Korkeakoulutetut työttömät,mitä alaa opiskelit yliopistossa?
Silmiini on osunut useampikin kirjoitus korkeakoulutetuista, jotka eivät ole löytäneet töitä tai töissä koulutustasoaan huomattavasti alemmissa työtehtävissä.
Mitkä alat ovat tämän päivän Suomessa huonosti työllistäviä? Toisaalta järjetöntä, että sellaisille aloille koulutetaan jatkuvasti lisää, joista on vaikea työllistyä. Harmittaa jo opiskelijoidenkin puolesta.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:56"]
Tunnen yhden työttömän jolla on ollut historia pääaineena, eräs solubiologian ja genetiikan alalta valmistunut on tällä hetkellä kaupassa myyjänä ja kahdesta biokemiaa lukeneesta tuttavasta toinen on työttömänä ja toinen tekee muuta kuin alan hommaa. Kaikilla mennyt jo vuosia valmistumisesta. Pettymys on monella kova puheiden perusteella.
[/quote]
No aivan varmasti on. Mieti nyt, uhraat vuosikausia opiskeluun. Ja sitten se ainoa ilo, mitä siitä on, on ollut se itsensä sivistäminen. Kun päätyy hommiin, joihin olisi voinut hakeutua ilman koulutustakin.
[/quote]
On se kumma, kun itse en tunne yhtäkään akateemista, joka olisi valmistumisensa jälkeen ollut kassalla myyjänä. On se kumma.
[/quote]
Noh, siellä lähiössä kaupungin vuokrakämppään sulkeutuneena ei varmaan kamalasti ihmisiin tutustu. Joten mitäs kummaa siinä on?
[/quote]
Ja käsittämätöntä diipadaapaa...
Tunnen yhden työttömän jolla on ollut historia pääaineena, eräs solubiologian ja genetiikan alalta valmistunut on tällä hetkellä kaupassa myyjänä ja kahdesta biokemiaa lukeneesta tuttavasta toinen on työttömänä ja toinen tekee muuta kuin alan hommaa. Kaikilla mennyt jo vuosia valmistumisesta. Pettymys on monella kova puheiden perusteella.
[/quote]
No aivan varmasti on. Mieti nyt, uhraat vuosikausia opiskeluun. Ja sitten se ainoa ilo, mitä siitä on, on ollut se itsensä sivistäminen. Kun päätyy hommiin, joihin olisi voinut hakeutua ilman koulutustakin.
[/quote]
On se kumma, kun itse en tunne yhtäkään akateemista, joka olisi valmistumisensa jälkeen ollut kassalla myyjänä. On se kumma.
[/quote]
-----------------
mikä siinä on kummaa? Kovasti kyseinen henkilö haluaisi alan töitä mutta valitettavasti niitä ei ole tarjolla! Valmistumisesta mennyt jo muutama vuosi joten oman alan työnsaanti on vaikeutunut entisestään. Ei halua myöskään tutkijaksi (joskin sekin ehkä liian myöhäistä).
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
-----------------
mikä siinä on kummaa? Kovasti kyseinen henkilö haluaisi alan töitä mutta valitettavasti niitä ei ole tarjolla! Valmistumisesta mennyt jo muutama vuosi joten oman alan työnsaanti on vaikeutunut entisestään. Ei halua myöskään tutkijaksi (joskin sekin ehkä liian myöhäistä).
[/quote]
sen verran voin vielä tarkentaa että ei ole ruokakaupan kassalla mutta kassalla kumminkin. Eli myyjän hommia tekee... ei pääse mitenkään hyödyntämään tietoaan
tuttavapiiristäni työttöminä on ainakin historiaa, filologiaa sekä solubilsaa lukeneita. tuntuu, että FM:t päätyvät herkimmin kortistoon...?
t: tradenomi, joka luki itsensä KTM:ksi
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:35"]
Lääkäriksi.
[/quote]
En usko.
Tai sitten olet näitä jotka eivät suostu muuttamaan työn perässä vaikka yhteiskunta on kalliin koulutuksesi kustantanut.
Itse asiassa nykyään meillä ammattikorkeakoulussa opiskelee monia, joilla on jo ennestään yliopistutkintokin! Omissa opiskelijoissani on ollut mm. DI, VTM ja useita humanisteja. Kyseessä siis alanvaihtajat.
Ja moni ns. tavallisen putken opiskelijoista jatkaa myöhemmin yliopistoon.
t. AMK-opettaja
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 22:41"]
AMMATTIkorkeaKOULUUN menevät vain ne joilla ei rahkeet riitä yliopistoon.
Eniten tunnen työttömistä tradenomeja, jotka ikävä kyllä on vielä varustettu järkyttävän suurella egolla.
[/quote]
Minä kirjoitin kolmen laudaturin ja kolmen eximian paperit ja lukion päästötodistuksen keskiarvo olin 9,5. En edes hakenut yliopistoon, ja syynä oli se, että halusin juuri tiettyä alaa (ammattia) opiskelemaan, ja sen koulutus oli AMK-pohjainen.
Olen kyllä AMK-tutkinnon lisäksi suorittanut harrastusmielessä avoimen yliopiston opintoja kahden opintokokonaisuuden verran, ja nekin erinomaisin arvosanoin. Ihan näin "tyhmänä" AMK:n käyneenä ;-)
Minusta on aika tyhmä yleistys, että AMK olisi vain niiden vaihtoehto, jotka eivät pääse yliopistoon. Kaikki eivät edes halua yliopistoon. Eivät kaikki mene lukioonkaan, vaikka sinne pääsisivät.
Eiköhän sen luulisi olevan jo kaikille selvää, että yliopistokoulutus on kärsinyt valtavan inflaation viime vuosikymmeninä. Koulutuksen taso on myös todella heikko, ja pitää tietenkin ollakin, koska yliopistosta pitäisi valmistua 35% ikäluokasta. Nykyaikana tämä ei edes välttämättä ole ikäluokan älykkäin segmentti.
Minäpä tiedän sellaisiakin ihmisiä, jotka ovat lopettaneet yliopisto-opinnot kesken vain siksi, etteivät kokeneet oppivansa siellä mitään hyödyllistä omaa alaansa varten. Ja koomisinta oli, että olivat jo töissä tuolla alalla ja tiesivät enemmän kuin opettajansa. Aika turhauttavaahan se on viettää vuosia apukoulutasoisia ongelmia 'ratkoessa'.
Itse tiedän erään tuotantotalousinsinöörin, joka oli jonkin aikaa työttömänä.
Käsittääkseni AMK on virallisesti korkeakoulu, mutta käytännössä ammattikoulun tasoa, ellei jopa alempana. Tosin mulla kokemusta vain yhdestä ammattikoulusta ja yhdestä ammattikorkeasta, ja niistäkin vain yhdeltä alalta. Yliopistosta en tiedä mitään.
Mutta mulla ainakin se varsinainen oppiminen tapahtui ammattikoulussa. Ammattikorkeassa vain keskityttiin luomaan suhteita työelämään erilaisten projektien ja harjoitteluiden kautta. En tiedä oliko ammattikoulussa keskimääräistä parempi opetus, vai ammattikorkeassa keskimääräistä huonompi. AMK -opiskelu on jokatapauksessa ollut elämäni turhauttavinta aikaa. Opiskelu venyi hiukan suunnitellusta aikataulusta, mutta lopulta sain todistuksen kouraani. Työllistyin jo ennen valmistumistani, ja pian valmistumisen jälkeen sain ylennyksen juuri sellaisiin tehtäviin, joihin olen jo pitkään tähdännyt.
Lähipiiriin kuuluu yksi yliopistossa kemiaa lukenut, joka ei saanut töitä. Samoin biologiaa lukenut taitaa olla työttömänä. Ruotsia lukeneella oli vaikea löytää töitä kun ei ottanut englantia sivuaineekseen, mutta tällä hetkellä on yläasteen ruotsinopettajan sijaisena tietääkseni. Eräs historiaa lukenut kaverini harkitsi alan vaihtoa kun ei saanut töitä, en tiedä minne lopulta päätyi.
Kannattaa muistaa, että periaatteessa samantasoistenkin oppilaitosten opetuksen (kuten myös tutkimuksen) laadussa on isoja eroja. Ja isoja eroja on myös eri alojen kesken.
t. sekä AMK- että yliopistotutkinnon suorittanut
Mulla työttöminä tutuissa on kemian, biokemian ja biologian opiskelijoita. Osa on vaihtanut alaa, osa yrittää anoa apurahoja ja osa on työttömiä ja elättää edelleen toivoa koulutusta edes sivuavista töistä.
Tietysti tässä hämää se, että tunnen nimenomaan noiden alojen ihmisiä, mutta silti todella harvassa ovat ne, jotka ovat löytäneet noilta aloilta töitä. Kemiassa oli ilmeisesti joitakin vuosia sitten vielä paljonkin opettajan sijaisuuksia tarjolla, mutta nyttemmin nekin ovat kadonneet.
Kyllä täällä on omituista väkeä. Tunnetaan sanotaan kymmenen akateemista, joista lähes kaikki on työttömiä. Sitten kaikki muut peruskoulukoulutuksen saaneista amklaisiin on kaikki työssä. Ja järjestään on näin ketjusta ketjuun...
Kun nyt tässä todellisuudessa asia on niin, että kymmenestä akateemisesta hädin tuskin kukaan on työtön. Amklaisista ehkä kolme kymmenestä on työttömiä. Amisseistä puolet työttömänä. Peruskoulukoulutukseen jääneistä kaikki työttömiä.
On se vaan kumma...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:08"]
On se kumma, kun aikuisten (???) ihmisten täytyy yrittää päteä koulutuksellaan...
Sekö teidän joidenkin ihmisarvon määrittää, ihmettelen.
[/quote]
"päteä koulutuksellaan" mainittu, sopivasti pöyhkeyden ja ylimielisyyden jälkeen.