Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?
Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.
Kommentit (362)
Kuka muistaa, kun asuntolainan korko oli 18%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.
- vuosikertaa 1954
Miksi näin paljon alapukkuja tälle? Tämähän se on se suuri suomalainen menestystarina, 80-luvulla vielä muistettiin tämä tosiasia.
Onko tääsä vastaus AP:n kysymykseen? Nuoremmat eivät ymmärrä vanhempien puuvessassata posliinivessaan matkaa?
Katsoin juuri Seinfeldiä ja siinä Eleine, George, Newman tekee avustavia hanttihommia, eikä kukaan valita ettei ole päässyt unelmiensa duuniin, että joutuu tekemään paskaduunia. Semmoista käsitettä ei ennen ollut kuin paskaduuni. Automaattista odotusta luksuksesta ei ollut.
Varsinkin nuoret naiset haluaa tähdätä uralle tai ottaa mallia Youtubessa mainetta niittäneestä Anna Bey:stä. Halutaan enemmän kuin omilla vanhemmillaan oli saavuttaen tämän puhtaasti työllä taikka bongaamalla äveriäs kroisos toivoen samalla sitoutuvaa tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Muistan myös kun vanhemmat maksoivat asuntolainaansa 60-luvulla. Inflaatio hoiti homman niin, että viimeiset maksuerät olivat lähinnä vitsejä.
Vierailija kirjoitti:
no, sen olemme voineet stadissa asumalla varmistaa, että lastemme ei ole pakko opiskelemaan ryhtyessään muuttaa pikkupaikkakunnalta asumaan muualle.
Itse 1980-luvulla jouduimme niin tekemään, ja siihen aikaan opintolainaa oli pakko ottaa, koska ilmainen opintoraha oli alle sata euroa, eikä sillä edes saanut vuokraa.
N53
====
Toinen tytär opiskelee maakuntayliopistossa, toinen ulkomailla, ovat syntyneet ja kasvaneet Helsingissä. Muutto toiselle paikkakunnalle/toiseen maahan opintojen perässä ei ollut ongelma. Miksi olisi ollut?
Itse lähdin keskisuuresta kaupungista ensin Helsinkiin sitten ulkomaille opiskelemaan.
No ei se muuten olekaan ongelma paitsi kustannusmielessä. Mitä ihmettä luulit minun tarkoittavan? Tosin nykyään opiskelijat saavat - toisin kuin ennen - yleistä asumistukea.
Itselläni muutto opiskelemaan vei koko opintorahan ja ison viipaleen myös opintolainaa.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Muistan myös kun vanhemmat maksoivat asuntolainaansa 60-luvulla. Inflaatio hoiti homman niin, että viimeiset maksuerät olivat lähinnä vitsejä.
Totta. Tuo ei ehtinyt kumminkaan koskemaan ap:n mainitsemia 50-60-luvulla syntyneitä. Minä olen sen sijaan tosiaan joutunut maksamaan noita 90-luvun alun jättikorkoja.
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden avainosaamista on ahne rohmuaminen. Mun itsekkäät boomerivanhemmat;
- ostattivat ensiasunnon omilla vanhemmillaan
-saivat lahjaksi kesämökin vanhemmiltaan
-saivat kalliita lahjoja vanhemmiltaan
-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaanNyt itse sitten eivät ole omia lapsiaan auttaneet mitenkään, koskaan. Lapset laitettiin kotoa pihalle 18v iässä ja sanoivat että tähän loppui heidän velvoite. Ei mitään apua ja tukea koskaan. Ei puhettakaan lainojen takaamisesta tms. Lapsenlapsia eivät ole hoitaneet kertaakaan eivätkä viitsi tavatakaan. Kaikki on mulle mulle mulle elämää ja ovat päättäneet että kaikki heidän rahansa (jotka itse asiassa ovat olleet omien vanhempiensa apua) tuhltaan ja mitään ei jätetä omille lapsille!
Isäni mm ostaa upouuden citymaasturin premium merkkiä kahden vuoden välein.Boomerit ovat rohmunneet kaiken, ja visusti vahtivat että omat lapset ei saa mitään. Esim se kesämökki jonka itse saivat lahjaksi, on vain heidän ja siellä ei saa kukaan vierailla, ei edes päiväkylässä. Sillä se on HEIDÄN (tämä siis painokkaalla äänenpainolla).
Aikovat ottaa käörinliinoihinkin kaiken mukaansa. Ettei vaan kukaan muu saisi killinkiäkään siitä mikä on HEIDÄN.
Joo, noita valitettavasti on. Minunkin äitini. Syntyi hyväosaiseen perheeseen, sai asua koko (pahasti venähtäneen) opiskeluaikansa vanhempiensa omistamassa yksiössä ilmaiseksi, perheen kesäpaikka vapaasti käytössä aina kun halusi, käytti omia sairaita vanhempiaan lapsenhoitoapuna joka viikko, peri vanhempansa alle viisikymppisenä... Kaikkea äiti pitää omana ansionaan ja rahoja itse hankittuina. Minulle ja siskolleni ei ole herunut yhtään mitään sen jälkeen, kun täytimme 18. Siskolla on lapsi, eikä meidän äitiä todellakaan kiinnosta olla lapsenvahtina koskaan. Hassaa rahaa aivan mielettömällä tahdilla ja naureskelee, että hän kyllä käyttää aivan jokaisen "itse tienatun" sentin, ettei minulle ja siskolle jää perittävää.
Isämme (myös boomer) on onneksi eri maata. On oikein hyvin kärryillä nykymaailmasta ja on auttanut varsinkin siskoani taloudellisesti monessa kohdassa. Kaikkea muuta kuin itsekäs tai ahne ihminen. Isän nykyinen avovaimo on myös erittäin lämmin, pyyteetön ja avulias tapaus. Hoitaa siskon lasta välillä oikein mielellään, koska omia biologisia lapsenlapsia ei ole. Siskon lapsi pitää isän avovaimoa enemmän mummona kuin meidän äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tuo ei ehtinyt kumminkaan koskemaan ap:n mainitsemia 50-60-luvulla syntyneitä. Minä olen sen sijaan tosiaan joutunut maksamaan noita 90-luvun alun jättikorkoja.
Samoin. Onneksi nuo jättikorot eivät olleet kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaanNyt itse sitten eivät ole omia lapsiaan auttaneet mitenkään, koskaan. Lapset laitettiin kotoa pihalle 18v iässä ja sanoivat että tähän loppui heidän velvoite. Ei mitään apua ja tukea koskaan. Ei puhettakaan lainojen takaamisesta tms. Lapsenlapsia eivät ole hoitaneet kertaakaan eivätkä viitsi tavatakaan. Kaikki on mulle mulle mulle elämää ja ovat päättäneet että kaikki heidän rahansa (jotka itse asiassa ovat olleet omien vanhempiensa apua) tuhltaan ja mitään ei jätetä omille lapsille!
Isäni mm ostaa upouuden citymaasturin premium merkkiä kahden vuoden välein.Boomerit ovat rohmunneet kaiken, ja visusti vahtivat että omat lapset ei saa mitään. Esim se kesämökki jonka itse saivat lahjaksi, on vain heidän ja siellä ei saa kukaan vierailla, ei edes päiväkylässä. Sillä se on HEIDÄN (tämä siis painokkaalla äänenpainolla).
Aikovat ottaa käörinliinoihinkin kaiken mukaansa. Ettei vaan kukaan muu saisi killinkiäkään siitä mikä on HEIDÄN.
Ap ei puhu boomereista, joita ovat vain 1945-50 syntyneet. Ap puhuu 40-60-luvuilla syntyneistä, joista varsinkin 60-luvulla syntyneet ovat olleen paljon hankalampaan aikaan tulossa työmarkkinoille kuin nykynuoret, eli 1990-luvun laman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Onneksi nuo jättikorot eivät olleet kovin pitkään.
Ei niin, mutta ei laina-ajatkaan olleet pitkiä. Me saatiin omaan kaksioon pankkilaina 8 vuodeksi 10 %:n korolla. Meidän lainakorko nousi 16 %:iin, joten se maksettiin pikavauhtia pois vaikka itse olin siinä vaiheessa työttömänä. Näin jälkeenpäin en ymmärrä, millä ihmeellä me oikein tultiin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaan.
60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.
Kyse ei ollut tästä. Toki olin perhepäivähoidossa mutta tarkoitin sitä että ne isovanhemmat hoiti meidät lapset joka VIIKONLOPPU ja joka ikinen koulujen LOMA. Boomerit vietti lomansa kahden. Lapsia ei jaksettu itse hoitaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.
Vanhemmillani on mm. varaa pitää kahta autoa, meillä 4-henkisellä perheellä ei.
Oletko varma, että kyseessä on pelkkä ansiotuloihin perustuva eläke? Parikymmentä vuotta sitten tuli yksityisiä eläkkeitä, joita maksettiin varsinaisen eläkkeen päälle. Ts pystyi itse säästämään itselleen lisäeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.
- vuosikertaa 1954
Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?
Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?
Tietenkin vaikuttaa, sehän se ongelma onkin kun nuorempien sukupolvien työtilanne on niin paljon epävarmempi. Mutta sen lisäksi jo alle 30-vuotiaat pystyivät 70-luvlla hankkimaan niin omistusasunnon kuin kesämökinkin. Nykyisin mahdollisuudet siihen ovat paljon heikommat. Eipä rakentamatonta rantaviivaakaan ole kyllä jätetty.
Hmm, olen varmaan seurannut maailmaa heikosti, kun olen ymmärtänyt, ettei nykynuoria kiinnosta jumittua mihinkään kesämökkielämään. Kiinnostavampaa on kierrellä vapaasti maailmaa ja työskennellä etänä etelämeren saarilta.
Tässä ei niinkään ehkä tarkoiteta nykyisiä parikymppisistä, joilla toki on ihan muita haaveita kuin oma kesämökki. Sen sijaan esim. 70-80-luvulla syntyneillä on kyllän mökkihaaveita mutta niiden toteuttaminen on paljon vaikeampaa kuin esim. suurilla ikäluokilla aikanaan.
Kyllä niitä mökkihaaveita pystyisi nykypäivänkin 40-50 vuotiaat toteuttamaan suurten ikäluokkien odotuksilla. Mutta kun nykyään ei kelpaa lautamökki tynnyrisaunalla. Pitää olla 150 neliöinen huvila ja sataneliöinen rantasauna vierastiloineen.
Sama juttu asumisen kanssa. alle kolmikymppisenä pitäisi asua uudehkossa omakotitalossa jossa viimeisen päälle rakennettu piha. "Koska elämä on tässä". Vanhempieni sukupolvi, siis ne ketä onnistui sen aikaisilta suljetuilta rahamarkkinoilta saamaan asuntolainaa, aloittivat yksiöstä ja päätyivät vasta nelikymppisinä hartiapankilla rakennettuun omakotitaloon.
Nykypäivän high maintenace-rouvat eivät sirkeliin ja vasaraan tartu, ettei rakennekynnet katkea.Mittakaava on ihan älytön, mitä pitäisi 30-25 vuotiaalla olla.
Totta, kuinka moni teistä nuorista tyytyisi 25 neliön perheasuntoon?
Siitä me aloitimme ja olimme 23v ja sitten vähän yli 30 v alettiin hartiapankirakentaminen, jossa en olisi rakennekynsillä pärjännyt.
Haaraisunnassa 8 m korkealla talonharjalla otin vastaan kakkosnelosia, joita mies ojenteli ja kiipesi sitten niitä naulailemaan.
Nyt 70 v meillä on meneillään se mökkiprojekti, joka aloitettiin 45v pienestä saunamökistä. Nyt vasta saamme sen oikean mökin.
Sen yksiömme rahat käytiin Ruotsissa tienaamassa, kun niitä töitä ei ihan pilvin pimein ollu, eikä duunarivanhemmilta apua liiennyt.
Olemme onnellisia, sillä olemme oppineet paljon enemmän elämästä ja erilaisista töistä kuin moni kultalusikka suussa syntynyt.
Taitaa olla ap jolla on ymmärryksessään vikaa XD
Ota nenä pois haisevasta berberistäsi ja saatat huomata että ihmiset ovat kykeneviä käsittämään aika lailla. Ja halveksimasi vanhemmat sukupolvet ovat eläneet läpi muutokset, eiköhän he tiedä mitä on tapahtunut ja miksi maailma on sellainen kuin on. Sinulle se on tietenkin uutta ja ihmeellistä...
Ja totta hemmetissä ihmisellä on jotain saattanut kertyä sukanvarteen 20-40 vuoden työuran jäljiltä. Surullista jos on niin huono tilanne ettei mitään jää käteen. Teepä ensin itse vuosikymmenet töitä niin katsotaan oletko edelleen yhtä ihmeissäsi siitä ettei työuraansa vasta aloittelevalla ole sama tilanne kuin uraansa lopettelevalla.
Työllistyminen hanttihommiin oli melko helppoa 80-luvulla koska silloin tarvittiin käsipareja tekemään töitä joita nykyään joko ei tehdä, tuotetaan koneellisesti tai alipalkatulla vierastyövoimalla. Sekään ei ole vanhemman sukupolven vika. 90-luvulla tuli lama ja ihmiset menettivät kaiken. Työn, omaisuutensa ja ihmisarvonsa. Sitä te kermapersseet ette tule ikinä ymmärtämään kun olette kaiken valmiina eteenne aina saaneet. Eikä työllistyminen ainakaan opiskelijoille ole sen kummempaa tänä päivänä kuin aikasempina vuosinakaan. Opiskelin muutama vuosi sitten nuorten joukossa uuden tutkinnon ja ihan samalla tavalla nuoret olivat osa-aikaisissa hommissa mäkkärissä, kaupassa, postia lajittelemassa tai opintoihin liittyvissä hommissa. Muutama oli huoltoyhtiössä kiinteistöhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
- vuosikertaa 1954
Mutta tyhjensitte aika kivasti eläkepajatson niin ettei nuoremmille jää mitään, vaikka inflaatio söi teidän asuntolainanne. Tehän olette se alkuperäinen pullamössösukupolvi. Töihinkin pääsi jos vain viitsi mennä. Akateeminen tutkinto takasi hyvän viran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaan.
60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.
Kyse ei ollut tästä. Toki olin perhepäivähoidossa mutta tarkoitin sitä että ne isovanhemmat hoiti meidät lapset joka VIIKONLOPPU ja joka ikinen koulujen LOMA. Boomerit vietti lomansa kahden. Lapsia ei jaksettu itse hoitaa yhtään.
_Sinun_ vanhempasi eivät jaksaneet lapsiaan hoitaa. Meidän perhe taas vietti kaiken vapaa-aikansa yhdessä ja yhteisiä juttuja tehden.
Et voi yleistää oman perheesi tapahtumia kattamaan kokonaista sukupolvea. Kuten ei kukaan muukaan. Mutta ei sinun vanhempiesi elämäntapa ole mikään sukupolvistandardi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vuosikertaa 1954
Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?
Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?
Näin sanovan kannattaa myös laskea, millä summalla sen omistusasunnon aikoinaan sai (vaikkapa kuinka monen vuoden palkka) vrt. miten tänä päivänä... Hämmentävän monen vanhemman ihmisen suusta kun kuulee ihmettelyä, miksi nuoret aikuiset asuvat nykyään vuokralla - mikseivät vaan mene ja osta omaa, niin hekin aikoinaan tekivät! Ihan sama juttu kuin töihin menon kanssa - sen kun kävelet firmaan sisään ja esittelet itsesi, kyllä tekevälle aina töitä löytyy! 🙄
Nykynuoret eivät halua ankkuroida itseään mihinkään omistusasuntoihin ja muuhun vanhojen ihmisten arvostamiin asioihin.
He eivät myöskään kaipaa vakituista työpaikkaa. Eläkeviran sijaan he haluavat työelämältäkin vaihtelevuutta ja itsensä kehittämisen mahdollisuuksia.
Näin siis ymmärrän maailmaa minä, 53-vuotias nainen.
Ymmärrät ihan oikein. Tosin en pidäkään ikäistäsi millään mittapuulla vanhana ihmisenä. Valitettavan monen iäkkäämmän suusta vain on saanut noita ihmettelyjä kuulla, heiltä ei siis löydy ymmärrystä asian suhteen lainkaan. AP:lla on siis pointti, vaikka yleistääkin aika rankasti ja ikähaitarikin on turhan laaja.
T. Tuo lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vuosikertaa 1954
Näin sanovan kannattaa myös laskea, millä summalla sen omistusasunnon aikoinaan sai (vaikkapa kuinka monen vuoden palkka) vrt. miten tänä päivänä... Hämmentävän monen vanhemman ihmisen suusta kun kuulee ihmettelyä, miksi nuoret aikuiset asuvat nykyään vuokralla - mikseivät vaan mene ja osta omaa, niin hekin aikoinaan tekivät! Ihan sama juttu kuin töihin menon kanssa - sen kun kävelet firmaan sisään ja esittelet itsesi, kyllä tekevälle aina töitä löytyy! 🙄
Nykynuoret eivät halua ankkuroida itseään mihinkään omistusasuntoihin ja muuhun vanhojen ihmisten arvostamiin asioihin.
He eivät myöskään kaipaa vakituista työpaikkaa. Eläkeviran sijaan he haluavat työelämältäkin vaihtelevuutta ja itsensä kehittämisen mahdollisuuksia.
Näin siis ymmärrän maailmaa minä, 53-vuotias nainen.
Ymmärrät ihan oikein. Tosin en pidäkään ikäistäsi millään mittapuulla vanhana ihmisenä. Valitettavan monen iäkkäämmän suusta vain on saanut noita ihmettelyjä kuulla, heiltä ei siis löydy ymmärrystä asian suhteen lainkaan. AP:lla on siis pointti, vaikka yleistääkin aika rankasti ja ikähaitarikin on turhan laaja.
T. Tuo lainaamasi
Voi olla, että siinä on mukana psykologista mukautumista. Kun nuorilla ei ole mahdollisuutta hankkia omistusasuntoa, he ovat järkeistäneet jutun itselleen niin, että eivät he sitä tarvitsekaan.
Tilastokeskuksen mukaan tarkalleen ottaen ns.'suuriksi ikäluokiksi' lasketaan ja luetaan vv. 1946-1950 syntyneet.
Sen jälkeen syntyneet eivät siis enää niihin kuulu.
(Yhdysvaltojen omat 'baby-boomit' taas eivät välttämättä tarkoita noita aivan samoja vuosia.
(Amerikkahan kun näet on jatkuvasti jossain päin maailmaa sodassa)
Joten tuo 'boomer' olisi nimityksenä kyllä oikeasti syytä jättää sinne missä se on syntynytkin ja puhua täällä meillä vain täsmällisesti 'suurista ikäluokista',
( jos ja silloin kun on tarpeen)
mutta kun...
nuorison tietylle osallehan kaikki jenkeistä netin kautta omaksutut sanat saavat heti omaksuttaessa oman 'taikahohteensa' .
Svengaava sana jota voi purkan jauhamisen siitä paljon häiriytymättä heitellä siinä ja puhallella kuin purkkapalloja , missä ilmaisua 'vanha pieru' käytettiin tähän asti ,joten minkäs teet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.
Vanhemmillani on mm. varaa pitää kahta autoa, meillä 4-henkisellä perheellä ei.Sinä yliopistokoulutettu olisit voinut kouluttautautua ammattiin, josta maksetaan enemmän.
Typerää jeesustelua. Tässä esimerkki siitä, että ei ymmärretä nykyaikaa. 80-luvulla venäjän tulkiksi kouluttautuminen oli takuuvarma valinta. 90-luvulla mobiilitekniikan insinööri. Kummatkin ovat sittemmin osoittautuneet vähemmän varmoiksi valinnoiksi. Nykyään maailma muuttuu niin nopeasti, että hyvän ammatin takaava koulutus on liikkuva maali.
Julkisella puolella se oli max 66 prosenttia, se on totta. Nyt puhuin duunarista eli yksityissektorin teollisuusalan työntekijöistä. Yksityissektorilla eläke oli max 60. Käytännösäs se on Eläketurvakeskuksen mukaan 60% kaikilla palkansaajilla.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…
"Ennen vuotta 2005 voimassa olleiden eläkkeen määräytymissääntöjen mukaan yksityisen sektorin työeläkkeet rajoitettiin maksimissaan 60 prosenttiin (julkisella puolella 66 prosenttiin) työuran korkeimmasta eläkkeen perusteena olevasta ansiosta.
....
Tutkimusaineistoihin perustuvia korvaussuhdelaskelmia tekivät Suomessa viimeksi Eläketurvakeskus ja Palkansaajien tutkimuslaitos vuonna 2010. Yhteistutkimuksen Työstä eläkkeelle – tulokehitys ja korvaussuhteet aineistona oli Tilastokeskuksen väestöaineistosta muodostettu noin 500 000 henkilön paneeliaineisto vuosilta 1995–2004 ja kohteena olivat vuosina 1999–2003 työstä eläkkeelle siirtyneet henkilöt.
Tulosten mukaan 2000-luvun alkupuolella työstä eläkkeelle siirtyneiden omaeläkesuhde oli noin 60 prosenttia palkansaajan muutaman vuoden takaisesta ansiotulosta."
PS: kai muuten tajuat, että ap ei puhu boomereista, vaan 40-60-luvuilla syntyneistä? Ymmärrät, mitä boomerilla tarkoitetaan? Ns. suuret ikäluokat syntyivät 1945-1950, eli valtaosa ap:n haukkumista eivät todellakaan ole boomereita.