Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?

Vierailija
08.07.2020 |

Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.

Kommentit (362)

Vierailija
41/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä Ap sotke 60-luvulla syntyneitä suuriin ikäluokkiin. Meiltähän on jo viety kaikki suurten ikäluokkien etuudet, mm eläkeputkeen ei päästä. Päinvastoin ollaan suuri väliinputoajajoukko, se vanhuuseläkekään ei kerry alle 23 v tehdystä työstä. Hammashoidossakin ollaan tiputtu monta kertaa julkisen hoidon ulkopuolelle.

Se entinen eläkeputki on nykyään ansiopäivärahan lisäpäivät.

Ei kertynyt vanhuuseläke ennen 23 vuotta monelle muullekaan, esim. minulle 1979 syntyneelle.

Ja miten ihmeessä hammashoidossa tiputaan ulkopuolelle? Kieltäydytään antamasta hoitoa vai miten tämä julkinen hammashoito toimii? Käsittääkseni niin että sinne varataan aika ja maksetaan käynnistä. Vai saako joku muu kuin lapset hammashoidon ilmaiseksi?

Vierailija
42/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Ja nyt kaikki yli 50-vuotiaat potkitaan töistä pihalle minkä tahansa syyn varjolla. Ymmärrätkö sinä sitä?

Älä jaksa. Olen korkekoulutettu, 45 v, eikä minulla ole ollut vielä yhtäkään vakituista työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Ei työllistyminen sen helpompaa ollut. Monet muuttivat ulkomaille töiden perässä.

Tottakai ikänsä tienanneet kuusikymppiset ovat varakkaampia kuin nuoret.

Älä ole hölmö, se varakkuus oli suurempaa jo 40-vuotiaana verrattuna nykyisiin 40-vuotiaisiin.

Ei ollut. Elintaso on kokoajan noussut.

Jos väitteesi pitäisi paikkansa emme olisi jäljessä Ruotsista ja Norjasta missä talous on kukoistanut vuosikaudet. Suomesta on muutettu työn perässä muualle, mutta siltikin meillä on työttömyyttä.

Ulkomailla asuva kaveri heitti kerran hyvin; ''Suomesta saataisiin helposti Venäjän kaltainen postimyyntivaimojen mekka maa, koska teilläkin on tismalleen vastaavia ongelmia mitä heilläkin''

Aluksi loukkaannuin tuosta väitteestä kunnes tajusin mitä hän tarkoitti. Paperilla katsottuna meiltä löytyy samankaltaisuuksia ja samojen väitteiden avulla tänne eksyisi helposti valkoritareita pelastamaan neitoja kurjuudesta. Ainoa vaan ettei täällä ole kauheata massaa pelastettavia, jolloinka Suomi alkaisi kärsimään kohtuu vajeesta, mistä taas seuraisi entistä jyrkempi syntyvyyden lasku.

Vierailija
44/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hitusen alle 50, mutta eroja huomaan kyllä nuorempiin sukupolviin. Yksi on, että ikäsiseni ja vanhemmat olivat enemmän tasalaatuisia. Yhteiskunta kannatteli reppanoitakin ehkä jonkin verran paremmin. Nykyisin sinne pohjalle mennään kolisten ja siellä pysytään. Ihan sama miten sinne rahaa kannetaan, koska kannattelevia mekanismeja yhteiskunnassa on vähemmän. Ei minun nuoruudessani jonnekin mielenterveyseläkkeille menty jo parikymppisinä koskaan mitään itse yrittämättä. Toinen ero on, että ikäiseni ovat lähes kaikki olleet parisuhteissa parikymppisistä. On perustettu perheet ja asetuttu aloilleen. On alettu kerätä vaurautta eikä pitkitetty nuoruutta kulutussuhteilla ja reppureissuilla. Koulutus, virka, perhe, vauraus -putki on vielä toiminut.

Vierailija
45/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ja nyt kaikki yli 50-vuotiaat potkitaan töistä pihalle minkä tahansa syyn varjolla. Ymmärrätkö sinä sitä?

Vm. 1954 tuskin on työelämässä enää.

Vierailija
46/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta SINÄ nyt osoitat huomattavaa historiattomuutta ja yleissivistyksen puutetta. Jopa ihan suoranaista tyhmyyttä, anteeksi nyt.

1967 syntyneenä olen siis itse vasta 53-vuotias. Totta kai ymmärrän "viisikymppisten elämää", olenhan itsekin viisikymppinen. Minulla on lukioikäinen ja 20-vuotias lapsi, joiden kautta ymmärrän hyvin myös nuorten elämää. En elä muutenkaan umpiossa.

Mutta sinä olet sikäli tyypillinen sivistymätön nuori aikuinen, ettet tunne edes lähihistoriaa. Ikinö kuullutkaan 1990-luvun lamasta? Pahin lama sitten sotien. Valmstuin mieheni kanssa yliopistosta 1991, mitäpä luulet, oliko työllistyminen helppoa? No EI ollut, roikuimme työttöminä ja pätkäsuhteissa vuosikymmenen puoliväliin saakka.

Isot ikäluokat olivat siihen aikaan vielä töissä vankasti, ja moni opiskelukaverini ei ole sen jälkeenkään saanut uran syrjästä kiinni, koska cv:ssä vuosien työttömyys näyttää pahalta ja vastavalmistuneet ajavat ohi.

Ja omaisuus... no, sanotaan nyt niin, että koska työpaikat alallamme ovat voimakkaasti keskittyneet pk-seudulle, mitään säästöjä ohi lähiökerrostaloasunnon ei ole voinut karttua. Ihan hel v tin hulppeaa elämää siis.... no, sen olemme voineet stadissa asumalla varmistaa, että lastemme ei ole pakko opiskelemaan ryhtyessään muuttaa pikkupaikkakunnalta asumaan muualle. Itse 1980-luvulla jouduimme niin tekemään, ja siihen aikaan opintolainaa oli pakko ottaa, koska ilmainen opintoraha oli alle sata euroa, eikä sillä edes saanut vuokraa katettua.

Varallisuus on aina nuorella, vasta ammattiin valmistuneella pienempi kuin vuosikymmeniä töitä puurtaneella.

Pätkätöiden lisääntyminen ON ongelma, varsinkin nollatyösopimusten. Niitä voi pyrkiä välttämään koultus- ja ammattivalinnoilla. Mutta nekään eivät siis ole mikään uusi asia.

N53

Vierailija
47/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Koska minun ikäpolveni on ehtinyt tehdä 40 vuotta töitä. Miksi nuoren, joka on ollut korkeintaan muutaman vuoden töissä, pitäisi olla rikkaampi?

Vierailija
48/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, en nyt ymmärrä sun pointtia ollenkaan. Miten niin aiempien sukupolvien varallisuus oli suurempaa 40-vuotiaina kuin nykyään?

Kyllä ainakin oma varallisuus on suurempaa (38v) verrattuna omiin 50-luvulla syntyneiden vanhempieni varallisuuteen. He kävivät kansakoulun ja yliopistoon ei päässyt helposti eikä niitä ollut ympäri maata niinkuin nyt, vaikka lahjoja olisikin ollut jatko-opiskeluun. Ulkomailla lomailusta tai asumisesta sai vain haaveilla. Ensimmäistä kertaa olivat lentokoneessa vasta 40-vuotiaina. 

90-luvun lama iski monen talouteen ja toimeentuloon rankasti. Työttömyys ja leipäjonot.. Kyllä nykyelämä on helpompaa. Jatkokoulutukseen pääsee milloin haluaa, ulkomaillekin pääsee normioloissa tuosta vaan halvoilla lennoilla ja netissä voi tehdä lisätuloa jos ei omat rahat riitä. Valintoja täytyy tehdä nykyäänkin. Mikään ei tule ilmaiseksi, mutta kaiken voi saada kunhan vain yrittää tälleen kärjistetysti sanottuna...

Vierailija
49/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt vuonna 80 ja ymmärrän mielestäni aika huonosti tätä maailmaa. Olen asunut kolmella eri mantereella ja nyt taas Suomessa, missä olen siis syntynytkin. Tuntuu kerrassaan kummalliselta ja ihmeelliseltä paikalta tämä meidän maapallomme, enkä vaan millään voi ymmärtää kaikkea enkä edes paljoakaan. Veikkaan, että monille maailman "ymmärtäminen" on vain oman pään sisäinen konstruktio, jossa laitetaan aika paljon mutkia suoriksi. 

Vierailija
50/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Älä jaksa. Olen korkekoulutettu, 45 v, eikä minulla ole ollut vielä yhtäkään vakituista työpaikkaa.

Minäkin olen korkeakoulutettu ja yli 50-vuotias. En usko, että pätkätyösuhdettani enää jatketaan koronasta johtuneen talouden laman vuoksi.

Vierailija
51/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hitusen alle 50, mutta eroja huomaan kyllä nuorempiin sukupolviin. Yksi on, että ikäsiseni ja vanhemmat olivat enemmän tasalaatuisia. Yhteiskunta kannatteli reppanoitakin ehkä jonkin verran paremmin. Nykyisin sinne pohjalle mennään kolisten ja siellä pysytään. Ihan sama miten sinne rahaa kannetaan, koska kannattelevia mekanismeja yhteiskunnassa on vähemmän. Ei minun nuoruudessani jonnekin mielenterveyseläkkeille menty jo parikymppisinä koskaan mitään itse yrittämättä. Toinen ero on, että ikäiseni ovat lähes kaikki olleet parisuhteissa parikymppisistä. On perustettu perheet ja asetuttu aloilleen. On alettu kerätä vaurautta eikä pitkitetty nuoruutta kulutussuhteilla ja reppureissuilla. Koulutus, virka, perhe, vauraus -putki on vielä toiminut.

Sun maailmasi on kyllä vääristynyt. Olen sinua vanhempi ja omana aikanani ensisynnyttäjien keski-ikä.oli 27. Nykyään 29.

Harva jäi nuoruuden suhteeseen. Reppureissattiin kyllä. Ja oli myös erilaisia suhteita. Kulutussuhteista en tiedä, kun käsite on kuin mummon suusta.

Vierailija
52/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?

Tietenkin vaikuttaa, sehän se ongelma onkin kun nuorempien sukupolvien työtilanne on niin paljon epävarmempi. Mutta sen lisäksi jo alle 30-vuotiaat pystyivät 70-luvlla hankkimaan niin omistusasunnon kuin kesämökinkin. Nykyisin mahdollisuudet siihen ovat paljon heikommat. Eipä rakentamatonta rantaviivaakaan ole kyllä jätetty.

Hmm, olen varmaan seurannut maailmaa heikosti, kun olen ymmärtänyt, ettei nykynuoria kiinnosta jumittua mihinkään kesämökkielämään. Kiinnostavampaa on kierrellä vapaasti maailmaa ja työskennellä etänä etelämeren saarilta.

Tässä ei niinkään ehkä tarkoiteta nykyisiä parikymppisistä, joilla toki on ihan muita haaveita kuin oma kesämökki. Sen sijaan esim. 70-80-luvulla syntyneillä on kyllän mökkihaaveita mutta niiden toteuttaminen on paljon vaikeampaa kuin esim. suurilla ikäluokilla aikanaan.

Vierailija
53/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ei työllistyminen sen helpompaa ollut. Monet muuttivat ulkomaille töiden perässä.

Älä ole hölmö, se varakkuus oli suurempaa jo 40-vuotiaana verrattuna nykyisiin 40-vuotiaisiin.

Jos väitteesi pitäisi paikkansa emme olisi jäljessä Ruotsista ja Norjasta missä talous on kukoistanut vuosikaudet. Suomesta on muutettu työn perässä muualle, mutta siltikin meillä on työttömyyttä.

Ulkomailla asuva kaveri heitti kerran hyvin; ''Suomesta saataisiin helposti Venäjän kaltainen postimyyntivaimojen mekka maa, koska teilläkin on tismalleen vastaavia ongelmia mitä heilläkin''

Aluksi loukkaannuin tuosta väitteestä kunnes tajusin mitä hän tarkoitti. Paperilla katsottuna meiltä löytyy samankaltaisuuksia ja samojen väitteiden avulla tänne eksyisi helposti valkoritareita pelastamaan neitoja kurjuudesta. Ainoa vaan ettei täällä ole kauheata massaa pelastettavia, jolloinka Suomi alkaisi kärsimään kohtuu vajeesta, mistä taas seuraisi entistä jyrkempi syntyvyyden lasku.

Et ilmeisesti osaa lukea.

Vierailija
54/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pitäisi itse ymmärtää että makoilemalla ei hyvinvointia riitä kaikille.

Vierailija
55/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Minäkin olen korkeakoulutettu ja yli 50-vuotias. En usko, että pätkätyösuhdettani enää jatketaan koronasta johtuneen talouden laman vuoksi.

Olet onnekas että sulla edes oli se. Itse olin töissä viimeksi viime vuonna.

Vierailija
56/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he ymmärtävät, jos haluavat ymmärtää. Ongelma on, että monia ei kiinnosta ja omat piirit ovat niin suppeat, ettei eri ikäisten elämään törmää.

Omat vanhempani ihmettelivät aikanaan viisikymppisinä monia ikätovereitaan, joiden lapset olivat aikuisia ja olivat aivan pihalla kaikesta lapsiperheiden ja nuorten elämästä. Enkä tarkoita jotain julkkiksia vaan esim. sitä, etteivät tienneet esim. lapsivähennysten poistuneen verotuksesta tuolloin jo yli 10 vuotta aiemmin ja kun isäni tästä mainitsi, eivät uskoneet. Samoin esim. koulujen säästökuureista eivät olleet kuulleetkaan. Tämä oli siis joskus vuosituhannen alussa.

Mutta kuluttivat aikaa vain omien ikätovereiden ja omien aikuisten lastenkanssa, eikä kiinnostanut seurata mitään mikä ei juuri omaa elämää koskettanut. En tiedä miten se edes onnistui tuolloin vielä tukevasti työelämässä olevilta. Jos nämä ovat jatkaneet yhtä lailla tynnyrissä elämistä, he ovat nyt 70-kymppisinä eläneet vuosikymmeniä tietämättä yhtään millaista muiden elämä on. Voin kuvitella, että ovat samoja, jotka vaativat eläkkeisiin korotuksia ja paasaavat kuinka lapsiperheillä on hyvät tuet ja palvelut ja nuorilla helppoa.

Onneksi kaikki eivät ole tuollaisia, omat vanhempani ovat hyvin kärryillä eri ikäpolvien elämästä, esim. tämän kevään erikoisuuksista ja haasteista opiskeluhauissa.

Vierailija
57/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yhteiskunta kannattelee paljon paremmin. Tukimuotoja on lapsuudesta lähtien enemmän.

Yhtä lailla ennenkin mentiin työkyvyttömyyseläkkeelle. Maailmankuvasi on vääristynyt. Sinullä ei ole tietoa.

Vierailija
58/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Kyllä oli. Seuraa tutkimuksia. Erityisesti 80-luvulla syntyneet ovat jääneet/jäämässä köyhemmiksi kuin edeltävät ikäluokat.

Vierailija
59/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun maailmasi on kyllä vääristynyt. Olen sinua vanhempi ja omana aikanani ensisynnyttäjien keski-ikä.oli 27. Nykyään 29.

Harva jäi nuoruuden suhteeseen. Reppureissattiin kyllä. Ja oli myös erilaisia suhteita. Kulutussuhteista en tiedä, kun käsite on kuin mummon suusta.

En ole väittänytkään, että siinä parikymppisenä alkaneessa suhteessa pysyttiin. Mutta useimmat meistä aloitti vakiintuneen elämän parikymppisinä. lapset tulivat sitten kun tulivat. Itsekin synnytin 42 -vuotiaana vasta. Nykyiset kolmikymppiset eivät edes asu yhdessa puolisonsa kanssa, vaan maksavat kaksia vuokria saati, että olisivat vielä ostaneet omaa. Kyllä sillä torppaa vaurastumisen hyvin.

Vierailija
60/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Tuo johtui useammasta asiasta.

- Parisuhteeseen mentiin nuorempana kuin nykyisin. Kahden tuloilla kartuttaa varallisuutta paremmin kuin yhden.

- Asuntolainojen takaisinmaksuajat olivat lyhyitä, noin 10-12 vuotta. Asuntosäästötili avattiin, kun asuttiin vielä lapsuudenkodissa.

- Rahaa ei tuhlattu turhuuksiin. Säästäväisyyttä arvostettiin. Uutta ei ostettu, jos vanha vielä toimi. Esim televisio tai puhelin. Asuntovelkaisilla ei ollut edes varaa tuhlata ylimääräiseen. 

- Ulkomaanmatkailu oli merkittävästi vähäisempää. 

- Ravintoloissa syötiin harvoin, kahviloita oli Suomessa todella vähän.

- Kodin ulkopuolisia maksullisia harrastuksia oli vähemmän. 

- Lasten kilpavarustelua ei vielä ollut. Vaatteissa lapsille riitti halvempikin, koska lapsihan kasvoi vaatteestaan nopeasti ulos. 

Tuossa nyt muutama syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan