Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Asuntomarkkinat hyytyneet - edessä hintojen raju lasku?"

Vierailija
01.05.2013 |

Suurvelkaiset pääsevät vastaamaan puhaltamansa kuplan rysähtämisestä. Onneksi näissä mahdollisimman liian pitkälle venytetyissä hinnannousuissa laskut tuppaa olemaan todella rajuja, joten Suomessa tulee olemaan ainakin osa kansasta varsin pienillä asuntoveloilla kuormitettuja. He, jotka vasta suunnittelevat asunnon ostoa.

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288561492736.html

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:30"]

Asunto olisi kannattanut ostaa 2000-luvun it-kuplan puhjettua, myös 2008-2009-vaihteessa nähtiin n. 15 % notkahdus hinnoissa. Itse ollaan vaihtamassa isompaan perheasuntoon ja ollaan tehty rohkeasti alakanttiin tarjouksia. Yksikin asunto ollut jo viime syksystä asti myynnissä, mutta ei nähtävästi omistaja ole vielä huolissaan. Kannattaisi olla, ei nimittäin aiota enää tarjota samaa summaa, vaan huomattavasti pienempää... kypsyköön myyjä ihan rauhassa nyt. Meillä ei ole kiire.

[/quote]

Ei kaikilla ole mitään tarvetta varsinaisesti edes myydä. Itsekin olemme laittamassa kämpän tarjolle, ihan vaan siksi, että olisi ihan kivaa muuttaa yhdelle toiselle alueelle. Mutta tässäkään ei ole mitään ongelmaa, mulle varsinkin käy oikein hyvin täällä asuminen vaikka lasten kouluajan loppuun saakka, eli vielä 8 vuotta  : )

Eli emme ala pudottamaan hintaa tuosta vaan. Kämppä tulee olemaan myynnissä, ja jos ei ala mennä, otetaan pois myynnistä, ja laitetaan vuoden päästä uudelleen. Eli ei todellakaan haittaa jos joku yrittää kärkkyä alihintaan. 

Vierailija
22/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:30"]

Asunto olisi kannattanut ostaa 2000-luvun it-kuplan puhjettua, myös 2008-2009-vaihteessa nähtiin n. 15 % notkahdus hinnoissa. Itse ollaan vaihtamassa isompaan perheasuntoon ja ollaan tehty rohkeasti alakanttiin tarjouksia. Yksikin asunto ollut jo viime syksystä asti myynnissä, mutta ei nähtävästi omistaja ole vielä huolissaan. Kannattaisi olla, ei nimittäin aiota enää tarjota samaa summaa, vaan huomattavasti pienempää... kypsyköön myyjä ihan rauhassa nyt. Meillä ei ole kiire.

[/quote]

Ei kaikilla ole mitään tarvetta varsinaisesti edes myydä. Itsekin olemme laittamassa kämpän tarjolle, ihan vaan siksi, että olisi ihan kivaa muuttaa yhdelle toiselle alueelle. Mutta tässäkään ei ole mitään ongelmaa, mulle varsinkin käy oikein hyvin täällä asuminen vaikka lasten kouluajan loppuun saakka, eli vielä 8 vuotta  : )

Eli emme ala pudottamaan hintaa tuosta vaan. Kämppä tulee olemaan myynnissä, ja jos ei ala mennä, otetaan pois myynnistä, ja laitetaan vuoden päästä uudelleen. Eli ei todellakaan haittaa jos joku yrittää kärkkyä alihintaan. 

[/quote] Niinpä. Kyllä hyvät kämpät tekevät kauppansa aina ja niille löytyy ostajat jotka ovat myös valmiita maksamaan. Itse kuin myin asuntoni en edes huomioinut niitä jotka tulivat näytölle vähättelemään ja luulivat saavansa asunnon myöhemmin halvemmalla. Vaikka myyntiaika olisikin pidempi, ei ole mikään pakko myydä asuntoaan halvalla, kyllä jokaiselle asunnolle on ostaja. Näin siis ainakin pääkaupunkiseudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tosiasia niin vaan taitaa olla että Suomessa on pidetty keinotekoisesti asuntojen hinnat korkealla, ain apuhutaan että maa loppuu..eihän se mihinkään lopu, ei travitse ajaa kuin hetki Helsingin keskustasta niin avautuu jättimäiset rakentamattomat maa-alueet.

Ei Suomi ole mikään erikoisuus, monissa maissa on asuntojen hinnat aika kivasti laskeneet, Espanjassaki n taitaa romahdus olla peräti 50%, miettikäähän sitä..ei Suomi ole mikään erikoisuus. Tuntuukin aika huvittavalta kun useassakin euroopan maassa saa asunnon reilusti halvemmalla kuin meillä, suomalaiset on vaan niin tyhmiä että maksavat miettimättä. Sitten kun mahdollinen kunnon notkahdus tulee..ja miksei tulisi myös tänne, sitten taas itketään yhteiskuntaa apuun. Niin tyhnä ei kai kukaan sentään ole että ostaisi uuden asunnon ennekuin vanha on myyty.

Ihan höpöjuttuja tuollaiset arvo oli silloin euroja ja nyt euroja sitä, sen näkee vasta jos myy.

Meillä muistaakseni maksettiin talosta pk-seudulla reilu 200.000mk kun ostimme (20v sitten) ja on aivan  saletti että siitä ei saa nyt 200.000euroa.

Perustan tämän siihen että naapuri myi vuoden  noin samanveroista taloa, kukaan ei maksanut siitä 200.000e, kunnes teetti virolaisilla huonon pintaremontin, niin johan meni kaupaksi. Ja nämä talot ovat omilla tonteilla, ihan talon kokoisia ei siis mökkejä ja erittäin hyvä rauhallinen paikka, ei edes itä suunnassa eikä missään Korsossa!

Onneksi ei ole velkaa eikä myyntitarvettakaan.

Vierailija
24/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kunhan korot lähtee nousuun, sekin päivä vielä tulee, hohhoijaa, moni ei edes osaa laskea niitä, sitä odotellessa!

Vierailija
25/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateelliset vuokralaiset täällä ilmeisesti yrittävät jotain

Vierailija
26/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt monet lainansa järkevästi mitoittaneet käyttävät omia tilanteitaan perusteena siihen, että asuntolainamarkkinat olisivat terveellä pohjalla. Ne eivät ole! Fakta on, että monet mitoittavat lainansa tappiin. Aina ei suurin osa pankeista edes myönnä lainaa, mutta jos yhdestä saa sen irti, niin luotetaan vain sokeasti tulevaisuuteen ylimittaisilla lainoilla. Sitten ollaan isossa liemessä, jos esim. työttömyys sattuu kohdalle.

Ja ei, en itse asu vuokralla, mutta näen nykytilanteessa paljon vaaran merkkejä.

Vierailija
27/149 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on totta, lainat pitäisi aina miettiä järkevästi ja laskea pahanpäivän varaa, tehdä suunnitelmia. Itse en koskaan ottaisi lainaa ns. tappiin. Mutta pidän kuitenkin asunnon ostoa huomattavasti järkevämpänä vaihtoehtona kuin asua vuokralla, jos siihen vain on mahdollisuus. Aloittaa sitten vaikka hieman pienemmästä asunnosta/ei havittele pelkkää keskusta kämppää..

Vierailija
28/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei muuten hyvä heilu:(

Vierailija
29/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän minä olen koettanut sanoa näille, jotka kehuvat kuinka asunnon arvo on sitä ja tätä, että se ei aina nouse. Itsekin pantannut asunnon ostoa, kun hintapyynnöt ovat mielestäni liikaa. Nyt ehkä voisi harkita, kun tulee laskua. Ajattelin, että nykyisillä hinnoilla en osta ollenkaan. 

Vierailija
30/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 10:45"]

Tätähän minä olen koettanut sanoa näille, jotka kehuvat kuinka asunnon arvo on sitä ja tätä, että se ei aina nouse. Itsekin pantannut asunnon ostoa, kun hintapyynnöt ovat mielestäni liikaa. Nyt ehkä voisi harkita, kun tulee laskua. Ajattelin, että nykyisillä hinnoilla en osta ollenkaan. 

[/quote]

Hurmos on vaikea kääntää. Järkipuhetta ei haluta kuunella. Velkataakkansa ottaneet maanittelevat uusia tampioita pyramidihuijaukseen ja lopulta kaikki sortuu velkakuorman käydessä ylivoimaiseksi.

