Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimen vaihtaminen avioituessa "kun mä oon niin perinteinen ihminen..."

Vierailija
25.04.2013 |

Joopa joo. Naiset jotka on ensin ollut 10 v avoliitossa on yht äkkiä niin perinteisiä että... Ja mitä perinteistä nimenvaihtamisessa on? Suomessa on pidempi historia

sillä, että vaimo pitää oman nimensä kuin vaihtaa sen. Kaikki jotka eivät välitä hevon kukkua perinteistä muuttuvat tässä niin konservatiivisiksi. Yhdistelmänimen vielä ymmärrän, sillä juuri näytetään että ollaan aviossa. Miksi naiset eivät vain myönnä etteivät pidä omasta nimestään.

Ja kyllä, olen isäni nimellä ja lapseni ovat oman isänsä nimellä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:40"]

En mä jaksa ymmärtää näitä perinteisiä. Rupeatte isän omaisuudesta miehen omaisuudeksi! YÖK!

[/quote]

En minä ainakaan koskaan ole isänikään omaisuutta ollut, vaikka minulla lapsena hänen sukunimensä olikin. Mites itse? Isäsikö omaisuudeksi aiot jäädäkin hamaan loppuun saakka?

Vierailija
62/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat naiset eivät vastusta suvussa/lähipiirissä vallinneita perinteitä, ja siksi ovat ottaneet miehen sukunimen. Itse kuulun myös tähän ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:48"]

En ole itse perustellut koskaan nimenvaihtamattomuuttani.. Ei tarvitse. Muuten pidättekö mihen nimen avioeron jälkeen? Miten on? Avioeroja kuitenkin lähes 50 %.

[/quote]

Itse asiassa eronneita on enimmilläänkin noin 40% avioituneista kun tarkastellaan eroja avioitumisvuoden mukaan. Eronneistakin suuri osa on ehtinyt olla naimisissa yli 10 vuotta ennen eroamista. Alle viidessä vuodessa eroaa noin 15%.

Vierailija
64/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta koko ketjua.

Ap, sinä olit kiintynyt omaan nimeesi. Minä en. Mulle on melko sama mikä mun nimi on, kunhan ei ole mikään karseus. Mun mielestä nimi on vain apuvälinen erottaa ihmiset toisistaan, ei sen kummenpaa. Minä olen kyllä kiintynyt isääni ja sukuuni, mutta en nimiin.

Olen myös kiintynyt äitiini ja sukuuni samalla lailla.

Ainut syy, miksi otin miehen nimen oli se, että se nyt vaan on niin paljon kätevämpää, että koko perhe kulkee samalla nimellä. ja musta antaa lapsillekin viestin, että ollaan samaa jengiä.

Kyllä mä naimisiin menin ihan siinä tarkoituksessa, että yhdessä ollaan hamaan loppuun. Jos ero kuitenkin tulee, niin sitten olen samalla nimellä tai jos tulee joku pulma (esim. miehen uus vaimo olisi kokonimikaima), niin voisin vaihtaa vaikka äitini tyttönimeen.

Ap:n ajatuksestahan voisi päätellä, että ne, jotka eivät vaihda nimeä, tekevät jo eroa helpommaksi. (Eli  En voi ottaa sun nimeä, kun en jaksa vaihdella koko ajan).

Vierailija
65/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä todellakaan ottaisi miehen nimeä! Päinvastoin, jos naimisiin mua kosittaisiin, niin ehtona olis, että mies ottaa mun nimen. Muutenkin naimisiin meno 41-vuotiaana olis sen sortin myllerrys, että mikskä ihmeessä muuttaa hyväksi todettua omaa elämää. Ja ennen kuin joku alkaa nitisemään, että "isäs nimeepäs kuiteskii kannat", niin enpä. Olen muuttanut nimestä kirjaimen, ja se on siis ihan minun oma sukunimeni, ei kenenkään miehen peritty.

En mä jaksa ymmärtää näitä perinteisiä. Rupeatte isän omaisuudesta miehen omaisuudeksi! YÖK!

[/quote]

Pitäiskö kaikille lapsillekin keksiä omat sukunimet, etteivät vaan ole kenenkään omaisuutta nimensä takia?

Vierailija
66/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:58"]

Useat naiset eivät vastusta suvussa/lähipiirissä vallinneita perinteitä, ja siksi ovat ottaneet miehen sukunimen. