En tajua tätä "vain yksi kaveri kerrallaan" kylään -meininkiä!
Kertokaas mikä on ideana siinä, että lapset (ekaluokkalaiset pojat) ovat esim kolmen ryhmässä pihalla leikkimässä. Sitten saavat päähänsä mennä jonkun kotiin sisälle ja siellä vanhemmat sanoo että ei meille saa tulla kuin yksi kaveri kerrallaan. No, sitten yksi ajetaan pois ja nämä kaksi menevät sisälle leikkimään. Mun mielestä vaan aika julmaa tätä kolmatta kaveria kohtaan. Oma lapsi on pahoittanut mielensä niin monta kertaa, että alkaa jo ottaa päähän! Meille saa aina tulla kaverit ja vaikka kymmenen kerralla, en ala heitä valikoida ulko-ovella. Sitäkään en oikein ymmärrä että joidenkin kavereiden kotiin ei pääse ikinä, mutta nämä kaverit kyllä viihtyvät usein meillä. Ja tiedoksi, meillä ei ole tuhannen neliön kartanoa vaan ihan tavallinen kerrostalokolmio.
Kommentit (86)
On eri asia onko 5 poikaa tulossa sisään vai kolme joista yhden käännytän ovelta!
Meille saa tulla, ei ole niin fiiniä että menee elämä sekaisin jos lapset on kylässä.
Tää kyläily on hankala juttu. Minä olen nyt vauvan kanssa kotona, joten olen ottanut sen linjan, että kaikki kaverit on tervetulleita. Mutta meillä ei mennäkään pitkin taloa vaan istutaan keittiössä ja jutellaan. Minä voin siinä tehdä kaikenlaisia kotihommia ja jutella, lapset voi tehdä vaikka läksyjä. Syötävääkin tarjoan. Lautapelejä löytyy vino pino.
Ei ne pojat meille kuitenkaan tahdo tulla, siis muut kuin pojan paras kaveri. Meillä on kuulemma tylsää ja "ämmä kyttää", ei pääse koneille ja pelaamaan. Mieluummin menevät muualle.
Eli ei ne sisälle leikkimään halua tai sateelta suojaan vaan pelaamaan!
Meillä oli tälläinen tuttavaperhe ollessani lapsi. Perheessä oli kaksi tytärtä ja kummallekin sai tulla vain yksi kaveri kerrallaan kylään. Perheen äiti oli kontrollifriikki. Sääntöjä oli tusinoittain suunnilleen siitä alkaen kuinka monta palaa vessapaperia saa käyttää silmälasien kuivaamiseen niiden pesemisen jälkeen..
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:22"]
Meille ei saa tulla kuin se yksi kerrallaan ihan siksi, että en pidä mitään iltapäiväkerhoa, jonne voi lapsensa laittaa ja lähteä itse shoppailemaan. Meillä on lisäksi iso koti ja paljon varastettavaa, joten opin kahdesta kerrasta, että naapurienkaan lapsiin ei kannata luottaa. Oli aika iso juttu soitella kavereitten vanhempia läpi kysyen, että ei kai teidän lapsen repusta löydy meidän iPadia, se on kun salaperäisellä tavalla kadonnut.
Jos lapset eivät suostu leikkimään ulkona yhdessä, voi jokainen mennä omaan kotiinsa. Julmaa, mutta tehokasta eli meillä kaverukset leikkivät ulkona tuntikaupalla, naapurissa menevät samantien sisälle pelaamaan, koska sinne saa mennä.
[/quote]
Sinäkö sitten ovella valitset kaverin, jonka armollisesti päästät residenssiisi? Olihan tämä vastaus provo, olihan?
[/quote]
Ei tarvitse valita, lapset tietävät, että meille pääsee vain yksi, koska muutama kaveri käytti vierailua varastamiseen. Lapsille on ihan ystävällisesti kerrottu, että meillä on nyt tämä sääntö, koska joku heistä vei iPadin (tiedämme kyllä kuka, laite on jo saatu takaisin, mutta emme leimaa lasta muille) ja toinen lapseni siskon kännykän.
Kun kotona on vain lapsi ja yksi kaverinsa, ei ole lainkaan epäselvää, kenen vanhemmille joutuu ikävistä asioista ilmoittamaan. Meillä on 15 huonetta ja vitriinit täynnä arvokastakin tavaraa, jota ei todellakaan ole tarkoitettu pikkupoikien leikkeihin, joten en ymmärrä, miksi minun pitäisi täällä ip-kerhoa pitää.
[/quote]
karsea ihminen olet.
eli jos toisella on 1 euro ja sulla miljoona, niin sen yhden euron voi ottaa hyvinkin, koska se on vaan euro, sulta jos ottaa jotain niin se on väärin, koska sulla on niin paljon.
hyi.
Tätä pelkäsinkin. Vaikka lasteni kavereiden vanhempien kanssa jutellessa kaikki on aina mennyt muka hyvin. Varmaan hän sitten riehuu siellä eikä siksi pääse. Surullista :( AP
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:08"]
okei, tunnustan. Lapseni on adhd, eikä kovinkaan suosittu kavereiden keskuudessa. Yritän kompensoida tätä sillä että meille saa aina tulla ja meillä saa herkkuja jne... Haluan vain että lapseni saisi kavereita. Kaverit käykin meillä, mutta kun tämä valintatilanne tulee niin lapseni jää aina ulos. Eli olenko nyt tehnyt väärin kun olen päästänyt tänne kaikki halukkaat siinä toivossa että lapseni saisi kavereita? Lapseni on hyvin impulsiivinen ja lapsellinen muihin ekaluokkalaisiin verrattuna. Toki on joulukuussa syntynyt, joten siitäkin syystä jo "altavastaaja". Mutta tämä lienee väärä foorumi ns. vertaistuen saamiseksi. Kiitos ja anteeksi. AP
[/quote]
Ei ihmekkään että ei päästänyt poikaasi siään. En minäkään olisi päästänyt. Kukaan ei halua mitään ADHD:tä nurkiinsa