Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ja millä suurperheet elää?

Vierailija
02.05.2013 |

Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli. Joillainhan on jopa 9 tai enemmän. Siis onko niiden perheiden isät joissain tosi rahakkaissa hommissa (äidit tuskin on töissä kun ovat koko ajan raskaana ja pienten kanssa kotona - vai tekevätkö jotain rahakasta bisnestä kotoa?)? Minkä kokosia asuntoja näillä jättiperheillä on? Mahtuvatko he koskaan kaikki kerralla esim autoon, voivatko tehdä mitään koko perheen matkoja (junat, bussit, lentokoneet, hotellit yms varmaan maksavat jos perheessä vaikka 9 jäsentä?).

Kertokaa, olen miettinyt tätä tosi pitkään.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät ja sossu maksaa loput.

Näin ETENKIN maahanmuuttaja perheissä.

Vierailija
62/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 5 lasta, enkä kyllä ole koskaan olettanut yhteiskunnan elättävän meitä. ihan omilla ansioilla ollaan lapset kasvatettu. ei olla kieltäydytty lapsilisistä, mutta mitään toimeentulo-yms tukia ei olla koskaan haettu. paljon kuuluu muille, jos meillä on useampi lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päätelmiä siitä että lapset varmasti kärsii.

Olen ihan varma että varttuminen isossa perheessä on myös rikkaus. On aina leikkiseuraa ja oppii nauttimaan vähäisistä asioista.

Vierailija
64/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä suurperheen kuopus on kaikista välkyin. ihme väittämiä! kyllä on taas varsinaiset einsteinit palstalla. onhan se ikävää, kun ei saa edes sitä yhtä lasta väännettyä.

Vierailija
65/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen monta kertaa huomannut, että näissä perheissä, joissa on tosi paljon lapsia, ne välkymmät ovat siellä katraan alkupäässä. Kun lapsia alkaa olla yli 5, ne loppupään lapset ovat yhä köyhempiä järjeltään. Kymmenennen lapsen kohdalla alkaa olla nippanappa, että selviävät vuosiluokasta toiseen koulussa."

voi jumalauta :D

Vierailija
66/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:12"]

Miten tuollainen iso perhe ylipäätään hankitaan? Onko kaikki raskaudet suunniteltuja vai onko se vain holtitonta sikiämistä tyyliin "niitä nyt vaan tulee"?

[/quote]

Kertokaas!

Vierailija
67/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa vl-perheissä isä on yrittäjä ja äiti nostaa raskauksien välissä miehen yrityksestä puoli vuotta korkeaa palkkaa ja isä ei nosta silloin palkkaa lainkaan. Sitten saadaan isot äitiyspäivärahat. 

Vierailija
68/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan panemalla ne suurperheet hankitaan, ihan samalla lailla kuin ainoatkin lapset. peenistä römpsään punppaamalla.

eikö kuullostakin sipulilta?

Vierailija
69/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:53"]

ihan panemalla ne suurperheet hankitaan, ihan samalla lailla kuin ainoatkin lapset. peenistä römpsään punppaamalla.

eikö kuullostakin sipulilta?

[/quote]

Sä et nyt tainnut ihan ymmärtää kysymystä.

Vierailija
70/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:49"]

"Olen monta kertaa huomannut, että näissä perheissä, joissa on tosi paljon lapsia, ne välkymmät ovat siellä katraan alkupäässä. Kun lapsia alkaa olla yli 5, ne loppupään lapset ovat yhä köyhempiä järjeltään. Kymmenennen lapsen kohdalla alkaa olla nippanappa, että selviävät vuosiluokasta toiseen koulussa."

[/quote]

Jep. Neljän tuntemani suurperheen (siis oikean perisuomalaisen suurperheen, ei minkään 5-lapsisen tai mamuperheen) perusteella allekirjoitan tämän. Mistä mahtaa johtua? Monta kertaa olen pohtinut asiaa. Oletan sen johtuvan siitä, että niitä ensimmäisiä jaksetaan paapoa ja ihastella ja kannustaa, mutta kun lapsia on enemmän kuin sormia käsissä riittää, ei kerta kaikkiaan äipällä enää ole rahkeita kysellä kaikilta koeasioita tai huolehtia siitä, että ihan jokaisen kaikki läksyt on tehty. Kaikki aika menee siinä, kun laskee, riittääkö jokaiselle kattilaan edes yksi peruna, tai pesee perheessä kulovalkean tavoin levinneen oksutaudin takia suttaantuneita lakanoita.

Vierailija
71/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, totta kai tähän voidaan vastata että vittuaks se teille kuuluu, eikä varmaan kuulukaan, mutta ajattelin että josko joku suurperheinen viitsis valistaa :) Etenkin jos on jotain säästämis- ja ruoanvenytys-kikkoja, tai jotain millä ansaita lisätienestejä, kuuntelen mielelläni! Tämä suurperhe-elämä taitaa olla siis ihan oma juttunsa. 

Meillä on vaan yks lapsi, ja se on meille se oikea juttu. Mun ei ole tarkoitus tuomita ketään, mutta eikö ole luonnollista että ihan erilaiset asiat kiinnostaa ja herättävät mielenkiintoa? En tunne yhtään suurperhettä niin läheisesti, että voisin kysyä. 

Mietityttää sekin, että pääsevätkö suurperheiden pienet koskaan muskariin tai vaikka vauvauintiin, vai onko sosiaalinen kanssakäyminen lähinnä oman perheen/suvun sisäistä? Onko niillä isommilla oikeasti koskaan ihan omaa juttua? Olen kuullut kommentteja 'äiti mä haluisin mennä xxx' johon äiti kommentoi että et sä voi koska sun pitää olla Jennin, Rikun ja Olavin kanssa kun äiti vahtii Juhania, Liisaa ja vauvaa. Lisäks yks tyttö kertoi puistossa että kotona on aina kauhee meteli, että haluais joskus mennä kaverille asumaan vähäks aikaa.

Tää rauha-asia muakin mietityttää ton taloudellisen selviämisen lisäks. Ainoan lapsen voi opettaa jakamaan ja hänellä on tietenkin kavereita, että saa seuraa ja oppii leikkimään jne muiden kanssa, mutta saako suurperheessä koskaan olla ihan yksin ja hiljaisuudessa? 

t.ap

Vierailija
72/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan jo kymmenlapsisen perheen lapsilisillä ostaa kuukauden ruoat. Sitten vain kierrätetään vaatteita, harrastuvälineitä ym. Suku usein on apuna jos kyseessä uskovaiset. 

Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Vierailija
73/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis totta kai mäkin ostan käytettynä ja saan vaatteita ja kierrätän eteenpäin, mutta oikeasti siis ruoka joka päivä kymmenelle, vaipat vaikka kolmelle, pyörät, laukut, kengät, jos joku tarttee silmälasit, mites lääkärimaksut, lintsillä tai leffassa tai ihanmissävaan käynnit, missä ne kaikki tosiaan nukkuu.......

Paljonko lapsilisä siis on vaikka 10 lapsesta? 

Tässä on paljonkin mystistä! Tekeekö suurperheet ikinä mitään koko jengillä? Korkeasaarta? Kahvilareissua? Syövät ulkona? Mitään?

t.ap

Vierailija
74/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 lasta ja saadaan ainoastaan lapsilisät, jotka mielestäni kuuluu myös normaaleille perheille, eli heille, joilla on 1 tai 2 lasta. Koska mehän emme ole normaali perhe, kun meillä on JO 5 lasta! 

Mutta me esim.laskettelemme talvisin. kaikille on kausikortit ja kaikilta löytyy myös kalliit pyörät ja lapsilla potkulaudat. 

Vaatetta ostetaan silloin kun tarvitaan, ja toki välillä nuoremmat saavat vanhimpien lasten vaatteita, koska en halua heittää hyviä vaatteita pois, mutta nuorimmillekkin ostetaan välillä uusia.  

Meillä myös tehdään lähes kaikki ruuat itse, koska minä olen kotiäitinä. Mies hyvissä hommissa, joten voin hoitaa lapseni kotona, eikä tarvitse viedä lapsia täyteen buukattuihin päiväkoteihin. :) 

Samoin matkustelemme, mutta se ainoastaan harmittaa, kun meillä on tämmöinen suurpehe, niin hotellihuoneita on vaikea saada näin isoille perheille. 

Kas kummaa, kun ne huoneet on tarkoitettu vain näille normaaleille perheille, kenellä on vain se 1 tai 2 lasta. 

Muut kun luulevat, että me suurperheet emme voi/halua matkustella!  Mutta me haluamme oikeasti välittää lapsistamme ja elämme nyt lapsillemme. 

Toki meillä miehen kanssa on välillä omia kahdenkeskisiä lomia ja vapaa iltoja, mutta suurimmaksi osaksi vietämme aikaamme lapsiemme kanssa. 

Eli siis lyhyesti ap:lle vastaus: mieheni ja lapsiemme isä tienaa hyvin. :) 

Vierailija
75/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja, mies on insinööri, lapsia on 7 kpl, uskovaisia emme ole. Talo on vanha, 1900-luvun alusta, huoneita 12. Remontoitu viimeksi 2000-luvun alussa. Vessoja meillä on 5 kpl :-).

Elämme minusta varsin kohtuullisesti, molemmat vanhemmat töissä, lapset 2v - 16v. Autoja on 2 eli minun farmarivolvoni vuosimallia 2008 ja miehen tila-auto vuosimallia 2010. Aika harvoin ollaan koko porukalla missään, mutta kyllä me kerran vuodessa Kanarialla käymme yhdessä. Isompien harrastukset rajoittavat matkailua, enimmäkseen reissataan kisamatkoilla pitkin Suomea.

Yhteiskunta antaa meille lapsilisät seitsemästä eli verottomana vähän yli 1000 e/kk. Muita tukia emme saa (siis asumis- jne)

Vierailija
76/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:21"]

No siis totta kai mäkin ostan käytettynä ja saan vaatteita ja kierrätän eteenpäin, mutta oikeasti siis ruoka joka päivä kymmenelle, vaipat vaikka kolmelle, pyörät, laukut, kengät, jos joku tarttee silmälasit, mites lääkärimaksut, lintsillä tai leffassa tai ihanmissävaan käynnit, missä ne kaikki tosiaan nukkuu.......

Paljonko lapsilisä siis on vaikka 10 lapsesta? 

Tässä on paljonkin mystistä! Tekeekö suurperheet ikinä mitään koko jengillä? Korkeasaarta? Kahvilareissua? Syövät ulkona? Mitään?

t.ap

[/quote]

Kesällä käydään sekä Lintsillä että Särkänniemessä (eikä ole edes omia eväitä mukana). Kahvilareissulla ei käydä yhdessä, mutta aika harvoin siellä kahvilassa näkee 2-lapsisia perheitäkään, yleensä on äiti ja lapset. Ulkona syödään harvoin, mutta kuitenkin useammin kuin naapurin yh lapsineen.

Meillä on 7 lasta, jokainen nukkuu omassa sängyssä ja lapsista viidellä on jopa ihan oma huone! Pleikkareita meillä on kolme, tietokoneita 8, fillareita taitaa olla 15 kpl (meillä ei myydä pyörää pois vaan se voi odottaa seuraavaa käyttäjää). Televisioitakin on 4 kpl.

Vierailija
77/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi jumalauta vaan, mutta tuosta asiasta on tehty ihan tutkimuksiakin, ja niidenkin perusteella älykkäimmät lapset on sisaruskatraan alkupäässä, ja loppua kohti tyhmenee. Seurattu pitkään ja testattu eri ikävaiheissa.

T: Kuopus itsekin.

Vierailija
78/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sitä pieniäkin perheitä, joiden lapsilla ei ole omaa huonetta.

Vierailija
79/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:08"]

[/quote]

Jep. Neljän tuntemani suurperheen (siis oikean perisuomalaisen suurperheen, ei minkään 5-lapsisen tai mamuperheen) perusteella allekirjoitan tämän. Mistä mahtaa johtua? Monta kertaa olen pohtinut asiaa. Oletan sen johtuvan siitä, että niitä ensimmäisiä jaksetaan paapoa ja ihastella ja kannustaa, mutta kun lapsia on enemmän kuin sormia käsissä riittää, ei kerta kaikkiaan äipällä enää ole rahkeita kysellä kaikilta koeasioita tai huolehtia siitä, että ihan jokaisen kaikki läksyt on tehty. Kaikki aika menee siinä, kun laskee, riittääkö jokaiselle kattilaan edes yksi peruna, tai pesee perheessä kulovalkean tavoin levinneen oksutaudin takia suttaantuneita lakanoita.

[/quote]

Noo, poikkeuksiakin on, esim kapellimestari Mikko Frank on suuresta perheestä ja sisarusparven nuorin

Vierailija
80/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:10"]

joo, totta kai tähän voidaan vastata että vittuaks se teille kuuluu, eikä varmaan kuulukaan, mutta ajattelin että josko joku suurperheinen viitsis valistaa :) Etenkin jos on jotain säästämis- ja ruoanvenytys-kikkoja, tai jotain millä ansaita lisätienestejä, kuuntelen mielelläni! Tämä suurperhe-elämä taitaa olla siis ihan oma juttunsa. 

Meillä on vaan yks lapsi, ja se on meille se oikea juttu. Mun ei ole tarkoitus tuomita ketään, mutta eikö ole luonnollista että ihan erilaiset asiat kiinnostaa ja herättävät mielenkiintoa? En tunne yhtään suurperhettä niin läheisesti, että voisin kysyä. 

Mietityttää sekin, että pääsevätkö suurperheiden pienet koskaan muskariin tai vaikka vauvauintiin, vai onko sosiaalinen kanssakäyminen lähinnä oman perheen/suvun sisäistä? Onko niillä isommilla oikeasti koskaan ihan omaa juttua? Olen kuullut kommentteja 'äiti mä haluisin mennä xxx' johon äiti kommentoi että et sä voi koska sun pitää olla Jennin, Rikun ja Olavin kanssa kun äiti vahtii Juhania, Liisaa ja vauvaa. Lisäks yks tyttö kertoi puistossa että kotona on aina kauhee meteli, että haluais joskus mennä kaverille asumaan vähäks aikaa.

Tää rauha-asia muakin mietityttää ton taloudellisen selviämisen lisäks. Ainoan lapsen voi opettaa jakamaan ja hänellä on tietenkin kavereita, että saa seuraa ja oppii leikkimään jne muiden kanssa, mutta saako suurperheessä koskaan olla ihan yksin ja hiljaisuudessa? 

t.ap

[/quote]

viipaleita.net löytyy suurperheen elämästä kertova blogi (ei vl-perhe) kovin paljon harrastavat ja touhuavat ja matkustelevat. juuri pari päivää sitten taisi olla vuoden ensimmäinen tai toinen hiljainen hetki. Tosin perheen vanhemmat viettävät kahdenkeskistä aikaa esim. hotelliviikonloppuja melko usein. Osa perheen lapsista on jo aikuisia, mutta runsaasti lapsenlapsia on arkimenossa mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi