En tajua tätä "vain yksi kaveri kerrallaan" kylään -meininkiä!
Kertokaas mikä on ideana siinä, että lapset (ekaluokkalaiset pojat) ovat esim kolmen ryhmässä pihalla leikkimässä. Sitten saavat päähänsä mennä jonkun kotiin sisälle ja siellä vanhemmat sanoo että ei meille saa tulla kuin yksi kaveri kerrallaan. No, sitten yksi ajetaan pois ja nämä kaksi menevät sisälle leikkimään. Mun mielestä vaan aika julmaa tätä kolmatta kaveria kohtaan. Oma lapsi on pahoittanut mielensä niin monta kertaa, että alkaa jo ottaa päähän! Meille saa aina tulla kaverit ja vaikka kymmenen kerralla, en ala heitä valikoida ulko-ovella. Sitäkään en oikein ymmärrä että joidenkin kavereiden kotiin ei pääse ikinä, mutta nämä kaverit kyllä viihtyvät usein meillä. Ja tiedoksi, meillä ei ole tuhannen neliön kartanoa vaan ihan tavallinen kerrostalokolmio.
Kommentit (86)
okei, tunnustan. Lapseni on adhd, eikä kovinkaan suosittu kavereiden keskuudessa. Yritän kompensoida tätä sillä että meille saa aina tulla ja meillä saa herkkuja jne... Haluan vain että lapseni saisi kavereita. Kaverit käykin meillä, mutta kun tämä valintatilanne tulee niin lapseni jää aina ulos. Eli olenko nyt tehnyt väärin kun olen päästänyt tänne kaikki halukkaat siinä toivossa että lapseni saisi kavereita? Lapseni on hyvin impulsiivinen ja lapsellinen muihin ekaluokkalaisiin verrattuna. Toki on joulukuussa syntynyt, joten siitäkin syystä jo "altavastaaja". Mutta tämä lienee väärä foorumi ns. vertaistuen saamiseksi. Kiitos ja anteeksi. AP
27! Onko sulla luetun ymmärtämisen vaikeus? Lueppas uudestaan. Nimittäin se ulkopuolelle jäänyt ei ollut poikani, vaan poikani kaveri. Hain omani pois, koska en anna hänen osallistua tuollaiseen sortamiseen. Kyllä minä fiksuna ihmisenä tuen lapseni kaverisuhteita joiden perheissä on fiksut vanhemmat. Mitään paskaa ei ole tarvinnut sietää muutamaan vuoteen. Jotta sulle tulisi oikein paha oli niin voi kertoa lapseni olevan oikein suosittu ja opettajakin hehkuttaa lapsen hyvätahtoisuutta. Kitkeränä ja katkerana on paha elää vai mitä 27?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:21"]
27! Onko sulla luetun ymmärtämisen vaikeus? Lueppas uudestaan. Nimittäin se ulkopuolelle jäänyt ei ollut poikani, vaan poikani kaveri. Hain omani pois, koska en anna hänen osallistua tuollaiseen sortamiseen. Kyllä minä fiksuna ihmisenä tuen lapseni kaverisuhteita joiden perheissä on fiksut vanhemmat. Mitään paskaa ei ole tarvinnut sietää muutamaan vuoteen. Jotta sulle tulisi oikein paha oli niin voi kertoa lapseni olevan oikein suosittu ja opettajakin hehkuttaa lapsen hyvätahtoisuutta. Kitkeränä ja katkerana on paha elää vai mitä 27?
[/quote]
55, onko sinulla ongelmia lapsesi kasvatuksessa? Jos hän olisi sellainen kuin kerroit, ei hän olisi jättänyt yhtä ulos ja mennyt itse toisen kotiin vaan sanonut, että jos vain yksi kaveri pääsee sisään, niin jäädään kaikki ulos. Niin olisi toiminut fiksu lapsi, mutta jotain sinulla kasvatuksessa meni pieleen, kun kertomasi mukaan lapsesi ei välittänyt lainkaan siitä, että kaveri jäi ulos yksin. Opettaja voi hehkuttaa lapsesi hyväntahtoisuutta, mutta miksi ihmeessä hän ei sitä kaverisuhteissa osoita olemalla sen puolella, joka jäi yksin? Poikasi osallistui sortamiseen - sitäkö on hyväntahtoisuus vuokrakasarmissa?
Puhun nimenomaa näistä tilanteista joissa lapset seisoo oven takana ja aikuinen päästää yhden sisälle ja käännyttää yhden pois. Vaikka poikani pääsikin sisälle, niin silti en hyväksy tuollaista käytöstä aikuiselta ja myöskään jatkossa en anna mennä lapseni tuollaiseen kotiin missä kohdellaan lapsia noin törkeästi. Haluan myös kasvattaa lapseni ymmärtämään ettei moiseen käytökseen osallistuta. T. 55
Meille saa aina tulla kaikki kaverit! Mutta kyllä kieltämättä välillä tuntuu, että pitää kotonaan iltapäiväkerhoa... Paljon nälkäisiä lapsia ruokittavana. Ja kyllä tulee jatkuvasti tilanteita, joissa lapset tarvitsevat aikuisen puuttumista asiaan.
Kiva, että on kavereita ja että kaverit viihtyvät meillä! Mutta harmittaa niiden lasten puolesta, joita ei koskaan kaivata kotiin. Ei kysellä, missä on, ei soiteta kotiin syömään... Pienistä koululaisista kuitenkin kyse!
Myönnän, minä en jaksa etenkään lapsipuoleni (mikä sana!) kavereita. Tässä pojassa on tarpeeksi vierasta, en halua vielä hänen lisäkseen katsella ja kuunnella vieraita, mölyäviä esiteinejä kodissani työpäivän jälkeen. Oman lapseni kaverit menee paremmin, joskin ei heitäkään joka päivä käy.
Siinä kun Te intätte onko koti muille tarkoitettu kerron miten . Yhden lapsen politiikkaa oli oli ekaluokkalaisilla viel muutama vuosi sitten. Tämä aiheutti laosille uusia vastuita ja vähän liikaakin. Tuli kiusaamista ja muuta lapselle ominaista. Mutta meile sai aina tulla niin monta kuin halusi. Tilanne oli ihanttellinen kun tein töitä kotona. Pystyin cahtiin menoa ja kasvattaan myös kyläkäyttäytymiseen toisten lapsia.
tämä in johtanut siihen että tällä viisikolla on aina paikka miyin tulla jos hätä, avain kotona, riitaa isoveljen kanssa ja vanhemmat ei ole kotona yms. Juurikin tänään oli 3 lk poina oven takana itku kurkussa koska avain kotona, isoveli ei aukaise eli tule kaverilta aukaiseen ovea ua vanhemmat tulee vasta 5 h päästä töistä . Toki lapsi olisi pärjännyt ulkona mutta minusta oli tärkeämpää näyttää että apua saa kun lapsella on hätä omasra mieleatään vaikka aikuinen ei koe sitä sellaiseksi. Poika söi ja jutteli lomamatkastaan ja luki akuankkoja oman poikani huoneessa joka tuli koulusta myöhemmin. Lapsella oli turva. Vaikka mikään kamala hätä ei aikuisen kannalta katsottuna ollut. Hän leikki pienempien kanssa ja aika meni nopeaan ja pääsi sitten omaan kotiin.
Tässä sulle vastaus 56! Lapseni oli pieni ja ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Katsos, kun hän on nyt koululainen, mutta silloin kun asia tapahtui hän oli vasta 5-6v. Kantapään kautta sitä oppii elämää. En voi etukäteen opettaa sellaista jota en osaa edes ajatella tapahtuvan, että aikuinen on noin moukka. Seuraavalla kerralla jo osasi sanoa ettei hän saa tulla sisälle, kun x ei pääse. Onneksi tuosta perheestä on päästy eroon, vaikka meidän naapureita ovat yhä. Nyt lapsen kaverit on ihanista perheistä ja kaikki sujuu hyvin
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:51"]
Tässä sulle vastaus 56! Lapseni oli pieni ja ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Katsos, kun hän on nyt koululainen, mutta silloin kun asia tapahtui hän oli vasta 5-6v. Kantapään kautta sitä oppii elämää. En voi etukäteen opettaa sellaista jota en osaa edes ajatella tapahtuvan, että aikuinen on noin moukka. Seuraavalla kerralla jo osasi sanoa ettei hän saa tulla sisälle, kun x ei pääse. Onneksi tuosta perheestä on päästy eroon, vaikka meidän naapureita ovat yhä. Nyt lapsen kaverit on ihanista perheistä ja kaikki sujuu hyvin
[/quote]
Lapset opetetaan ajattelemaan, ei niille jokaista asiaa erikseen kerrota. Ja jos väität lapsesi olevat hyväntahtoinen, niin kyllä se pitäisi näkyä jo siinä 5v ikäisessä, joka osaisi ottaa muut huomioon. Sitäkään en ymmärrä, miten 5v ikäiset haahuilevat keskenään talosta taloon ilman, että vanhemmilla on tietoa olinpaikastaan. Lapsesi on varmaan niitä, jotka menevät yksin päiväkotiin, kun äiti on aamulla vähän väsynyt ja haisee pahalta eikä oikein jaksa viedä.
Siinä kun Te intätte onko koti muille tarkoitettu kerron miten . Yhden lapsen politiikkaa oli oli ekaluokkalaisilla viel muutama vuosi sitten. Tämä aiheutti laosille uusia vastuita ja vähän liikaakin. Tuli kiusaamista ja muuta lapselle ominaista. Mutta meile sai aina tulla niin monta kuin halusi. Tilanne oli ihanttellinen kun tein töitä kotona. Pystyin cahtiin menoa ja kasvattaan myös kyläkäyttäytymiseen toisten lapsia.
tämä in johtanut siihen että tällä viisikolla on aina paikka miyin tulla jos hätä, avain kotona, riitaa isoveljen kanssa ja vanhemmat ei ole kotona yms. Juurikin tänään oli 3 lk poina oven takana itku kurkussa koska avain kotona, isoveli ei aukaise eli tule kaverilta aukaiseen ovea ua vanhemmat tulee vasta 5 h päästä töistä . Toki lapsi olisi pärjännyt ulkona mutta minusta oli tärkeämpää näyttää että apua saa kun lapsella on hätä omasra mieleatään vaikka aikuinen ei koe sitä sellaiseksi. Poika söi ja jutteli lomamatkastaan ja luki akuankkoja oman poikani huoneessa joka tuli koulusta myöhemmin. Lapsella oli turva. Vaikka mikään kamala hätä ei aikuisen kannalta katsottuna ollut. Hän leikki pienempien kanssa ja aika meni nopeaan ja pääsi sitten omaan kotiin.
[/quote]
Normaalimpi ihminen soittaisi niille vanhemmille ja kertoisi, että tässä olisi tilanne päällä, vaatikaa veljeä avaamaan se ovi! Opetat lapsen vain siihen, että itsellä ei ole mitään vastuuta mistään.
ei hemmetti mitä vastauksia. Eikö lapsilla ole enää mitään oikeuksia? Minun koti ja minun tavarat. Pennut olkoon pihalla... surullista joukkoa.
Täällä Oulussa on yhdessä perheessä sellainen sääntö, että heidän pihalla ei saa olla kuin kaksi kaveria kerralla. Viime kesänä minun poikani oli ihan ihmeissään kun kaveri ei voinut alkaa....luulin, että oli tullut tappelua. Kysäisin äidiltä kun sattui olemaan pihalla, että onko jotain sattunut...vastaus oli, että hän ei ota omalle pihalle koko kylää riehumaan. Sillä hetkellä oli kaksi kaveria pihalla. No joo. Meillä on aina saanut tulla kaverit sisälle ja pihalle....
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 20:54"]
ei hemmetti mitä vastauksia. Eikö lapsilla ole enää mitään oikeuksia? Minun koti ja minun tavarat. Pennut olkoon pihalla... surullista joukkoa. [/quote]
Jos on vuorotöissä tai yötöisssä, niin tuskin kiinnostaa päästää laumaa lapsia sisälle metelöimään kun yrittää nukkua. Kaksi osaa pitää pienempää meteliä kun toinen on omani. Siis yksi kaveri kerralla sisään politiikka on voimassa niin kauan kunnes löytyy töitä päivällä.
Täällä ei sitten olla ennen kuultukaan yö- tai vuorotöistä ?
kenen lapsella ei ole oikeuksia? Sillä omalla jolla ei ole oikeutta tuoda jalkapallojoukkuetta kotiin vai sillä jalkapallojoukkueella joka ei saa tulla minun kotiin? Kummalla tarkoitat? Milloin lapsen oikeuskiin on kuulunut saada tuoda monipäinen lapsilauma kotiimme silloin kun hän haluaa? Miksi poljemme lapsen oikeuksia jos hän saa tuoda yhden kaverin kerrallaan? Kenen oikeuksia tässä poljetaan? Ehkä eniten sen perheen joka työntää ne lapsensa toisten luo leikkimään kun ei itse kakaroitaan jaksa?
Mun lapsella on paljon oikeuksia. Näihin oikeuksiin ei kuitenkaan kuuluu että meillä olisi avoimet ovet aamusta iltaan ja lapsilauma voi niistä ovista juosta sisään ja ulos sopimatta siitä minun kanssani.
Lapsetko teillä sitä taloa pyörittää? Kyllä meillä aikuiset tekee ne säännöt. Ja meillä sääntönä on että yksi kaveri kerrallaan.
Ja ilman muuta jos naapurin lapsella on avain hukkunut tms. ei pääse kotiinsa niin on tervetullut meille. Se ei kuitenkaan tarkoita että minun pitäisi päivästä toiseen kestitä koko pihan lapsia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Kovemmin tässäkin ketjussa vääryydestä todennäköisesti huutavat ne äidit jotka tunkisi sen jälkikasvunsa mielummin muualle kuin kotiinsa ja harmittelee kun ei toiset niitä huoli. Ja eikä nykypäivänä painoteta erityisesti sitä miten ulkona leikkiminen on hyväksi lapselle? Miksei ne voi leikkiä isolla porukalla pihalla? Miksi pitää tulla sisälle?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:08"]
okei, tunnustan. Lapseni on adhd, eikä kovinkaan suosittu kavereiden keskuudessa. Yritän kompensoida tätä sillä että meille saa aina tulla ja meillä saa herkkuja jne... Haluan vain että lapseni saisi kavereita. Kaverit käykin meillä, mutta kun tämä valintatilanne tulee niin lapseni jää aina ulos. Eli olenko nyt tehnyt väärin kun olen päästänyt tänne kaikki halukkaat siinä toivossa että lapseni saisi kavereita? Lapseni on hyvin impulsiivinen ja lapsellinen muihin ekaluokkalaisiin verrattuna. Toki on joulukuussa syntynyt, joten siitäkin syystä jo "altavastaaja". Mutta tämä lienee väärä foorumi ns. vertaistuen saamiseksi. Kiitos ja anteeksi. AP
[/quote]
no enää en ihmettele miksi ei päästetä!
No sitten tulee sen yhden kaverin kanssa tai yksin. Eikai sitä nyt montaa viikkoa putkeen sada? Ja jos teille saa tulla koko pihallinen lapsia niin laitan oman lapseni sitten teille. hienoa! Mutta edelleenkään minä en koko pihaa ala kaitsemaan pienessä asunnossani siksi että sataa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 17:55"]
Tuo on varmaan totta, että perheessä on jotakin pielessä. Elämä ei kestä lasten silmiä tai päivänvaloa tai joku on sairas vaikka psyykkisesti. Jos taas lapsijoukko voi tulla ja mennä vapaasti, talossa eletään todennäköisemmin normaalia elämää.
[/quote]
Sellaisessa talossa kukaan ei voi elää normaalisti missä lapset juoksevat edes takaisin ulos ja sisään. Jos perheessä on muitakin lapsia? Kyllä heillä pitää olla oikeus olla rauhassa. Kuka siivoaa jäljet kun lapsilauma tuhoaa ja varastaa kaiken?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:23"]
[/quote]
Normaalimpi ihminen soittaisi niille vanhemmille ja kertoisi, että tässä olisi tilanne päällä, vaatikaa veljeä avaamaan se ovi! Opetat lapsen vain siihen, että itsellä ei ole mitään vastuuta mistään.
[/quote]
Kuule ei toiset ihmiset voi vaatia toisen lapselta mitään. Hoida ihan omat lapsesi. En minä ainakaan puuttuisi toisen perheen asioihin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:48"]
joo ymmärrän. Aikuisten mukavuus menee lasten eteen. Semmosta se vaan on nykypäivänä. Surullista...
[/quote]
Samaa mieltä! Lapset laitetaan naapurin ja kavereitten vanhempien vaivoiksi, kun itse ei haluta lasten kanssa olla ja edes tarkistaa tokaluokkalaisen läksyjä.