Voiko suhde onnistua, jos toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa
Olemme keski-ikäinen pariskunta Helsingistä, yhdessä muutama vuosi. Ei kihloissa, ei naimisissa. Minulla yksi lapsi Emme pysty etenemään suhteessa, kun toiveet asuinpaikasta ovat niin erilaiset. Mies haluaisi palata juurilleen pieneen maakuntaan kauas Helsingistä, minä taas olen määrätietoisesti rakentanut elämääni tänne, enkä ole valmis luopumaan kaikesta. Täällä on työt, harrastukset, koko sosiaalinen elämäni ja lasteni isä.
Onko tässä mitään kompromissin mahdollisuutta? Kaksi kotia? Silloin jouduttaisiin vaan ravaamaan jatkuvasti maalla, eikä pitkät automatkat (eikä se maaseutukaan totta puhuen) kiinnosta yhtään. Mies taas ei halua käyttää rahojaan kalliiseen asuntoon pääkaupunkiseudulla, kokee ettei saa vastinetta.
Mitä tehdä, jos muuten on hyvä olla yhdessä eikä halua erota?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hankkii vaimon maailmalta" . kuulostaa siltä kuin mies eläisi jossain Suomi-Filmissä?
Onko taustalla jotain uskonnollisuutta kanssa?
Heh, hyvin arvattu. Kyllä on erittäin uskonnollinen tausta. Olen itsekin hengellinen, mutta mies on kotoisin ääritiukasta, karismaattisesta liikkeestä, jonka johtohahmo oli antanut nuorille miehille 90-luvulla ohjeen, että elämän naisen tunnistaa siitä, että "hän on valmis seuraamaan sinua minne tahansa". Jotenkin tämä on varmaan jäänyt miehellä alitajuntaan vaikuttamaan, että naisen pitää sitten vaan seurata miestään. Itse asiassa mies oli vilpittömän hämmästynyt kun hänelle selvisi, että en todellakaan "seuraa häntä minne tahansa". Totuus on tarua ihmeellisempää, tällaistakin vielä on.
Ap
Mikä liike? Olen itsekin ollut karismaattisissa piireissä, mutta en ole kuullut tuollaista opetusta koskaan. Sen sijaan on tullut paljon sitä opetusta, että koska nainen on heikompi astia ( esim. raskaudet, synnytykset yms, jolloin tarvitsee/olisi hyvä saada tukea ja ymmärrystä), niin miehen pitää tehdä vastuunsa mukaan, ja ajatella vaimonsa parasta niin asuinpaikassa kuin muissakin asioissa. Toki on ollut sitäkin, että nainen pitää olla alamainen miehelle, mutta enemmän on mielestäni saarnattu tuota miehen vastuuta ja kärsimistä perheensä hyvinvoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hankkii vaimon maailmalta" . kuulostaa siltä kuin mies eläisi jossain Suomi-Filmissä?
Heh, hyvin arvattu. Kyllä on erittäin uskonnollinen tausta. Olen itsekin hengellinen, mutta mies on kotoisin ääritiukasta, karismaattisesta liikkeestä, jonka johtohahmo oli antanut nuorille miehille 90-luvulla ohjeen, että elämän naisen tunnistaa siitä, että "hän on valmis seuraamaan sinua minne tahansa". Jotenkin tämä on varmaan jäänyt miehellä alitajuntaan vaikuttamaan, että naisen pitää sitten vaan seurata miestään. Itse asiassa mies oli vilpittömän hämmästynyt kun hänelle selvisi, että en todellakaan "seuraa häntä minne tahansa". Totuus on tarua ihmeellisempää, tällaistakin vielä on.
Ap
Mikä ryhmä tuo on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sitten alan ymmärtää mistä on kyse. Ei teillä ole helppoa ei. Ymmärrän että jos itse olet kanssa jossain määrin uskovainen, että et haluaisi loukata häntä mutta sun pitää nyt ymmärtää että ei voi ihan mihin tahansa suostua jos se rajoittaa elämääsi sitten todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on tuollaista opetettu, niin tuskinpa olet eronneena mikään elämän naisen ehdokas muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Noista lomista? Valitatko sinä miehelle hänen lomista? Miksi hän siis valittaa sinun lomistasi? Mitäpä luulet, jos sinä muutat sinnen hänen unelmaansa, etkä saa töisä, niin onko mies valmis kustantamaan sinulle sinun toivomisasi lomia, sinun toivomiasi harrastuksia, matkat helsinkiin tapaamaan vanhempiasi jne.? Tuskin.
Ei hän käy lomalla, ikinä, missään. Paitsi "kotopuolessa" äidin ja isän luona. Tai enintään Ruotsin tai Tallinnan risteilyllä. Eikä halua lähteä, jos minä ehdotan, ei kuulemma kiinnosta jos on ihan lomailua eikä mitään tekemistä kuten esim. työjuttuja, jotain konferenssia tms.
On matkustanut vuosien aikana kyllä työmatkoillaan ympäri maailmaa, niin tavallaan ymmärrän ettei jaksa matkailla.
Ja ei, ei mies tietenkään maksa lomaa, jolle vain minä menisin lapsen kanssa enkä sitä odota. Siksi omat tulot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä liike? Olen itsekin ollut karismaattisissa piireissä, mutta en ole kuullut tuollaista opetusta koskaan. Sen sijaan on tullut paljon sitä opetusta, että koska nainen on heikompi astia ( esim. raskaudet, synnytykset yms, jolloin tarvitsee/olisi hyvä saada tukea ja ymmärrystä), niin miehen pitää tehdä vastuunsa mukaan, ja ajatella vaimonsa parasta niin asuinpaikassa kuin muissakin asioissa. Toki on ollut sitäkin, että nainen pitää olla alamainen miehelle, mutta enemmän on mielestäni saarnattu tuota miehen vastuuta ja kärsimistä perheensä hyvinvoinnin suhteen.
Pienen paikkakunnan helluntaisrk.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että mikä miestä estää rakentamaan omaa elämäänsä? Jos hänellä on rahaa, ja jos hänellä on työ, jota voi tehdä myös maalla.? Pelkkä nössöys? Vaiko se, että hänen unelmaansa kuuluu alistaa joku kaupungista haettu itsenäinen nainen ja alistaa tämä nyrkin ja hellan väliin? Tiedän, että tämä on rumasti sanottu, mutta rehellisesti sanottuna, tuolta se vaikuttaa kertomiesi asioiden perusteella.
Koska siellä maalla on yksinäistä yksin. Ei myöskään tykkää laittaa ruokaa, käytännössä käy joko meillä syömässä tai sitten pikaruokapaikoissa. Tarvitsee siis jonkun pitämään huolta ruokapuolesta. Ja tietysti läheisyyttä, mutta sitähän kaikki tarvitsee.
Oon kyllä vihjannut, että jos vaan muuttaa maalle, niin siellähän ne naiset jo asuu, jotka haluaa maalla asua. On kuitenkin jumissa minussa. Haluaisin ajatella, että tykkää musta niin paljon, mutta voi tietenkin myös olla se mitä itse sanoi, ettei vaan pysty olemaan yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena kysymykseesi: Voi onnistua, jos kumpikin on valmis kompromissiin ja siihen, että on ihan itse vastuussa unelmastaan. esimerkiksi: mies rakentaa sitä omaa unelmaansa, ja tulee niinä viikonloppuina kaupunkiin, kun lapsesi on sinulla. Sinä taas voit mennä sinne maalle silloin kun lapsesi on isällään.
Jos taas teette niin kuin miehesi haluaa: Muutatte hänen juurilleen. Sinulla on tuttavina vain ne miehen vanhemmat, joista toinen on väkivallan uhri, ja toinen väkivaltainen henkilö entisten työtovereiden, ystävien, sukulaisten, vapaaehtoistyökavereiden sijaan. Sinä käytät aikasi entisen elmäsi sijaan kodinhoidolla. lapsesi kärsii muutosta, erosta kavereihin, erosta isään, erosta isän sukulaisiin, todennäköisesti hetken päästä masentuneesta ja ahdistuneesta äidistä. Ei kuulosta kovin hyvältä, kuulostaako?
No, mä olenkin ottanut sen linjan, että rakennan itse omaa unelmaani. Se lievästi häiritsee miestä joka ei pysty yksin edistämään maaseutu-unelmaansa, on ihan suoraan sanonut että ei pysty olemaan yksin, mikä ei tietenkään ole minulle kovin imartelevaa.
Ja lapsen kannalta, hän on jo nyt joutunut kuuntelemaan vääntöämme tästä asiasta. Oon mielummin yksin lapsen kanssa, jos tilanne ei rauhoitu. En halua että hän joutuu kasvamaan riitaisessa kodissa ja olenkin tyytyväinen, että meillä on erilliset kodit.
Ap
Eli haluaa sinut oman unelmansa toteuttajaksi ja rahoittajaksi unelmistasi ja realiteeteista välittämättä?
(Esim. lapsen läheiset tällä hetkellä lähistöllä)
Kyllä täytyy rakkauden olla todella vahvaa, että menee ihmisen onnellisuuden edelle.
Jos lastasi rakastat, niin et hetkeäkään ajattele moista muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että mikä miestä estää rakentamaan omaa elämäänsä? Jos hänellä on rahaa, ja jos hänellä on työ, jota voi tehdä myös maalla.? Pelkkä nössöys? Vaiko se, että hänen unelmaansa kuuluu alistaa joku kaupungista haettu itsenäinen nainen ja alistaa tämä nyrkin ja hellan väliin? Tiedän, että tämä on rumasti sanottu, mutta rehellisesti sanottuna, tuolta se vaikuttaa kertomiesi asioiden perusteella.
Koska siellä maalla on yksinäistä yksin. Ei myöskään tykkää laittaa ruokaa, käytännössä käy joko meillä syömässä tai sitten pikaruokapaikoissa. Tarvitsee siis jonkun pitämään huolta ruokapuolesta. Ja tietysti läheisyyttä, mutta sitähän kaikki tarvitsee.
Oon kyllä vihjannut, että jos vaan muuttaa maalle, niin siellähän ne naiset jo asuu, jotka haluaa maalla asua. On kuitenkin jumissa minussa. Haluaisin ajatella, että tykkää musta niin paljon, mutta voi tietenkin myös olla se mitä itse sanoi, ettei vaan pysty olemaan yksin.
Ap
Onko sinulla omistusasunto? ja muuta omaisuutta?
Rahapussiasi se taitaa rakastaa, eikä halua päästää siitä irti.
Vierailija kirjoitti:
On minulla omistusasunto, mutta myös velkaa siitä. Ja vaikka mies asuu vuokralla, hän on meistä selvästi varakkaampi. Tulot ja omaisuus ovat moninkertaiset minun tuloihini nähden. Mitään taloudellista hyväksikäyttökuviota ei ole kyllä nähtävillä, mies osallistuu ruoka- ym. kuluihin vähintään omalla osuudellaan, ja pitää kunnia-asianaan tarjota aina kaiken, kun olemme yhdessä ulkona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla omistusasunto, mutta myös velkaa siitä. Ja vaikka mies asuu vuokralla, hän on meistä selvästi varakkaampi. Tulot ja omaisuus ovat moninkertaiset minun tuloihini nähden. Mitään taloudellista hyväksikäyttökuviota ei ole kyllä nähtävillä, mies osallistuu ruoka- ym. kuluihin vähintään omalla osuudellaan, ja pitää kunnia-asianaan tarjota aina kaiken, kun olemme yhdessä ulkona.
Ap
Mutta haluaa kuitenkin sinut sinne maalle kodinkoneeksi ja lapsentekoautomaatiksi?
Ilmeisesti et voisi tehdä nykyistä työtäsi ja mahdollisesti jäisit työttömäksi. => taloudellinen riippuvaisuus miehestä. Oman pesämunan kasaaminen ja lapsen tulevaisuuden turvaaminen tulisi epävarmemmaksi. Mieheltähän ei perintöä lapselle tarvitse odottaa.
Tämä on hieman pessimististä pähkäilyä, mutta "Elämä on tyly, se ei jätä jämääkään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olette siis molemmat uskovia, tavallaan. Tältä pohjalta ymmärrän, ettei hätiköity erokaan ole kummallekaan mieleen. Uuden kumppanin löytyminen olisi myös haastavaa, kummallekin.
Itselläkin haussa kouluttautunut, älykäs mutta lämminsydäminen uskismies. Ei ole vielä näkynyt.
Olen jossain vaiheessa luopunut elämästäni ja omista unelmistani miehen takia. Enää en tekisi niin. Unelmat pitää olla yhteiset alusta alkaen. Vääntöön en lähtisi.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta haluaa kuitenkin sinut sinne maalle kodinkoneeksi ja lapsentekoautomaatiksi?
Ilmeisesti et voisi tehdä nykyistä työtäsi ja mahdollisesti jäisit työttömäksi. => taloudellinen riippuvaisuus miehestä. Oman pesämunan kasaaminen ja lapsen tulevaisuuden turvaaminen tulisi epävarmemmaksi. Mieheltähän ei perintöä lapselle tarvitse odottaa.
Tämä on hieman pessimististä pähkäilyä, mutta "Elämä on tyly, se ei jätä jämääkään"
En näkisi asioita noin pesimistiesti ainakaan talouden kannalta, vaan sen että Ap ei viihtyisi maalla ja ilman nykyistä sosiaalista verkostoaan, uskonnollissävytteisen perheen miniänä.
Jos kuitenkin muutat, sovi etukäteen että saat nauttia jostain vapauksista ettei elämä rajoitu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ollaan oikeilla jäljillä. Eli ratkaisu on ero, jotta molemmat saavat toteuttaa unelmiaan. Mutta siis hetkinen.. onko sinulla sellainen ajatusmalli, että olet kyseisen miehen kanssa, koska hän ei muutakaan saa...?!
No ei ole yksinhuoltajana helppo löytää kumppania, ja yksin lapsen kanssa on pitkän päälle vähän yksinäistä. Tämä mies kohtelee lastani kuin omaansa ja on hänessä muitakin hyviä puolia (kivan näköinen, koulutettu, superälykäs, avulias jne).
Ap
Ja silti me oletamme, että ei pystyisi siellä maalla tekemään töitä ja elättämään perhettä?
Asun maalla, naapurit on rekkakuski, koneistaja, metsäkoneenkuljettaja, ravintolapäällikkö, kaivurikuski, rakennusfirman (keskisuuri) johtaja, rengasliikkeen pomo, hoivapalveluyksikön ruokahuoltopäällikkö, veturinkuljettaja, koodari, rahoitusanalyytikko, työkkärin virkailija, puutarhuri ja maanviljelijä. Kaikki on töissä!
"Maalla" on melko suhteellinen käsite. On ihan eri asia asua Näljängän Murhivaarassa kuin vaikka Aitolahdessa Tampereen vieressä. Helppokos Aitolahdesta on töissä käydä Tampereella, mutta Murhivaarasta on kymmeniä kilometrejä lähimpään ruokakauppaankin.
Ja kun noin paljon on naapureita, niin ei kyllä missään maaseudun rauhassa elä.
Vierailija kirjoitti:
Olette siis molemmat uskovia, tavallaan. Tältä pohjalta ymmärrän, ettei hätiköity erokaan ole kummallekaan mieleen. Uuden kumppanin löytyminen olisi myös haastavaa, kummallekin.
Itselläkin haussa kouluttautunut, älykäs mutta lämminsydäminen uskismies. Ei ole vielä näkynyt.
Olen jossain vaiheessa luopunut elämästäni ja omista unelmistani miehen takia. Enää en tekisi niin. Unelmat pitää olla yhteiset alusta alkaen. Vääntöön en lähtisi.
N50
Niin, oon tähän ikään mennessä ehtinyt tavata jo jos jonkinlaista tallaajaa ihan pelkän tapailun merkeissä, ja kyllä on haastavaa löytää joku, jonka kanssa on edes jollain tasolla mukava ja helppo olla yhdessä. Mekin aluksi naureskeltiin tälle maaseutu-kaupunki -erollemme, mutta nyt on hymyt hyytyneet.
Ap
Minulle kyllä kuuluu varoittavia kelloja kertomastasi.
Vaikka olet itsekin hengellinen niin älä vie lastasi sinne. Lapsellesi on paremmat mahdollisuudet nykyisessä tilanteessa. Myös tapaamiset isäänsä sujuu paremmin.
Ja väkivallasta. Se tosiaan alkaa yleensä vasta kun nainen on sidottu avioliitolla, yhteisellä lapsella ja yhteisellä asunnolla.
Moni mies ei näytä pilkahdustakaan siitä kun nainen on vielä epävarma saalis.
Nyt kyllä nuo muutamat kertomasi seikat (vanhanaikaiset käsitykset naisen ja miehen rooleista yms.) jo antavat osviittaa, että väkivaltaa saattaa tulla mukaan kuvioon. Jos siis muutatte sinne maalle ja perustatte perheen. Mies saattaa "taantua" ja saada vahvistusta ympäristöstä.
Miehen isän äitiin kohdistuneelle väkivallalle mies ei voi mitään, mutta itse pitäisin sitä varoitusmerkkinä kyllä. Mieluummin sellainen mies jolla ei ole tuonkaltaista perimää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kyllä kuuluu varoittavia kelloja kertomastasi.
Vaikka olet itsekin hengellinen niin älä vie lastasi sinne. Lapsellesi on paremmat mahdollisuudet nykyisessä tilanteessa. Myös tapaamiset isäänsä sujuu paremmin.Ja väkivallasta. Se tosiaan alkaa yleensä vasta kun nainen on sidottu avioliitolla, yhteisellä lapsella ja yhteisellä asunnolla.
Moni mies ei näytä pilkahdustakaan siitä kun nainen on vielä epävarma saalis.
Nyt kyllä nuo muutamat kertomasi seikat (vanhanaikaiset käsitykset naisen ja miehen rooleista yms.) jo antavat osviittaa, että väkivaltaa saattaa tulla mukaan kuvioon. Jos siis muutatte sinne maalle ja perustatte perheen. Mies saattaa "taantua" ja saada vahvistusta ympäristöstä.
Miehen isän äitiin kohdistuneelle väkivallalle mies ei voi mitään, mutta itse pitäisin sitä varoitusmerkkinä kyllä. Mieluummin sellainen mies jolla ei ole tuonkaltaista perimää.
Miten vanhanaikaiset roolikäsitykset ennakoi väkivaltaisuutta? Kieltämättä sellainen on tullut mieleen, että miehellä on tietty halu eristäytyä huonoista vaikutteista ja toivoisi esim. että lapsi/lapset hoidetaan kouluikään saakka kotona, jotta voidaan kasvattaa se omanlaiseksi. Minulla on vähän eri käsitys ja ajattelen, että on nuoresta asti hyvä nähdä erilaisia ihmisiä ja toimintatapoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa edes ole kaupunkeja. Ongelma ratkaistu.
:D Voimme siis jäädä Helsinkiin, loistavaa!
Ap
Tarkoittaa sitä, että se on ihan sama missä asutte, sun kaupungissa asumisen unelma ei toteudu Suomessa. Toisin sanoen on ihan sama missä päin maaseutua te asutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa edes ole kaupunkeja. Ongelma ratkaistu.
:D Voimme siis jäädä Helsinkiin, loistavaa!
Ap
Tarkoittaa sitä, että se on ihan sama missä asutte, sun kaupungissa asumisen unelma ei toteudu Suomessa. Toisin sanoen on ihan sama missä päin maaseutua te asutte.
Hehe, jos Suomessa ei ole kaupunkia, niin sittenhän Helsinki käy maaseudusta. Win-win!
Ap