En tajua tätä "vain yksi kaveri kerrallaan" kylään -meininkiä!
Kertokaas mikä on ideana siinä, että lapset (ekaluokkalaiset pojat) ovat esim kolmen ryhmässä pihalla leikkimässä. Sitten saavat päähänsä mennä jonkun kotiin sisälle ja siellä vanhemmat sanoo että ei meille saa tulla kuin yksi kaveri kerrallaan. No, sitten yksi ajetaan pois ja nämä kaksi menevät sisälle leikkimään. Mun mielestä vaan aika julmaa tätä kolmatta kaveria kohtaan. Oma lapsi on pahoittanut mielensä niin monta kertaa, että alkaa jo ottaa päähän! Meille saa aina tulla kaverit ja vaikka kymmenen kerralla, en ala heitä valikoida ulko-ovella. Sitäkään en oikein ymmärrä että joidenkin kavereiden kotiin ei pääse ikinä, mutta nämä kaverit kyllä viihtyvät usein meillä. Ja tiedoksi, meillä ei ole tuhannen neliön kartanoa vaan ihan tavallinen kerrostalokolmio.
Kommentit (86)
Kyllä tämä nyt on minun oma kotini eikä tänne tule yhtään ketään, jota minä en toivota tervetulleeksi ja se on ihan minun oma asiani kenet minä toivotan. Piste.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:26"]
Kyllä tämä nyt on minun oma kotini eikä tänne tule yhtään ketään, jota minä en toivota tervetulleeksi ja se on ihan minun oma asiani kenet minä toivotan. Piste.
[/quote]
entä lapsesi oikeudet? Kai se hänenkin kotinsa on kuitenkin?
vanhemmilla on oikeus laatia omaan kotiinsa omat säännöt. ihan missä asiassa tahansa kunhan lakia noudattavat. piste.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
En minä ole sanonut, etten olisi antanut lapseni tulla tähän asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:11"]
Hei, kerro ihmeessä lisää siitä teidän Downton Abbeystä. Rikkooko ne pojat myös flyygeliä ja kampauspöytiä? Ja perintöhopeita?
[/quote]
Mitä haluat tietää? Senkö, että kaikki eivät asu vuokralla betonilaatikossa?
Flyygeliä ei ole, kaksi pianoa löytyy. Ne ovat lukossa ihan siksi, ettei joku veijari keksi tahmaisilla sormillaan niitä pimputella. Harvat vanhemmat kun ovat lapsilleen huomanneet opettaa, että kädet pestään ennen ja jälkeen napostelun. Kampauspöydät ovat niissä huoneissa, joihin pojat eivät pääse. Sen sijaan pojan kirjoituspöydän lukolliset laatikot ja kaappi kiinnostavat, ne kun ovat täyspuuta eivätkä noin vain rikottavissa. Kieltämättä kirjoituspöydän salalokero on herättänyt ihastusta mutta myös kateutta.
Perintöhopeat ovat ruokasalissa laatikoissa, jotka ovat pojille liian raskaita avattaviksi.
Mitä muuta haluat tietää? Ikkunoitten määrän?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
Niin, moniko 8v täyttää jääkaapin itse ostamillaan ruuilla ja siivoaa aina omat ja vieraansa sotkut?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:08"]
erikoista että et saa lapsia kuriin, eihän sun tarvii sanoa kuin että olette omassa huoneessa ja sillä sipuli. Taidat vaan roikkua liikaa AV:lla :DDD
[/quote]
Mutta kun sinun lapsesi on kasvatettu siihen, että sanalla ei ole merkitystä, vasta huuto ja lyönti tehoaa. Minä en niihin sorru, joten joudun häätämään lapsesi ylimääräisenä pois kodistani.
meille ei pääse lapsen kavereita lainkaan silloin, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei ole kotona. ja tämä ihan siitä syystä, että monelle lapselle tuntuu olevan täysin vierata se, miten toisten kotona käyttäydytään esim. ei oteta käkikelloja sinältä, vaikka mieli kuinka tekisi. jos aikuisen sanominen ei tahdo auttaa, niin varmaa on, että lapsen kielto tehoaa vielä huonommin. teen osittain töitä kotona ja meille saa tulla silloin, kun työskentelen, mutta silloin ollaan kiltisti lapsen huoneessa eikä laukata ympäri asuntoa meluamassa. tämänkin ymmärtäminen on joillekin lapsille huomattavan vaikeaa. toisin sanoen voi johtua myös sen oman lapsen käytöksestä, jos ei aina ole tervetullut.
yksi syy siihen, ettei joillekin perheille pääse "ikinä" leikkimää, voi olla myös se, että vanhemmista toinen tai molemmat on vuorotöissä ja nukkuvat päivällä. myös kotona työskentely voi olla este kavereiden kyläilylle, jos lasten vierailua ei ole mahdollista syystä tai toisesta toteuttaa siten, ettei vanhemman työskentely häiriinny.
ote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:08"]
erikoista että et saa lapsia kuriin, eihän sun tarvii sanoa kuin että olette omassa huoneessa jaj sillä sipuli. T aidat vaan roikkua liikaa AV:lla :DDD
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:34"]
Hei, kerro ihmeessä lisää siitä teidän Downton Abbeystä. Rikkooko ne pojat myös flyygeliä ja kampauspöytiä? Ja perintöhopeita?
[/quote]
Flyygeliä ei ole, kaksi pianoa löytyy. Ne ovat lukossa ihan siksi, ettei joku veijari keksi tahmaisilla sormillaan niitä pimputella. Harvat vanhemmat kun ovat lapsilleen huomanneet opettaa, että kädet pestään ennen ja jälkeen napostelun. Kampauspöydät ovat niissä huoneissa, joihin pojat eivät pääse. Sen sijaan pojan kirjoituspöydän lukolliset laatikot ja kaappi kiinnostavat, ne kun ovat täyspuuta eivätkä noin vain rikottavissa. Kieltämättä kirjoituspöydän salalokero on herättänyt ihastusta mutta myös kateutta.
Perintöhopeat ovat ruokasalissa laatikoissa, jotka ovat pojille liian raskaita avattaviksi.
[/quote]
Tää on kuitenkin joku yh-mamma Kontulasta. Hupaisaa :)
Minä soitan joka kertan lapsen kavereitten vanhemmille ja kysyn, ovatko he kehottaneet lapsensa tulemaan meille ja sopiihan heille, että jätän lapset keskenään vahtimaan uunissa olevaa tulta ja käyn kaupassa. Ihan jokainen vanhempi on sanonut, että ei käy, heidän lapsi ei saa tulla meille, koska se on vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten ei. Harmittaako sinua ajatus siitä, että joku elää unelmaansa eikä tyydy vain toiveisiin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten ei. Harmittaako sinua ajatus siitä, että joku elää unelmaansa eikä tyydy vain toiveisiin.
[/quote]
ei harmita. Raha ei korvaa rakkautta ja onnellisuutta <3
[/quote]
[/quote]
Nyt olet niin väärässä, kuin olla ja voit.
Rahalla nimitttäin saa onnellisutta ja rakkutta. Ilman suvun perintöä, asuisimme perheemme kanssa (2aikuista, 10v. tyttö, 13v. poika 15v. tyttö. +koira vanhuksemme) luultavasti kaupungin vuokra kasarmissa tai vastaavassa. Nyt meillä on omakotitalo, jossa on runsaasti tilaa sisällä ja ulkona. Sekä varaa reissata pidemmälle, kuin Tallinna tai Stokis.
Mitä luulet olisiko perheemme onnelisempi pienessä kämpässä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä se raha onnellisuutta ja rakkautta viekään vaan enemmänkin päivastoin. Enemmän köyhissä perheissä sitä itketään, että ei ole lapsille antaa yhtään mitään.
Meillä toimitaan niin, että lasten kanssa sovitaan etukäteen, saako meille saavat tulla koulun jälkeen leikkimään. Minä tai mies teemme sitten välipalat yms. valmiiksi, koska emme halua lapsia keittiöön sotkemaan. Jos lapset ovat keskenään pihalla leikkimässä ja haluaisivat tulla sisälle, harkitsen asiaa tapauskohtaisesti. Saatan kehottaan kaikkia lapsia jatkamaan leikkejä ulkona, mutta ei tulisi mieleenkään päästää vain kahta lasta sisälle, jos kolmistaan leikitään ulkona.
Mielestäni on kyllä ihan luonnollista, että aina ei lasten sovi tulla kyläilemään. Kyllä tämä on meidän aikuistenkin koti ja aina en jaksa passata ja paimentaa parhaimmillaan viittä tai kuutta lasta kerrallaan. Mutta kyllä meillä järjestetään joskus useammankin kaverin yökyläillyä ja koska olen opettaja ja minulla on pitkä kesäloma, ollaan sovittu muutamien lasten kavereiden vanhempien kanssa, että lapset voivat kesäloman ensimmäisillä viikoilla tulla meille ihan joka päivä syömään ja leikkimään.
lässyn lässyn lää. Tässä on taas kerran alkuperäinen kysymys unohdettu kokonaan. Onko siis reilua jättää yksi kaveri ulkopuolelle? EI OLE. Ulkopuolelle jättäminen on yksi kiusaamisen muoto. Ihme sössötystä monella vastaajalla. Minäminäminäminä ja minun koti ja minun perintöposliinit. Miksi teitte lapsia?
Ei ole reilua jättää ketään yksin ja silloin jos ovatkin tulossa isommalla porukalla sisään en päästä ketään vaan sanon että leikkikää ulkona. Antoiko tämä vastausken alkuperäiseen kysymykseen? Jos tullaan kahdestaan niin voivat tulla. Ymmärrätkö?
joo ymmärrän. Aikuisten mukavuus menee lasten eteen. Semmosta se vaan on nykypäivänä. Surullista...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:04"]
lässyn lässyn lää. Tässä on taas kerran alkuperäinen kysymys unohdettu kokonaan. Onko siis reilua jättää yksi kaveri ulkopuolelle? EI OLE. Ulkopuolelle jättäminen on yksi kiusaamisen muoto. Ihme sössötystä monella vastaajalla. Minäminäminäminä ja minun koti ja minun perintöposliinit. Miksi teitte lapsia?
[/quote]
En tehnyt lapsia siksi, että ottaisin koko kulmakunnan kakarat meille pelaamaan, kun muissa perheissä on tiukat peliajat ja meillä ei. Ap ei kysynyt, miksi kiusaatte lapsia vaan miksi on olemassa yhden vierailukaverin sääntö ja se on ihan siksi, että aikuiset saavat kodissaan päättää, miten siellä ollaan ja eletään. Naapureilta ja kavereiden vanhemmilta ei tarvitse kysyä lupaa, saanko elää kuten haluan.
Ei tässä ketjussa ole kyse lapsista lainkaan vaan siitä, että se kolmas lapsi palaa kotiinsa ja on äitinsä riesana, ja siitähän äiti ei pidä, koska nimenomaan käski lapsen mennä naapuriin pois jaloista pyörimästä.
Meillä on myös toi yhden kaverin sääntö. Meillä käy kaverivieraita viikossa monta ja lapseni käy muilla leikkimässä. Tuntuu että täällä melkein kaikilla on yhden kaverin sääntö. Silloin leikit ei mene liian rajuiksi eikä varastamista karkkikaapilla käy. Ja kyllä, olen huono ihminen koska en halua pitkän päivän jälkeen pentulaumaa tänne 60 neliön asuntoon riekkumaan. haluan olla myös rauhassa.
Yhden kaverin politiikalla kaikki sujuu aina hyvin, ennemmästä tulee vain harmia, kaikille. Meillä saa ruokaa ja välipalaa syösä, se yksi kaveri kerrallaan, ei ole varaa ruokkia koko jalkapallojoukkuetta jolla ne tuolla pihalla pelaa.
Emme ole epäsosiaalisia emmekä huonoja vanhempia. Jos näen että lapsia on kolme ja kaksi tulisi sisään sanon että leikkikää yhdessä ulkona. Silloin ei tarvitse jättää ketään yksin.