Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutetut työttömät,mitä alaa opiskelit yliopistossa?

Vierailija
03.05.2013 |

Silmiini on osunut useampikin kirjoitus korkeakoulutetuista, jotka eivät ole löytäneet töitä tai töissä koulutustasoaan huomattavasti alemmissa työtehtävissä.

Mitkä alat ovat tämän päivän Suomessa huonosti työllistäviä? Toisaalta järjetöntä, että sellaisille aloille koulutetaan jatkuvasti lisää, joista on vaikea työllistyä. Harmittaa jo opiskelijoidenkin puolesta.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitieteilijä. Nykyään kaupan kassalla töissä. :D

Vierailija
62/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi luonnontieteiltä valmistunut joka opiskelee nyt AMK:ssa itselleen uutta ammattia. On oikeasti totta että nykyään mennään myös tähän suuntaan, meidänkin koulussa on useita joilla on jo yliopistotutkinto. Eli kysymys ei ole siitä etteikö älyä riittäisi, vaan siitä että opiskellaan alaa jossa on töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sosionomiksi opiskeleva humanisti. Meillä on myös muita akateemisella taustalla, eri aloilta. Työtilanteen takia alaa vaihdan minäkin.

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:07"]

Täällä yksi luonnontieteiltä valmistunut joka opiskelee nyt AMK:ssa itselleen uutta ammattia. On oikeasti totta että nykyään mennään myös tähän suuntaan, meidänkin koulussa on useita joilla on jo yliopistotutkinto. Eli kysymys ei ole siitä etteikö älyä riittäisi, vaan siitä että opiskellaan alaa jossa on töitä.

[/quote]

Vierailija
64/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:07"]

[/quote]

Nyt heti kerrot, millä alalla on töitä!!!!!

Vierailija
65/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs me sitten, joilla on sekä AMK- että yliopistotutkinto sijoitumme tähän dialogiin ;-) ?

Ei minulla ole mitään syytä vähätellä akateemisuutta, mutta totuus nyt vain on, että viimeisten vuosien aikana akateemisten työttömyys on kasvanut hälyttävää vauhtia: vuodessa 25%.  Tästä syystä moni meistä akateemisista opiskelee nyt AMK:ssa, ja hämmästykseksemme osa meistä on jopa huomannut, ettei AMK mikään "leikkikoulu" välttämättä olekaan. Minulle kävi näin - opiskelenkin kyllä oman alan arvostetuimmassa AMK-koulutusohjelmassa, jonne pääsee ALLE tuon neljä prosenttia vuosittaisista hakijoista. Eikä muuten ole Helsingissä :-) 

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 21:22"]

Kyllä täällä taas on tuttu jengi koolla.

- Ai hei Marjatta! Kuis lapset?
- Jukka moi! Onks auto kunnossa?
- No, mut mennään asiaan.
- JOO (kuuluu kaikkien suusta)

Ilonkiljahduksia niin Marjalta kuin Leenaltakin. Aihe on sama tuttu. Kaikki tietävät. Se on melkein kuin pieni hartaushetki.

- Taas on aika! Nyt olis sopiva ketju. Viattomasti kysytään, ketkä akateemisista on työttömiä. Tehän tiedätte? Muistatte? Mikä ala ja muuta, mitä nyt sitten sanookaan. Et aletaan taas kertomaan totuuksia akateemisista siinäkin ketjussa.
- Hei, mul olis yks uus. Mitäs jos verrataan yliopistoa apukouluun?
- Eiks meillä joskus...
- JOO (riemunkiljahduksia) SIITÄS SAAVAT, MOKOMAT OPPIARVOLLAAN LEVEILEVÄT! (hihhih hahahaa)
- Mul on kans hei! FM on tae työttömyydelle!
- JOO (riemunkiljahduksia) SIITÄS SAAVAT, MOKOMAT PÖYHKEILIJÄT! (hihhih hahahaa)
- Sit sanotaan, et ne vihaa meitä, vaikka mitään sellaista ei olis sanottu! Sehän ihan hohkaa niistä... ...YLIKOULUTETUISTA
- Ja et amikset, jotka on yliopistossa (ei meitä siellä oikeasti ole, mut kyl se silti totta on) tietää enemmän kuin niitä opettavat proffat!
- HEI TOI ON HYVÄ! MOKOMAT NOKKAANSA PITKIN KATSOVAT!
- Ja mainitaan kaikkialla, että ihmisen arvo on siitä työstä kiinni. Ei saa tietää mitään! Mut pitää olla töissä! Kaikkein alin on akateeminen! Hei nyt kaikki yhdessä!
- KAIKKEIN ALIN ON AKATEEMINEN!
- Otetaan sitten jotain tilastoja, joita kukaan ei ole epäillyt, ja niin. Vaikka että Hesassa vaan neljä prossaa hakijoista pääsee kätilökoulutukseen.
- Mitä me mitään tilastoja, PRKL!
- Eikun kato joo, hämätään niitä!
- Ja muistakaa sit kaikki! Sinikin kuuntelee! Muistakaa sit osa porukasta väittää olevanne akateemisia itse! En voi tätä asiaa vähempää painottaa! Itseviha on vahva voima!
- Ja sit kaikki! Muistakaakin nauttia! Se on meidän kaikkien rakas yhteistumputushetki!

[/quote]

Vierailija
66/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Mitenkäs me sitten, joilla on sekä AMK- että yliopistotutkinto sijoitumme tähän dialogiin ;-) ?

> Ei minulla ole mitään syytä vähätellä akateemisuutta, mutta totuus nyt vain on, että viimeisten vuosien aikana akateemisten työttömyys on kasvanut hälyttävää vauhtia: vuodessa 25%.  Tästä syystä moni meistä akateemisista opiskelee nyt AMK:ssa, ja hämmästykseksemme osa meistä on jopa huomannut, ettei AMK mikään "leikkikoulu" välttämättä olekaan. Minulle kävi näin - opiskelenkin kyllä oman alan arvostetuimmassa AMK-koulutusohjelmassa, jonne pääsee ALLE tuon neljä prosenttia vuosittaisista hakijoista. Eikä muuten ole Helsingissä :-)

Äh, kollega. Elähä sie toppostaa, ni paremp ois vastatakkii! Juu, itsekin opiskelen AMK:ssa, mutta hei, käsi sydämellä, kyllähän itsekin tiedät, että suurimmalta osin (paaaaaaaaaljon lähempänä 99 kuin 50) AMK-opiskelu on, no, tiedät itsekin. Esmes meillä differentiaali- ja integraalimatikka jäi differentiaalimatikkaan, koska... Ja tosiaan, opettajilta vaaditaan tiedekorkeakoulupätevyys niin, että leikattakoon nenä pois heiltä, jotka opettajia parjaavat (heitä opiskelijoissa riittää :-( ). Ja hei, kuten huomasit, nuo "akateeminen työttömyys kasvaa, kyrpä" -jutut oli jostain kauppalehdestä. Suhtaudut varmaan akateemisella pätevyydellä niihin lähteisiin..

Vierailija
67/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, alan vaihtaja. Nostan hattua että ton tein! Ja kyllä sä itses tosta vielä alalle kampeat, mee vaikka harjoitteluun tms. vaikka korpeis. Pohjalta vaan ylös tossakin. Ja ala vaikka tekeen pientä omaa keikkaa, niin näyttää cv:ssä joltain, avarra suuntautumisalaa kans. Haluun että onnistut etkä anna periksi! Itse kun oon pahasti kompuroinut omien toiveideni kanssa, ja oon varmaan 10v sua vanhempi eli sulla vielä tsäänssit!

Vierailija
68/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ja sitku ollaan melkein kliimaksissa... ...ja jotain pahaa tapahtuu, no jotain, niin sit JOKAINEN PERKELE sanoo olevansa akateeminen ja työtön, tai tuntevansa akateemisen työttömän, varmaan uskoo, PRKL

Vierailija
69/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiatekniikan DI vailla töitä Itä-Suomessa. Kaksi pientä lasta ja sijainti hiekoittavat hyvin tehokkaasti töihinpääsyä... Länsi-Suomessa minulla kyllä on työpaikka, josta olen hoitovapaalla, mutta nyt muutimme taikaisin syntymäseudulle ja huonolta työllistyminen vaikuttaa. Ei vain haluaisi palata länteen pois tukiverkoston ulottumattomiin.

Vierailija
70/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustiedettä Helsingin yliopistossa. Valmistuin yli 30- vuotiaana, vaihdoin täysin toiselta alalta. Arvosanat kiitettävät, gradu eximia. Ei ole koskaan tullut kutsua työhaastatteluun. Että siinä teille, jotka pohditte, kannattaako oikikseen "mennä" yli kolmekymppisenä. Ei kannata ainakaan jos haluaa työllistyä eikä joutua pakkoyrittäjäksi. Tämä niistä lähtökohdista, jotka itselläni ovat. Eli: ei suhteita, eikä aikaisempaa akateemista uraa, joka nivoutuisi oikeustieteelliseen alaan.

Pettymys on kova. Olisin valmis töihin pienemmälläkin palkalla, mutta yli kolmekymppinen alanvaihtaja ei kelpaa. Ei auta muu kuin perustaa oma firma! Lakiala oli mun haave jo jostain peruskouluikäisestä lähtien. Elämä tarjosi sittemmin vastoinkäymisiä runsaalla kädellä ja pystyin aloittamaan opinnot  vasta "vanhemmalla" iällä. Tässä yhteiskunnassa ei katsota hyvällä niitä, joiden elämäntarina on toisenlainen. Se on tietysti vain ja ainoastaan minun subjektiivinen olettamukseni.

Vierailija
71/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut sita oikista ja nimenomaan ollut aina haaveena silla alalla se pakkoyrittajyys. Tama on totta, en keksinyt tata tassa.

Vierailija
72/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, kun hieman eksyn takaisin aiheeseen amk ja korkeakoulu. Miksi ammattikorkeakoulu ei ole teidän joidenkin mielestä korkeakoulu? Oletteko te jotkut yliopiston käyneet (tai yliopistoa ihailevat) niin ylimielisiä, että koska olette hienon yliopistoon pääseet ja sen läpikäyneet, niin olette ehdottomasti koulutetumpia ja siten myös parempia kuin ammattikorkeakoulun käyneet? Miksi kukaan jaksaa riidellä tuommoisesta aiheesta? En myöskään ymmärrä amkilaisia, jotka heti vetävät herneen nenään, jos joku pöyhkeilijä on sitä mieltä, että he eivät ole korkeakoulutettuja.

Itse olen tradenomi ja olen siis käynyt ammattiKORKEAKOULUN. Ei minun tarvitse ikinä sanoa missään lauseyhteydessä: "olen sitten korkeakoulutettu!".En minä lähde kisaamaan yliopistolaisten tai muiden amkilaisten kanssa, että kumpi nyt on korkeakoulutetumpi jne. Mitä väliä? Koulut käydään siksi, että toivon mukaan opitaan uutta ja työllistytetään. Ei paljoa auta, vaikka olisi viisi yliopisto- tai amk-tutkintoa, jos ei töitä tipu.

Vierailija
73/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun olen ollut open hommissa, niin joko olen vain tullut toihin johonkin paikkaan joksikin aikaa, sitten jaanyt tai sitten hakuprosessissa kilpailu ei ole ollut erityisen kova, vain monia epapatevia hakijoita (olen siis pateva). Suuri osa open paikoista taytetaan juuri nain, ne virantaytot, joissa on kymmenia patevia hakijoita ovat vain jaavuoren huippu.

Vierailija
74/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 30: ei siina varmaan tyollistymisen kannalta olekaan suurta eroa. Miksi turhaan vaivaat paatasi moisella varsinkaan, kun asialla ei todella ole valia? Monella alalla voi itse tyollistaa itsensa, voi esim. ryhtya yrittajaksi, kuten joku taalla totesi, olla oma tyonantajansa. Sellainen on ollut mun haaveena kauan, tuskin toteutuu. Olisi kiva tehda toita omaan tahtiin ilman jatkuvaa raportointia jollekulle. Olen mielestani silti myoskin osannut tyoskennella myos alaisena ja tyoyhteisossa. En ole epasosiaalinen.

Vierailija
75/113 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioalaa täälläkin, biologian puolelta mutta tappelen samoista paikoista kuin biokemistit.

Biotieteiden opiskelupaikkoja lisättiin runsain mitoin vuosituhanteen vaihteessa kun kuviteltiin että kyseessä on  ns. tulevaisuuden ala ja työt ei lopu. Pah, toisin kävi. Tällä alall on paljon tohtoreitakin työttöminä.

Vierailija
76/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se kaikille tiedostaville olemassa oleva fakta, että tiedekorkeakoulu on korkeakoulu ja ne muut sitten ammatti -jotakin. Eroa on opiskeltavassa sisällössä muutaman maailmankaikkeuden verran. Mitäpä siitä, yhdentekevää loppujen lopuksi. Aivan eri asia vielä on, mitä valmiuksia yliopisto keskimäärin antaa tämän päivän lyhytnäköisen hyötyajattelun hallitseman työelämän näkökulmasta.

Todellakin, työtön on oltu jo kohta kahdeksan vuotta taloustieteellisen ylemmän korkeakoulututkinnon ja muutamien vuosien jatko-opintojen taustalla. Vaikea lähteä enää uudelleenkoulutukseen, on hieman niinkuin usko mennyt (lievästi) tähän suomalaiseen koulutusjärjestelmään.

Vierailija
77/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:32"]

Numerolle 30: ei siina varmaan tyollistymisen kannalta olekaan suurta eroa. Miksi turhaan vaivaat paatasi moisella varsinkaan, kun asialla ei todella ole valia? Monella alalla voi itse tyollistaa itsensa, voi esim. ryhtya yrittajaksi, kuten joku taalla totesi, olla oma tyonantajansa. Sellainen on ollut mun haaveena kauan, tuskin toteutuu. Olisi kiva tehda toita omaan tahtiin ilman jatkuvaa raportointia jollekulle. Olen mielestani silti myoskin osannut tyoskennella myos alaisena ja tyoyhteisossa. En ole epasosiaalinen.

[/quote]

En minä päätäni moisella vaivaakaan, kuka niin sanoi? Kysyin vain, koska kiinnosti kuulla asiallisia perusteluja. Kaipa se on enemmän sitten vain itsetuntoasia.

[/quote]

Katsotaanpa, mitä sanoit:

> Pahoittelen, kun hieman eksyn takaisin aiheeseen amk ja korkeakoulu. Miksi ammattikorkeakoulu ei ole teidän joidenkin mielestä korkeakoulu? Oletteko te jotkut yliopiston käyneet (tai yliopistoa ihailevat) niin ylimielisiä, että koska olette hienon yliopistoon pääseet ja sen läpikäyneet, niin olette ehdottomasti koulutetumpia ja siten myös parempia kuin ammattikorkeakoulun käyneet? Miksi kukaan jaksaa riidellä tuommoisesta aiheesta? En myöskään ymmärrä amkilaisia, jotka heti vetävät herneen nenään, jos joku pöyhkeilijä on sitä mieltä, että he eivät ole korkeakoulutettuja.

> Itse olen tradenomi ja olen siis käynyt ammattiKORKEAKOULUN. Ei minun tarvitse ikinä sanoa missään lauseyhteydessä: "olen sitten korkeakoulutettu!".En minä lähde kisaamaan yliopistolaisten tai muiden amkilaisten kanssa, että kumpi nyt on korkeakoulutetumpi jne. Mitä väliä? Koulut käydään siksi, että toivon mukaan opitaan uutta ja työllistytetään. Ei paljoa auta, vaikka olisi viisi yliopisto- tai amk-tutkintoa, jos ei töitä tipu.

Aikamoinen vuodatus, ja et päätäsi moisella vaivaa... Edes pikkuisen? Ja totta kai akateemiset ovat ylimielisiä ja pöyhkeilijöitä, kun kertovat totuuden: sen, että AMK on ammattikoulu. Kyllä korkeakoulu ja AMK ovat niin erilaisia paikkoja opiskella, että. Mutta milläs annat asiallisia perusteluja, kun jo lähtökohtaisesti olet pöyhkeä ja ylimielinen... Aikamoinen dilemma...

Mut joo! Onnea yhteistumputuksellenne akateemisten ylimielisyydestä!

Vierailija
78/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän tuttavapiiristäni tuotantotaulouden diplomi-insinöörejä sekä pääaineena metsäekologiaa lukeneita, joiden on vaikea työllistyöä. Mieheni on siis DI, ja onneksi sai töitä heti valmistuttuaan, mutta moni opiskelukaveri jäi ilman :( Eikä tuossa metsässäkään taida olla enää nykysuomen tulevaisuus, ystäväni puheista olen saanut sen käsityksen, että metsäekologiaa ja -ekonomiaa lukeneet jäävät järjestäen työttömiksi ja heitä kuitenkin otetaan yliopistoon sisään vuosittain satakunta. Noita korkeakoulujen (sekä yliopiston että AMK:n) sisäänottomääriä pitäisi tarkastella paljon nykyistä useammin ja tiukemmin!

Vierailija
79/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:44"]

Bioalaa täälläkin, biologian puolelta mutta tappelen samoista paikoista kuin biokemistit.

Biotieteiden opiskelupaikkoja lisättiin runsain mitoin vuosituhanteen vaihteessa kun kuviteltiin että kyseessä on  ns. tulevaisuuden ala ja työt ei lopu. Pah, toisin kävi. Tällä alall on paljon tohtoreitakin työttöminä.

[/quote]

Kuten yksi mun tuttavani. Tai ei työtön ole, tekee hanttihommia - mutta ei todellakaan ole biokemian alan tohtorin töissä. Oli todella harhaanjohtavaa silloin joitakin vuosia sitten houkutella nuoria opiskelemaan tuota "tulevaisuuden alaa". Joka tuutissa sitä toitotettiin. Kaksi  akateemisesti todella lahjakasta ystävääni, tuo tohtori ja sitten toinen, alan maisteri, hakeutui sitä opiskelemaan. Suomi menetti kaksi älykästä asiantuntijaa, kun ei ohjattu heitä kouluttautumaan alalle, jolla olisi töitä. Nyt toinen on varastohommissa, toinen opiskeli putkiasentajaksi.

Muita korkeakoulutettuja työttömiä tai ei oman alan töissä vaan jossain ei mitään loppututkintoa vaativissa töissä olevia lähipiirissäni: tietotekniikan maisteri, matematiikan opettaja, tradenomi, musiikkitieteen maisteri, tietotekniikan DI, dramaturgi.

Sitten on näitä, tohtoriksi omalla alallaan opiskelleita, jotka on sitten opiskelleet toisen ammatin. Kemian tohtori opiskeli farmaseutiksi, genetiikan tohtori kokiksi, matemaatikko papiksi, biologian tohtori alakoulun luokanopettajaksi.

Vierailija
80/113 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 12:35"]

Minä tiedän tuttavapiiristäni tuotantotaulouden diplomi-insinöörejä sekä pääaineena metsäekologiaa lukeneita, joiden on vaikea työllistyöä. Mieheni on siis DI, ja onneksi sai töitä heti valmistuttuaan, mutta moni opiskelukaveri jäi ilman :( Eikä tuossa metsässäkään taida olla enää nykysuomen tulevaisuus, ystäväni puheista olen saanut sen käsityksen, että metsäekologiaa ja -ekonomiaa lukeneet jäävät järjestäen työttömiksi ja heitä kuitenkin otetaan yliopistoon sisään vuosittain satakunta. Noita korkeakoulujen (sekä yliopiston että AMK:n) sisäänottomääriä pitäisi tarkastella paljon nykyistä useammin ja tiukemmin!

[/quote]

Mites usein ja tiukasti niitä nykyään tarkastellaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan