Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ja millä suurperheet elää?

Vierailija
02.05.2013 |

Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli. Joillainhan on jopa 9 tai enemmän. Siis onko niiden perheiden isät joissain tosi rahakkaissa hommissa (äidit tuskin on töissä kun ovat koko ajan raskaana ja pienten kanssa kotona - vai tekevätkö jotain rahakasta bisnestä kotoa?)? Minkä kokosia asuntoja näillä jättiperheillä on? Mahtuvatko he koskaan kaikki kerralla esim autoon, voivatko tehdä mitään koko perheen matkoja (junat, bussit, lentokoneet, hotellit yms varmaan maksavat jos perheessä vaikka 9 jäsentä?).

Kertokaa, olen miettinyt tätä tosi pitkään.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole suurperhettä (vielä) vaikka kohta onkin 4 lasta. Mutta luulen että lapsilukumäärä ei jää tähän. Olemme vl:liä, mutta meille ei tule koskaan 10 lasta koska sitä emme jaksaisi. Luulen että ehkä vielä joskus tulee viides, jopa kuudes mutta siihen sitten jääkin.

Me elämme mieheni ja mun tuloilla. Tienaamme yhteensä 120 000e / vuosi, joten sillä kyllä elättää sen suuremmankin perheen. Talo on itse rakennettu / rakennetettu. Matkustelemme kahdestaan sekä lasten kanssa. Pihassa on kaksi kunnon autoa. Lapsilla on laadukkaat vaatteet, kunnon pyörät yms. Meillä käy siivooja.

Mikä tässä on vaikeaa?

Vierailija
82/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:10"]

joo, totta kai tähän voidaan vastata että vittuaks se teille kuuluu, eikä varmaan kuulukaan, mutta ajattelin että josko joku suurperheinen viitsis valistaa :) Etenkin jos on jotain säästämis- ja ruoanvenytys-kikkoja, tai jotain millä ansaita lisätienestejä, kuuntelen mielelläni! Tämä suurperhe-elämä taitaa olla siis ihan oma juttunsa. 

Meillä on vaan yks lapsi, ja se on meille se oikea juttu. Mun ei ole tarkoitus tuomita ketään, mutta eikö ole luonnollista että ihan erilaiset asiat kiinnostaa ja herättävät mielenkiintoa? En tunne yhtään suurperhettä niin läheisesti, että voisin kysyä. 

Mietityttää sekin, että pääsevätkö suurperheiden pienet koskaan muskariin tai vaikka vauvauintiin, vai onko sosiaalinen kanssakäyminen lähinnä oman perheen/suvun sisäistä? Onko niillä isommilla oikeasti koskaan ihan omaa juttua? Olen kuullut kommentteja 'äiti mä haluisin mennä xxx' johon äiti kommentoi että et sä voi koska sun pitää olla Jennin, Rikun ja Olavin kanssa kun äiti vahtii Juhania, Liisaa ja vauvaa. Lisäks yks tyttö kertoi puistossa että kotona on aina kauhee meteli, että haluais joskus mennä kaverille asumaan vähäks aikaa.

Tää rauha-asia muakin mietityttää ton taloudellisen selviämisen lisäks. Ainoan lapsen voi opettaa jakamaan ja hänellä on tietenkin kavereita, että saa seuraa ja oppii leikkimään jne muiden kanssa, mutta saako suurperheessä koskaan olla ihan yksin ja hiljaisuudessa? 

t.ap

[/quote]

Ja minä olen kuullut kommentteja, että Heta 10v ei voi mennä kaverille, koska hänen pitää vahtia Tuikku-Tiinaa 9kk sillä aikaa kun äiti käy jumpassa ja kaljalla. Ei kai se lapsen kannalta poikkea, onko niitä hoidettavia sisaruksia 1 vai 5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 16:00"]

Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli. Joillainhan on jopa 9 tai enemmän. Siis onko niiden perheiden isät joissain tosi rahakkaissa hommissa (äidit tuskin on töissä kun ovat koko ajan raskaana ja pienten kanssa kotona - vai tekevätkö jotain rahakasta bisnestä kotoa?)? Minkä kokosia asuntoja näillä jättiperheillä on? Mahtuvatko he koskaan kaikki kerralla esim autoon, voivatko tehdä mitään koko perheen matkoja (junat, bussit, lentokoneet, hotellit yms varmaan maksavat jos perheessä vaikka 9 jäsentä?).

