Miten ja millä suurperheet elää?
Tarkoitan tällä siis perheitä (vaikka vl), joilla lapsia on 6 tai yli. Joillainhan on jopa 9 tai enemmän. Siis onko niiden perheiden isät joissain tosi rahakkaissa hommissa (äidit tuskin on töissä kun ovat koko ajan raskaana ja pienten kanssa kotona - vai tekevätkö jotain rahakasta bisnestä kotoa?)? Minkä kokosia asuntoja näillä jättiperheillä on? Mahtuvatko he koskaan kaikki kerralla esim autoon, voivatko tehdä mitään koko perheen matkoja (junat, bussit, lentokoneet, hotellit yms varmaan maksavat jos perheessä vaikka 9 jäsentä?).
Kertokaa, olen miettinyt tätä tosi pitkään.
Kommentit (104)
Täällä ainakin on erittäin tyylikkäitä, urheilullisia ja kauniita vl -äitejä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:43"]
En näe tässä vielä mitään hälyttävää. Koulutyöt tehdään aina muualla kun kotona, ja tätähän varten on kirjastossa omat lukusalit.
Mitä vikaa on vanhassa kännykässä, vaatteiden kierrättämisessä ja ajokortittomuudessa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:35"]
Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.
Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.
Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.
Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.
Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.
Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.
Jos voisin, adoptoisin ainakin tämän 15-vuotiaan ennen kuin menee ihan pilalle.
Kummankin
[/quote]
[/quote]
olisko sinusta kiva jos et ikinä saisi mitään uutta ? Kännykkäsi olisi 10 v ja sammuisi tunnin välein jne. Jokaisella lapsella kotitehtävät ja sitten nuorempirn lapsien kaitsemisvuorot, ei silloin voida kirjastossa olla.
Minä aion maksaa lapsilleni autokoulut, joka on tuttavapiirissäni aivan normaalia. Suurperheissä ei ole toivoakaan. Jos sun mielestä se on reilua, mun mielestä ei
[/quote]
Olen itse 2-lapsisesta perheestä. Ikäerostamme johtuen hoidin siskoani todella paljon, sain siitä jopa hieman palkkaa koulunloma-aikoina, kun pesti oli kokopäivätoiminen. Meillä ei vanhemmat kustantaneet autokoulua, kun ei ollut varaa (eikä sen puoleen autoakaan) Käytän nyt aikuisenakin kännykkää, niin kauan, kuin kestää, tämänhetkinen taitaa olla 5-6 vuotta vanha. Ei haittaa yhtään. Kyllä elämä olisi aika onnetonta, jos se onni on materialistisista asioista kiinni. Toki suoranaista puutetta en soisi kenenkään kärsivän, mutta edesvastuutonta opettaa seuraavaa sukupolvea kerskakulutukseen.
[/quote]
sinä olet aikuinen, tässä on kyse lapsista jotka eivät käytännössä saa ikinä mitään. Jos joskus joku saa lahjaksi korun, sekin pitää jakaa siskojen kanssa. Tänä päivänä lapset haluavat uusia asioita ja jos ei ikinä saa mitään, ei tastusti ole kivaa. Sinä voisit ostaa puhelimen, tässä lapdi ei saa sitä ikinä niin kauan kun asuu koyona. Ei kovin verrannollisia keskenään, vai
Ainakin Etelä-Suomessa vl-perheiden lapsilla on ihan hienoja puhelimia. Jos nyt jonkun elämänlaatu on siitä edes riippuvainen...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:49"]
"Olen monta kertaa huomannut, että näissä perheissä, joissa on tosi paljon lapsia, ne välkymmät ovat siellä katraan alkupäässä. Kun lapsia alkaa olla yli 5, ne loppupään lapset ovat yhä köyhempiä järjeltään. Kymmenennen lapsen kohdalla alkaa olla nippanappa, että selviävät vuosiluokasta toiseen koulussa."
voi jumalauta :D
[/quote]
Saattaa tuossa jotain perää olla, jos äidin ravinto ei ole rittävän monipuolista. Vauvan aivot tarvitsevat jo raskauden aikana tiettyjä rasvahappoja ja jos niitä ei ole saatavissa äidin nauttimasta ravinnosta, ne rasvahapot otetaan äidin aivoista. Äitien aivoissa on nähty tapahtuvan muutoksia jo raskauden aikana. Sama homma jatkuu tietenkin myös imetyksen aikana, monet äidit huomaavat tämän selvänä tyhmistymisenä, joka onneksi menee ajan kanssa ohi.
Jos lapsia tulee kuin liukuhihnalta ja äidin ravinnossa ei ole tarpeellisia rasvahappoja, kuinka monelle niitä tärkeitä rasvahappoja oikeasti riittää sieltä äidin aivoista?
Itse en ole havainnut, että nuorimmaiset olisivat tyhmimpiä. Mutta jos näin on, tuo ylläoleva saattaa ainakin osin selittää kyseistä ilmiötä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:26"]
Aika osuvia vastauksia on tullut. :) Hyvätuloiset veeällät pärjäävät hyvin. Heillä on varaa isoon taloon, kaikkiin mahdollisiin arkea helpottaviin koneisiin ja pariin lapsia korvausta vastaan hoitavaan sukulaisteinityttöön. Tätä tykkäävät myös kovaan ääneen mainostaa, kuten tässäkin ketjussa on nähty. :)
Keski- ja pienituloiset veeällät sitten kitkuttelevat miten osaavat, ja häpeävät kovasti köyhyyttään. On aika tavallista, että veeällät eivät suostu hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisivatkin siihen oikeutettuja. Ennemmin elävät puutteessa kuin antaisivat uskonveljien ja -sisarten tietää omasta kurjuudestaan. (Ja tää ilmiö on nähty paikallisessa sairaalassa satoja kertoja, joten todellakin tämä tarina on tosi.
Nuukaan elämään on useimmiten opittu jo kotona, joten monelle se on ihan normaalia. Veeällätytöt ovat kotonaan oppineet laittamaan ruokaa, ja ne huokeat ruoka-aineet ja ruokalajit ovat tuttuja. Suurperheen ruokalasku on helposti 600-800 euroa kuussa. Pottua ja makaronia, puuroa ja leipää. Usein asutaan maalla, ja potut tulevat omasta pellosta tai sitten ne ostetaan naapurilta tuottajahintaan.
Asumisessa nuukaillaan asumalla maalla, mistä saa halvalla neliöitä ja ison pihan, jossa lapset saavat temmeltää. Vettä monesti säästetään, suihkupäivät on säädetty ja pytty huuhdellaan vain isomman asian jälkeen. Puuta jos saadaan jostain ilmaiseksi, sillä koetetaan pienentää lämmityslaskua. Kaikkea kierrätetään. Lapset saavat käydä terveyskeskuksessa ilmaiseksi. Eri asia sitten, ehditäänkö ja jaksetaanko sitä sairastunutta lasta kuskata lääkäriin. Tätä arkea nähneenä mua hieman hymyilyttää ketjussa esitetty kysymys, pääsevätkö suurperheen lapset muskariin...
[/quote]
Kaikki suurperheet eivät ole lestadiolaisia, joten ajatusmaailmasi on aika kapea. ON myös sellaisia perheitä, joissa vanhemmat ihan ilman uskonnollista vakaumusta ovat halunneet ison perheen.
Maalla asuu runsaasti muita kuin lestadiolaisia, jotka lämmittävät puulla ja kasvattavat itse perunansa. Tuo palstaviljely on muotia ihan Helsingissä asti, siellä tosin laatikkoviljelynä. Onko kaikki vl:t siis muuttamassa pääkaupunkiin?
En lainkaan ymmärtänyt tuota vedensäästöjuttuasi: jos asuu maalla, ei välttämättä ole vesimaksua. Pumpun käyttö ei paljoa maksa, vettä voi käyttää kuutiokaupalla parilla eurolla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:21"]
No siis totta kai mäkin ostan käytettynä ja saan vaatteita ja kierrätän eteenpäin, mutta oikeasti siis ruoka joka päivä kymmenelle, vaipat vaikka kolmelle, pyörät, laukut, kengät, jos joku tarttee silmälasit, mites lääkärimaksut, lintsillä tai leffassa tai ihanmissävaan käynnit, missä ne kaikki tosiaan nukkuu.......
Paljonko lapsilisä siis on vaikka 10 lapsesta?
