Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi matkustellutta pidetään jotenkin viisaampana ja parempana

Vierailija
01.05.2013 |

Ok, ensin: En ole ikinä käynyt Suomen rajojen ulkopuolella, paitti joo, olen ollut Ruotsin risteilyllä, en käynyt edes satamassa. Syitä kai monia, ensiksi se, että olen kasvanut lastenkodeissa ilman tervettä perhetaustaa, saanut sitten aika nuorena lapsia ja viime vuosina rahat on paljolti menneet kodin remontointiin ja elämään yleensä. Niin ja ikää on 27 vuotta.

Olen nyt joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa nimenomaan tämän matkustelemattomuusfaktan selvitessä minusta on alettu kovaan ääneen hämmästellä, että Mitä? Sä et ole matkustanut missään? Ethän sä sitten tiedä mitään, ethän sä ole kokenut mitään, miten sä voit tietää elämästä YHTÄÄN MITÄÄN, kun et ole missään koskaan käynyt?

Huoh. Kyllä mä mielestäni elämästä jotain tiedän. Ja tiedän, etteivät kaikki ajattele edes noin, kunhan nyt kärjistin tehdäkseni ärtymykseni oikein selväksi. Siis onhan se varmaan mieltä ylentävää nähdä oikeasti Lontoo, Pariisi, New York jne jne, mutta niitä voi ihmetellä ja ihailla myös omasta kotisohvalta, jos on tiedonhaluinen ja omaa mielikuvitusta.

Vai onko se sitten todella niin, että kun on käynyt niissä oikeasti, on vähän parempi ihminen? Tuskin.

No, tulipa rutistua, mutta on vaan alkanut ärsyttää se ylenkatse, jonka saa, jos ei ole kiertänyt maailmaa "kun oli nuori ja sellaista KUULUI tehdä" No mä en tehnyt, enkä vielä tee vähään aikaan, mutta ei multa mitään aivan olennaista silti puutu, vei mahdanko erehtyä?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen antaa perspektiiviä omaan elämään, ympäristoon ja ylipäätään elämän tyyliin. Ymmärtää että kaikki ei aina ole huonosti omassa elämässä vaikka siltä vaikuttaa. Oppii tuntemaan uusia kulttuureja, tapoja ja käytäntojä. Kyllä, se avartaa, ja matkustaneet ovat 'viisampia', jossain mielessä, koska asioita voidaan pohtia myos muuten kuin siitä omasta näkokulmasta.

Suosittelen siis avarakatseisuutta myos tähänkin asiaan..

Vierailija
82/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:41"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 22:25"]Hyvä ap, olet ihan oikeassa!Terveisin eräs joka kylläkin rakastaa matkustelua, mutta ei tajua sitä ajatteua,  jonka mukaan matkailu aina avartaa ja mikään muu sit ei niinkään. Sukua sille ajattelulle, että "ihmiset joilla ei ole lapsia, eivät ymmärrä elämästä ja rakkaudesta mitään". [/quote]Sukua sinänsä tämäkin ilmiö on tuolle lapsiasialle, että ihmiset joilla ei ole lapsia ja niitä halua, eivät todellakaan tiedä kaikkinielevästä äidinrakkaudesta tai toisaalta pikkulapsiperhe-elämän väsyttävyydestä yhtään mitään. Samalla lailla matkustamaton ihminen ei tiedä, mistä on jäänyt paitsi. Muiden kulttuurien kohtaamisesta, erilaisuuden muuttumisesta tavanomaisuudeksi niin että yhtäkkiä sinä oletkin se erilainen, kaiken tutun ja turvallisen kyseenalaistamisesta. Elämä onkin jotain muuta kuin ne omat suppeat pikku reviirit.Mun on mahdotonta ymmärtää, miksi joku valitsee matkustamattomuuden. Itselleni ja lapsuudenperheelleni se on ollut elämäntapa. Niin kauan kuin sain matkustaa vanhempien rahoilla ehdin nähdä parisenkymmentä maata. Joissain käytiin monta kertaa, tietyt paikat olivat vakkareita. Nyt oman perheen kanssa sama meno jatkuu ja omat lapset ovat tottunet reissaamiseen. Mielestäni jo pieni lapsi nauttii maisenmanvaihdoksesta ja kasvaa erilaisuuden ymmärtämiseen.  [/quote]Niin, olemme selvästi eri linjoilla. Minulla siis on lapsia ja olen tosiaan matkustellut paljon. Itse asiassa olen lähes matkustusfriikki. Mutta. Pidän lapsellisena sitä, että omat kokemukset nostetaan muiden ihmisten kokemusten yläpuolelle. Ja että kuvitellaan että ollaan jotenkin muita avartuneempia ihmisiä siksi että a.on tullut matkusteltua, b.on tullut lisäännyttyä c.what ever.  Jotkut avartuvat matkailun vaikutuksesta, jotkut eivät pätkän vertaa. Jotkut avartuvat ihan kotiseudullaan erilaisten elämänkokemusten myötä, jotkut eivät. Voi olla että ne ovat loppujen lopuksi ihan samat ihmiset jotka todella jotenkin "kehittyvät ihmisinä" jossain Laosissa tai sitten Kemiläisen leikkipuiston hiekkalaatikolla. Eikä se matkustamattomuus aina niin oma valintakaan ole.  [/quote]Ilmeisesti ollaan eri linjoilla joo. Mä en hetkeäkään epäile, että joku, jolla on elämänkokemusta jostain aiheesta X, ei olisi siitä asiasta paremmin perillä tai "avartuneempi" kuin minä, jolla sitä kokemusta ei ole. En ymmärrä mitään esimerkiksi tähtitieteestä, se on ihan musta aukko mulle (ehheh). Tokihan joku alan asiantuntija näkee universumin toiminnan eri tavalla kuin minä, joka koluan vaan tätä omaa reviiriäni ja pyrin aika ajoin astumaan sen ulkopuolelle katselemaan Maan menoa vähän eri perspektiivistä. Ei siinä ole mielestäni mitään mystiikkaa, vaan joko ihmisellä on kokemusta jostain asiasta tai sitä ei ole. Omakohtainen kokemus on aina eri kuin mutu tai sivusta seurattu kokemus.Se, millaista kokemusmaailmaa kukakin arvostaa on sitten ihan silkkaa arvovalintaa. Minä arvostan matkustamista ja muun maailman tuntemusta erittäin korkealle, joku toinen ei. Kokemusmaailma kotimaasta ja sen kulttuuri riittävät jollekin. Minulle ei. Olen tehnyt valintoja, jotka tämän mahdollistavat - en haali ympärilleni omaisuutta samassa määrin kuin muuten varmaan tekisin, vaan kaikki ylimääräinen menee matkustamiseen, ihan kaikki. [/quote]Ymmärrän sinänsä sinua hyvin. Minustakin matkustaminen on yksi parhaita, mielenkiintoisempia ja nautinnollisimpia asioita maailmassa. Elät varmasti hienoa elämää. Mutta... Jos ihmiset aina kokemustensa myötä viisastuisivat ja "avartuisivat" niin se olisi hienoa! Mutta ajattele, kuinka paljon on maailmassa ihmisiä joilla on lapsia. Heillä on kokemusta vanhemmuudesta ja he ovat siitä perillä paremmin kuin lapsettomat. Mutta ovatko he kaikki vanhemmuudessaan tosi viisaita, kehittyivätkö ihmisinä lisääntyessään? Maailmahan on pullollaan vanhempia jotka ovat enemmän tai vähemmän pihalla lastensa suhteen ja ihan yhtä kehittymättömiä kuin ennen lapsia. Osa menee jopa hullumpaan suuntaan. Minä olen ainakin välillä ihan ihmeissäni että mites tässä nyt lapsiperheenä eletäänkään. Miksi matkustaminen olisi sen automaattisemmin jalostavaa toimintaa? Tähtitieteestä tietäminen on minusta aika lailla eri asia. Se tieto opiskellaan kirjoista tai luennoilta. En missään nimessä väheksy sillä lailla opittua tietoa, mutta en vertaisi sitä tähän. Tähtitiedehän on itse asiassa loistava esimerkki tiedosta joka harvoin on kovin kokemusperästä. Mystiikkaa minäkään en tässä näe. En myöskään kokemuksessa sinänsä. Matkustuskokemus ei automaattisesti, mystisesti eikä ei-mystisesti kehitä ihmisenä. Vaikka tottakai se on mahdollista! Onko tässä loppujen lopuksi kyse siitä, että osa meistä puhuu ikäänkuin ihmisen sisäisestä avartumisen kokemuksesta (olen kokenut enemmän) ja osa sosiaalisesta, toimintaan vaikuttavasta avartumisesta (ymmärrän pikeasti muita paremmin ja toimin heitä kohtaan viisaamin)? [/quote]

Toimintaan vaikuttavaa avartumista tapahtuu niin harvoin, että voidaan puhua ihmeistä. Matkan vaikutus kestää yllättävän lyhyen ajan, vaikka hetkellisesti ihminen saattaakin ajatella muuttuneensa. Ilmiö on sama kuin elokuvissa köäydessä. Koskettava tai muuten vain vaikuttava elokuva saa aikaan hetkellisen tunteen, että ihminen ymmärtää nyt enemmän ja aikoo ehkö jopa toimia eri tavoin, Vaikutus kestää useimmilla seuraavaan päivään.

Se on ihan eri asia, että nuo ihmiset saattavat itse kokea että he ovat muuttuneita ja muutos näkyy myös heidän toiminnassaan. Mutta ulkopuolinen sitä ei huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on nykyaikaa ja jollain tasolla mielestäni luettavissa ihan yleissivistykseen. Yleissivistykseen lukeutuvat asiat muuttuvat aikojen saatossa. Ennen sinua pidettiin kouluttautuneena ja älykkönä jos ymmärsit tietokoneen käytöstä jotain. nykyään se on arkipäivää ja kenen tahansa oletetaan tajuavan miten nettiä käyteään, sähköpostia lähetetään jne. Sama matkustamisen kanssa. Se on vaan on nykyään niin helppoa ja suhteellisen edullistakin (mikäli vähän osaa ja viitsii nähdä vaivaa), että sitä pidetään itsestään selvänä, että ihminen käy vähän tutustumassa muuhunkin elämään kuin kotitonttinsa oraviin.

Ap, kyse ei niinkään ole siitä, että matkustaneita pidettäisiin viisaina. (Toki heillä on yleensä enemmän näkemystä maailman menosta ja käytännön kokemuksia siitä miten asiat on muuallakin kuin Suomessa). Mutta se, että sinua pidetään outona ja mielipiteitä vähätellään, on ennemminkin minusta sitä, että et täytä nykypäivän normeja. Normaaliin sivistykseen kuuluu nykyään se, että on jotain kokemusta myös muusta kun elämästä Suomessa. Jos sitä ei ole, ihmistä pidetään kokemattomana, tietämättömänä, umpiossa eläneenä ja jotenkin ehkä ajastaan ja sen ilmiöistä jäljessä olevana. Se voi luoda vaikutelman tyhmyydestä, vaikka et oikeasti olisi ollenkaan tyhmä! Vähän sama kun ei olisi koskaan käyttänyt kännykkää tai tietokonetta. Ei siinä mitään pahaa ole, ei se tee ihmisestä tyhmää. Viisaskin ihminen voi jostain syystä päättää, että en halua käyttää kännykkää. Mutta aika paljosta jää paitsi elämässä jos ei esim. nettiä käytä tai matkusta ja se vaikutelma mikä siitä syntyy väkisinkin on vähän erikoinen, sellainen sivistymätön ja jollain tapaa takapajuinen.

Vierailija
84/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:32"] No ei se sita tarkoita, etta jos matkustaa on jotenkin yksinkertainen. Matkustaminen avartaa vahan samalla tavalla kuin kirjojen lukeminen, mutta ihan hyvin voi olla niin, etta puuttuu valmius ymmartaa lukemaansa tai valmius nahda tai kohdata vierasta kulttuuria. Voi lukea ilman etta tajuaa kirjasta mitaan ja voi matkustaa ja sitten palata yhta "tyhmana" kotiin kuin oli lahtiessaan.Joillakin pitkilla matkoilla sita voi oppia jotain olennaista itsestaan.[/quote] On myös henkilöitä joilla matkustus lisää sulkeutuneisuutta ja joiden rasistisuus pahenee matkustelun seurauksena. Eikä saa unohtaa suomi-suomi matkailijoita. Esimerkkinä espanjan aurinkorannat, joissa on Penan Lähikauppaa ja Reiskan Autovuokraamoa. Matkusta espanjaan asti päästäksesi suomeen.. Huh.[/quote]

Aivan kuin siellä ei muita liikkeitä olisi kuin suomalaisten pitämiä?? En minä ole koskaan Espanjassa kokenut olevani ollenkaan Suomessa vaan nimenomaan poissa sieltä. Brittinä voisi kyllä ahdistuakin mutta he ovatkin eristäytyneet muista eurooppalaisista muutenkin ja ovatkin turismin valitettava roskasakki. 

Vierailija
85/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:05"]

Mieluummin koen itse kuin luen jostain paikasta. Nuohan on kaksi täysin eri asiaa. Matkustan vain länsimaissa enkä niissäkään mene tietenkään huonoille alueille.Ihan hirveä ajatuskin että olisi ollut koko elämänsä vain Suomessa.

[/quote]

Mahtoi olla hirveää, kun esim. 1920-1930 -luvulla syntyneet (kuten vanhempani) eivät matkustelleet juuri minnekään (paitsi isä ase kädessä Karjalaan).

Ei kyllä näyttänyt heidän elämänsä hirveää olleen, sitä tehtiin jotain muuta ja vierailtiin varsinkin naapureissa.

Näyttää kovasti matkustavat olevan ainakin yksinkertaisia yläpäästään.

[/quote]

Heillä ei ollut tietoa paremmasta. Ei kehitysmaidenkaan ihmiset tiedä paremmasta. Olen kyllä eri mieltä yksinkertaisuudesta ja varsinkin ne jotka lukemalla matkustavat heidän täytyy olla todella yksinkertaisia!! 

Vierailija
86/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:32"] No ei se sita tarkoita, etta jos matkustaa on jotenkin yksinkertainen. Matkustaminen avartaa vahan samalla tavalla kuin kirjojen lukeminen, mutta ihan hyvin voi olla niin, etta puuttuu valmius ymmartaa lukemaansa tai valmius nahda tai kohdata vierasta kulttuuria. Voi lukea ilman etta tajuaa kirjasta mitaan ja voi matkustaa ja sitten palata yhta "tyhmana" kotiin kuin oli lahtiessaan.Joillakin pitkilla matkoilla sita voi oppia jotain olennaista itsestaan.[/quote] On myös henkilöitä joilla matkustus lisää sulkeutuneisuutta ja joiden rasistisuus pahenee matkustelun seurauksena. Eikä saa unohtaa suomi-suomi matkailijoita. Esimerkkinä espanjan aurinkorannat, joissa on Penan Lähikauppaa ja Reiskan Autovuokraamoa. Matkusta espanjaan asti päästäksesi suomeen.. Huh.[/quote]Aivan kuin siellä ei muita liikkeitä olisi kuin suomalaisten pitämiä?? En minä ole koskaan Espanjassa kokenut olevani ollenkaan Suomessa vaan nimenomaan poissa sieltä. Brittinä voisi kyllä ahdistuakin mutta he ovatkin eristäytyneet muista eurooppalaisista muutenkin ja ovatkin turismin valitettava roskasakki.  [/quote]

Ja suomalaisetko ovat turismin kerma?? Etelä-espanjassa on alueita, joissa pärjää hyvin pelkällä suomella. Lähikaupoissa saa Eloveenaa ja HK:n lihapullia. Palvelun saa (ei vaan suomeksi) vaan suomalaiselta.

Ja tietenkin on muitakin liikkeitä, hyvä kun huomasit..

Vierailija
87/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla minakin matkustin Kanadaan asti paastakseni Suomeen. Muuten ei todellakaan olisi ollut mahdollista.

Vierailija
88/88 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:32"] No ei se sita tarkoita, etta jos matkustaa on jotenkin yksinkertainen. Matkustaminen avartaa vahan samalla tavalla kuin kirjojen lukeminen, mutta ihan hyvin voi olla niin, etta puuttuu valmius ymmartaa lukemaansa tai valmius nahda tai kohdata vierasta kulttuuria. Voi lukea ilman etta tajuaa kirjasta mitaan ja voi matkustaa ja sitten palata yhta "tyhmana" kotiin kuin oli lahtiessaan.Joillakin pitkilla matkoilla sita voi oppia jotain olennaista itsestaan.[/quote] On myös henkilöitä joilla matkustus lisää sulkeutuneisuutta ja joiden rasistisuus pahenee matkustelun seurauksena. Eikä saa unohtaa suomi-suomi matkailijoita. Esimerkkinä espanjan aurinkorannat, joissa on Penan Lähikauppaa ja Reiskan Autovuokraamoa. Matkusta espanjaan asti päästäksesi suomeen.. Huh.[/quote]Aivan kuin siellä ei muita liikkeitä olisi kuin suomalaisten pitämiä?? En minä ole koskaan Espanjassa kokenut olevani ollenkaan Suomessa vaan nimenomaan poissa sieltä. Brittinä voisi kyllä ahdistuakin mutta he ovatkin eristäytyneet muista eurooppalaisista muutenkin ja ovatkin turismin valitettava roskasakki.  [/quote] Ja suomalaisetko ovat turismin kerma?? Etelä-espanjassa on alueita, joissa pärjää hyvin pelkällä suomella. Lähikaupoissa saa Eloveenaa ja HK:n lihapullia. Palvelun saa (ei vaan suomeksi) vaan suomalaiselta. Ja tietenkin on muitakin liikkeitä, hyvä kun huomasit..[/quote]

Mitä pahaa siinä on?? Kielitaidottomille se on tarpeellista palvelua ja työllistää maahan muuttaneita suomalaisia. Suomalaiset on kuule olemattoman pieni kansa maailmalla ja yleensähän suomalaiset lasketaan ruotsalaisiksi. Brittejä inhotaan yleisesti vähän joka maassa joissa on massaturismia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän