Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutetut työttömät,mitä alaa opiskelit yliopistossa?

Vierailija
03.05.2013 |

Silmiini on osunut useampikin kirjoitus korkeakoulutetuista, jotka eivät ole löytäneet töitä tai töissä koulutustasoaan huomattavasti alemmissa työtehtävissä.

Mitkä alat ovat tämän päivän Suomessa huonosti työllistäviä? Toisaalta järjetöntä, että sellaisille aloille koulutetaan jatkuvasti lisää, joista on vaikea työllistyä. Harmittaa jo opiskelijoidenkin puolesta.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AmmattiKORKEAkoulu. Joten kyseessä on aivan yliopiston veroinen opinahjo.

Vierailija
82/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

BUUUUUUAAAHHHHH Eikun kuule korkeempi. Yliopisto on vain "opisto", mutta ammattikorkeakoulu oikein KORKEAKOULU. 

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 12:46"]

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, jospa listaisit niitä kohtia, jossa AMK on yliopiston veroinen opinahjo.

Vierailija
84/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:05"]

Oikeustiedettä Helsingin yliopistossa. Valmistuin yli 30- vuotiaana, vaihdoin täysin toiselta alalta. Arvosanat kiitettävät, gradu eximia. Ei ole koskaan tullut kutsua työhaastatteluun. Että siinä teille, jotka pohditte, kannattaako oikikseen "mennä" yli kolmekymppisenä. Ei kannata ainakaan jos haluaa työllistyä eikä joutua pakkoyrittäjäksi. Tämä niistä lähtökohdista, jotka itselläni ovat. Eli: ei suhteita, eikä aikaisempaa akateemista uraa, joka nivoutuisi oikeustieteelliseen alaan.

Pettymys on kova. Olisin valmis töihin pienemmälläkin palkalla, mutta yli kolmekymppinen alanvaihtaja ei kelpaa. Ei auta muu kuin perustaa oma firma! Lakiala oli mun haave jo jostain peruskouluikäisestä lähtien. Elämä tarjosi sittemmin vastoinkäymisiä runsaalla kädellä ja pystyin aloittamaan opinnot  vasta "vanhemmalla" iällä. Tässä yhteiskunnassa ei katsota hyvällä niitä, joiden elämäntarina on toisenlainen. Se on tietysti vain ja ainoastaan minun subjektiivinen olettamukseni.

[/quote]

Ajat ovat nyt tälläkin alalla aika kovat. Toki sun tilanne ei ole ihan optimaalinen, mutta joka paikkaan on tautisesti hakijoita..

t. työssä oleva OTM

Vierailija
85/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse olen opiskellut ammattikorkeakoulussa ja silloin aikoinaan meillä oli pari kurssia yliopistolla. Luennoitsija puhuin meille kuin pienille lapsille, hitaasti ja selvästi ihan niinkuin me ei ymmärrettäis mistään mitään. Se oli jotenkin koomista. Hiukan kyllä loukkaskin, mutta lähinnä naurettiin sille omalla porukalla.

Meitä oli kurssilla kolme ammattikorkeakoulusta ja loput viisi yliopistolta. Kun tuli ensimmäisen tentin aika luennoitsija teki todella vaikean tentin, paljon vaikeamman kuin mitä oli mallitentit. Ilmeisesti tarkoituksena pudottaa meidät tyhmät ammattikorkeakoululaiset kelkasta. Kun tentin tulokset tuli meistä kolmesta kaksi sai maksimipisteet ja minä sain kaksi pistettä vajaa täydet. Viidestä yliopisto-opiskelijasta kolme sai hylätyn, yksi pääsi nippanappa läpi ja yksi sai kiitettävän mutta ei kuitenkaan hänkään minun kanssani samaa pistemäärää.

Luennoitsija ihmetteli kovasti miten tässä nyt näin kävi, ihan ääneen siis luennolla. Siinäpä sitä ihmettelemistä hänellekin. Varmaan vieläkin päivittelee asiaa ja jatkaa apurahojen hakemista ja kummastelee kun ei oikeita töitä löydy :D

Me ammattikorkeasta valmistuneet sijoituttiin aikoinaan hyviin työpaikkoihin ja ollaan kaikki kolme alallamme arvostettuja asiantuntijoita, huolimatta siitä että ei olla 'akateemisia' :P Olis kiva nähdä sekin luennoitsija joskus ja kysellä kuulumisia ja kuukausipalkan suuruutta.

Vierailija
86/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:24"]

[/quote]

Itse olen opiskellut ammattikorkeakoulussa ja silloin aikoinaan meillä oli pari kurssia yliopistolla. Luennoitsija puhuin meille kuin pienille lapsille, hitaasti ja selvästi ihan niinkuin me ei ymmärrettäis mistään mitään. Se oli jotenkin koomista. Hiukan kyllä loukkaskin, mutta lähinnä naurettiin sille omalla porukalla.

Meitä oli kurssilla kolme ammattikorkeakoulusta ja loput viisi yliopistolta. Kun tuli ensimmäisen tentin aika luennoitsija teki todella vaikean tentin, paljon vaikeamman kuin mitä oli mallitentit. Ilmeisesti tarkoituksena pudottaa meidät tyhmät ammattikorkeakoululaiset kelkasta. Kun tentin tulokset tuli meistä kolmesta kaksi sai maksimipisteet ja minä sain kaksi pistettä vajaa täydet. Viidestä yliopisto-opiskelijasta kolme sai hylätyn, yksi pääsi nippanappa läpi ja yksi sai kiitettävän mutta ei kuitenkaan hänkään minun kanssani samaa pistemäärää.

Luennoitsija ihmetteli kovasti miten tässä nyt näin kävi, ihan ääneen siis luennolla. Siinäpä sitä ihmettelemistä hänellekin. Varmaan vieläkin päivittelee asiaa ja jatkaa apurahojen hakemista ja kummastelee kun ei oikeita töitä löydy :D

Me ammattikorkeasta valmistuneet sijoituttiin aikoinaan hyviin työpaikkoihin ja ollaan kaikki kolme alallamme arvostettuja asiantuntijoita, huolimatta siitä että ei olla 'akateemisia' :P Olis kiva nähdä sekin luennoitsija joskus ja kysellä kuulumisia ja kuukausipalkan suuruutta.

[/quote]

On se ihmeellistä, kun tällaisia tarinoita on tällä palstalla tuhkatiheään. On se kumma...

Vierailija
87/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriksi. 

Vierailija
88/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistettynä; ammattikorkeassa käsitellään asiat pintapuolisesti ja käytännönläheisesti, yliopistossa pureudutaan teoriaan asian takana ja tieteelliseen ajatteluun ja sitämyötä kehitetään vahva osaaaminen alueella. Niitä ei voi verrata keskenään eikä siihen ole mitään tarvettakaan.

Ammattikorkeakoulu ei ole YLIOPISTO. Yliopisto on korkeakoulu. Ammattikorkea on ammattikorkeakoulu. Kategorioita nyt vaan on monia eikä kenenkään kannata sen takia hernettä nenää vetää.

t- Tradenomi, töissä

Vierailija
89/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:24"]

[/quote]

[/quote]

Silti olette loppupeleissä vain tradenomeja.

Vierailija
90/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka parjaatte ammattikorkeakoulututkintoja, lukekaapa seuraava.

Mieheni sai yläasteella keskiarvoksi jotain 6,8-7 luokkaa. Meni ammattikouluun, josta valmistui koko koulun priimuksena.

Hakeutui ammattikorkeakouluun. On nyt kone- ja metallitekniikan insinööri sekä rakennustekniikan ylemmän insinööritutkinnon suorittanut. Viimeksikin, kun haki työpaikkaa, niin ehti olla 1/2 tuntia haastattelussa, kun firman tj sanoi, että eköhän tämä ole tällä selvä, kyllä me jo hakemuksesta pääteltiin, että tämä on sun paikka, jos kelpaa. Ja miehellä keskivaikea lukihäiriö, hakemus oli aika hurja, kun sen näin. :)

Tuttavapiirissämme muuten ihmiset on käyneet pääasiassa yliopistoa. Miehelläni on lähipiirissämme parhaita palkkoja ja asemia, parhaat työsuhde-edut. Itse olen tuplamaisteri ja hyvä jos töitä löytyy opettajana, ei oikein niitäkään.

Itseäni kaduttaa, etten aikoinaan lähtenyt opiskelemaan ammattikorkeaan.

Muutenkin minusta siinä vaiheessa, kun ihmiset miettii opiskelupaikkoja, tuosta työllistymisestä puhutaan aivan liian vähän.

Vierailija
91/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä ammattikorkea vs. yliopisto-taistoa. Esim. Isossa-Britanniassaollut jo kauan erikseen polytekniset oppilaitokset ja yliopistot. Eikä siellä ole tällaisia riitoja.

Vierailija
92/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden työttömän jolla on ollut historia pääaineena, eräs solubiologian ja genetiikan alalta valmistunut on tällä hetkellä kaupassa myyjänä ja kahdesta biokemiaa lukeneesta tuttavasta toinen on työttömänä ja toinen tekee muuta kuin alan hommaa. Kaikilla mennyt jo vuosia valmistumisesta. Pettymys on monella kova puheiden perusteella.

Vierailija
93/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:56"]

Tunnen yhden työttömän jolla on ollut historia pääaineena, eräs solubiologian ja genetiikan alalta valmistunut on tällä hetkellä kaupassa myyjänä ja kahdesta biokemiaa lukeneesta tuttavasta toinen on työttömänä ja toinen tekee muuta kuin alan hommaa. Kaikilla mennyt jo vuosia valmistumisesta. Pettymys on monella kova puheiden perusteella.

[/quote]

No aivan varmasti on. Mieti nyt, uhraat vuosikausia opiskeluun. Ja sitten se ainoa ilo, mitä siitä on, on ollut se itsensä sivistäminen. Kun päätyy hommiin, joihin olisi voinut hakeutua ilman koulutustakin.

Vierailija
94/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:50"]

Teille, jotka parjaatte ammattikorkeakoulututkintoja, lukekaapa seuraava.

Mieheni sai yläasteella keskiarvoksi jotain 6,8-7 luokkaa. Meni ammattikouluun, josta valmistui koko koulun priimuksena.

Hakeutui ammattikorkeakouluun. On nyt kone- ja metallitekniikan insinööri sekä rakennustekniikan ylemmän insinööritutkinnon suorittanut. Viimeksikin, kun haki työpaikkaa, niin ehti olla 1/2 tuntia haastattelussa, kun firman tj sanoi, että eköhän tämä ole tällä selvä, kyllä me jo hakemuksesta pääteltiin, että tämä on sun paikka, jos kelpaa. Ja miehellä keskivaikea lukihäiriö, hakemus oli aika hurja, kun sen näin. :)

Tuttavapiirissämme muuten ihmiset on käyneet pääasiassa yliopistoa. Miehelläni on lähipiirissämme parhaita palkkoja ja asemia, parhaat työsuhde-edut. Itse olen tuplamaisteri ja hyvä jos töitä löytyy opettajana, ei oikein niitäkään.

Itseäni kaduttaa, etten aikoinaan lähtenyt opiskelemaan ammattikorkeaan.

Muutenkin minusta siinä vaiheessa, kun ihmiset miettii opiskelupaikkoja, tuosta työllistymisestä puhutaan aivan liian vähän.

[/quote]

On se kumma, kun tällä palstalla "tuplamaisteri" puhuu yliopistoista, niin puhutaan palkoista ja työllistymisestä. Yliopistolla opiskelevat opiskelevat siellä, jotta oppisivat jotain, saisivat tietoa. Jotenkin epäilen näitä tuplamaistereita, ja sitten vielä, kun tilastollisesti on selvää, että akateemisilla on parempi työttömyys, niin on kumma, että jokainen tällä palstalla esitetty tapaus on juurikin toisin päin. On se todella kummaa.

Vierailija
95/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triplamaisteri maisteli kuin hamsteri.

Vierailija
96/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:45"]

Silti olette loppupeleissä vain tradenomeja.

[/quote]

Insinööri (AMK) ollaan.

Vierailija
97/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:59"]

[/quote]

No aivan varmasti on. Mieti nyt, uhraat vuosikausia opiskeluun. Ja sitten se ainoa ilo, mitä siitä on, on ollut se itsensä sivistäminen. Kun päätyy hommiin, joihin olisi voinut hakeutua ilman koulutustakin.

[/quote]

On se kumma, kun itse en tunne yhtäkään akateemista, joka olisi valmistumisensa jälkeen ollut kassalla myyjänä. On se kumma.

Vierailija
98/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun aikuisten (???) ihmisten täytyy yrittää päteä koulutuksellaan...

Sekö teidän joidenkin ihmisarvon määrittää, ihmettelen.

Vierailija
99/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote]

On se kumma, kun itse en tunne yhtäkään akateemista, joka olisi valmistumisensa jälkeen ollut kassalla myyjänä. On se kumma.

[/quote]

Noh, siellä lähiössä kaupungin vuokrakämppään sulkeutuneena ei varmaan kamalasti ihmisiin tutustu. Joten mitäs kummaa siinä on?

Vierailija
100/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:45"]

Tiivistettynä; ammattikorkeassa käsitellään asiat pintapuolisesti ja käytännönläheisesti, yliopistossa pureudutaan teoriaan asian takana ja tieteelliseen ajatteluun ja sitämyötä kehitetään vahva osaaaminen alueella. Niitä ei voi verrata keskenään eikä siihen ole mitään tarvettakaan.

Ammattikorkeakoulu ei ole YLIOPISTO. Yliopisto on korkeakoulu. Ammattikorkea on ammattikorkeakoulu. Kategorioita nyt vaan on monia eikä kenenkään kannata sen takia hernettä nenää vetää.

t- Tradenomi, töissä

[/quote]

Höpöhöpö. Yliopistossa mennään siihen datan ja aineen tasolle, ns. käytännönläheisyyteen. AMK:ssa käytetään ihan perkeleesti aikaa juurikin insinöörikoulutuksessa höperöihin mainontateorioihin ja muihin pehmeän alan teorioihin, ammattiaineita vain sipaistaan. Kun kysyy, miksi näissä pehmeissä aineissa teoria on näin, niin "niin se mulle opetettiin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi