Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Asuntomarkkinat hyytyneet - edessä hintojen raju lasku?"

Vierailija
01.05.2013 |

Suurvelkaiset pääsevät vastaamaan puhaltamansa kuplan rysähtämisestä. Onneksi näissä mahdollisimman liian pitkälle venytetyissä hinnannousuissa laskut tuppaa olemaan todella rajuja, joten Suomessa tulee olemaan ainakin osa kansasta varsin pienillä asuntoveloilla kuormitettuja. He, jotka vasta suunnittelevat asunnon ostoa.

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288561492736.html

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuntokauppa voi kauhean pitkäksi ajaksi pysähtyä, ihmisten elämäntilanteet vaihtelee kokoajan, muutetaan työn perässä, ihmisiä kuolee ja syntyy, vanhukset muuttavat laitokseen ja nuoret muuttavat kotoa omilleen. Ihmisten on pakko vaihtaa joskus asumusta. Ihmiset myös rakentavat taloja koko ajan, ja heidän entiseen asuuntoonsa joku muu tulee asumaan, joka muuttaa jostain toisesta asunnosta, ja siihen tulee joku muu..

Mekin ostimme talon hiljattain, ja meidän asunnon osti ensiasunnonostajat, nuoripari vuokra-asunnosta. Eikä meidän talon entiset omistajatkaan kuusen alle menneet, vaan ostivat eri paikkakunnalta uuden asumuksen. Ehkä me oltaisiin joskus parempina aikoina saaneet kämpästä muutaman tonnin enemmän, tai jos tästä huompaan mennään, muutaman tonnin vähemmän, se ei olisi vaikuttanut niin kauheasti muuhun kuin siihen että ehkä oltaisiin tarjottu muutama tonni vähemmän tai enemmän tästä talosta, mutta kaupat olisi varmaan tulleet silti.

Vierailija
42/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui 1.3.?

Varainsiirtovero nousi, näkyy luonnollisesti maaliskuun myynnissä, eli osa aikaisti ostoansa veromuutoksen vuoksi ja ehkä joku joka olisi ostanut maaliskuussa jäi harmittelemaan noussutta veroa ja jätti ostamatta. Mutta asumisen tarve on vakio ja aika äkkiä kuluttajat unohtaa veromuutoksen ja päätökset tehdää vallitsevan tilanteen mukaan. Notkaus ei vermaan juurikaan näy enää huhtikuun myynneissä.

Maailmanloppun povaajien kannattaa nyt revitellä ennen seuraavaa tilastojulkistusta, siinä tulee romahduksen odottelijalle lisää kylmää vettä niskaan, hinnathan nytkin ovat nouseet vaikka kauppa väheni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säästössä 50 000e, noin puolet siitä mitä tarvitsemme kt-kolmioon paikkakunnaltamme. Tai noita kolmioita saa 79 000e hintaankin, mutta itse haluamme mukavalta alueelta, jolloin hinnaksi tulee reilu 90 000e. Aiomme säästää tämän ja ostaa suoraan käteisellä. Ei haluta lainaa ja korkoja riesaksi. Nyt toki voidaan saada haluamamme asunto edullisemminkin vaikkapa vuoden päästä.

Itse koen tilanteemme hyväksi.

Vierailija
44/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lamassa hinnat romahti niin että olisi kannattanut ostaa sijoitusasuntoja, mutta en usko että sellaista tulee jos ei maailman talous romahda.

80-luvun loppupuolella asuntolainojen korot oli jopa yli 20%, joten kyllä silloin oli ihan eri lähtökohdat kuin nyt.

Totta toki on, että ihmeen suuria lainoja jotkut ottavat, iso talo pitää saada. 80-luvun loppupuolella puolen miljoonan ja yli (markoissa) talot oli jo hulppeita, nykyään on hinnat muuttuneet euroiksi, en tiedä onko sitten palkatkin nousseet samaan tahtiin. Silloin tavallisten ihmisten tuntipalkat oli 30-50 mk/h, en tiedä että kenenkään palkka nykyään olisi sama euroissa. 

Vierailija
45/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:48"]

90-luvun lamassa hinnat romahti niin että olisi kannattanut ostaa sijoitusasuntoja, mutta en usko että sellaista tulee jos ei maailman talous romahda.

80-luvun loppupuolella asuntolainojen korot oli jopa yli 20%, joten kyllä silloin oli ihan eri lähtökohdat kuin nyt. [/quote]

Kyllä. Silloin ihmisillä oli velkaa yli puolet vähemmän ja teollisuuden syöksy vain tilapäistä.

Vierailija
46/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:29"]

Asuntojen hintojen romahdus on aivan yhtä todennäköistä ruuan hinnan, autojen hinnan tai bensan hinnan romahtaminen.

Tässä on eletty jo 5 vuotta huonoja aikoja ja hinnat ovat nouseet rauhallisesti, jos joku kupla olisi ollut niin se olisi puhjennut jo kuten muissakin maissa teki, joissa oli hintakuplaa.

Jotku tuhnut ovat odottaneet asuntojen hintojen romahdusta jo silloin kun olin ostamassa ensiasuntoa 1998, silloin elettiin kuulema romahduksen aattoa ja olin idiootti kun ostin juuri ennen romahdusta.

[/quote]

Tässäpä juuri tyylipuhdas "ostakaa tekin ihmeessä nyt, ettei minun asuntoni hinta vain romahda" -maanittelija.

[/quote]

Joopa joo...

Taloni ei ole lähivuosina myynnissä, mutta olen ihan varman että nyt on halvampaa kuin viiden vuoden päästä.

Vierailija
47/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen alalla ja meillä kyllä kauppa käy ihan entiseen malliin. Joten.....

Vierailija
48/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:41"]

Meillä on säästössä 50 000e, noin puolet siitä mitä tarvitsemme kt-kolmioon paikkakunnaltamme. Tai noita kolmioita saa 79 000e hintaankin, mutta itse haluamme mukavalta alueelta, jolloin hinnaksi tulee reilu 90 000e. Aiomme säästää tämän ja ostaa suoraan käteisellä. Ei haluta lainaa ja korkoja riesaksi. Nyt toki voidaan saada haluamamme asunto edullisemminkin vaikkapa vuoden päästä.

[/quote]Jos joku on tyhmää niin tuo. Hinnat nousee nopeammin mitä tavallinen taavi pystyy vuokran kyljessä saamaan säästöön. Muutaman vuoden säästämisen jäälkeen saa todeta että joutuu ottamaan enemmän lainaa kuin säästämisen alussa.

Asuntojen hinnat tuplaantuu noin 20 vuoden aikana, näin on ollut aina ja tulee olemaan myös jatkossa.

Vierailija
49/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme 2010 syksyllä ensiasunnon.vuonna 78 valmistuneen omakotitalon, 5huonetta ja tästä maksoimme 180 000e. En usko, että tulemme tässä kaupassa häviämään. Talo pienellä paikalla ison kaupungin lähettyvillä (30km)

Vierailija
50/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:41"]

[/quote]Asutteko nyt omassa vai vuokralla? Vuokralla tuo olisi totaalisen järjetöntä, sillä korot on nyt niin matalia että on typeryyttä käyttää aikaa säästämiseen.

Vierailija
51/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppusumman säästämme parissa vuodessa. Tuskin hinnat kovin paljon ehtii muuttua ellei laskea. Ja asumme Salon lähellä.

Meillä on ihan ok vuokra-asunto ja vuokran jälkeen säästämme rahaa. Ei haluta lainaa, mutta tässä toki kukin tyylillään. 

Vierailija
52/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa!!!

Että te jaksatte täällä tasaisin väliajoin tätä samaa keskustelua!

Olen ostanut ensiasuntoni 10 vuotta sitten ja sen jälkeen vielä 2 muuta asuntoa. Koko tämän ajan on hoettu tätä samaa!! Ei kannata vielä ostaa, hinnat romahtaa ihan kohta. Ja sitä romahdusta ei todellakaan ole tullut vaan hinnat on lähes tuplaantuneet!

Tänä aikana jotkut kaverini ovat tähän uskoneet ja odotelleet koko 10 vuotta sitä romahdusta!! Sinä aikana ovat laittaneet vuokralla asumiseen jopa 70.000 euroa :D ompa järkevää...

Vaikka pientä notkahdusta tulisi niin siinä vaiheessa, kun minä myyn sijoitusasuntoni on senkin hinta lähes tuplaantunut (joskus 20-30 vuoden päästä) samoin kuin vanhempani ostivat yli 30 vuotta sitten talon 400.000 markalla ja nyt sen arvo on n. 400.000 euroa :)

Vierailija
53/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on juuri se, että ihmiset ottaa isoja lainoja ilman säästöjä.  Nuoret ottaa helposti 200 000e lainoja tuosta vaan. Siihen päälle autolainat niin kyllä esim.työttömyys on todellinen uhka tuossa yhtälössä. Ennen ihmisillä oli enemmän järkeä päässä ja jalat maassa, ei ollut tuota minulle kaikki nyt heti asennetta

Vierailija
54/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa ostaa esim.kymmenen vuoden kuluttua 70-luvulla rakennetun talon??

Vierailija
55/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa tämä Ilta-Sanomissa muutama päivä sitten ollut juttu ;D

Ihan päinvastainen meininki siinä, joten huuhaata nämä jutut!

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560387822.html

Vierailija
56/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:14"]

Katsokaapa tämä Ilta-Sanomissa muutama päivä sitten ollut juttu ;D

Ihan päinvastainen meininki siinä, joten huuhaata nämä jutut!

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560387822.html

[/quote]

Hintojen nousu kauppamäärien romahdettua on ihan loogista. Muutama hyvä kohde menee vielä kaupaksi ylihintaan ja siihen se nousu sitten loppuu, sillä kaikki ne muut myyjät alkavat pudottamaan pyyntihintojaan. Tulet näkemään.

Vierailija
57/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden nousu pysähtyy siihen kun korot ei ole enää alhaalla ja jokainen persaukinen ei saa 250te lainaa. Jo 10% vaatimuksen esittäminen aiheutti sellaisen itkun että oksat pois.

Vierailija
58/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten jaksatte uskoa näihin hintojen romahduksiin aina vaan?

Kun se on jo nähty 10 vuotta ettei sitä romahdusta tule vaikka koko ajan hoetaan!! Uskoisitte jo.

Välillä siitä lehdissä pelotellaan, mutta ihan samaan malliin ihmiset silti koko ajan muuttavat ja talot menee kaupaksi ja hinnat nousee vuosi vuodelta.

Vierailija
59/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kupla päättyy aikanaan. Kovaa paniikkia näemmä ilmassa tässäkin ketjussa.

Vierailija
60/149 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ollut tiedossa jo jonkun aikaa että kesän jälkeen Suomen kansalaisten tilanne lävähtää ikävästi silmille. Tässä sitä nähdään että vaikka varoittelut alkoivat pari vuotta sitten niin ei mene oppi päähän. Tällä kertaa ei kyse ole mistään pikku lamasta vaan pitkästä ja vuosia kestävästä. Muissa sivistyneissä euromaissa säästöt aloitettiin hyvissä ajoin. Suomessa ei ole näin tehty. Sosiaalimenot ovat todella järkyttävän suuret Suomessa. Tarkoittaa sitä että alati kasvava joukko ihmisiä  ei tule toimeen palkkatuloilla vaan nauttii erillaisista tuista. Niillä ei osteta asuntoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi