Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko suhde onnistua, jos toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa

Vierailija
07.07.2020 |

Olemme keski-ikäinen pariskunta Helsingistä, yhdessä muutama vuosi. Ei kihloissa, ei naimisissa. Minulla yksi lapsi Emme pysty etenemään suhteessa, kun toiveet asuinpaikasta ovat niin erilaiset. Mies haluaisi palata juurilleen pieneen maakuntaan kauas Helsingistä, minä taas olen määrätietoisesti rakentanut elämääni tänne, enkä ole valmis luopumaan kaikesta. Täällä on työt, harrastukset, koko sosiaalinen elämäni ja lasteni isä.

Onko tässä mitään kompromissin mahdollisuutta? Kaksi kotia? Silloin jouduttaisiin vaan ravaamaan jatkuvasti maalla, eikä pitkät automatkat (eikä se maaseutukaan totta puhuen) kiinnosta yhtään. Mies taas ei halua käyttää rahojaan kalliiseen asuntoon pääkaupunkiseudulla, kokee ettei saa vastinetta.

Mitä tehdä, jos muuten on hyvä olla yhdessä eikä halua erota?

Kommentit (314)

Vierailija
1/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte jonkun tönön Vantaan perämetsistä.

Siinä on kaupunkia sinulle ja maaseudun ihanuutta hänelle.

Vierailija
2/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajan asunto maalta? Kelpaisi minulle jos puoliso vaatisi kaupungissa asumista. Itselle kaupungissa asuminen on kuin vankila, ei omaa pihaa, tallia, oman pihan yksityisyyttä, rauhaa/hiljaisuutta jne. Mutta jos voisi paeta vapaa-ajan asunnolle maalle niin ei haittaisi vaikka arjen viettäisi kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee kysymys. Auttaisko jos asuisitte omakotitalossa? Oma piha ja puutarhaa.

Vierailija
4/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostatte jonkun tönön Vantaan perämetsistä.

Siinä on kaupunkia sinulle ja maaseudun ihanuutta hänelle.

Tämä olisi muuten hyvä ja itse asiassa ehdotin  omakotitaloa Espoosta, Järvenpäästä tms paikasta, josta pääsisi nopeasti myös kaupunkiin. Ei kelvannut, pitää olla se kotipaikkakunta ikääntyvien vanhempien ja "juurten" takia. :( Omat ikääntyvät vanhempani suunnittelevat muuttoa Helsinkiin, lähemmäs lapsiaan ja lastenlapsiaan, mistä olen tosi onnellinen. Miehen vanhemmat ovat asuneet koko ikänsä samalla seudulla eivätkä tule ikinä pystymään muuttamaan sieltä pois.

Vierailija
5/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikee kysymys. Auttaisko jos asuisitte omakotitalossa? Oma piha ja puutarhaa.

Auttaisi, ja voisin tehdä tällaisen myönnytyksen, vaikka olen ehdottomasti enemmän kerrostaloasuja. Vaan ei omakotitalo riitä, sen pitää olla sieltä tietystä paikasta koska "juuret". Ja onhan omakotitalot täällä Helsingissä nyt hinnoissaan, tuolta ko. maakunnasta saa stadilaisyksiön tai -kaksion hinnalla ihan hyvän, isohkon talon.

Ap

Vierailija
6/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo Suomessa onnistu hyvinkin helposti. Eihän täällä ole yhtään kunnollista kaupunkia. Helsinki on melko pieni kylä. Sitäpaitsi Helsinki on Suomen suurin maatalaoustuotantoalue.

Vierailija
7/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät itsekin vastauksen. On paremoi erota nyt ystävinä kuin yrittää tehdä kompromisseja, jossa jompikumpi kärsii. Et viihdy lapsesi kanssa hevinvtunkuusessa, koska elämä on Helsingissä ja mies haluaa kotipaikkakunnalleen. Ei siis yhteisiä tulevaisuudennäkymiä.

Vierailija
8/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun pitää päästää mies maalle ja muuttaa yhteen lastesi isän kanssa?

Vierailija
9/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti ei voi. Koska miehelle ei käy mikään maaseutu Helsingin lähellä vaan pitää päästä kotiseudulle. Sinun elämäsi on Helsingissä.

Vierailija
10/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi, ellette ole valmiita reissaaamaan kahden asunnon välillä. On epäreilua vaatia kumpaakaan luopumaan ihanteistaan ja tavoitteistaan noin kokonaan.

Vierailija
11/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se suhde on nähty, lapsen isä otti ja jätti. Ei oo mulla vaihtoehtoa muuttaa takaisin. Mutta jos tämä suhde päättyy, en ota enää toista miestä niin kauan kuin lapsi on kotona.

Oon sitä paitsi ehdottanut miehelle että lähtee, mutta ei halua mennä yksin. Siellä ei voi kuulemma yksin asua, tarttee olla kumppani. Jännä juttu, mä voin ihan hyvin asua yksin (lapsen kanssa) Helsingissä ja niin hänkin.

Emme siis asu tällä hetkellä yhdessä emmekä muutakaan yhteen ellei mennä naimisiin. Tämä olisi siis seuraava askel, jos vaan saataisiin asumispaikkaongelma ratkaistuksi.

Ap

Vierailija
12/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullehan ei ole siellä miehen juurilla yhtään mitään tarjolla joten et tietenkään muuta. Lisäksi lapsen isän mahdollisuudet tavata lastaan vaikeutuisivat. Jos kompromissi ei miehelle kelpaa niin juttu oli muutenkin siinä. Pitäisi pystyä katsomaan asiaa muustakin kuin omasta näkökulmastaan ja sinäkö olet ainoa jonka pitää joustaa ja muuttaa keskelle ei mitään.

Vierailija
13/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan ei ole siellä miehen juurilla yhtään mitään tarjolla joten et tietenkään muuta. Lisäksi lapsen isän mahdollisuudet tavata lastaan vaikeutuisivat. Jos kompromissi ei miehelle kelpaa niin juttu oli muutenkin siinä. Pitäisi pystyä katsomaan asiaa muustakin kuin omasta näkökulmastaan ja sinäkö olet ainoa jonka pitää joustaa ja muuttaa keskelle ei mitään.

Siinäpä se, siellä ei ole yhtään mitään minulle. Pitäisi luopua omasta kodista, työstä, ystävistä jne. Mies sanoo, että "maalla on vapaus" ja että voisin siellä tehdä ihan mitä haluan. Mutta juuri sitä varten muutin Helsinkiin. Mahdollisuuksien perässä, että voin tehdä mitä haluan.

Minäkin olen kotoisin pikkupaikkakunnalta ja käyn siellä vanhempieni luona yhä monta kertaa vuodessa, mutta takaisin en muuttaisi. Siellä nimen omaan EI voi tehdä mitä haluaa, kaupungissa mahdollisuudet paljon moninaisemmat. Ja haluan tarjota myös lapsilleni nämä mahdollisuudet.

Ap

Vierailija
14/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin puoli Helsingissä asumisessa on asumisen kalleus. Olen tavallaan hieman jumissa stressaavassa mutta hyvin palkatussa työssä, jotta pystyn elättämään perheeni. Maalla kiinteät kustannukset olisivat luultavasti pienemmät ihan pelkästään asuntojen hinnan takia ja tämän takia työstressi voisi vähentyä.

Ap

Vierailija
15/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin pisti silmään tuo, että yhtenä syynä on mainittu "lasteni isä asuu täällä". Mitä se enää vaikuttaa, jos kerran on erottu? Eihän sitä exää enää tavata, vaan lapsia?

Vierailija
16/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yksi lapsi, mutta kuitenkin lastesi isä? Outoa.

Vierailija
17/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinä olet valmis kompromissiin, eli maalleasemiseen lähellä Helsinkiä, mutta mies ei, jos kerran kelpuuttaa vain sen vanhan asuinpaikkansa. Älä lähde pysyvästi tuonne, tulet (ja lapsesi tulee) todennäköisesti katkeroitumaan ja ehkä ero tulee ennemmin tai myöhemmin sen vuoksi. Ainoa järkevä ratkaisu kyllä mikä nyt tulee mieleen on, että hankitte kesäpaikan/vapaa-ajan asunnon tuolta maalta, ja vietätte siellä osan vuodesta. Ja mies voi viettää enemmän kuin sinä halutessaan.

Vierailija
18/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin pisti silmään tuo, että yhtenä syynä on mainittu "lasteni isä asuu täällä". Mitä se enää vaikuttaa, jos kerran on erottu? Eihän sitä exää enää tavata, vaan lapsia?

Joo voisinhan minä muuttaa vaikka Timbuktuun sen muksun kanssa, mutta kun asumme molemmat Helsingissä, tapaamiset ovat helppoja. Jatkossa lapsen on myös helppo itse kulkea halutessaan isänsä luona.

Ja toiselle kommentoijalle, lapsia on vain yksi. "Lasteni" on kirjoitusvirhe. Nykyinen mieheni tosin toivoo lapsia (omia hänellä ei ole) ja ikämme puolesta tällä alkaa olla vähän kiire. 

Ap

Vierailija
19/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset asuu spn kanssa ja tapaa tietenkin isäänsä.

Vierailija
20/314 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se helpottaa lasta, ettei tarvitse matkustaa toiselle puolelle Suomea vanhemmalta toiselle.