"Asuntomarkkinat hyytyneet - edessä hintojen raju lasku?"
Suurvelkaiset pääsevät vastaamaan puhaltamansa kuplan rysähtämisestä. Onneksi näissä mahdollisimman liian pitkälle venytetyissä hinnannousuissa laskut tuppaa olemaan todella rajuja, joten Suomessa tulee olemaan ainakin osa kansasta varsin pienillä asuntoveloilla kuormitettuja. He, jotka vasta suunnittelevat asunnon ostoa.
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:41"]
Onhan tuo ollut tiedossa jo jonkun aikaa että kesän jälkeen Suomen kansalaisten tilanne lävähtää ikävästi silmille. Tässä sitä nähdään että vaikka varoittelut alkoivat pari vuotta sitten niin ei mene oppi päähän. Tällä kertaa ei kyse ole mistään pikku lamasta vaan pitkästä ja vuosia kestävästä. Muissa sivistyneissä euromaissa säästöt aloitettiin hyvissä ajoin. Suomessa ei ole näin tehty. Sosiaalimenot ovat todella järkyttävän suuret Suomessa. Tarkoittaa sitä että alati kasvava joukko ihmisiä ei tule toimeen palkkatuloilla vaan nauttii erillaisista tuista. Niillä ei osteta asuntoja.
[/quote]
Se taas kelpaa minulle, kun on pari sijoitusasuntoa niin tukia saavat tulevat niihin pitkäaikaisiksi vuokralaisiksi. Kun vuokra on 700-800e kuussa niin eipä sitä juuri kukaan työssä käyvä viitsi vuokrata vaan kyllä ne on näitä, jotka saavat isot asumistuet :)
Iso lama tulee 20 vuoden välein ja nyt on taas aika. Osa joutuu myymään asuntonsa, kun ei selviä lainoista. Osa jää työttömäksi,vaikka ei ole koskaan kuvitellut joutuvansa. Niitä paikkoja "joista aina saa töitä" lopetetaan laman tullessa ensimmäisenä, kun ihmiset eivät osta hampurilaisia, siivousta tarvitaan vähemmän kuin toimistot ovat tyhjillään...ja hakijoita riittää.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:29"]
En tajua miten jaksatte uskoa näihin hintojen romahduksiin aina vaan?
Kun se on jo nähty 10 vuotta ettei sitä romahdusta tule vaikka koko ajan hoetaan!! Uskoisitte jo.
Välillä siitä lehdissä pelotellaan, mutta ihan samaan malliin ihmiset silti koko ajan muuttavat ja talot menee kaupaksi ja hinnat nousee vuosi vuodelta.[/quote]
Sulla taitaa olla aika paljon velkaa? Hirveetä kattoo tollasta todellisuuden kieltämistä. Epätoivoisesti etsitään kaikenlaisia selityksiä sille miksei hinnat vaan voi laskea. Oikeasti, etkö tajua miten naurettava argumentti on se, että hinnat ovat nousseet viimeiset 15 vuotta, vaikka aina joku on ennustanut niiden laskua?? Tsemppiä lamaan, se on täällä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:32"]
Ihmiset eivät sitten millään uskoneet tätä. Ei vaikka talous on Suomessa ihan joka tavalla kuralla. Työttömyys on eurooppalaisessa mittakaavassa huippuluokkaa ja nousee vielä nopeasti seuraavien vuosien aikana reilusti. Vuokramarkkinoillakin tulee olemaan muutosta. Samoin kuin asuntojen hinnat, vuokrat ovat karanneet käsistä.
[/quote]Suomessahan työttömyys on 2000 luvulle tavanomaisella tasolla, ei mitenkään ihmeellisen korkea. Romahduksen perään on todella turha haikailla niin pitkään kun työttömyys pysyy kurissa, sitten jos työttömyys alkaa olla 15%, niin voi alkaa tulla ogelmia jos sitä kestää pari vuotta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:51"]
Kun se on jo nähty 10 vuotta ettei sitä romahdusta tule vaikka koko ajan hoetaan!! Uskoisitte jo.
Välillä siitä lehdissä pelotellaan, mutta ihan samaan malliin ihmiset silti koko ajan muuttavat ja talot menee kaupaksi ja hinnat nousee vuosi vuodelta.[/quote]
Sulla taitaa olla aika paljon velkaa? Hirveetä kattoo tollasta todellisuuden kieltämistä. Epätoivoisesti etsitään kaikenlaisia selityksiä sille miksei hinnat vaan voi laskea. Oikeasti, etkö tajua miten naurettava argumentti on se, että hinnat ovat nousseet viimeiset 15 vuotta, vaikka aina joku on ennustanut niiden laskua?? Tsemppiä lamaan, se on täällä.
[/quote]
Kyllä minulla on lainaa aika paljonkin, mutta myös 3 asuntoa ;) ja vuokralaisia, jotka maksaa lainat pois. Itselläni myös työ, josta en voi jäädä työttömäksi (joo tiedän saavani tähän taas vastaväitteitä, mutta olen hoitoalalla ja töitä riittää joka nurkassa vaikka millä mitalla). Lisäksi olen säästäväinen ja lyhennän jatkuvasti lainaa ylimääräisesti esim. juuri viime kuussa 2500 eurolla ja ensi kuussa 3500 eurolla.
Ei minua hetkauta mikään lama suuntaan ei toiseen!
Ja edelleenkin ihmettelen mitä eroa on siinä maksaako joku sitten vaikka sen 30.000 euroa "ylimääräistä" jos asunto olisi sen verran kalliimpi vai asuisiko vuokralla saman ajan ja maksaisi tuplahinnan vuokrana!?! Ei mitään järkeä.
Tää on yks asia jossa selkeesti on Helsinki ja loppuSuomi. Kaksi täysin eri tilannetta.
Ei kannata ostaa jos ei ole rahaa eikä saa lainaa, muussa tapauksessa kannattaa.
Miksi ne hinnat nyt romahtaisivat kun lama on taittumassa talouskasvun puolelle?
Jos jotain ilmaa olisi hinnoissa ollu, niin ne olisivat jo pihisseet tässä talouskurjuudessa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:41"]
Meillä on säästössä 50 000e, noin puolet siitä mitä tarvitsemme kt-kolmioon paikkakunnaltamme. Tai noita kolmioita saa 79 000e hintaankin, mutta itse haluamme mukavalta alueelta, jolloin hinnaksi tulee reilu 90 000e. Aiomme säästää tämän ja ostaa suoraan käteisellä. Ei haluta lainaa ja korkoja riesaksi. Nyt toki voidaan saada haluamamme asunto edullisemminkin vaikkapa vuoden päästä.
Itse koen tilanteemme hyväksi.
[/quote]
Paitsi että inflaatio syö teidän säästöjä koko ajan.
Työttömyys on kasvussa. En muista pitkään aikaan tulleen niin paljon lopettamisuutisia kuin nyt. Myös omassa firmassa on paljon hiljaisempaa kuin vuosi sitten. Olin jo 90-luvulla työikäinen ja 1990 oli juuri samanlaista kuin nyt. Vielä hetken kupla kestää ja sitten romahtaa täysin.
Ruotsissa edes lainakatto ei laskenut asuntojen hintoja ja tuskin laskevat myöskään Suomessa pääkaupunkiseudulla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:56"]Kyllä minulla on lainaa aika paljonkin, mutta myös 3 asuntoa ;)[/quote]
Eikai ne sinun ole, niin kauan, kun laina on maksamatta? Pankki pitää niitä vakuutena ja hintojen romahtaessa joudut pakkomyymään ne, kun velkavipusi katkeaa. Olet todella kusessa ja näköjään tiedät sen itsekin. En vähään aikaan ole nähnyt kenenkään noin pillastuvan, kun joku ottaa puheeksi hintojen putoamisen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:41"]
Meillä on säästössä 50 000e, noin puolet siitä mitä tarvitsemme kt-kolmioon paikkakunnaltamme. Tai noita kolmioita saa 79 000e hintaankin, mutta itse haluamme mukavalta alueelta, jolloin hinnaksi tulee reilu 90 000e. Aiomme säästää tämän ja ostaa suoraan käteisellä. Ei haluta lainaa ja korkoja riesaksi. Nyt toki voidaan saada haluamamme asunto edullisemminkin vaikkapa vuoden päästä.
Itse koen tilanteemme hyväksi.
[/quote]
Paitsi että inflaatio syö teidän säästöjä koko ajan.
[/quote]
Ei se ehdi syödä parissa vuodessa mitään. Me aikoinamme myös toimimme sanoin. Säästimme rauhassa rahaa ja katselimme mieleistä asuntoa itsellemme. Asuimme vuokralla työsuhdeasunnossa sen aikaa.
Kiva oli mennä tekemään kaupat, kun sai maksaa suoraan, eikä tarvinnut pankin kanssa neuvotella lainoista.
Miksi hätiköisä asunnon oston kanssa, kun voi katsella rauhassa ja panna samaan aikaan rahaa säästöön. Meilläkin oli aikoinaan ne rahat sijoituksissa kiinni, mistä tuli ihan hyvä korko ja mistä ne oli helppo ottaa pois, kun tarvittiin.
Ja itse asiassa saatiin iso säästö siinä suhteessa, että ei hätiköity, koska se lopullinen koti löytyikin paljon halvemmalla, koska kyseessä oli riitainen ero ja halusivat asunnon nopeaa myyntiin. Me saimme sen, koska meillä oli raha maksaa summa heti seuraavalla viikolla ja tehdä kaupat.
Tapoja on erilaisia. Hassua olla haukkana tuomitsemassa niitä, jotka tekee eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:56"]Kyllä minulla on lainaa aika paljonkin, mutta myös 3 asuntoa ;)[/quote]
Eikai ne sinun ole, niin kauan, kun laina on maksamatta? Pankki pitää niitä vakuutena ja hintojen romahtaessa joudut pakkomyymään ne, kun velkavipusi katkeaa. Olet todella kusessa ja näköjään tiedät sen itsekin. En vähään aikaan ole nähnyt kenenkään noin pillastuvan, kun joku ottaa puheeksi hintojen putoamisen.
[/quote]
:D :D
Miten ihmeessä minä olen kusessa, kun jatkuvasti maksan lainojani pois paljon ripeämpään tahtiin mitä alunperin pitikään. Eikä tosiaankaan ole mitään maksuvaikeuksia tulossa. Tietysti kolmesta asunnosta on vielä vuosiksi lainaa, mutta sitten en on maksettu ja sen jälkeen tienaan niistä.
Mikä ihmeen tarve sinulla on kehittää minulle ongelmia, joita ei ole??
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:57"]
Tää on yks asia jossa selkeesti on Helsinki ja loppuSuomi. Kaksi täysin eri tilannetta.
[/quote]
Aijaa? No voi olla. Pk-seudullahan on maaliskuussa tehty rapeat 50% vähemmän asuntokauppoja, kuin vuosi sitten. Muualla Suomessa romahdus ei ollut ihan niin raju..vielä.
No eihän tästä monta päivää ole, kun joku valitti ettei saa vanhasta omakotitalosta mitä haluaisi. Sitähän se tulee olemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:51"]
[/quote]Taisit jäädä odottelemaan hintojen romahdusta silloin kun olisi pitänyt ostaa, nyt et enää pysty ostamaan ellei hinnat romahda.
Aika säälittävä totuuden kieltämistä. 20 vuoden päästä on kaksi kertaa niin kallista kun nyt, näin on ollut aina. Miksi asiat juuri nyt alkaisi edetä toisin?
Suomessa on järkyttävän korkeat työttömyysluvut joita kaunistaa kotihoidontuilla kotona viihtyvät äidit. Suurimmalla osalla ei ole työpaikkaa jonne mennä tukivuosien loputtua ja muutamat korjaavat ongelman hankkimalla lisää lapsia. Kuulkaas Suomen valtio on jo nyt velkaa piukassa ja velkaa joutuu siis ottamaan sosiaalista puolta varten kun verorahat eivät enää riitä. Tuetkin pakosti tippuvat.
Helsinki on pitkään porskutellut mutta nyt ei selviä sekään. Lukekaahan muutakin kuin Vauvan palstaa tai Iltapuluja niin koko karmeus paljastuu.
Asunto olisi kannattanut ostaa 2000-luvun it-kuplan puhjettua, myös 2008-2009-vaihteessa nähtiin n. 15 % notkahdus hinnoissa. Itse ollaan vaihtamassa isompaan perheasuntoon ja ollaan tehty rohkeasti alakanttiin tarjouksia. Yksikin asunto ollut jo viime syksystä asti myynnissä, mutta ei nähtävästi omistaja ole vielä huolissaan. Kannattaisi olla, ei nimittäin aiota enää tarjota samaa summaa, vaan huomattavasti pienempää... kypsyköön myyjä ihan rauhassa nyt. Meillä ei ole kiire.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:30"]
Asunto olisi kannattanut ostaa 2000-luvun it-kuplan puhjettua, myös 2008-2009-vaihteessa nähtiin n. 15 % notkahdus hinnoissa. Itse ollaan vaihtamassa isompaan perheasuntoon ja ollaan tehty rohkeasti alakanttiin tarjouksia. Yksikin asunto ollut jo viime syksystä asti myynnissä, mutta ei nähtävästi omistaja ole vielä huolissaan. Kannattaisi olla, ei nimittäin aiota enää tarjota samaa summaa, vaan huomattavasti pienempää... kypsyköön myyjä ihan rauhassa nyt. Meillä ei ole kiire.
[/quote]
Me ostimme 2001. Hinta oli 95.000. Nyt samassa talossa pari kuukautta sitten huonompikuntoisesta maksettiin 145.000, yksi kerros ylempänä ja tarvitsee remontin. En usko, että arvon nousu enää kauan jatkuu. Muutama vuosi aiemmin, kuin mitä ostimme, oli vastaava, vain hiukan parempikuntoinen, myynnissä hintaan 600.000 markkaa. Talossa on paljon ollut isoja asuntoja myynnissä, kun alkuperäiset asukkaat ovat tulleet vanhoiksi ja muuttavat palvelutaloihin tai pienempiin asuntoihin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:41"]
Onhan tuo ollut tiedossa jo jonkun aikaa että kesän jälkeen Suomen kansalaisten tilanne lävähtää ikävästi silmille. Tässä sitä nähdään että vaikka varoittelut alkoivat pari vuotta sitten niin ei mene oppi päähän. Tällä kertaa ei kyse ole mistään pikku lamasta vaan pitkästä ja vuosia kestävästä. Muissa sivistyneissä euromaissa säästöt aloitettiin hyvissä ajoin. Suomessa ei ole näin tehty. Sosiaalimenot ovat todella järkyttävän suuret Suomessa. Tarkoittaa sitä että alati kasvava joukko ihmisiä ei tule toimeen palkkatuloilla vaan nauttii erillaisista tuista. Niillä ei osteta asuntoja.
[/quote]
Muuten samaa mieltä paitsi tuosta ilmaisusta "nauttia tuista". Ei näistä tuista kukaan nauti. Niitä haetaan kun on pakko selvitä hengissä.