Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua tätä "vain yksi kaveri kerrallaan" kylään -meininkiä!

Vierailija
26.04.2013 |

Kertokaas mikä on ideana siinä, että lapset (ekaluokkalaiset pojat) ovat esim kolmen ryhmässä pihalla leikkimässä. Sitten saavat päähänsä mennä jonkun kotiin sisälle ja siellä vanhemmat sanoo että ei meille saa tulla kuin yksi kaveri kerrallaan. No, sitten yksi ajetaan pois ja nämä kaksi menevät sisälle leikkimään. Mun mielestä vaan aika julmaa tätä kolmatta kaveria kohtaan. Oma lapsi on pahoittanut mielensä niin monta kertaa, että alkaa jo ottaa päähän! Meille saa aina tulla kaverit ja vaikka kymmenen kerralla, en ala heitä valikoida ulko-ovella. Sitäkään en oikein ymmärrä että joidenkin kavereiden kotiin ei pääse ikinä, mutta nämä kaverit kyllä viihtyvät usein meillä. Ja tiedoksi, meillä ei ole tuhannen neliön kartanoa vaan ihan tavallinen kerrostalokolmio. 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:08"]

okei, tunnustan. Lapseni on adhd, eikä kovinkaan suosittu kavereiden keskuudessa. Yritän kompensoida tätä sillä että meille saa aina tulla ja meillä saa herkkuja jne... Haluan vain että lapseni saisi kavereita.[/quote]

taidat ap kertoa tuossa viestissäsi itse syyn tähän.
Meillä ei periaatteessa ole mitään yhden lapsen periaatetta, paitsi yhden lapsen kohdalla. Hänellä on ilmeisesti adhd ja on erittäin äänekäs ja fyysinen, sylki lentää jne... Valitettavasti en voi ottaa häntä meillä mikäli meillä on jo muita kavereita. Joskus on viisikin poikaa samaan aikaan, mutta tällä kaverilla on sellainen yhden miehen ruuhka päällä koko ajan ettei sitä kestä.

Hänen on vaikea toimia ryhmässä, eli aina pitäisi tehdä mitä hän sanoo. Siis minun poikani kodissa. Hän on myös erittäin ovela ikäisekseen, ja yrittää saada kaverit tappelemaan keskenään että ne pitäisivät vain hänestä. Heti eteisessä alkaa se kung fu huuto ja päätön riehuminen. JOskus kaatuu huonekalujakin. Jos lapsi on meillä, ei aikuiset pysty tekemään käytännössä mitään rauhallista ja järkevää koska meteli ja kaaos on niin valtava koska hän lietsoo muutkin siihen kungfuun. Lapsia ei voi jättää keskenään sisälle, eli käytännössä joutuisimme taantumaan leikki-ikäisten tasolle tuossa vahtimisessa.

kovin mielelläni haluaisin toimia kasvatukumppanina ja tukea, mutta en siihen pysty. En osaa toimia tuollaisten lasten kanssa. Meidän koti ei voi olla mikään amatöörien kasvatuslaitos!

Valitettavasti teidän on haettava apua pojallenne jostain, mikäli tilanne on jatkuvasti tuo että häntä ei päästetä kavereitten kotiin. Se ei missään nimessä ole niitten toisten perheitten syy. Olen pahoillani.

Vierailija
2/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaita vanhempia ovat he, jotka vain yhden kaverin kerrallaan päästävät kyläilemään. Pojallakin on kaverina sellainen, jonka luo ei pääse kuin yksi kerrallaan, vaikka tulijoita olisi monta.

Ei päätä, ei häntää. Porukassahan ne nappulat leikkii, ei siinä aleta laittamaan kavereita paremmuusjärjestykseen.

Meille saa tulla kaikki, sitten kun on aika rajoittaa menoa, kaikki pihalla, niin yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:42"]

Sairaita vanhempia ovat he, jotka vain yhden kaverin kerrallaan päästävät kyläilemään. Pojallakin on kaverina sellainen, jonka luo ei pääse kuin yksi kerrallaan, vaikka tulijoita olisi monta.

Ei päätä, ei häntää. Porukassahan ne nappulat leikkii, ei siinä aleta laittamaan kavereita paremmuusjärjestykseen.

Meille saa tulla kaikki, sitten kun on aika rajoittaa menoa, kaikki pihalla, niin yksinkertaista.

[/quote]

eiköhän tuo "vanhempien sairaus" kerro enemmän niistä kylään pyrkivistä lapsista. Helppohan ne on sinne pihalle ajaa esim naapureitten riesaksi huutamaan.

Vierailija
4/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 22:32"]

kenen lapsella ei ole oikeuksia? Sillä omalla jolla ei ole oikeutta tuoda jalkapallojoukkuetta kotiin vai sillä jalkapallojoukkueella joka ei saa tulla minun kotiin? Kummalla tarkoitat? Milloin lapsen oikeuskiin on kuulunut saada tuoda monipäinen lapsilauma kotiimme silloin kun hän haluaa? Miksi poljemme lapsen oikeuksia jos hän saa tuoda yhden kaverin kerrallaan? Kenen oikeuksia tässä poljetaan? Ehkä eniten sen perheen joka työntää ne lapsensa toisten luo leikkimään kun ei itse kakaroitaan jaksa?

Mun lapsella on paljon oikeuksia. Näihin oikeuksiin ei kuitenkaan kuuluu että meillä olisi avoimet ovet aamusta iltaan ja lapsilauma voi niistä ovista juosta sisään ja ulos sopimatta siitä minun kanssani.

Lapsetko teillä sitä taloa pyörittää? Kyllä meillä aikuiset tekee ne säännöt. Ja meillä sääntönä on että yksi kaveri kerrallaan.

Ja ilman muuta jos naapurin lapsella on avain hukkunut tms. ei pääse kotiinsa niin on tervetullut meille. Se ei kuitenkaan tarkoita että minun pitäisi päivästä toiseen kestitä koko pihan lapsia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Kovemmin tässäkin ketjussa vääryydestä todennäköisesti huutavat ne äidit jotka tunkisi sen jälkikasvunsa mielummin muualle kuin kotiinsa ja harmittelee kun ei toiset niitä huoli.  Ja eikä nykypäivänä painoteta erityisesti sitä miten ulkona leikkiminen on hyväksi lapselle? Miksei ne voi leikkiä isolla porukalla pihalla? Miksi pitää tulla sisälle?

[/quote]

Kuulostat kovin kylmälle ja itselläälle ihmiselle. Toivottavasti lapsesi ei päädy samanlaiseksi vaan saa ehjän elämän.

Vierailija
5/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 19:37"]

kenen lapsella ei ole oikeuksia? Sillä omalla jolla ei ole oikeutta tuoda jalkapallojoukkuetta kotiin vai sillä jalkapallojoukkueella joka ei saa tulla minun kotiin? Kummalla tarkoitat? Milloin lapsen oikeuskiin on kuulunut saada tuoda monipäinen lapsilauma kotiimme silloin kun hän haluaa? Miksi poljemme lapsen oikeuksia jos hän saa tuoda yhden kaverin kerrallaan? Kenen oikeuksia tässä poljetaan? Ehkä eniten sen perheen joka työntää ne lapsensa toisten luo leikkimään kun ei itse kakaroitaan jaksa?

Mun lapsella on paljon oikeuksia. Näihin oikeuksiin ei kuitenkaan kuuluu että meillä olisi avoimet ovet aamusta iltaan ja lapsilauma voi niistä ovista juosta sisään ja ulos sopimatta siitä minun kanssani.

Lapsetko teillä sitä taloa pyörittää? Kyllä meillä aikuiset tekee ne säännöt. Ja meillä sääntönä on että yksi kaveri kerrallaan.

Ja ilman muuta jos naapurin lapsella on avain hukkunut tms. ei pääse kotiinsa niin on tervetullut meille. Se ei kuitenkaan tarkoita että minun pitäisi päivästä toiseen kestitä koko pihan lapsia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Kovemmin tässäkin ketjussa vääryydestä todennäköisesti huutavat ne äidit jotka tunkisi sen jälkikasvunsa mielummin muualle kuin kotiinsa ja harmittelee kun ei toiset niitä huoli.  Ja eikä nykypäivänä painoteta erityisesti sitä miten ulkona leikkiminen on hyväksi lapselle? Miksei ne voi leikkiä isolla porukalla pihalla? Miksi pitää tulla sisälle?

[/quote]

Kuulostat kovin kylmälle ja itselläälle ihmiselle. Toivottavasti lapsesi ei päädy samanlaiseksi vaan saa ehjän elämän.

[/quote]

Anteeksi kirjoitusvirhe. Tarkoitin "itsekkäälle".

Vierailija
6/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:03"] kuinka monta palaa vessapaperia saa käyttää silmälasien kuivaamiseen niiden pesemisen jälkeen.. [/quote]

Ei yhtään, linssit naarmuuntuu. Käytä tarkoitukseen tehtyä liinaa.

Vierailija
7/86 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 19:37"]

[/quote]

[/quote]

aikuismaista keskustelua?? Ei minusta. (en ole tuo jota arvostelet)

Vierailija
8/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuota en minäkään tajua. Toki ymmärrän, että yhden kerrallaan saa kutsua sovitusti kylään esim. siksi, että leikit olisivat hallitumpia ja hiljaisempia, mutta tuota en tajua, että kun ollaan pihalla, niin sisään pääsee vain kaksi. Vanhempien harjoittamaa kiusaamista ja syrjintää. Jos ei halua useampaa lasta sisälle, pitää todeta, ettei kukaan tule. 

Vierailija
9/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrrä minäkään, meillä on ovi auki koko llössille.

Tuollaisilla säännöillä se on se sama lapsi joka alkaa jäämään oven ulkopuolelle.

Vierailija
10/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua minäkään. Enkä kyllä sitäkään, että kavereiden kyläilyt koetaan ylipäätään rasittaviksi. Päinvastoin, kavereiden kanssa viihtyvät, on kivaa, on tekemistä! Raskaampaa olisi kuunnella lasta, joka huokailee yksinäisyyttään tai kitisee ettei ole mitään tekemistä.

Meille on saanut tulla aina. Yökyläilyn olen sallinut myös aina.

Vierailija
11/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvat pärjää, sano lapsellesi että siinä vaiheessa kun karsinnan aika koettaa ovella ensi kerralla niin kirmaa sisälle ennen sitä toista "vierasta".

Vierailija
12/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut että näissä perheissä ei ole kaikki ihan hyvin. Siis jos ei ikinä päästetä kavereita kylään. Tuo karsinta taas... en tajua minäkään. Olisi sitten päästämättä ketään, ei minulla olisi ainakaan sydäntä sanoa että sinä pääset ja sinä et. Kummallista touhua!

Vierailija
13/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmaan totta, että perheessä on jotakin pielessä. Elämä ei kestä lasten silmiä tai päivänvaloa tai joku on sairas vaikka psyykkisesti. Jos taas lapsijoukko voi tulla ja mennä vapaasti, talossa eletään todennäköisemmin normaalia elämää.

Vierailija
14/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein lapset käyttävät tuota tekosyynä, että pääsevät yhdestä kaverista eroon. En siis sano, että ap:n tapauksessa on näin, mutta tällaiseen silloin tällöin törmää.

Vierailija
15/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kyllä se niin on, että jos lapsen hankkii niin täytyyhän niitä kavereitakin sietää. Itse muistan lapsuudestani myös muutamia kavereita joille ei päässyt ikinä. Myöhemmin tajusin että niissä kodeissa oli alkoholismia yms epämääräistä.

Vierailija
16/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille saa tulla vaikka viisi lasta kylään kerralla. Poika on ainoa lapsi, joten en ikinä rajoita kavereiden määrää. Noita rajoituksia on lähinnä suurperheillä tai jos vanhemmilla on jotain jaksamisen ongelmia.

Vierailija
17/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 17:57"]

Aika usein lapset käyttävät tuota tekosyynä, että pääsevät yhdestä kaverista eroon. En siis sano, että ap:n tapauksessa on näin, mutta tällaiseen silloin tällöin törmää.

[/quote]

Voihan se niinkin olla tietysti... tuntuu kyllä vähän epäreilulta että nämä samaiset kaverit viettävät aikaansa meillä, syövät jääkaapin tyhjäksi jne. Joskus tekisi mieli sanoa, että mee kotiis siitä! Mutta en tietenkään sano, niin lapsellinen en ole. Jotenkin sitä vaan ajattelee että jos on kiva lapsen kavereille niin ne pysyykin kavereina. AP

Vierailija
18/86 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on oikeasti aika vaikea kertoa vaikka huonosti olisi mennytkin. vanhemmat takuulla tietää minkälainen se lapsensa on, joten on vähän sellainen fiilis että löisi lyötyä kun tuon sanoo ääneen. Todennäköisesti kertoessa saa vaan haukut - vähän niinkuin av:lla eli perhe on sairas jos ei kestä vierasta riehujaa.

Vierailija
19/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa tulla useampi kaveri kerralla, jos me vanhemmat olemme kotona. Mutta koulupäivän jälkeen saa tulla vain yksi kaveri kerrallaan, koska me vanhemmat olemme silloin töissä. Ihan siitä syystä, että silloin meno menee liian hurjaksi ja porukassa keksivät kaikenlaista tyhmää. Meillä ei ole mitään salattavaa, mutta en halua, että koti on kuin pommin jäljiltä kun tulen kotiin. Sitten on eri asia kun ovat sen verran isoja, että osaavat olla porukassakin koheltamatta. 

Vierailija
20/86 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika tylsää. Meille pääsi aina kaikki, ja tein jopa voileipiä valmiiksi, jotta kaveritkin saavat koulun jälkeen välipalaa. Tosin vaan halvinta ruisleipää ja juustoa päälle mutta silti. Tämä siis alakouluaikana.

Sitä ennen, kun poika leikki vain pihakavereiden kanssa (neljän kopla), pääsi meille aina, toiselle pojalle joskus, mutta tyttöjen kotiin ei koskaan. Kyllä ne meillä sitten viihtyivätkin ;)

Usein veimme koko köörin uimaan ja pidettiin piparitalkoita jouluna jne. Epäreilulta tuntui joskus, kun muut vanhemmat eivät laittaneet tikkua ristiin, mutta takaan, että kaikille lapsille jäi mukavat muistot lapsuudestaan meidän kanssa :)

Ja pieni kolmio meillä vaan on.