Miten suhtautuisit? Mun mieheni on entinen viihdekäyttäjä ja
ja nyt olen alkanut epäillä, että ei enää entinen vaan taas nykyinen. Periaatteessa mulle on ok, että joskus jotain, kun siitä ei ole mitään haittaa, mutta toisaalta aina on olemassa riski, että se ryöstäytyy käsistä. Meidän pitäisi mennä ensi kesänä naimisiin ja perustaa pian perhe. Kahden aikuisen kesken se ei ole niin vakavaa, mutta mitäs, jos jotain tapahtuu, kun kotona on vauva. Miten mä selvitän asian?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:49"]
käyttää mitä? Satunnainen pilvenpoltto on eri asia, kuin vaikka piri.
En itse tuomitse satunnaista pilven polttelua, mutta teillä ongelmana ei ole itsessään vaan huumeiden käyttö, vaan luottamuksen ja avoimuuden puute. Outoa, että puhut, ettet ole päässyt "tarkkailemaan merkkejä". Eikös naimisiinmenoa suunnittelevan pariskunnan välillä pitäisi vallita avoimuus, eikä toisesta tarvitse nuuskia "merkkejä"? Sen kun kysyt, esität kantasi ja keskustelette asiat läpi.
[/quote]
Siis en ole ollut näkemässä koko miestä vähään aikaan. Tottakai mä kysyn ja puhun, mutta en puhelimessa.
ap
No jos on jo joutunut viihdekäytön takia käymään sairaalassakin niin ei se ihan pientä ja kevyttä taida olla tuo "viihdekäyttö".
En menisi naimisiin ellen olisi varma että käyttö on loppunut. Ja lasten hommaamiseen suostuisin vasta kun on oltu vuosi saman katon alla ja varmasti ilman huumeita.
Ja se jos mies "kostaa" käyttämällä huumeita ei kuulosta terveeltä. Entä kun olette yhdessä ja mies suuttuu jostain mitä olet tehnyt niin saako hän aina käydä kostoksi hieman "viihteellä". Eli joudutko loppuikäsi varomaan mitä teet ja mitä sanot ettei toinen retkahda huumeisiin ?
Itse jättäisin moisen narkomaanin heti ja tekisin hänestä rikosilmoituksen poliisille. Et kai omalla toiminnallasi halua edistää huumeiden käyttöä yhteiskunnassa hyysäämällä huumeita käyttävää miestäsi? Kannattaa tutustua Irti huumeista ry:n sivustoihin, sieltä löytyy lisätietoa asiasta.
Totta kai kysyt, mutta kyllä minusta miehesikin pitäisi voida kertoa sinulle tuollaisista asioista ihan itse, puhelimessakin. Jos ei oma-aloitteisesti kerro, niin sehän on aika huolestuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:58"]
Itse jättäisin moisen narkomaanin heti ja tekisin hänestä rikosilmoituksen poliisille. Et kai omalla toiminnallasi halua edistää huumeiden käyttöä yhteiskunnassa hyysäämällä huumeita käyttävää miestäsi? Kannattaa tutustua Irti huumeista ry:n sivustoihin, sieltä löytyy lisätietoa asiasta.
[/quote]
Tekisitkö rikosilmoituksen omasta miehestäsi? Enpä usko. Eikä tässä mistään narkomaanista ole kyse. Toivon, että olen väärässä, mutta vaisto sanoo toista. Mulle on ollut periaatteessa ok se vähäinen viihdekäyttö, mutta jos on luvattu, että ei, niin sen pitäisi pitää. Oli kyse mistä tahansa.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:56"]
No jos on jo joutunut viihdekäytön takia käymään sairaalassakin niin ei se ihan pientä ja kevyttä taida olla tuo "viihdekäyttö".
En menisi naimisiin ellen olisi varma että käyttö on loppunut. Ja lasten hommaamiseen suostuisin vasta kun on oltu vuosi saman katon alla ja varmasti ilman huumeita.
Ja se jos mies "kostaa" käyttämällä huumeita ei kuulosta terveeltä. Entä kun olette yhdessä ja mies suuttuu jostain mitä olet tehnyt niin saako hän aina käydä kostoksi hieman "viihteellä". Eli joudutko loppuikäsi varomaan mitä teet ja mitä sanot ettei toinen retkahda huumeisiin ?
[/quote]
En joudu loppuikääni varomaan tekemisiäni. Olen itse pettänyt luottamuksen ja mies katsonee, etteivät aikaisemmat sopimukset koske enää häntäkään. Mies tekee paljon töitä ja on kaikinpuolin kunnollinen mies. Kyse ei siis ole siitä, että hän olisi "retkahtanut" kaiken ulkopuolelle.
ap
Luota omiin tuntemuksiisi. Itse ainakin tunnistin exän äänestä ja muutenkin puheesta koska oli jotakin ottanut. Kamala tilanne sulla. Harkitse ainakin lasten kanssa todella tarkkaan.
Itse olen vierestä nähnyt kun oma rakas menee huumepsykoosiin. Pilveä paljon ja vähän ekstaasia, muuta siihen ei tarvittu. Näin ei käy kaikille, mutta mahdollisuus on olemassa.
Onko se enää pelkkää hallittua viihdekäyttöä jos sen seurauksena joutuu sairaalaan ???
viihdekäyttöä ei ole olemassakaan
Mistä päihteestä tässä on kyse ap? Aineilla on eroja, ihan jo riippuvuus- ja terveysnäkökulmista lähtien. Samoinkäyttökulttuurit vaihtelevat, perinteiset piripiirit ovat täysin erilaisia, kuin vaikkapa kannabiksen kotikasvattajien kaveriporukat.
Mistä päihteestä tässä on kyse ap? Aineilla on eroja, ihan jo riippuvuus- ja terveysnäkökulmista lähtien. Samoinkäyttökulttuurit vaihtelevat, perinteiset piripiirit ovat täysin erilaisia, kuin vaikkapa kannabiksen kotikasvattajien kaveriporukat.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:52"]
Sen kun kysyt, esität kantasi ja keskustelette asiat läpi.
[/quote]
Siis en ole ollut näkemässä koko miestä vähään aikaan. Tottakai mä kysyn ja puhun, mutta en puhelimessa.
ap
[/quote]
No mikä on sitten ongelma? Aloituksessasi kysyt "miten selvitän asian?" ja kun sulle siihen vastataan, niin sanot että 'tottakai, se oli aikomuskin".
Mitä muuta vielä haluat? Siis sen lisäksi, että teit taas uuden aloituksen elämästäsi?
En viitsi sen enempää eritellä, mistä on kyse. Ei ihan kevyimpiä kuitenkaan, aina. Ja kun aine on puhtaampaa, siis vahvempaa kuin on luullut, voi käydä huonostikin. Yliannos ei siis tavallaan ole aina oma syy (vaikka tietysti koko käyttö on oma syy).
Mietin sitäkin, että jos mä annan asian nyt vain olla, kunhan saan tietää, missä mennään. Sitten, kun on lasten aika (minulle), olisi nollatoleranssi. Ja jos se ei lopu, ei vauvoja meidän perheeseen. Mulla ei oikein ole itsellä varaa asetella ehtoja, joten mun pitää varmaan antaa ajan kulua. Ehkä, en tiedä.
ap
Huumeista ja viihdekäytöstä ei pitäisi puhua samassa lauseessa. Satunnainen käyttö johtaa useimmiten säännölliseen käyttöön. Narkkarille huumeiden saanti on tärkein ja ainoa asia elämässä, joka ylittää perheen, lapset, työn, kaikki. En ikinä toivoisi yhdenkään lapsen joutuvan kasvamaan perheessä jossa edes toinen vanhemmista käyttää huumeita! Onneksi yhteiskunta ottaa helposti lapset huostaan, sellaista ei katsota pitkään. Joudut siis valitsemaan joko miehesi tai lapsesi jossain vaiheessa, jos edes saat sellaista vaihtoehtoa, saattaa olla että lapsi/lapset viedään samantien. Kuulostaa surkealta, mutta tosielämässä se on vielä surkeampaa!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:52"]
Sen kun kysyt, esität kantasi ja keskustelette asiat läpi.
[/quote]
ap
[/quote]
No mikä on sitten ongelma? Aloituksessasi kysyt "miten selvitän asian?" ja kun sulle siihen vastataan, niin sanot että 'tottakai, se oli aikomuskin".
Mitä muuta vielä haluat? Siis sen lisäksi, että teit taas uuden aloituksen elämästäsi?
[/quote]
No toiveikkaana ajattelin, että jollain olisi kokemusta asiasta, ja hän tietäisi jotain, mitä mä en tiedä, ja osaisi neuvoa. En ole tämän alan asiantuntija, joku muu voi olla.
ap
Sallisitko miehesi ottaa lasin viiniä ruoan kanssa? Koska sekin voi aina "ryöstäytyä käsistä".
Jos vastasit kyllä, sinuun on kyllä pelotteluvalistus uponnut harvinaisen hyvin. Useimmat ihmiset ymmärtävät, ettei päihteen laittomuus kerro vielä paljoakaan sen addiktiopotentiaalista tai haittavaikutuksista. Viinaa, särkyläkkeitä ja rauhoittavia saa helposti ja laillisesti, ja niiden kyky sotkea perheen elämä on noin kaksisataakertainen verrattuna esimerkiksi kannabiksen käyttöön parina viikonloppuna kuukaudessa.
Kiinnitä vähemmän huomiota päihteiden hysterisointiin ja enemmän huomiota siihen, miten vuorovaikutus sinun ja miehen välillä sujuu, vaikuttaako mies vastuulliselta ja millaiset elämänhallintataidot teillä molemmilla on. Nyt tuntuu, että lähestyt asiaa aivan väärästä kulmasta.
Tänäänkin FOX:lla tulee sarja Huumebisnes oy klo 21.00. Kertoo kaikesta huumeisiin liittyvästä yhteiskunnassa. Siinä kerrotaan myös käyttäjien elämästä, jokaisen joka edes miettii kokeilua kannattaisi katsoa tuota sarjaa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 19:35"]
Sallisitko miehesi ottaa lasin viiniä ruoan kanssa? Koska sekin voi aina "ryöstäytyä käsistä".
Jos vastasit kyllä, sinuun on kyllä pelotteluvalistus uponnut harvinaisen hyvin. Useimmat ihmiset ymmärtävät, ettei päihteen laittomuus kerro vielä paljoakaan sen addiktiopotentiaalista tai haittavaikutuksista. Viinaa, särkyläkkeitä ja rauhoittavia saa helposti ja laillisesti, ja niiden kyky sotkea perheen elämä on noin kaksisataakertainen verrattuna esimerkiksi kannabiksen käyttöön parina viikonloppuna kuukaudessa.
Kiinnitä vähemmän huomiota päihteiden hysterisointiin ja enemmän huomiota siihen, miten vuorovaikutus sinun ja miehen välillä sujuu, vaikuttaako mies vastuulliselta ja millaiset elämänhallintataidot teillä molemmilla on. Nyt tuntuu, että lähestyt asiaa aivan väärästä kulmasta.
[/quote]
Näin mäkin olen ajatellut, koska asia on ollut hallinnassa tähän asti.
ap
Hei! Munkin mies on entinen viihdekäyttäjä, ja nykyään valitettavasti käyttää taas välillä... Meillä on puolivuotias vauva. Nyt ihan parin kk:n sisään mies on taas käyttänyt jotain aineita, muuten koko meidän yhdessäoloaikanamme ei ainakaan tietääkseni ole käyttänyt. Pahaa tekee todellakin. Itse olen todella ehdoton näissä asioissa, ja mies tietää kantani. Minulla on todella epävarma ja turvaton olo, jos mies tulee illalla kotiin ja on huumeissa. Varsinaisen käytön lisäksi mua ahdistaa ne porukat, joista niitä aineita saa. Ei todellakaan mitään sellaisia, joita haluan oman ja vauvan elämään.
Meillä ollaan vähitellen siinä pisteessä, että ero tulee, jos mies ei lopeta pelleilyään. Tosin meillä tähän liittyy myös miehen reilusti lisääntynyt alkoholinkäyttö, joten tilanne ei ole ihan sama. Mä en kuitenkaan pysty tällaista hyväksymään, mutta ei ole niin helppoa tuosta vain viheltää peliä poikki, kun on tässä yhteinen lapsikin. Enpä olis arvannut ennen vauvan syntymää, että näin tulee käymään.
Sinuna ap juoksisin karkuun kun vielä voin. Sitä ei ehkä vielä osaa ajatella, mutta kun olet äiti, niin et todellakaan halua mitään epämääräistä lapsesi lähettyville.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:36"]
No kun ei se vain toimi niin että mies lupaa pitää rajansa ja käyttää vain vähän huumeita. Jos huumeet vie niin ei niillä lupauksilla ole mitään arvoa. Ja ajatteleppa sitä että jos nyt tilanne on "niin raskas" että joutuu käyttämään huumeita niin mitenkäs sitten kun lapsi valvottaa ja sairastaa. Aina ei ole hoitaja paikalla vaan välillä te joudutte ottamaan itse vastuuta vauvasta ja miten mies sitten jaksaa kun vauva aiheuttaa paljon lisää työtä ja sinulla ei ole niin paljoa aikaa miehelle.
Onko kutsut jo lähtenyt ?
[/quote]
On se ennen toiminut niin, mutta kyllähän mua se mietityttää. Mies ei varsinaisesti lääkitse tilanteen raskautta vaan oikeastaan päinvastoin, nostaa tunnelmaa ja jaksaa enemmän. Nyt musta tosin tuntuu, että hän ainakin alitajuisesti kostaa mulle, koska mä olen tavallaan pettänyt oman lupaukseni. Ehkä hän ei pidä itseään mulle tilivelvollisena vaan vain itselleen.
ap