Vierailija
31/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänn aika; Ihan kautta aikojen asuntojen hinnat on vuoroin nousseet ja vuoroin laskeneet. Pelottava tilanne on niille jotka oastavat myydäkseen pian, ei niille jotka ostavat asuakseen. Kymmenen vuoden aikana asunnon hinnat nousee ja laskee.

Sellaista se elämä on....

Vierailija
32/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt selkeästi on taite noissa asuntolainojen myöntämisissä ja se nostaa joillakin (erityisesti ensiasunnonostajilla) sitä asunnon ostamisen kynnystä huomattavasti korkeammalle. Tämä tietty helposti tulee aiheuttamaan kauppojen hyytymistä.

Asuntojen hinnat on sitten toinen asia. Olen jo pitkään itse uskonut asuntojen hintojen laskuun, mutta kovin ovat lyhytaikaiseksi ainakin toistaiseksi jääneet ja esim. nykyinen asuntokauppojen hyytyminen näkyy päinvastojen hintojen poskettomana kohoamisena esim. pääkaupunkiseudulla:

http://www.stat.fi/til/ashi/2013/03/ashi_2013_03_2013-04-26_tie_001_fi.html

Nyt kun korkoja lasketaan entisestään, niin itse en jaksa uskoa, että mitään ongelmia on tulemassa nykyisille asuntovelkaisille ja siten mitään halpoja pakkokauppamyyntejä tuskin on tulossa hyvään toviin ja siten en itse usko tuohon RAJUUN laskuun. Sen sijaan pientä notkahdusta voidaan hyvinkin saada aikaiseksi ihan vaan sillä, että ensiasunnon ostajilta vaaditaan se 10% ostettavan asunnon hinnasta käteisenä. Sen säästämiseen kuitenkin menee varmaan keskiverto ensiasunnon ostajalla varmaan parisen vuotta.

Tietty rajukin pudotus voi tulla, mutta se mielestäni vaatisi tilanteen muuttumista esim. siten, että työpaikkoja menisi alta tai sitten vaikka korot lähtisivät nousuun. Yksittäisillä paikkakunnilla (vrt. Salo) voi työpaikkojen menetys näkyä kyllä asuntojen hinnoissa, mutta välttämättä ne eivät näy kaikkialla.

Vierailija
33/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minustakin jotenkin hullua tämä talouskyyläys. Kurssit nousee ja laskee, niiden kuuluukin tehdä niin. Jos et ole juuri nyt myymässä, niin eipä se sinun elämään pitäisi vaikuttaa. Kuplat on tietenkin oma asiansa, jos niissä hinnannousuissa ei kerran ole mitään substanssia, mutta en millään usko että kaikki Suomen asunnot on ylihinnoiteltuja. Ja sitä paitsi vaikka olisikin, aina hetkittäin yksi on paremmassa asemassa kuin toinen, ja sitten taas tilanteen muutos on menetys sille yhdelle, mutta voi olla mahdollisuus muille. C'est la vie. Ei ole mahdollista eikä kohtuullista että kaikki aina pysyisi mukavasti niin että mikään ei muuttuisi ja Minä Itse aina voittaisi.

Vierailija
34/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut velaksi, mutta toki harmittaa, kun ostin asunnon hintahuippuaikana, kun olisin vuoden odottamalla saanut paljon halvemmalla. Mutta sellaistahan asuntomarkkoinoilla aina on, liikehdintää hinnoissa suuntaan jos toiseenkin. On ollut jo sen 30 vuotta, kun olen hintoja seurannut ja mukana ostamassa ja myymässä pyörinyt.

Vierailija
35/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo ei ole oikein kivaa vaikka onkin toki järkevää jos pääkaupunkiseudun rajuihin hintoihin tulisi vähän rotia. Itse olemme jo pidempään etsineet Helsingistä asuntoa. Mieluiten ostaisimme isomman asunnon samasta taloyhtiöstä, josta asumme tai jonkun hyvän lähialueella. Esimerkiksi tästä taloyhtiöstä ei varmaan kukaan myy jos hintoihin tulee raju lasku. Muuten tällä alueella on asuntojen pyyntihintoja monessa kohteessa laskettukin. Ja pysyvät myynnissä pitkään. Mutta ei se paljon auta kun nuo asunnot eivät syyystä tai toisesta ole mieleisiä. Mä luulenkin, että tuo hintojen lasku pysäyttää asuntokaupan. Kukaan ei myy jos ei ole pakko ja sitten tarjonta on huonoa. Itse ihmettelen mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Varmaankin laajentaa hakualuetta, olisi vain niin kiva pysyä tutulla alueella jossa tuntee ihmisiä ja esimerkiksi tuttuun leikkipuistoon on niin hauska mennä kun tunnetaan työntekijät ja paljon kävijöitäkin.

Muutenkin kun asuntojen hinnat laskevat myös oman asunnon pyyntihinta tietenkin laskee. Tämäkään ei meitä henkilökohtaisesti haittaa. Meillä on varavaihtoehtokin, joka ihan mahdollinen eli pistää nykyinen vuokralla. Se uuden löytäminen vain on haastavaa.

Vierailija
36/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen asunnot on ylihinnoiteltuja. Ennen asunnon pystyi ostamaan pienituloinenkin. Hinnat ovat aina vaihdelleet, mutta nousu ei ole koskaan ollut niin rajua suhteessa palkkakehitykseen kuin 2000-luvulla.  Lasku on pakko tulla; ei mikään voi perustua jatkuvaan kasvuun. 

Vierailija
37/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hintojen romahdus on aivan yhtä todennäköistä ruuan hinnan, autojen hinnan tai bensan hinnan romahtaminen.

Tässä on eletty jo 5 vuotta huonoja aikoja ja hinnat ovat nouseet rauhallisesti, jos joku kupla olisi ollut niin se olisi puhjennut jo kuten muissakin maissa teki, joissa oli hintakuplaa.

Jotku tuhnut ovat odottaneet asuntojen hintojen romahdusta jo silloin kun olin ostamassa ensiasuntoa 1998, silloin elettiin kuulema romahduksen aattoa ja olin idiootti kun ostin juuri ennen romahdusta.

Vierailija
38/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät sitten millään uskoneet tätä. Ei vaikka talous on Suomessa ihan joka tavalla kuralla. Työttömyys on eurooppalaisessa mittakaavassa huippuluokkaa ja nousee vielä nopeasti seuraavien vuosien aikana reilusti. Vuokramarkkinoillakin tulee olemaan muutosta. Samoin kuin asuntojen hinnat, vuokrat ovat karanneet käsistä. 

Vierailija
39/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:29"]

Asuntojen hintojen romahdus on aivan yhtä todennäköistä ruuan hinnan, autojen hinnan tai bensan hinnan romahtaminen.

Tässä on eletty jo 5 vuotta huonoja aikoja ja hinnat ovat nouseet rauhallisesti, jos joku kupla olisi ollut niin se olisi puhjennut jo kuten muissakin maissa teki, joissa oli hintakuplaa.

Jotku tuhnut ovat odottaneet asuntojen hintojen romahdusta jo silloin kun olin ostamassa ensiasuntoa 1998, silloin elettiin kuulema romahduksen aattoa ja olin idiootti kun ostin juuri ennen romahdusta.

[/quote]

Tässäpä juuri tyylipuhdas "ostakaa tekin ihmeessä nyt, ettei minun asuntoni hinta vain romahda" -maanittelija.

Vierailija
40/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:28"]

Suomen asunnot on ylihinnoiteltuja. Ennen asunnon pystyi ostamaan pienituloinenkin. Hinnat ovat aina vaihdelleet, mutta nousu ei ole koskaan ollut niin rajua suhteessa palkkakehitykseen kuin 2000-luvulla.  Lasku on pakko tulla; ei mikään voi perustua jatkuvaan kasvuun. 

[/quote]

Ja hah hah

Asunnot ovat aina olleet köyhille liian kalliita.

Ei ihmisillä mene nykyisin yhtään suurempi osa tuloistaan asuntojen maksamiseen kuin 70-luvullakaan. Toki asunnot ovat kalliimpia, mutta asunnot ovat myös paljon parempia, vastaavasti korot ovat matalia ja maksuajat pidempiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan