Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?

Vierailija
08.07.2020 |

Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.

Kommentit (362)

Vierailija
121/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina laajan ikäskaalan valitsit meihin ymmärtämättömiin. Alkaen 50-80-vuotiaat.

Minä.olen syntynyt 1969 ja nyt siis 51-vuotias.

Mietin samaa, olen syntynyt 1968 ja vanhempani 40-luvulla, siinä on kaksi aivan erilaista sukupolvea jo. Mutta tietysti 20 v kokee kaiken ennen itseään olleen esihistoriaksi. Itse valmistuin suoraan lamaan ja edelleen pätkätöissä 51v. En tule koskaan saavuttamaan boomeri-vanhempieni elintasoa.

Vierailija
122/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereiden avainosaamista on ahne rohmuaminen. Mun itsekkäät boomerivanhemmat;

- ostattivat ensiasunnon omilla vanhemmillaan

-saivat lahjaksi kesämökin vanhemmiltaan

-saivat kalliita lahjoja vanhemmiltaan

-hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaan

.

60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.

Kyse ei ollut tästä. Toki olin perhepäivähoidossa mutta tarkoitin sitä että ne isovanhemmat hoiti meidät lapset joka VIIKONLOPPU ja joka ikinen koulujen LOMA. Boomerit vietti lomansa kahden. Lapsia ei jaksettu itse hoitaa yhtään.

_Sinun_ vanhempasi eivät jaksaneet lapsiaan hoitaa. Meidän perhe taas vietti kaiken vapaa-aikansa yhdessä ja yhteisiä juttuja tehden.

Et voi yleistää oman perheesi tapahtumia kattamaan kokonaista sukupolvea. Kuten ei kukaan muukaan. Mutta ei sinun vanhempiesi elämäntapa ole mikään sukupolvistandardi.

Kyllä boomereiden välinpitämättömyys lapsiaan kohtaan on ihan ilmiö. Luepas avn ”70-luvun äitien lapset”-ketju ja suomut tippuvat silmiltäsi. Olet tyypillinen pumpulipallolapsi joka luulee että kaikilla on samanlainen ihana lapsuus kuin sinulla.

Av ei edusta minulle mitään "totuutta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen M60. Kyllähän töitä sai, kun ei nirsoillut. Olen nostanut maasta perunaa, repinyt asbestia purkutalojen seinistä, kuskannut vaarallisia kemikaaleja ympäri kaupunkia tavaramopolla, kantanut lautatavaraa ja työntänyt sementtikärryä raksalla, lapioinut satamassa hiiltä 20 asteen pakkasessa, putsannut teollisuusimurilla seisokissa ollutta tehdasta 30 tuntia yhtä soittoa ja nukkunut sinä aikana 2 tuntia,  leikannut nurtsia kaupungin vuokratalojen pihoilla ja mitäs vielä. Penniäkään en ole saanut työttömyyskorvausta tai sossun rahaa. Maailma on muuttunut, vai onko nuoriso kenties hiukan valikoivampaa?

Vierailija
124/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina laajan ikäskaalan valitsit meihin ymmärtämättömiin. Alkaen 50-80-vuotiaat.

Minä.olen syntynyt 1969 ja nyt siis 51-vuotias.

Mietin samaa, olen syntynyt 1968 ja vanhempani 40-luvulla, siinä on kaksi aivan erilaista sukupolvea jo. Mutta tietysti 20 v kokee kaiken ennen itseään olleen esihistoriaksi. Itse valmistuin suoraan lamaan ja edelleen pätkätöissä 51v. En tule koskaan saavuttamaan boomeri-vanhempieni elintasoa.

Minä olen tuo edellin. Valmistuin lamaan. Olen ihan aina ollut vatakkaampi kuin vanhempani.

Vierailija
125/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?

Tietenkin vaikuttaa, sehän se ongelma onkin kun nuorempien sukupolvien työtilanne on niin paljon epävarmempi. Mutta sen lisäksi jo alle 30-vuotiaat pystyivät 70-luvlla hankkimaan niin omistusasunnon kuin kesämökinkin. Nykyisin mahdollisuudet siihen ovat paljon heikommat. Eipä rakentamatonta rantaviivaakaan ole kyllä jätetty.

Paskapuhetta. Ennen aikoina nuoripari hankki pienen kaksion tai jopa vain yksiön ensiasunnoksi ja puhumattakaan, että moni oli vuokralla ja säästi. Lopulta kun ensimmäinen kämppä oli maksettu alettiin katsomaan suurempaa asuntoa tai ehkä omakotitaloa. Nykyään tuntuu, että kaikki ostavat +20v jo 300 000k€ omakotitalon ja uuden volvon pihalle(siis työssäkäyvät)

mies52v

80-luvun alussa kaikkien luokkakaverieni vanhemmilla oli omistusasunto, monilla mökkikin. Vanhemmat oli miltei kaikki 40-luvulla syntyneitä. Ei ollut mikään erityisen rikas asuinalue.

Joo riippuu varmaan alueesta. Ei varmasti ollut pääkaupunkiseudulla ja varmasti useimmilla lainat päällä ja myöhemmin kovalla korolla.

mies52v

Vierailija
126/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

60-70 luvuilla oli pakko hoidattaa lapset vanhemmilla, tai ostaa palvelu markkinahinnalla yksityisiltä. Siihen aikaan kunnallinen päivähoito oli tiukasti rajattua ja tulorajat olivat todella alhaalla. Tehtaassa pienellä liksalla työskentelevät vanhempani eivät saanet minulle 70-luvun alussa kunnallista hoitopaikkaa, kun tulot olivat liian suuret. Tulot, joilla nippa nappa tulivat vuosikymmenet toimeen. Ekan asuntolainansa saivat 40 vuotiaina, kun ei tulot kunnolla riittäneet vaadittuun ennakkosäästämiseen, kun vuokra oli yksityisellä puolella iso. Ja juu, kunnalliseen vuokrataloon tulot olivat juuri sopivasti liian isot. Siitä sitten maksamaan korkoa yli 10% lainasta.

Kyse ei ollut tästä. Toki olin perhepäivähoidossa mutta tarkoitin sitä että ne isovanhemmat hoiti meidät lapset joka VIIKONLOPPU ja joka ikinen koulujen LOMA. Boomerit vietti lomansa kahden. Lapsia ei jaksettu itse hoitaa yhtään.

_Sinun_ vanhempasi eivät jaksaneet lapsiaan hoitaa. Meidän perhe taas vietti kaiken vapaa-aikansa yhdessä ja yhteisiä juttuja tehden.

Et voi yleistää oman perheesi tapahtumia kattamaan kokonaista sukupolvea. Kuten ei kukaan muukaan. Mutta ei sinun vanhempiesi elämäntapa ole mikään sukupolvistandardi.

Kyllä boomereiden välinpitämättömyys lapsiaan kohtaan on ihan ilmiö. Luepas avn ”70-luvun äitien lapset”-ketju ja suomut tippuvat silmiltäsi. Olet tyypillinen pumpulipallolapsi joka luulee että kaikilla on samanlainen ihana lapsuus kuin sinulla.

Pumpulipallolapsi?

Isäni teki raskaita metallihommia vuorotyössä ja äitini lyhyitä työsuhteita mitä sattui saamaan. Silti oli safkat pöydässä ruoka-aikaan ja viikonloppuisin lähdimme "mökille" ts. isoäitini rintamamiestalon yläkertaan, kun ei ollut varaa omaan kesäpaikkaan.

Kuukauden lopussa kerättiin hiluja, että saatiin puuroainekset kaupasta ennen tilipäivää. Polkupyörällä isäni kuskasi perunoita muovikassit tarakalla 15 kilometrin matkan "mökiltämme", ennenkuin heillä oli 31-vuotiaana varaa ostaa halpa 14-vuotias auto.

Taloudelliset eväät eivät olleet elämässä kummoiset, mutta yhdessä olimme perheenä aina. En usko, että sillä tulee pumpulipallolapseksi kultalusikka suussa?

Tänä päivänä vanhempani asuvat yhdessä, vietettyään muutama vuosi sitten kultahäitään ja yrittävät auttaa parhaansa mukaan, vaikka taloudellista apua eivät koskaan ole voineet antaa. Kun muutin pois kotoa vuonna 91, isäni kävi ostamassa minulle Ruokavarastosta kuusi lasia, lautasta ja muovivartiset aterimet.

Että joo, kyllä ennen oli asiat paremmin ja vaurastuminen helppoa. Pumpulipilvellä ratsastaen

Vierailija
127/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ei tietenkään, kun on itse etuoikeutettuna niin kiva sulkea silmät siltä missä kurjuudessa muut ovat eläneet. Säilytä toki pumpuliunelmasi.

Vierailija
128/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon kiinnostakaan. Nuorilla ei ole mitään annettavaa.

Vierailija
129/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.

Vanhemmillani on mm. varaa pitää kahta autoa, meillä 4-henkisellä perheellä ei.

Nyt on kyllä pakko kysyä lisätietoja. Mitä isäsi on duunaritaustallaan tehnyt? Kai tajuat, että eläke on maksimissaankin 60 prosenttia palkasta?

Duunarien palkkataso ei ollut ennen sen kovempi kuin nykyäänkään, siis edes suhteessa. Siitä 60 prosenttia ei kyllä akateemisten alojen palkkatasoa ylitä mitenkään. Edes matalapalkkaisten akateemisten. Eri asia, jos et ole töissä koulutustasi vastaavassa työssä, mutta kenenkös vika se sitten on, ei ainakaan isäsi tai isäsi ikäluokan.

Kahden rupsahtaneen auton pitäminen ei ole vuodessa iso kustannus, varsinkin jos toinen on talvet seisonnassa. Iäkkäillä vanhemmillasi on varmasi isosti vähemmän MUITA menoja kuin sinulla, töissä käyvällä kahden lapsen äidillä.

Olisikohan nyt siis niin, että et tunne edes omien vanhempiesi budjettia, mutta silti sinulla on kovasti siitä oletuksia?

Aiemmin pystyi kikkailemaan eläkkeen korkeammaksi mm. tekemällä pari viimeistä vuotta vähän enemmän ja siirtämällä eläkkeelle jäämistä vaikka puolella vuodella. Hullua se tosiaan on että eläkkeet on niin suuria vaikka eläkeläisten menot on paljon pienempiä kuin lapsiperheen.

Ei pysynyt. Eläke on aina max 60 (66 julkisella) prossaa palkasta.

Menot on pienemmät JOS pysyy terveenä eikä tarvitse ostaa mitään palveluita. Esim. kotihoidosta ja ateriapalvelusta joutuu maksamaan ja jopa aika hemmetisti.

Vierailija
130/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunarski kirjoitti:

Olen M60. Kyllähän töitä sai, kun ei nirsoillut. Olen nostanut maasta perunaa, repinyt asbestia purkutalojen seinistä, kuskannut vaarallisia kemikaaleja ympäri kaupunkia tavaramopolla, kantanut lautatavaraa ja työntänyt sementtikärryä raksalla, lapioinut satamassa hiiltä 20 asteen pakkasessa, putsannut teollisuusimurilla seisokissa ollutta tehdasta 30 tuntia yhtä soittoa ja nukkunut sinä aikana 2 tuntia,  leikannut nurtsia kaupungin vuokratalojen pihoilla ja mitäs vielä. Penniäkään en ole saanut työttömyyskorvausta tai sossun rahaa. Maailma on muuttunut, vai onko nuoriso kenties hiukan valikoivampaa?

Juuri tätä ei nykypäivän nuoret aikuiset ymmärrä. Kun on pakko päästä sitä englantilaista filologiaa lukemaan ja sitten valittaa, ettei saa töitä ja Avotakkataloa 27 vuotiaana.

Ennen tehtiin töitä ja illalla väsytti. Ei jaksanut pohtia elämän "epäoikeudenmukaisuutta" kun naivit haaveet unelma-ammatista, josta voi ottaa vapaata Balin reppureissua varten, ei toteudukaan.

Vierailija
131/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Te pilasitte kaiken, te itsekeskeiset ja ahneet pas kat varastitte ostovoiman ja aloitte tuoda halpatyövoimaa maahan. Te teitte nuorista, omista jälkeläisistänne heikko-osaisia.

Saa ta nan ku sipäänar sistit

Vierailija
132/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia on luettava boomerien hyväksi: he eivät ole maksattaneet terapiaa ja mt-ongelmien hoitoa yhteiskunnalla niinkuin nuoret tekevät. He hoitivat ne kivasti itse hakkaamalla lapsiaan. Olen tällaisen mt-ongelma/persoonallisuusvikaisen lapsenpieksäjän lapsi. Piiskaa ei siis tullut tuhmuuksista vaan sitä tuli ilman mitään syytä ja jatkuvasti. Ja eipä yhteiskunta ole mullekaan maksanut traumanhoitoa sillä en saa terapiaa kun puuttuu virallinen diagnoosi. Joskus sitä miettii miten nuorille maksetaan kallis terapia vain siksi kun on ”motivaationpuute” tai ”ahdistus”.

Vierailija
133/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mielestäni aika kohtutonta että duunaritaustainen yli 70-vuotias isäni saa enemmän käteen eläkettä kuin minä yliopistokouluettu 2 lapsen äiti saan palkkaa.

Vanhemmillani on mm. varaa pitää kahta autoa, meillä 4-henkisellä perheellä ei.

Oletko varma, että kyseessä on pelkkä ansiotuloihin perustuva eläke? Parikymmentä vuotta sitten tuli yksityisiä eläkkeitä, joita maksettiin varsinaisen eläkkeen päälle. Ts pystyi itse säästämään itselleen lisäeläkettä. 

Eihän tuo mihinkään ole kadonnut, minäkin aloin säästää itselleni yksityistä eläkettä, koska olin kolme vuotta hoitovapaalla.

Vierailija
134/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Ei työllistyminen 90-luvun alkupuolen lamassa ollut helppoa, oli käytännössä mahdotonta. Eikä nuoremmat ole minua korkeammin koulutettuja, se ei ole mahdollista. Varakkaampi olen siksi, että olen ehtinyt ansaita kymmeniä vuosia pidempään palkkaa. En ole tuo 1954.

Vierailija
135/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

duunarski kirjoitti:

Juuri tätä ei nykypäivän nuoret aikuiset ymmärrä. Kun on pakko päästä sitä englantilaista filologiaa lukemaan ja sitten valittaa, ettei saa töitä ja Avotakkataloa 27 vuotiaana.

Ennen tehtiin töitä ja illalla väsytti. Ei jaksanut pohtia elämän "epäoikeudenmukaisuutta" kun naivit haaveet unelma-ammatista, josta voi ottaa vapaata Balin reppureissua varten, ei toteudukaan.

Ja nykyään töitä ei ole. Nykyään töistä ei saa palkaa, nykyään ei ole ostovoimaa. JEEEEE JEEEEEE!!!!

Halleluja

Vierailija
136/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ei tietenkään, kun on itse etuoikeutettuna niin kiva sulkea silmät siltä missä kurjuudessa muut ovat eläneet. Säilytä toki pumpuliunelmasi.

Ei. Minä olen köyhän perheen lapsi ja olin lapsi 70-luvulla. Vanhemmat köyhiä ja monia vaikeuksia. Minun elämäni on ollut paljon helpompaa ja omieni vielä paljon helpompaa. Vasta minulla on ollut voimaa kasvattaa lapseni kunnioittaen. Ihan yleisestikin nykyajan nuoret ovat fiksumpia kuin koskaan, koska heistä on huolehdittu.

Näin minä tämän näen. En siis syytä näitä 40-luvun vanhempianikaan. Elmä on vaan muuttunut kaikin tavoin paremmalsi.

En myöskään taivastele nuoria. Näen itseni osana tätä jatkuvuutta. Ihan täysin ilman Kenenkään kadehtimista tai syyttelyä.

Vierailija
137/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Suurimmalle osalle suomalaisista omistusasunnon kautta kertyy se isoin onaisuus. Osa sitten sijoittamisen kautta kerryttää lisää. Yrittäjien iso menestys oma lukunsa. Omistusasunnon kautta omaisuuden kertyminen toki tapahtuu ihmisillä lainan kestoajan puitteissa ja mahdollisen asunnonarvon nousun myötä. Ei tarvitse mennä kuin nykyisiin 40-kymppisiin kun on voitu nauttia asunnon kovasta arvonnoususta ja paikallisesti sitä tapahtunee jatkossakin. Toki toisilla alueilla arvot tippuvatkin merkittävästi, jolloin se omaisuuden kerryttäminen epäonnistuu.

Yrityskauppojen ja osinkotulojen kautta varakkaiden määrä yhteiskunnassamme lienee suurimmillaan niin määrän kuin suhteellisen osuuden kautta.

Työllistyminen on ollut eri vuosikymmemninä helpompaa kuin nyt, mutta miten tämän ymmärtymättömyys eri sukupolvien välillä näkyy? Vanhemmat tai isovanhemmat arvostelevat?

Vierailija
138/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunarski kirjoitti:

Ja nykyään töitä ei ole. Nykyään töistä ei saa palkaa, nykyään ei ole ostovoimaa. JEEEEE JEEEEEE!!!!

Halleluja

Nykyisin on töitä kuten ennenkin, mutta ei sellaisia, joihin pääsee opiskelematta. Sellaiset simppelit hanttihommat on kadonneet. 70 -luvulla oli esim. vino pino sihteereitä, nykyisin toimitusjohtajatkin väsäävät itse omat powerpointtinsa. Oli kaiken maailman teollisuusapulaista, kauppa-apulaista jne. Nykyisin ei sellaisia tarvita. Nykyisin tarvitaan hyvä koulutus, jota pitää jatkuvasti päivittää työelämän kuluessa, mutta kun on töitä, on ostovoimaakin. P.S. Niitä hanttihommia ei ole tulossakaan, kannattaa opiskella

Vierailija
139/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Te pilasitte kaiken, te itsekeskeiset ja ahneet pas kat varastitte ostovoiman ja aloitte tuoda halpatyövoimaa maahan. Te teitte nuorista, omista jälkeläisistänne heikko-osaisia.

Saa ta nan ku sipäänar sistit

Annat kyllä itsestäsi todella nolon kuvan nyt. Käytöstapojen ohella sinulta puuttuu selvästi perustiedot historiasta ja matematiikasta.

1954 syntynyt ei ole suurta ikäluokkaa eli boomeri. Boomereita ovat vuosina 1945-1950 syntyneet.

Hänelle on itselleen ollut suurista ikäluokista huomattavasti enemmän haittaa kuin sinulle ikinä. Kun hän on pyrkinyt parikymppisenä työmarkkinoille, työpaikat ovat olleet täynnä 4-9 vuotta vanhempia ja niin ollen 4-9 vuotta aiemmin valmistuneita suurten ikäluokkien edustajia.

NYT taas he ovat olleet jo kymmenisen vuotta eläkkeellä. Työpaikkoja on viime vuosina vapautunut nuorille merkittäviä määriä, eri asia toki, ovatko ne olleet vakinaisia työsuhteita. Eivät ole, ja siitå kyllä kärsivät kaikki, myös keski-ikäiset.

Jos sinä parikymppinen joudut työttömäksi, sinun on melko helppo kouluttautua uuteen ammattiin, jos oma alasi ei työllistä. Mitä luulet, voinko minä päälle viisikymppisenä tehdä niin ja vielä odottaa tulevani työllistetyksi aikanaan, kun valmistun? No en. Kukaan ei palkkaa liki kuusikymppistä vastavalmistunutta, jolla ei ole uuden alansa työkokemusta ja eläkeikäkin häämöttää muutaman vuoden päässä (minulla 66-vuotiaana).

N53

Vierailija
140/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

duunarski kirjoitti:

Halleluja

Kaikki tuntemani nuoret ovat nyt kesätöissä. Ihan kuten ennenkin.

Se ero vain, että elintaso heillä on kymmenenkertainen verrattuna aiempiin sukupolviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi