Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?

Vierailija
08.07.2020 |

Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.

Kommentit (362)

Vierailija
81/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.

Vanhemmillani on mm. varaa pitää kahta autoa, meillä 4-henkisellä perheellä ei.

Sinä yliopistokoulutettu olisit voinut kouluttautautua ammattiin, josta maksetaan enemmän. Isäsi on tehnyt luultavasti kovaa fyysistä duunia 45 vuotta ansaitakseen hyvän eläkkeen.

Meidän perheessä, kaksi reippaasti alle 2000 euroa bruttona tienaavalla on varaa pitää kahta autoa. Mutta ne eivät olekaan mitään uudenkarheita, vaan n. 4-5 tonnin kulkuvälineitä. Lapsiakin tehtiin vain yksi.

Elämä on valintoja.

Vierailija
82/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.

Nyt on kyllä pakko kysyä lisätietoja. Mitä isäsi on duunaritaustallaan tehnyt? Kai tajuat, että eläke on maksimissaankin 60 prosenttia palkasta?

Duunarien palkkataso ei ollut ennen sen kovempi kuin nykyäänkään, siis edes suhteessa. Siitä 60 prosenttia ei kyllä akateemisten alojen palkkatasoa ylitä mitenkään. Edes matalapalkkaisten akateemisten. Eri asia, jos et ole töissä koulutustasi vastaavassa työssä, mutta kenenkös vika se sitten on, ei ainakaan isäsi tai isäsi ikäluokan.

Kahden rupsahtaneen auton pitäminen ei ole vuodessa iso kustannus, varsinkin jos toinen on talvet seisonnassa. Iäkkäillä vanhemmillasi on varmasi isosti vähemmän MUITA menoja kuin sinulla, töissä käyvällä kahden lapsen äidillä.

Olisikohan nyt siis niin, että et tunne edes omien vanhempiesi budjettia, mutta silti sinulla on kovasti siitä oletuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, sen olemme voineet stadissa asumalla varmistaa, että lastemme ei ole pakko opiskelemaan ryhtyessään muuttaa pikkupaikkakunnalta asumaan muualle.

Itse 1980-luvulla jouduimme niin tekemään, ja siihen aikaan opintolainaa oli pakko ottaa, koska ilmainen opintoraha oli alle sata euroa, eikä sillä edes saanut vuokraa.

N53[/quote]

====

Toinen tytär opiskelee maakuntayliopistossa, toinen ulkomailla, ovat syntyneet ja kasvaneet Helsingissä. Muutto toiselle paikkakunnalle/toiseen maahan opintojen perässä ei ollut ongelma. Miksi olisi ollut?

Itse lähdin keskisuuresta kaupungista ensin Helsinkiin sitten ulkomaille opiskelemaan.

Vierailija
84/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereiden avainosaamista on ahne rohmuaminen. Mun itsekkäät boomerivanhemmat;

- ostattivat ensiasunnon omilla vanhemmillaan

-saivat lahjaksi kesämökin vanhemmiltaan

-saivat kalliita lahjoja vanhemmiltaan

-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaan

Nyt itse sitten eivät ole omia lapsiaan auttaneet mitenkään, koskaan. Lapset laitettiin kotoa pihalle 18v iässä ja sanoivat että tähän loppui heidän velvoite. Ei mitään apua ja tukea koskaan. Ei puhettakaan lainojen takaamisesta tms. Lapsenlapsia eivät ole hoitaneet kertaakaan eivätkä viitsi tavatakaan. Kaikki on mulle mulle mulle elämää ja ovat päättäneet että kaikki heidän rahansa (jotka itse asiassa ovat olleet omien vanhempiensa apua) tuhltaan ja mitään ei jätetä omille lapsille!

Isäni mm ostaa upouuden citymaasturin premium merkkiä kahden vuoden välein.

Boomerit ovat rohmunneet kaiken, ja visusti vahtivat että omat lapset ei saa mitään. Esim se kesämökki jonka itse saivat lahjaksi, on vain heidän ja siellä ei saa kukaan vierailla, ei edes päiväkylässä. Sillä se on HEIDÄN (tämä siis painokkaalla äänenpainolla).

Aikovat ottaa käörinliinoihinkin kaiken mukaansa. Ettei vaan kukaan muu saisi killinkiäkään siitä mikä on HEIDÄN.

Vierailija
85/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 60-luvun alkupuolella, ja siis vielä viisikymppinen, enkä nyt koe ihan hirveän vaikeaksi ymmärtää pikkuisen nuorempien ikätoverieni elämää, sen verran kun nyt muiden elämää voi ymmärtää. Omalta osaltani yritän sosialiseerata kaiken ikäisten kanssa ja keskustella hiukan syvällisemmin mahdollisimman monen kanssa saadakseni paremman käsityksen siitä, mikä pistää heidät tikittämään. Eihän sitä kautta mitään täyttä ymmärrystä saavuta, mutta ainakin jonkinlaisen aavistuksen.

Samoin. Ja onhan mulla useampi lapsikin ja heillä paljon ystäviä,  ja myös työkavereita nuoremmista ikäluokista. 

Vierailija
86/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko kysyä lisätietoja. Mitä isäsi on duunaritaustallaan tehnyt? Kai tajuat, että eläke on maksimissaankin 60 prosenttia palkasta?

Duunarien palkkataso ei ollut ennen sen kovempi kuin nykyäänkään, siis edes suhteessa. Siitä 60 prosenttia ei kyllä akateemisten alojen palkkatasoa ylitä mitenkään. Edes matalapalkkaisten akateemisten. Eri asia, jos et ole töissä koulutustasi vastaavassa työssä, mutta kenenkös vika se sitten on, ei ainakaan isäsi tai isäsi ikäluokan.

Kahden rupsahtaneen auton pitäminen ei ole vuodessa iso kustannus, varsinkin jos toinen on talvet seisonnassa. Iäkkäillä vanhemmillasi on varmasi isosti vähemmän MUITA menoja kuin sinulla, töissä käyvällä kahden lapsen äidillä.

Olisikohan nyt siis niin, että et tunne edes omien vanhempiesi budjettia, mutta silti sinulla on kovasti siitä oletuksia?

Eläke on ENEMMÄN kuin 60% palkasta.

Kermaperse ahne boomeri isäni jäi 58v iässä valtion virkamiehen erikoiseläkkelle joka oli tietylle ryhmälle suunnattu etu. Eläke on todella iso ja on enemmän kuin mulla akateemisella lapsella pörssifirman keskijohdossa. Isän koulutus oli elämänkoulu, meni vaan aikanaan töihin valtionhallintoon.

Reilukerho sinällään koska mun eläkeikä on 67v.

Vierailija
87/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt itse sitten eivät ole omia lapsiaan auttaneet mitenkään, koskaan. Lapset laitettiin kotoa pihalle 18v iässä ja sanoivat että tähän loppui heidän velvoite. Ei mitään apua ja tukea koskaan. Ei puhettakaan lainojen takaamisesta tms. Lapsenlapsia eivät ole hoitaneet kertaakaan eivätkä viitsi tavatakaan. Kaikki on mulle mulle mulle elämää ja ovat päättäneet että kaikki heidän rahansa (jotka itse asiassa ovat olleet omien vanhempiensa apua) tuhltaan ja mitään ei jätetä omille lapsille!

Boomerit ovat rohmunneet kaiken, ja visusti vahtivat että omat lapset ei saa mitään. Esim se kesämökki jonka itse saivat lahjaksi, on vain heidän ja siellä ei saa kukaan vierailla, ei edes päiväkylässä. Sillä se on HEIDÄN (tämä siis painokkaalla äänenpainolla).

Aikovat ottaa käörinliinoihinkin kaiken mukaansa. Ettei vaan kukaan muu saisi killinkiäkään siitä mikä on HEIDÄN.

Unohdit joukkopaon ulkomaille Espanjaan, Thaimaahan yms. ;)

Vierailija
88/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ikäpolvista löytyy niitä, joilla ei ole aikomustakaan yrittää ymmärtää nuorempia. Onneksi on myös niitä sivistyneitä ja avarakatseisia, jotka pyrkivät laajentamaan maailmankuvaansa ja ymmärtämään, mitä ympärillä tapahtuu. Olen itse 80-luvulla syntynyt ja jopa minun ikäisissäni on näitä, jotka haukkuvat ja vähättelevät "nykynuoria". En jaksa ollenkaan jutella noiden katkerien ja kapeakatseisten ihmisten kanssa.

Vierailija
89/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tosiaan, no ne mun vanhemmat käy vain kalliilla viiden tähden golf-lomilla mutta osa tosiaan muuttaa vielä veropakolaiseksi portugaliin jotta ei tarvi maksaa jättieläkkeestä veroa :)

Vierailija
90/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun teini-ikäiset lapset ovat kielitaitoisia "maailmankansalaisia". Heillä ei ole mitään hinkua tai tarvetta jäädä aikuisena hoitamaan boomereita tai heidän jättämää pilalle mennyttä maatamme.

Vierailija
91/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minusta SINÄ nyt osoitat huomattavaa historiattomuutta ja yleissivistyksen puutetta. Jopa ihan suoranaista tyhmyyttä, anteeksi nyt.

1967 syntyneenä olen siis itse vasta 53-vuotias. Totta kai ymmärrän "viisikymppisten elämää", olenhan itsekin viisikymppinen. Minulla on lukioikäinen ja 20-vuotias lapsi, joiden kautta ymmärrän hyvin myös nuorten elämää. En elä muutenkaan umpiossa.

Mutta sinä olet sikäli tyypillinen sivistymätön nuori aikuinen, ettet tunne edes lähihistoriaa. Ikinö kuullutkaan 1990-luvun lamasta? Pahin lama sitten sotien. Valmstuin mieheni kanssa yliopistosta 1991, mitäpä luulet, oliko työllistyminen helppoa? No EI ollut, roikuimme työttöminä ja pätkäsuhteissa vuosikymmenen puoliväliin saakka.

Isot ikäluokat olivat siihen aikaan vielä töissä vankasti, ja moni opiskelukaverini ei ole sen jälkeenkään saanut uran syrjästä kiinni, koska cv:ssä vuosien työttömyys näyttää pahalta ja vastavalmistuneet ajavat ohi.

Ja omaisuus... no, sanotaan nyt niin, että koska työpaikat alallamme ovat voimakkaasti keskittyneet pk-seudulle, mitään säästöjä ohi lähiökerrostaloasunnon ei ole voinut karttua. Ihan hel v tin hulppeaa elämää siis.... no, sen olemme voineet stadissa asumalla varmistaa, että lastemme ei ole pakko opiskelemaan ryhtyessään muuttaa pikkupaikkakunnalta asumaan muualle. Itse 1980-luvulla jouduimme niin tekemään, ja siihen aikaan opintolainaa oli pakko ottaa, koska ilmainen opintoraha oli alle sata euroa, eikä sillä edes saanut vuokraa katettua.

Varallisuus on aina nuorella, vasta ammattiin valmistuneella pienempi kuin vuosikymmeniä töitä puurtaneella.

Pätkätöiden lisääntyminen ON ongelma, varsinkin nollatyösopimusten. Niitä voi pyrkiä välttämään koultus- ja ammattivalinnoilla. Mutta nekään eivät siis ole mikään uusi asia.

N53

Opintoraha on 250 euroa nykyään, varmasti aivan yhtä surkea kuin sinulla.

Pätkää tuntuu olevan hyvin monella alalla, hoitajista kaupalliseen alaan.

Aloituspalkka maisterille ei ole entisen tasolla, monessa paikkaa tyyliin 2400 e.

Mutta toisin kuin nykyään, siihen aikaan ei opiskelija voinut hakea täydennystä yleisestä asumistuesta, saati toimeentulotuesta.

Pätkää on, mutta nollatuntisopimuksia ei hyvin monella alalla.

Minun palkkani oli vastavalmistuneena pätkätyöläisenä alle tuhat euroa kuussa, siis 1993 (valmistuin vasta pätkätöihin siirryttyäni). Se ei kyllä siihenkään aikaan ollut kova liksa.

Riippuu toki alasta. Mkstä pieraisit tuon oman lukusi, lähde ja linkki kiitos. Kuulostaa ihan yhtä mutulta kuin oma, yksilöllinen kokemukseni "monessa paikkaa tyyliin".

N53

Vierailija
92/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.

Vierailija
93/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäisiä esimerkkejä löytyy molemmin päin. Eli, hyvässä julkisessa virassa olleiden vanhempien eläke voi tosiaan olla suurempi kuin pienipalkkaisessa työssä käyvän lapsen palkka. Tai laitosmies-isän ja kutomossa työskennelleen äidin korkeasti kouluttautuneet lapset tienaavat kuukaudessa enemmän kuin vanhemmat saivat parhaimmillaankaan vuodessa.

Väitän että jälkimäiset tapaukset ovat yleisempiä kuin ensin mainitun kaltaiset.

Vierailija
94/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minusta SINÄ nyt osoitat huomattavaa historiattomuutta ja yleissivistyksen puutetta. Jopa ihan suoranaista tyhmyyttä, anteeksi nyt.

1967 syntyneenä olen siis itse vasta 53-vuotias. Totta kai ymmärrän "viisikymppisten elämää", olenhan itsekin viisikymppinen. Minulla on lukioikäinen ja 20-vuotias lapsi, joiden kautta ymmärrän hyvin myös nuorten elämää. En elä muutenkaan umpiossa.

Mutta sinä olet sikäli tyypillinen sivistymätön nuori aikuinen, ettet tunne edes lähihistoriaa. Ikinö kuullutkaan 1990-luvun lamasta? Pahin lama sitten sotien. Valmstuin mieheni kanssa yliopistosta 1991, mitäpä luulet, oliko työllistyminen helppoa? No EI ollut, roikuimme työttöminä ja pätkäsuhteissa vuosikymmenen puoliväliin saakka.

Isot ikäluokat olivat siihen aikaan vielä töissä vankasti, ja moni opiskelukaverini ei ole sen jälkeenkään saanut uran syrjästä kiinni, koska cv:ssä vuosien työttömyys näyttää pahalta ja vastavalmistuneet ajavat ohi.

Ja omaisuus... no, sanotaan nyt niin, että koska työpaikat alallamme ovat voimakkaasti keskittyneet pk-seudulle, mitään säästöjä ohi lähiökerrostaloasunnon ei ole voinut karttua. Ihan hel v tin hulppeaa elämää siis.... no, sen olemme voineet stadissa asumalla varmistaa, että lastemme ei ole pakko opiskelemaan ryhtyessään muuttaa pikkupaikkakunnalta asumaan muualle. Itse 1980-luvulla jouduimme niin tekemään, ja siihen aikaan opintolainaa oli pakko ottaa, koska ilmainen opintoraha oli alle sata euroa, eikä sillä edes saanut vuokraa katettua.

Varallisuus on aina nuorella, vasta ammattiin valmistuneella pienempi kuin vuosikymmeniä töitä puurtaneella.

Pätkätöiden lisääntyminen ON ongelma, varsinkin nollatyösopimusten. Niitä voi pyrkiä välttämään koultus- ja ammattivalinnoilla. Mutta nekään eivät siis ole mikään uusi asia.

N53

Opintoraha on 250 euroa nykyään, varmasti aivan yhtä surkea kuin sinulla.

Pätkää tuntuu olevan hyvin monella alalla, hoitajista kaupalliseen alaan.

Aloituspalkka maisterille ei ole entisen tasolla, monessa paikkaa tyyliin 2400 e.

Olen opiskellut 80-luvulla ja sain täysmääräisen opintorahan ja asumislisän. Sillä maksoi puolet korpikorkeakoulun solukämpän vuokrasta. Verrattuna omaan lapseen Otaniemessä, hän maksaa vuokransa ihan mainiosti opintotuilla ja rahaa jää muuhunkin.

Vierailija
95/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Miksi näin paljon alapukkuja tälle? Tämähän se on se suuri suomalainen menestystarina, 80-luvulla vielä muistettiin tämä tosiasia.

Onko tääsä vastaus AP:n kysymykseen? Nuoremmat eivät ymmärrä vanhempien puuvessassata posliinivessaan matkaa?

Katsoin juuri Seinfeldiä ja siinä Eleine, George, Newman tekee avustavia hanttihommia, eikä kukaan valita ettei ole päässyt unelmiensa duuniin, että joutuu tekemään paskaduunia. Semmoista käsitettä ei ennen ollut kuin paskaduuni. Automaattista odotusta luksuksesta ei ollut.

Vierailija
96/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin pystyi kikkailemaan eläkkeen korkeammaksi mm. tekemällä pari viimeistä vuotta vähän enemmän ja siirtämällä eläkkeelle jäämistä vaikka puolella vuodella. Hullua se tosiaan on että eläkkeet on niin suuria vaikka eläkeläisten menot on paljon pienempiä kuin lapsiperheen.

Vierailija
97/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tosiaan, no ne mun vanhemmat käy vain kalliilla viiden tähden golf-lomilla mutta osa tosiaan muuttaa vielä veropakolaiseksi portugaliin jotta ei tarvi maksaa jättieläkkeestä veroa :)

Ei niin joo! Nehän oli näitä mitkä itki lehdessä kun eivät päässeet takaisin Suomeen sairaalahoitoon. Melkein unohdin.

Vierailija
98/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, että olet saanut noin itsekkäät vanhemmat. Ei pitäisi silti yleistää koskemaan kaikkia ikäluokan ihmisiä. Jokaisella on tietysti oikeus tehdä omaisuudellaan mitä lystää, mutta toi lastenlasten hylkiminen on iljettävää.

Vierailija
99/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuneja ei ollut vielä keksitty ja yhteiskunnan tuilla eläminen olisi ollut hävettävää. Sen vuoksi nuorena tuli tehtyä vaikka mitä hanttihommaa. Ekassa työpaikassani siivosin ulosteita ja oksennuksia. 

Vierailija
100/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.

Inflaatio söi lainat tuohon aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi