ei sillä että sekään minua erityisesti hetkauttaisi, mutta itse en vaan voisi asua maassa jonka valtakieltä en osaa, ainakaan kauempaa kuin mitä aktiiviseen opetteluun menee.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä mitään tuntemuksia. Mutta tunnen Ruotsin kielipolitiikkaa jonkin verran, joten en suuremmin tuota edes ihmettele.
Ruotsin kielipolitiikkahan on pitkään ollut sellainen, että suomenkielen taitoinen opettaja ei ole saanut puhua suomenkieliselle oppilaalleen koulussa suomea edes kahdenkeskisissä keskusteluissa. Jopa lasten keskinäinen keskustelu suomenkielellä on ollut kouluissa välitunneillakin kiellettyä vielä muutama vuosikymmen sitten.
Ruotsissa ei kaksikielisyys ole ollut ikinä suosiossa ja kielivähemmistöjen asema on heikko.
Mitä ajattelet? Ajattelen, että tällaisten ketjujen aloittajat ovat älyllisiltä ominaisuuksiltaan melko vajaita yksilöitä.
Sääli, ettei perheessä ole pidetty suomen kieltä yllä tarpeeksi. Olen tavannut toisen polven ruotsinsuomalaisia vähän kaikenlaisia suomen taidoiltaan. Täydellisestä puhumisesta (ja hyvästä kirjoittamisesta) niihin, jotka puhuvat vähän tai ei lainkaan. Moni kuitenkin ymmärtää suomea aika hyvin, vaikkei puhuisi. Ehkä muuttaminen Suomeen joksikin aikaa saisi kielen aktivoitumaan?
"suomi-ruotsi-kaksikielisyys", ei ole rikkaus muualla kuin Suomessa.
En ymmärrä, miksi suomalaiset antavat nöyryyttää itseään näin.
Suomi oli ruotsinvallan aikaan Euroopan köyhimpiä maita vaikka oli Euroopan suurin tervantuottaja ja luonnonvaroiltaan yhtä vauras kuin Ruotsi. kaikki rikkaudet, mitä irti saatiin, vietiin Ruotsiin. Suomalaiset olivat käytännössä maaorjia.
Joten kun pällistelette Tukholman hulppeita linnoja, niin miettikkää, kenen selkänahasta nekin on revitty.
Suomessa ei kehitetty mitään. Ei rakennettu infrastruktuuria tai kouluja suomalaisille.
Vasta Venäjän tsaari nosti Suomen kansakunnaksi kansakuntien joukkoon. Antoi suomen kielelle virallisen statuksen.
Ihmettelen, että miksi vielä on kouluissa pakkoruotsi? kaiken sen alistamisen jälkeen se on nöyryyttävää. kuuluko "joidenkin" identiteettiin alistaa suomalaisia?
Itse en ruotsia ole opiskellut, koska olen käynyt kouluni muualla. puhun sujuvasti kolmea kieltä, joista yksi on suomi ja toinen on toinen äidinkieleni.
Minulla on suomen ja englannin lisäksi, kaksi suurta keskieurooppalaista kieltä kielipaletissani, kun keskiverto suomalainen puhuu vain suomea ja englantia ja muutaman sanan ruotsia.
No ei kyllä mitään tuntemuksia. Mutta tunnen Ruotsin kielipolitiikkaa jonkin verran, joten en suuremmin tuota edes ihmettele.