Miten ja millä suurperheet elää?
Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli. Joillainhan on jopa 9 tai enemmän. Siis onko niiden perheiden isät joissain tosi rahakkaissa hommissa (äidit tuskin on töissä kun ovat koko ajan raskaana ja pienten kanssa kotona - vai tekevätkö jotain rahakasta bisnestä kotoa?)? Minkä kokosia asuntoja näillä jättiperheillä on? Mahtuvatko he koskaan kaikki kerralla esim autoon, voivatko tehdä mitään koko perheen matkoja (junat, bussit, lentokoneet, hotellit yms varmaan maksavat jos perheessä vaikka 9 jäsentä?).
Kertokaa, olen miettinyt tätä tosi pitkään.
Kommentit (104)
Mä olen pienestä perheestä, enkä silti ole ollut missään kiskurihintaisessa vaihto-opiskelussa. Sen sijaan minä ja siskoni lähdettiin opiskelijavaihtoon yliopistossa, se kun ei maksa penniäkään ja sitä varten saa jopa stipendin, joka kattaa matkakulut ja osan elämisestä. Eläminen vieraassa maassa opiskelija-asunnossa ei tullut sen kalliimmaksi kuin Suomessakaan.
Ihmiset keksivät kummallisia "pakollisia" menoja. Ilman vaihto-oppilasvuotta pärjää mainiosti. Kun lähtee vaihtoon opiskelijana, saa usein vielä luettua vaihto-opiskeluaikana tehdyt opinnot osaksi tutkintoa, toisin kuin lukiolaisena.
Outoja vastauksia. Eihän ap kysy mitää epäasiallista. Miksi te hermostutte?
Olen joskus miettinyt ihan samaa. Mutta luulen että oleelllinen pointti on siinä, että ap ja minä olemme helsinkiläisiä. Täällä on vähän suurperheitä.
Mäkin asun pk-seudulla ja silti kykenen ymmärtämään, että asuminen jossain Oulun seudulla on huomattavasti edullisempaa kuin täällä.
Meillä on yhdeksän lasta. Mies on keskipalkkainen kunnan virkamies. Itse olin töissä äitiyslomien välissä siihen saakka kunnes seitsemäs lapsi syntyi. Pärjättiin ihan ok. Nyt olen sitten tehnyt muita hommia silloin kun en ole äitiyslomalla, muuten ei taloudellisesti pärjätä. Asutaan miehen itse rakentamassa ok-talossa, tilaa on jotain 200 neliöä. Se riittää. Lapsilla ei ole omaa huonetta vaan asuvat 2/huone.
Meillä on kaksi autoa, 5h ja 7h. Monilla suurperheillä on bussi (9h tai 11h yleisimmin). Koko perheen reissuja emme juuri tee, esim ulkomaille ei tulisi mieleenkään lähteä koko perheellä. Kivempaa tehdä reissuja pienemmällä porukalla. Kaikki lapset pääsevät vuorollaan reissuun mukaan, tasapuolisesti. Päsevät reissaamaan myös esim mummon tai kummien kanssa.
En jaksanut lukea koko ketjua, luin vain muutaman viestin alkupäästä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 10:26"]
Mä olen pienestä perheestä, enkä silti ole ollut missään kiskurihintaisessa vaihto-opiskelussa. Sen sijaan minä ja siskoni lähdettiin opiskelijavaihtoon yliopistossa, se kun ei maksa penniäkään ja sitä varten saa jopa stipendin, joka kattaa matkakulut ja osan elämisestä. Eläminen vieraassa maassa opiskelija-asunnossa ei tullut sen kalliimmaksi kuin Suomessakaan.
Ihmiset keksivät kummallisia "pakollisia" menoja. Ilman vaihto-oppilasvuotta pärjää mainiosti. Kun lähtee vaihtoon opiskelijana, saa usein vielä luettua vaihto-opiskeluaikana tehdyt opinnot osaksi tutkintoa, toisin kuin lukiolaisena.
[/quote]
Esim. Rotary-järjestön vaihto-oppilasvuosi on hyvin kohtuuhintainen. Kaupallisille järjestöille en minäkään maksaisi.
meillä on vaa 5 lasta, mutta vastaan kuitenkin. me eletään normaalia leveämmin meidän vanhempien hankkimilla rahoilla.
Oletteko varautuneet mahdolliseen avioeroon tai puolison kuolemaan?
Miten tuollainen iso perhe ylipäätään hankitaan? Onko kaikki raskaudet suunniteltuja vai onko se vain holtitonta sikiämistä tyyliin "niitä nyt vaan tulee"?
Tutuissa perheissä on kaksi elintapaa.
1. Äiti kotona, vanha itse remontoitu omakotitalo, tai uusi itse rakennettu. Mies yrittäjä, tekee pitkää päivää, mutta tienaa riittävästi.
2. Äiti kotona, vanha talo jota ei varaa remontoida. Mies töissä, tienaa sen että nippa nappa eletään. Osaavat elää halvasti.
Ennen vanhaa ihmiset oli paljon köyhempiä ja lapsia oli enemmän. Kyllä sitä pärjää, kun ei tartte joka lapselle omaa huonetta ja mopoa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Lapsilisät on jo aikahyvä lisä isossa perheessä. Ja toimeentulotukeakin saa jos muut tulot on pienet.Siinä sitten vaan äidit ihmettelee kun viimeinen on aikuinen ,jos työpaikkaa ei olekaan.
Hankitaan perhe ja sitten lähtökohtana on että yhteiskunta elättää?
Tuntemani perheet elävät kädestä suuhun. Onneksi koulu ruokkii lapset lukuvuoden aikana. Reissuihin, harrastuksiin tai jokaisen omaan mopoon/pyörään ei ole varaa. Vaatteet ovat usein yhteiset, samoin kengät. Koulussa vuorotellaan yksillä liikuntavälineillä. Rahat ovat koko ajan tiukassa, lapset ovat usein laihoja, nälkäisiä ja väsyneitä. He elävät omakotitalossa, eikä lapsilla ole omia huoneita.
Eräässä perheessä 8 lasta nukkui niin, että yläkerrassa ei ollut huoneita vaan oli yksi yhtenäinen tila, jossa jokaisella oli oma lattiapatja. Kyseessä ei ollut vl-perhe vaan ateistiperhe, jossa ajateltiin, että "jokainen lapsi on lahja".
Olen monta kertaa huomannut, että näissä perheissä, joissa on tosi paljon lapsia, ne välkymmät ovat siellä katraan alkupäässä. Kun lapsia alkaa olla yli 5, ne loppupään lapset ovat yhä köyhempiä järjeltään. Kymmenennen lapsen kohdalla alkaa olla nippanappa, että selviävät vuosiluokasta toiseen koulussa.
Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.
Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.
Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.
Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.
Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.
Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.
Jos voisin, adoptoisin ainakin tämän 15-vuotiaan ennen kuin menee ihan pilalle.
Kummankin
Mä en kyllä tiedä ainuttakaan suurperhettä, jossa nähtäisiin nälkää. Päinvastoin, ruoka on yleensä hyvää ja laadukasta kotiruokaa, ei mitään einesmössöä. Ne nälkäiset lapset elävät yleensä pienissä perheissä joissa on ongelmia päihteiden kanssa.
Tietääkseni vl perheet usein rakentavat talon suvussa tai lähipiirissä olevien ammattilaisten avustuksella. Iso suku on monessa asiassa avuksi. lastenhoitoapua saa omilta nuoremmilta sisaruksilta jne. Uskovaiset myös saavat toisiltaan alennusta esim autokaupoissa jne kun aika useinhan han näillä on omia yrityksiä.
Tuntuvat panostavan kalliisiin vaatteisiin jota kierrätetään, lasten harrastukset toki täytyy olla halpoja.
leirintäalueilla noita isoja perheitä näkee. Iso asuntovaunu ja pikkubussi vetoautona, osa porukasta majoittuu telttaan kun kaikki ei vaunuun mahdu.
rahaa ei tietystikkään mee kaljaan ja tupakkaan ja muihin viihdykkeisiin.
Huvittaa nämä yleistykset. Kaveripiirissä yksi tai kaksi suurperhettä niin voidaan heti vetää päätelmät kuinka rahat riittää/ ei riitä, lapset kärsii/ ei kärsi, kuinka nähdään nälkää/ ei nähdä..
En näe tässä vielä mitään hälyttävää. Koulutyöt tehdään aina muualla kun kotona, ja tätähän varten on kirjastossa omat lukusalit.
Mitä vikaa on vanhassa kännykässä, vaatteiden kierrättämisessä ja ajokortittomuudessa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:35"]
Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.
Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.
Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.
Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.
Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.
Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.
Jos voisin, adoptoisin ainakin tämän 15-vuotiaan ennen kuin menee ihan pilalle.
Kummankin
[/quote]
Meillä on vaan 4lasta,joista 2koulussa ja heillä on yhteiset urheiluvälineet..esikko teini hiihti vaan kerran koulussa tänä talvena ja muuten inhoo hiihtoa ja oisko luistelua ollu jopa 3kertaa..ostaisin omat välineet jos laji kiinnostaisi=)onneksi on sattunut nuo hiihdot/luistelut eri päiviin niin hyvin on pärjänneet yksillä välineillä=)