Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimen vaihtaminen avioituessa "kun mä oon niin perinteinen ihminen..."

Vierailija
25.04.2013 |

Joopa joo. Naiset jotka on ensin ollut 10 v avoliitossa on yht äkkiä niin perinteisiä että... Ja mitä perinteistä nimenvaihtamisessa on? Suomessa on pidempi historia

sillä, että vaimo pitää oman nimensä kuin vaihtaa sen. Kaikki jotka eivät välitä hevon kukkua perinteistä muuttuvat tässä niin konservatiivisiksi. Yhdistelmänimen vielä ymmärrän, sillä juuri näytetään että ollaan aviossa. Miksi naiset eivät vain myönnä etteivät pidä omasta nimestään.

Ja kyllä, olen isäni nimellä ja lapseni ovat oman isänsä nimellä.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteestä en tiedä omalla kohdallani, halusin vain yhteisen nimen koko perheelle. Miehen nimeen päädyttiin pitkän pohdinnan jälkeen. Molempien nimet ovat kauniita, mutta yhdysnimeksi niistä ei yhdessä ole.

Vierailija
22/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ongelma on sinussa itsessäsi ja siinä miten reagoit ulkopuoliseen maailmaan. Aiheutat asenteellasi ainoastaan itsellesi mielipahaa ja ärtymystä. Ei kukaan muu sinun ajatuksistasi kärsi kuin sinä itse. Sisäistä tämä niin valaistut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:23"]

Jos ap sun lähipiirissä kaikki ovat pitäneet tyttönimensä, ja sinä myös, niin silloinhan sinäkin olet vain toistanut lähipiirisi perinnettä sitä sen kummemmin kyseenalaistamatta.

[/quote]

Menin ensimmäisenä naimisiin eli ei ihan mene noin...

[/quote]

Itsekö olet siis vanhin nainen lähipiirissäsi? Äiti, mummosi, tädit...

Vierailija
24/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö silloin juuri niitä aivoja käytetä kun valitaan se nimi...oli se tyttönimi tai miehen nimi tai yhdistelmä tai joku muu!!!

Minä ainakin tein juuri sen ainoan ja oikean valinnan joka sopi juuri minulla ja tietenkin miehelleni.

Valintaani eivät vaikuta perinteet,suku, ei yhteiskunta eikä ap.

Vierailija
25/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu minulle on aivan sama mikä nimi ihmisillä on. Minua vain ihmetytti perustelujen ontuminen. Nimenomaan nimenvaihtaneilla tuntuu olevan kova tarve perustella vaihdosta ja juuri perinteisyydellä VAIKKA lapset on tehty aviolitton ulkopuolella, asuttu avoliitossa jne.. Näissä asioissa on paljon pidemmät perinteet Suomessa kuin nimenvaihdossa (50 v).

En ole itse perustellut koskaan nimenvaihtamattomuuttani.. Ei tarvitse. Muuten pidättekö mihen nimen avioeron jälkeen? Miten on? Avioeroja kuitenkin lähes 50 %.

Vierailija
26/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin sukunimeni, koska minusta on järkevää, että perheenjäsenillä on kaikilla sama nimi. Yhdysnimi olisi hankala käytössä ja mikään Tötteröinen-Tättäräinen en haluaisi suurin surminkaan olla. Miehen ja minun nimeni ovat aivan yhtä tylsiä ja yleisiä, mutta miehen nimi oli vähän lyhyempi.

Vierailija
27/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tätä vaati. Ja annoin periksi. Oma nimeni ehkä kivempi tai harvinaisempi ainakin, mutta tosiaan tämän nimen pidän, myös pidän jos avioliitto joskus päättyy, enkä tosiaan ala vaihtamaan vaikka suvun halusta mahdollisen eron kohdatessa. Jatkuvat nimenvaihdokset antavat ihmisestä huonon kuvan, mutta hieman harmittaa se, että menin antamaan periksi jo.

Vierailija
28/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:23"]

Jos ap sun lähipiirissä kaikki ovat pitäneet tyttönimensä, ja sinä myös, niin silloinhan sinäkin olet vain toistanut lähipiirisi perinnettä sitä sen kummemmin kyseenalaistamatta.

[/quote]

Menin ensimmäisenä naimisiin eli ei ihan mene noin...

[/quote]

Itsekö olet siis vanhin nainen lähipiirissäsi? Äiti, mummosi, tädit...

[/quote]

Hömm! Lain mukaan ei ollut mahdollista pitää omaa nimeä. Äitini joutui erikseen anomaan lääninhallitukselta luvan ottaa yhdistelmänimi. Juurikin Isovanhemmat ja vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jolloin tuo järjetön laki tuli. Suvustani löytyy kyllä myös paljon miehiä jotka ottivat vaimon nimen, koska tulivat vaimon suvun tilalle isänniksi.

Olitko itse avoliitossa ennen avioitumista?

Vierailija
29/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:49"]

Minä vaihdoin sukunimeni, koska minusta on järkevää, että perheenjäsenillä on kaikilla sama nimi. Yhdysnimi olisi hankala käytössä ja mikään Tötteröinen-Tättäräinen en haluaisi suurin surminkaan olla. Miehen ja minun nimeni ovat aivan yhtä tylsiä ja yleisiä, mutta miehen nimi oli vähän lyhyempi.

[/quote]

Jos todellakin nimesi ja miehesi nimi on tuollainen niin ei kannata, mutta kaikki suomalaiset sukunimet eivät pääty -nen. Esim äitin sukunimi on todella kaunis kaksiosaisena.

Vierailija
30/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voi jotain perinteitä säilyttää (tulivat ne sitten mistä hyvänsä Suomen tai oman perheen historiasta) tekemättä kuintekaan kaikkea samalla tavalla kuin sukupolvet ovat tehneet iät ja ajat.

Vierailija
31/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:49"]

[/quote]

Jos todellakin nimesi ja miehesi nimi on tuollainen niin ei kannata, mutta kaikki suomalaiset sukunimet eivät pääty -nen. Esim äitin sukunimi on todella kaunis kaksiosaisena.

[/quote]

Epäilemättä, mutta minun ei olisi, vain naurettava pönötysyhdistelmä :D

Vierailija
32/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:53"]

Hömm! Lain mukaan ei ollut mahdollista pitää omaa nimeä. Äitini joutui erikseen anomaan lääninhallitukselta luvan ottaa yhdistelmänimi. Juurikin Isovanhemmat ja vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jolloin tuo järjetön laki tuli. Suvustani löytyy kyllä myös paljon miehiä jotka ottivat vaimon nimen, koska tulivat vaimon suvun tilalle isänniksi.

[/quote]

Olin. Mitä sitten?

Vierailija
33/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on aika outoa että esim. Tanja Karpela pitää ko. nimeä vaikka on jo toista kertaa naimisissa Karpelan jälkeen. Luulisi että ottaisi sitten uuden miehen nimen.

Tai Päivi Lipponen joka yrittim pitää Hertzbergin nimen avioiduttuuaan, mutta taipui kun Hertzbergin suku rähähti asiasta.

Vierailija
34/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:57"]

[/quote]

Olin. Mitä sitten?

[/quote]

Eikö se ole aika epäperinteistä? Oliko mummosikin avoliitossa?

Vierailija
35/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:00"]

[/quote]

Olin. Mitä sitten?

[/quote]

[/quote]

Niin ja mummosi oli lainmukaan PAKKO ottaa miehen nimi. Oliskohan ottanut jos olisi saanut valita? Minun mummoni olisi piänyt omansa, mutta yhteiskunta päätti hänen puolestaan.

Vierailija
36/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olin. Mitä sitten?

[/quote]

[/quote]

Mutta urpo, eihän ap itse sanonutkaan olevansa perinteinen tai hihkuvansa perinteiden perään. sulta meni nyt vähän ohi.

Vierailija
37/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on säännöllisesti näitä aloituksia, joissa aloittajaa kaivelee se, miksi joku nainen on tehnyt eri tavalla kuin hän. Eli on pohdittuaan päätynyt avioliiton myötä vaihtamaan nimensä, vaikka ap ei ole niin tehnyt. Poikkeuksetta näissä aloituksissa aloittaja käyttää omia aivojaan ja se, joka vaihtaa nimensä, ei käytä. Nimen vaihtamisen perustelu on aina ap:n mielestä huono. Mutta perustella se ap:lle pitää. Sehän on jokaisen velvollisuus.

Huomaatteko muuten, että tämä ap ei kuitenkaan itse ole koskaan joutunut elämässään omaa valintaansa perustelemaan. Johtuisikohan se siitä, että nimensä vaihtaneet ovat suvaitsevaisempia myös muiden valinnoille kuin nimensä vaihtamatta jättäneet. Mene ja tiedä.

Ja tosiaan sen nimen vaihtamisen takaisin voi miettiä sitten vasta erikseen, kun avioero tulee. Eiköhän tämä sukunimen vaihtaminen/oman pitäminenkin ole pohdittu miehen kanssa siinä vaiheessa, kun avioliittoa solmitaan.

Vierailija
38/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei. Mitä sitten? En ole sellainen joka fanaattisesti seuraa tai vastustaa perinteitä (oman suvun, miehen suvun, Suomen...). Teen mikä itsestä tuntuu hyvältä; toiset valinnat noudattavat perinteitä, toiset eivät.

Vierailija
39/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko 38 ap? Miksi muut eivät saa toisessa asiassa seurata perinteitä ja toisessa eivät?

t: nimensä vaihtanut, joka ei tehnyt sitä perinteet mielessään

Vierailija
40/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:25"]

Mikä velvollisuus kenelläkään on perustella sulle yhtään mitään?

[/quote]

WTF?

Tämä on KESKUSTELUPALSTA täällä keskutellaan asioista, joskus väitelläänkin ja se on ikäänkuin tämän paikan idea. Ei kannata tulla tänne jos ei ole haluja keskustella.