Tässä on paljonkin mystistä! Tekeekö suurperheet ikinä mitään koko jengillä? Korkeasaarta? Kahvilareissua? Syövät ulkona? Mitään?
t.ap
[/quote]
Kesällä käydään sekä Lintsillä että Särkänniemessä (eikä ole edes omia eväitä mukana). Kahvilareissulla ei käydä yhdessä, mutta aika harvoin siellä kahvilassa näkee 2-lapsisia perheitäkään, yleensä on äiti ja lapset. Ulkona syödään harvoin, mutta kuitenkin useammin kuin naapurin yh lapsineen.
Meillä on 7 lasta, jokainen nukkuu omassa sängyssä ja lapsista viidellä on jopa ihan oma huone! Pleikkareita meillä on kolme, tietokoneita 8, fillareita taitaa olla 15 kpl (meillä ei myydä pyörää pois vaan se voi odottaa seuraavaa käyttäjää). Televisioitakin on 4 kpl.
[/quote]
Ok, eli teillä molemmat töissäkö? Aika iso talo teillä ilmeisesti? t. ap
[/quote]
Kyllä, olemme molemmat töissä toisin kuin sinä. Talo on sopivan kokoinen meidän perheelle eli huoneita on 11 kpl ja pari avaraa aulatilaa siihen lisäksi. Sekä minulla että miehellä on kotona työhuone, joten jossain vaiheessa pienimmät (nyt 2v ja 4v) saavat omat huoneet.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että iso perhe merkitsee köyhyyttä? Enemmän minä halpoja ruokavinkkejä etsiviä pienperheitä tiedän kuin suurperheitä, joissa oltaisiin avuttomia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:49"]
"Olen monta kertaa huomannut, että näissä perheissä, joissa on tosi paljon lapsia, ne välkymmät ovat siellä katraan alkupäässä. Kun lapsia alkaa olla yli 5, ne loppupään lapset ovat yhä köyhempiä järjeltään. Kymmenennen lapsen kohdalla alkaa olla nippanappa, että selviävät vuosiluokasta toiseen koulussa."
voi jumalauta :D
[/quote]
Saattaa tuossa jotain perää olla, jos äidin ravinto ei ole rittävän monipuolista. Vauvan aivot tarvitsevat jo raskauden aikana tiettyjä rasvahappoja ja jos niitä ei ole saatavissa äidin nauttimasta ravinnosta, ne rasvahapot otetaan äidin aivoista. Äitien aivoissa on nähty tapahtuvan muutoksia jo raskauden aikana. Sama homma jatkuu tietenkin myös imetyksen aikana, monet äidit huomaavat tämän selvänä tyhmistymisenä, joka onneksi menee ajan kanssa ohi.
Jos lapsia tulee kuin liukuhihnalta ja äidin ravinnossa ei ole tarpeellisia rasvahappoja, kuinka monelle niitä tärkeitä rasvahappoja oikeasti riittää sieltä äidin aivoista?
Itse en ole havainnut, että nuorimmaiset olisivat tyhmimpiä. Mutta jos näin on, tuo ylläoleva saattaa ainakin osin selittää kyseistä ilmiötä.
[/quote]
Mutta sehän on huomattu, että teiniäitien lapset ovat keskimääräistä tyhmempiä ja äitinsä myös, joten selkeästi tuossa aivokuoliossa on perää.
Meillä oli seitsemän lasta, uusioperhe. Isä tietokonealalla äiti hoitoalalla. Omakotitaloon rakennettiin yläkerta ja kaikilla oma huone sekä aika paljonkin harrastuksia. Autona oli vanha kymmenen hengen taxi. Ulkomailla ei olla matkusteltu mutta joka kesä johonkin päin suomea kuitenkin. Itse haluan kolme lasta, niin on kaikki helpompaa. Ja esikoisena olen hoitanut muita aina paljon tosin se on sopinut luonteeseeni ja olen saanut siitä palkkaa.
Miksi jokaisella pitää olla oma huone, oma mopo, kallis kännykkä jo 7-vuotiaana ja upouudet vaatteet? Meillä on vain yksi lapsi (+ miehellä entisestä suhteesta 1 lapsi), varaa olisi ostaa paljonkin uutena, mutta ostamme silti käytettynä. Hyvää tavaraa on netissä kiertämässä edullisesti, en näe mitään syytä ostaa jotain uutena jos sama on tarjolla hyvässä kunnossa käytettynä ja paljon halvemmalla. Muutenkin maailmassa tavaraa riittää, on paljon järkevämpää ostaa joltakulta tarpeeton pois.
Ekaluokkalainen ei mielestäni tarvitse kuin sen vanhan romukännykän. Kunhan sillä pystyy soittamaan, se riittää. 7-vuotias on vielä lapsi, ei sen ikäinen tarvitse hienoa älypuhelinta. Ne puhelimethan on lapsilla vain sitä varten, että voidaan näyttää, että kyllä meillä rahaa on...
Monet tuntemani keskituloiset kaupunkilaisperheet asuvat muuten niin, että lapset jakavat huoneen. Hyvin yleistä ainakin Helsingissä. Kaksi lasta mahtuu mainiosti samaan huoneeseen, itsekin olen lapsena niin elänyt, vaikka meillä olikin iso omakotitalo ja tilaa olisi ollut olla eri huoneissa.
Minua ihmetyttää, että mahtaako kaikki perheen lapsista olla terveitä? Mitä jos yhdellä tai useammalla on esim. kehitysvamma, ADHD, diabetes, epilepsia tms.? Saako hän riittävästi tukea siihen? Käyvätkö vanhemmat ihan oikeasti joka ikisen lapsen asioita hoitamassa koululla vanhempainilloissa? Entä jos tulee ylimääräisiä käyntejä esim. kiusaamisen takia?
Yli 10 lapsisen perheen vanhimpana lapsena luin keskustelun mielenkiinnolla. Meidän vanhimpien lasten on tosiaan pitänyt oppia vastuun kantamista nuoresta pitäen, nuorempien päästessä helpolla. Nuorimmat ovat jaksaneet kouluttautua paremmin, meillä siis vanhemmat ovat jaksaneet panostaa nuorimpien koulunkäyntiin enemmän. Älykkyys ei siis ole loppunut vaikka sitä on jaettu 14 päähän.
Omat vanhempani eivät ole yrittäjiä, mutta ovat perineet hyvät elämän hallinta taidot omilta VL-vanhemmiltaan. Rahaa on säästetty nuoresta asti, omistusasunnossa asuttu jo nuorena. Siis kotona ja työssä on pitänyt aina kantaa vastuuta ja ponnistella täysillä. Tuon ponnistelun ja yrittämisen taidolla isästä on tullut vähitellen peruskoulupohjalla hyvätuloinen.
Monet isot perheet elävät vaatimatonta elämää, isotuloisena :) (maksavat samalla hirveästi veroja).
Väittäisin että on perheen koko mikä tahansa, toiset ovat enemmän hippejä...toiset konservatiivisia. Lapsilisillä ja sossun rahoilla ei kovin pitkälle pötkitä.
Isot VL-perheet elävät siis perinnöllä, raatamisen ja ahkeruuden perinnöllä.
Pienemmän vl-perheen isä
Kertokaas mitä tarkoittaa VL lyhenne?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:58"]
Aika osuvia vastauksia on tullut. :) Hyvätuloiset veeällät pärjäävät hyvin. Heillä on varaa isoon taloon, kaikkiin mahdollisiin arkea helpottaviin koneisiin ja pariin lapsia korvausta vastaan hoitavaan sukulaisteinityttöön. Tätä tykkäävät myös kovaan ääneen mainostaa, kuten tässäkin ketjussa on nähty. :)
Keski- ja pienituloiset veeällät sitten kitkuttelevat miten osaavat, ja häpeävät kovasti köyhyyttään. On aika tavallista, että veeällät eivät suostu hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisivatkin siihen oikeutettuja. Ennemmin elävät puutteessa kuin antaisivat uskonveljien ja -sisarten tietää omasta kurjuudestaan. (Ja tää ilmiö on nähty paikallisessa sairaalassa satoja kertoja, joten todellakin tämä tarina on tosi.
Nuukaan elämään on useimmiten opittu jo kotona, joten monelle se on ihan normaalia. Veeällätytöt ovat kotonaan oppineet laittamaan ruokaa, ja ne huokeat ruoka-aineet ja ruokalajit ovat tuttuja. Suurperheen ruokalasku on helposti 600-800 euroa kuussa. Pottua ja makaronia, puuroa ja leipää. Usein asutaan maalla, ja potut tulevat omasta pellosta tai sitten ne ostetaan naapurilta tuottajahintaan.
Asumisessa nuukaillaan asumalla maalla, mistä saa halvalla neliöitä ja ison pihan, jossa lapset saavat temmeltää. Vettä monesti säästetään, suihkupäivät on säädetty ja pytty huuhdellaan vain isomman asian jälkeen. Puuta jos saadaan jostain ilmaiseksi, sillä koetetaan pienentää lämmityslaskua. Kaikkea kierrätetään. Lapset saavat käydä terveyskeskuksessa ilmaiseksi. Eri asia sitten, ehditäänkö ja jaksetaanko sitä sairastunutta lasta kuskata lääkäriin. Tätä arkea nähneenä mua hieman hymyilyttää ketjussa esitetty kysymys, pääsevätkö suurperheen lapset muskariin...
[/quote]
Kaikki suurperheet eivät ole lestadiolaisia, joten ajatusmaailmasi on aika kapea. ON myös sellaisia perheitä, joissa vanhemmat ihan ilman uskonnollista vakaumusta ovat halunneet ison perheen.
Maalla asuu runsaasti muita kuin lestadiolaisia, jotka lämmittävät puulla ja kasvattavat itse perunansa. Tuo palstaviljely on muotia ihan Helsingissä asti, siellä tosin laatikkoviljelynä. Onko kaikki vl:t siis muuttamassa pääkaupunkiin?
En lainkaan ymmärtänyt tuota vedensäästöjuttuasi: jos asuu maalla, ei välttämättä ole vesimaksua. Pumpun käyttö ei paljoa maksa, vettä voi käyttää kuutiokaupalla parilla eurolla.
[/quote]
totta tosiaan et lainkaan ymmärtänyt. :) lainaamassasi viestissä puhuttiin selkeästi vanhoillislestadiolaisista ja tämä käy selkeästi kontekstista esille. Toki suurperheitä on myös uskonnottomilla, kehitysvammaisilla, burmalaisilla ja villakoirilla, mahdollisesti myös kehitysvammaisilla burmalaisilla villakoirilla. se, että kirjoittaa veeällien suurperheistä mainitsematta isokokoisten villakoirien joskus tyrmäävän isoja pentueita, ei yleisen näkemyksen mukaan osoita kapeaa ajatusmaailmaa. Itse asiassa vl- ja villakoirapentueiden käsittely eri viesteissä saattaa helpottaa tekstin ymmärrettävyyttä.
maalla asuu paljon maalaisia, vähemmän kaupunkilaisia. Osa sekä kaupunkilaisista että maalaisista viljelee perunaa. Tästä voidaan tietysti johtaa se, että lestadiolaiset villakoirat muuttavat Helsinkiin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 18:21"]
No siis totta kai mäkin ostan käytettynä ja saan vaatteita ja kierrätän eteenpäin, mutta oikeasti siis ruoka joka päivä kymmenelle, vaipat vaikka kolmelle, pyörät, laukut, kengät, jos joku tarttee silmälasit, mites lääkärimaksut, lintsillä tai leffassa tai ihanmissävaan käynnit, missä ne kaikki tosiaan nukkuu.......
Paljonko lapsilisä siis on vaikka 10 lapsesta?
Tässä on paljonkin mystistä! Tekeekö suurperheet ikinä mitään koko jengillä? Korkeasaarta? Kahvilareissua? Syövät ulkona? Mitään?
t.ap
[/quote]
Kesällä käydään sekä Lintsillä että Särkänniemessä (eikä ole edes omia eväitä mukana). Kahvilareissulla ei käydä yhdessä, mutta aika harvoin siellä kahvilassa näkee 2-lapsisia perheitäkään, yleensä on äiti ja lapset. Ulkona syödään harvoin, mutta kuitenkin useammin kuin naapurin yh lapsineen.
Meillä on 7 lasta, jokainen nukkuu omassa sängyssä ja lapsista viidellä on jopa ihan oma huone! Pleikkareita meillä on kolme, tietokoneita 8, fillareita taitaa olla 15 kpl (meillä ei myydä pyörää pois vaan se voi odottaa seuraavaa käyttäjää). Televisioitakin on 4 kpl.
[/quote]
Ok, eli teillä molemmat töissäkö? Aika iso talo teillä ilmeisesti? t. ap
[/quote]
Kyllä, olemme molemmat töissä toisin kuin sinä. Talo on sopivan kokoinen meidän perheelle eli huoneita on 11 kpl ja pari avaraa aulatilaa siihen lisäksi. Sekä minulla että miehellä on kotona työhuone, joten jossain vaiheessa pienimmät (nyt 2v ja 4v) saavat omat huoneet.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että iso perhe merkitsee köyhyyttä? Enemmän minä halpoja ruokavinkkejä etsiviä pienperheitä tiedän kuin suurperheitä, joissa oltaisiin avuttomia.
[/quote]
Anteeksi mutta nyt en ymmärtänyt - mistä sä olet saanut päähäsi että mä en kävisi töissä? En ihan tajua mihin tuolla heitollasi 'toisin kuin sinä' nyt pyrit. Mun vuositulot on jotain 40ke luokkaa, miehellä sama. En minä ole sanonut että iso perhe merkitsee köyhyyttä, mutta kun TIEDÄN että esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista, mietin, että minkä kokoisissa kodeissa asuvat perheet, joilla on vaikka tuo 6 lasta. Te ilmeisesti asutte jossain kauempana. Kyllähän sitä rahaa menee eri tavalla jos perheessä on 10 jäsentä kuin 3, vaikka keskittyisi ihan vaan peruasioihin! Meillä on velaton omistusasunto Helsingin keskustassa. Asunnon arvo on nyt ennen putkiremonttia 360te, ja tämä on vain kaksio. Vastaavan asunnon vuokra/kk on yli 1000e. Meillä ei tällä hetkellä ole omaa huonetta sille ainoallekaan lapselle. Tämä saa minut miettimään, miten asuu ja tulee toimeen perhe, jolla on 10 lasta. Ilmeisesti eivät ainakaan asu kaupungin keskustassa.
Jos äiti on jatkuvasti raskaana, jos perheeseen syntyy joka vuosi uusi lapsi, äidillä on raskauden lisäksi aina pari vaippaikäistä lasta. Äiti tuskin tekee töitä ainakaan kodin ulkopuolella. Tällöin perheen isä on ainoa tienaaja. Missä ammateissa nämä isät ovat? Onko nämä sinusta ihan järjettömiä pohdintoja? Myönnän, että mietin näitä aivan täysin ei-vl-pohjalta ja helsinkiläisen näkökulmasta.
Näihin kysymyksiini ei ole pakko vastata, jos sinua loukkaa tämä!
P.s. Se, että meillä on vain yksi lapsi, ei tarkoita sitä, että hän olisi pilalle hemmoteltu, saisi koko ajan kaiken huomion ja kaiken tavaran mitä vaan keksii pyytää. Suuri sisaruslauma ei ole ainoa tapa kasvattaa lasta arvostamaan muutakin kuin kamaläjää ja materiaa.
t.AP
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:14"]
Minua ihmetyttää, että mahtaako kaikki perheen lapsista olla terveitä? Mitä jos yhdellä tai useammalla on esim. kehitysvamma, ADHD, diabetes, epilepsia tms.? Saako hän riittävästi tukea siihen? Käyvätkö vanhemmat ihan oikeasti joka ikisen lapsen asioita hoitamassa koululla vanhempainilloissa? Entä jos tulee ylimääräisiä käyntejä esim. kiusaamisen takia?
[/quote]
Miksi ei saisi riittävästi tukea? Oletko kuullut päiväkodeista, joissa on ELTO? Miksi muka ei voisi käydä vanhempainilloissa, niitä on yleensä 2-3 /v lasta kohti ja usein vielä niin, että voi käydä 2-3 lapsen illassa samalla kertaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:14"]
Minua ihmetyttää, että mahtaako kaikki perheen lapsista olla terveitä? Mitä jos yhdellä tai useammalla on esim. kehitysvamma, ADHD, diabetes, epilepsia tms.? Saako hän riittävästi tukea siihen?
[/quote]
Samaa olen itsekin miettinyt. Kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:27"]
Lapsilisät on jo aikahyvä lisä isossa perheessä. Ja toimeentulotukeakin saa jos muut tulot on pienet.Siinä sitten vaan äidit ihmettelee kun viimeinen on aikuinen ,jos työpaikkaa ei olekaan.
[/quote]
Älä naurata. Meillä on iso perhe ja tulojen on oltava sen mukaiset tai syötäisiin vain kaurapuuroa tai muita edullisimpia ruokia. Lapsilisillä ei pitkälle pötki, kun kaikkea pitää olla paljon enemmän: isompi auto, isompi talo, useampi polkupyörä jne. Miehen tulot on keskivertoa kovemmat, mies on yrittäjä, mutta kyllä sitä rahaa menee.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:17"]
Minkä verran vaihto-oppilas tarvitsee käyttörahaa vuodeksi, tai per kuukausi, noin suurinpiirtein? (riippuu ehkä jonkin verran kohdemaastakin, mutta jotain haarukkaa?)
[/quote]
Vaihtelee varmasti paljon. Itse ajattelimme alun perin tälle nykyiselle noin 400 kuussa.
(Vanhimmat lapsista olleet vaihdossa 1990-luvulla jolloin tietenkin summatkin olivat erilaisia.)
Nyt kun on käynyt ilmi, että voi itsekin tienata siellä, tarvii luultavasti vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Miksi ihmeessä pidetään veden ja ostetun lämmitysenergian säästämistä huonona asiana. Ja fiksuimmat ovat ekologisia ilman pakkoakin.
Ps. Helsingissä on tuhansia ihan oikeita viljelypalstoja, laatikkoviljely on vasta parin viime vuoden trendi, eikä vielä kovin laajalle levinnyt.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:39"]
Niin meinaat että joka päivä kaikki koulu-ikäiset vaan jonnekkin kirjastoon tekemään läksyt? Jep jep...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:43"]
En näe tässä vielä mitään hälyttävää. Koulutyöt tehdään aina muualla kun kotona, ja tätähän varten on kirjastossa omat lukusalit.
Mitä vikaa on vanhassa kännykässä, vaatteiden kierrättämisessä ja ajokortittomuudessa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 17:35"]
Mun tuntemani suurperheet, 2 perhettä, toisessa 8 lasta, toisessa 9 elää aikamoisessa niukkuudessa. Lapset saavat ikivanhan kännykän kun menee kouluun, puhelinrahaa 5 euroa kuussa, ei juurikaan viikkorahaa, vanhempien lasten vanhat vaatteet, housujen paikkoihin laitetaan paikkoja toistensa päälle.
Lisäksi tämä on kaikissa vallassa, että vanhempi lapsi on vastuussa nuoremmasta, ei tarvi mitään ylimääräisiä lastenvahteja hommata, kun vanhemmat laitetaan töihin. Eka tai korkeintaa 2 vanhinta voi saada ajokortin, koska joutuu heti kuljetusrumbaan, mutta siihen ne ajot jää, kun ei ole varaa bensaan.
Kummatkin äidit ovat äärimmäisen ylpeitä lapsistaan, vaikka koulu ei ainakaan toisella perheellä mene kenelläkään hyvin. Vanhin lapsi sanoi ettei kotona ole ikinä rauhaa lukea, ei edes koulukirjoja voi ottaa kotiin, kun joku nuoremmista lapsista varastaa kirjat laukusta ja käyttää värityskirjanaan.
Ja äitien mielestä lapsilta ei puutu mitään ja kaikki on hyvin. Yksikään lapsista, jotka jo ajattelevat tätä omilla aivoilla eivät allekirjoita samaa.
Olin yksissä rippijuhlissa viime kesänä ja sankarilta kun kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmat, ilmoitti että hän ei mene ikinä naimisiin eikä halua yhtään lasta ja muuttaa heti kun pääsee koulusta opiskelemaan kauas pois.
Mutta tätähän tämän tytön äiti ei näe, näkee vaan ilmaisen lapsenvahdin ja kotihengettären.
Jos voisin, adoptoisin ainakin tämän 15-vuotiaan ennen kuin menee ihan pilalle.
Kummankin
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja 60 vielä jatkaa... Samalla lailla pienemmässä perheessä se toinen voi viedä koulukirjat repusta ja käyttää niitä värityskirjanaan, saati joutua pikkusisarustaan alvariinsa kuljettamaan ajokortin ajettuaan. Paljon tämä kaikki on kasvatuksesta kiinni. Kun itse ajoin ajokortin (jonka vanhemmat maksoivat), mielelläni kuljetin sisaruksiani. Eikä ollut sellaista tilannetta, etten olisi voinut kuljettaa, tai autolla ajaa, että bensaan ei olisi ollut rahaa.