[/quote]

Minulla on 9 lasta. Ihan omilla ja miehen tuloilla eletään. Lapsilisät toki saamme, mutta jokainen joka lapsia kasvattaa tietää, että niillä ei ketään elätetä. Jossain vaiheessa menivät lyhentämättöminä lastenhoitajan palkkaan (kattoivat siitä osan). Nykyään menevät lähinnä isompien opiskelukuluihin ja kesien kielikursseihin sekä seuraavan vaihto-oppilaaksi lähtevän vaihtarivuoden kuluihin.

Asunnossa on nykyään 7 huonetta ja keittiö. Jossain vaiheessa vintillä oli useampiakin huoneita, mutta sitä mukaa kun vanhimmat lapset ovat muuttaneet omilleen olemme pikkuhiljaa yhdistelleet pienempiä huoneita isommiksi.

Omaan tilaan ja hiljaisuuteen on aina ollut mahdollisuus niillä jotka ovat sitä kulloinkin kaivanneet. Totuus kuitenkin on, että vuosikymmenet ovat opettaneet, että mieluummin kuin saada runsaasti kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa, niin mukulat ottavat mieluiten äidin lisäksi vaikkapa sinne uimahalliin myös ikäisiään ystäviä ja sisaruksia.

Kun kotona oli paljon pieniä, meillä oli pikkubussi jolla ajettiin - kaikki mahtuivat autoon.

Nykyään pärjätään tila-autolla.

Yksi jokavuotinen koko perheen ulkomaanmatka on aina tehty. Lisäksi miehen kanssa muutama kahdenkeskinen kaupunkiloma per vuosi ja lapsilla tietenkin omat kilpailumatkansa, kielikurssinsa ja vaihto-oppilasvuotensa.

Jokainen lapsista on ollut muskarissa, mutta vauvauinnissa eivät kaikki. Se on ollut kiinni siitä milloin kunnassa on järjestetty kursseja. Oda on ollut kiinnostunut mopoista ja moponsa saaneet. Jossain vaiheessa oli omalla pihalla myös hevosia. Nykyään nuorimmat käyvät läheisellä tallilla. Treenikämppä lasten bändeille on kunnostettu piharakennukseen ja siellä harjoittelee pari bändiä nykyisinkin vaikka toistaiseksi viimeinen perheen "soittajista" onkin jo aikuinen ja asuu omillaan.

Ja vastauksena siihen, että ovatko lapset olleet suunniteltuja niin todellakin ovat, jokaikinen. Joitain jouduttiin odottamaan vuosikausia ja välillä käytiin hoidoissakin. Osa nappasi saman tien sen jälkeen kun toive seuraavasta lapsesta oli äänene ilmaistu ja "ryhdytty toimiin toiveen toteuttamiseksi".

Vierailija
84/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:13"]

Johan jo kymmenlapsisen perheen lapsilisillä ostaa kuukauden ruoat. Sitten vain kierrätetään vaatteita, harrastuvälineitä ym. Suku usein on apuna jos kyseessä uskovaiset. 

Mikä tässä on niin ihmeellistä?

[/quote]

EI osta. Ei niitä ruokia. Mutta toki lapsilisät kattavat osan ruoista, jos ne ruokiin sijoittaa.

Vierailija
85/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lestadiolaisseudulla ja kyllä suurperheet aika varakkailta vaikuttaa. Hyvätuloisissa ammateissa ja kovia tekemään töitä.

Nuoret näkyvät myös hakevan kesätöitä nuorina ja opettelevat työnteon.

Ahkeraa ja työteliästä porukkaa. Nostan hattua heille

Vierailija
86/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:12"]

Meillä ei ole suurperhettä (vielä) vaikka kohta onkin 4 lasta. Mutta luulen että lapsilukumäärä ei jää tähän. Olemme vl:liä, mutta meille ei tule koskaan 10 lasta koska sitä emme jaksaisi. Luulen että ehkä vielä joskus tulee viides, jopa kuudes mutta siihen sitten jääkin.

Me elämme mieheni ja mun tuloilla. Tienaamme yhteensä 120 000e / vuosi, joten sillä kyllä elättää sen suuremmankin perheen. Talo on itse rakennettu / rakennetettu. Matkustelemme kahdestaan sekä lasten kanssa. Pihassa on kaksi kunnon autoa. Lapsilla on laadukkaat vaatteet, kunnon pyörät yms. Meillä käy siivooja.

Mikä tässä on vaikeaa?

[/quote]

Onko vaikeaa pysäyttää lasten tulo, jos ehkäisy on kielletty. Luuletko miehesi tottuvan selibaattiin. Sen voisi arvella olevan vaikeaa, mutta ehkä ei ole, kyllä harekrishnoiltakin onnistuu perhesuunnittelu, vaikka seksiä saa harjoittaa ainoastaan raskautumistarkoituksessa.

Vierailija
87/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 16:00"]

[/quote]

Minulla on 9 lasta. Ihan omilla ja miehen tuloilla eletään. Lapsilisät toki saamme, mutta jokainen joka lapsia kasvattaa tietää, että niillä ei ketään elätetä. Jossain vaiheessa menivät lyhentämättöminä lastenhoitajan palkkaan (kattoivat siitä osan). Nykyään menevät lähinnä isompien opiskelukuluihin ja kesien kielikursseihin sekä seuraavan vaihto-oppilaaksi lähtevän vaihtarivuoden kuluihin.

Asunnossa on nykyään 7 huonetta ja keittiö. Jossain vaiheessa vintillä oli useampiakin huoneita, mutta sitä mukaa kun vanhimmat lapset ovat muuttaneet omilleen olemme pikkuhiljaa yhdistelleet pienempiä huoneita isommiksi.

Omaan tilaan ja hiljaisuuteen on aina ollut mahdollisuus niillä jotka ovat sitä kulloinkin kaivanneet. Totuus kuitenkin on, että vuosikymmenet ovat opettaneet, että mieluummin kuin saada runsaasti kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa, niin mukulat ottavat mieluiten äidin lisäksi vaikkapa sinne uimahalliin myös ikäisiään ystäviä ja sisaruksia.

Kun kotona oli paljon pieniä, meillä oli pikkubussi jolla ajettiin - kaikki mahtuivat autoon.

Nykyään pärjätään tila-autolla.

Yksi jokavuotinen koko perheen ulkomaanmatka on aina tehty. Lisäksi miehen kanssa muutama kahdenkeskinen kaupunkiloma per vuosi ja lapsilla tietenkin omat kilpailumatkansa, kielikurssinsa ja vaihto-oppilasvuotensa.

Jokainen lapsista on ollut muskarissa, mutta vauvauinnissa eivät kaikki. Se on ollut kiinni siitä milloin kunnassa on järjestetty kursseja. Oda on ollut kiinnostunut mopoista ja moponsa saaneet. Jossain vaiheessa oli omalla pihalla myös hevosia. Nykyään nuorimmat käyvät läheisellä tallilla. Treenikämppä lasten bändeille on kunnostettu piharakennukseen ja siellä harjoittelee pari bändiä nykyisinkin vaikka toistaiseksi viimeinen perheen "soittajista" onkin jo aikuinen ja asuu omillaan.

Ja vastauksena siihen, että ovatko lapset olleet suunniteltuja niin todellakin ovat, jokaikinen. Joitain jouduttiin odottamaan vuosikausia ja välillä käytiin hoidoissakin. Osa nappasi saman tien sen jälkeen kun toive seuraavasta lapsesta oli äänene ilmaistu ja "ryhdytty toimiin toiveen toteuttamiseksi".

[/quote]

OT, mutta: Mitä maksaa vuosi vaihto-oppilaana nykyään? Onko teillä siis kaikki lapset olleet/menossa vaihtoon? Onko teillä vastaavasti ollut ulkomaisia vaihto-oppilaita perheessä, saako siitä jotain korvausta?

Vierailija
88/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee myös asuinkunnasta. Jos meillä olisi vaikka 6 tai 8 lasta niin ei todellakaan lapsilisät riittäisi siihen että saisimme tältä Helsingistä  koko perheelle riittävän ison asunnon plus kaiken muu tarvittavan. Vaikka ei kaikille haluttaisikaan omaa huonetta. Ehkä eri asia olisi jos miehellä olisi ihan poikkeuksellisen iso palkka. Tai jos olisi paljon perittyä omaisuutta. 

Vierailija
89/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:43"]

En näe tässä vielä mitään hälyttävää. Koulutyöt tehdään aina muualla kun kotona, ja tätähän varten on kirjastossa omat lukusalit.

Mitä vikaa on vanhassa kännykässä, vaatteiden kierrättämisessä ja ajokortittomuudessa?

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:35"]

Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.

Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.

Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.

Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.

Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.

Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.

Jos voisin, adoptoisin ainakin tämän 15-vuotiaan ennen kuin menee ihan pilalle.

Kummankin

[/quote]

[/quote]

olisko sinusta kiva jos et ikinä saisi mitään uutta ? Kännykkäsi olisi 10 v ja sammuisi tunnin välein jne. Jokaisella lapsella kotitehtävät ja sitten nuorempirn lapsien kaitsemisvuorot, ei silloin voida kirjastossa olla. 

Minä aion maksaa lapsilleni autokoulut, joka on tuttavapiirissäni aivan normaalia. Suurperheissä ei ole toivoakaan. Jos sun mielestä se on reilua, mun mielestä ei

Vierailija
90/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:21"]

Mikä tässä on vaikeaa?

[/quote]

Onko vaikeaa pysäyttää lasten tulo, jos ehkäisy on kielletty. Luuletko miehesi tottuvan selibaattiin. Sen voisi arvella olevan vaikeaa, mutta ehkä ei ole, kyllä harekrishnoiltakin onnistuu perhesuunnittelu, vaikka seksiä saa harjoittaa ainoastaan raskautumistarkoituksessa.

[/quote]

Sanoinko jossain kohtaa ryhtyvämme selibaattiin? Olenko velvollinen selostamaan ehkäisymenetelmäämme sinulle? Tietääkseni en. Ja vielä, luuletko että emme vielä ole harrastaneet perhesuunnittelua näiden kohta neljän lapsen kohdalla?

t. se vl

Vierailija
91/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:31"]

En näe tässä vielä mitään hälyttävää. Koulutyöt tehdään aina muualla kun kotona, ja tätähän varten on kirjastossa omat lukusalit.

Mitä vikaa on vanhassa kännykässä, vaatteiden kierrättämisessä ja ajokortittomuudessa?

Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.

Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.

Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.

Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.

Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.

Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.

Kummankin

[/quote]

[/quote]

olisko sinusta kiva jos et ikinä saisi mitään uutta ? Kännykkäsi olisi 10 v ja sammuisi tunnin välein jne. Jokaisella lapsella kotitehtävät ja sitten nuorempirn lapsien kaitsemisvuorot, ei silloin voida kirjastossa olla. 

Minä aion maksaa lapsilleni autokoulut, joka on tuttavapiirissäni aivan normaalia. Suurperheissä ei ole toivoakaan. Jos sun mielestä se on reilua, mun mielestä ei

[/quote]

Olen itse 2-lapsisesta perheestä. Ikäerostamme johtuen hoidin siskoani todella paljon, sain siitä jopa hieman palkkaa koulunloma-aikoina, kun pesti oli kokopäivätoiminen.  Meillä ei vanhemmat kustantaneet autokoulua, kun ei ollut varaa (eikä sen puoleen autoakaan)  Käytän nyt aikuisenakin kännykkää, niin kauan, kuin kestää, tämänhetkinen taitaa olla 5-6 vuotta vanha. Ei haittaa yhtään. Kyllä elämä olisi aika onnetonta, jos se onni on materialistisista asioista kiinni. Toki suoranaista puutetta en soisi kenenkään kärsivän, mutta edesvastuutonta opettaa seuraavaa sukupolvea kerskakulutukseen.

Vierailija
92/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:21"]

Mikä tässä on vaikeaa?

[/quote]

[/quote]

Sanoinko jossain kohtaa ryhtyvämme selibaattiin? Olenko velvollinen selostamaan ehkäisymenetelmäämme sinulle? Tietääkseni en. Ja vielä, luuletko että emme vielä ole harrastaneet perhesuunnittelua näiden kohta neljän lapsen kohdalla?

t. se vl

[/quote]

Vastasin kysymykseesi: "Mikä tässä on vaikeaa?"  Kuvittelin tuon olevan vaikeinta kuviossanne :)

Vierailija
93/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhuu vain aineelisista asioista, entäs kodin ilmapiiri, onko tappeluita vai onko suurperheessä tavallista sopuisampia lapsia? Häpeekö suurperheen lapsi että on suurperheestä, häpeekö äitiään, joka on usein raskaana?

Vierailija
94/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:41"]Kaikki puhuu vain aineelisista asioista, entäs kodin ilmapiiri, onko tappeluita vai onko suurperheessä tavallista sopuisampia lapsia? Häpeekö suurperheen lapsi että on suurperheestä, häpeekö äitiään, joka on usein raskaana?[/quote]

Olen viisilapsisesta perheestä (jossa tosin oli joukon jatkeena aika monen vuoden ajan 5 "lainasisarusta", kun vanhempani ottivat sijoituksene auto-onnettomuudessa kuolleen perheen selvinneet lapset).

En hävennyt koskaan äitiäni. Päinvastoin olen yhä ylpeä siitä miten upeasti on onnistunut yhdistämään uransa suurperheellisyyteen ja pysymään silti aktiivisena yhteiskunnallisena toimijana ja läheisenä paitsi kaikille lapsilleen, sisarustensa lapsille, lapsenlapsilleen ja lapsenlapsenlapsilleen myös mm. kummilapsilleen.

Itselläni on 9 lasta enkä usko kenenkään heistä minua häpeävän.

Tietenkin sitä toki pitäisi kysyä heiltä itseltään.

Vierailija
95/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:31"]

Kummankin

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten niin suurperheissä ei makseta autokouluja? Kyllä meillä ainakin on maksettu niin autokoulut kuin mopokortitkin, vaikka lapsia on 8 ja viidellä jo kortti. Kirjastossa lapset käyvät harvoin, koska suuri osa tiedonhausta voidaan tehdä omalla tietokoneella. Meillä jokaisella lapsella on joko tabletti tai läppäri. Jopa kuopuksella.

Ei kaikki suurperheet elä kädestä suuhun enkä ymmärrä, miksi lasten pitää toisiaan kaitsea, koska olen töiden jälkeen itsekin kotona.

Vierailija
96/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:41"]Kaikki puhuu vain aineelisista asioista, entäs kodin ilmapiiri, onko tappeluita vai onko suurperheessä tavallista sopuisampia lapsia? Häpeekö suurperheen lapsi että on suurperheestä, häpeekö äitiään, joka on usein raskaana?[/quote]

Häpeääkö lähiöruusun lapsi sitä, että äidillä on 4 lasta 4 eri miehen kanssa? Ja että tämän viikon "meidän isä" on ensi kuussa jo naapurissa isinä.

Vierailija
97/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:21"]

No siis totta kai mäkin ostan käytettynä ja saan vaatteita ja kierrätän eteenpäin, mutta oikeasti siis ruoka joka päivä kymmenelle, vaipat vaikka kolmelle, pyörät, laukut, kengät, jos joku tarttee silmälasit, mites lääkärimaksut, lintsillä tai leffassa tai ihanmissävaan käynnit, missä ne kaikki tosiaan nukkuu.......

Paljonko lapsilisä siis on vaikka 10 lapsesta? 

Tässä on paljonkin mystistä! Tekeekö suurperheet ikinä mitään koko jengillä? Korkeasaarta? Kahvilareissua? Syövät ulkona? Mitään?

t.ap

[/quote]

Kesällä käydään sekä Lintsillä että Särkänniemessä (eikä ole edes omia eväitä mukana). Kahvilareissulla ei käydä yhdessä, mutta aika harvoin siellä kahvilassa näkee 2-lapsisia perheitäkään, yleensä on äiti ja lapset. Ulkona syödään harvoin, mutta kuitenkin useammin kuin naapurin yh lapsineen.

Meillä on 7 lasta, jokainen nukkuu omassa sängyssä ja lapsista viidellä on jopa ihan oma huone! Pleikkareita meillä on kolme, tietokoneita 8, fillareita taitaa olla 15 kpl (meillä ei myydä pyörää pois vaan se voi odottaa seuraavaa käyttäjää). Televisioitakin on 4 kpl.

[/quote]

Ok, eli teillä molemmat töissäkö? Aika iso talo teillä ilmeisesti? t. ap

Vierailija
98/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:54"]

No on sitä pieniäkin perheitä, joiden lapsilla ei ole omaa huonetta.

[/quote]

Joo on, esim me :) t.ap

Vierailija
99/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on vaikeaa?

[/quote]

Jos mä vastaisin tyypilliseen av-tapaan, sanoisin, että sulla on vissiin vaikeaa sisälukutaidon kanssa - "Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli."

Koska en ole mikään nettiräyhääjä, sanon vaan, että ei mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää perhettä, jolla on 3 lasta. Olkoonkin että 4.tulossa :) 

Nyt sinullakin on tulot, molemmilla ilmeisen hyvät tai sitten toisella järjettömän isot vuositulot, koska 120ke/v on todella paljon. Miten sitten, kun teillä on niitä vauvoja? Voitko yhä tehdä töitä? Siinä vaiheessa mua alkaa kiinnostaa teidän perhe, kun on se 6 lasta! t.ap

Vierailija
100/104 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:49"]

Häpeääkö lähiöruusun lapsi sitä, että äidillä on 4 lasta 4 eri miehen kanssa? Ja että tämän viikon "meidän isä" on ensi kuussa jo naapurissa isinä.

[/quote]

Toivottavasti ei. Lasten ei kuuluisi joutua häpeämään vanhempiensa valintoja. Jokainen voi kasvattaa oman jälkikasvunsa siten, ettei tuollaisista asioista esim. kiusata ja pilkata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme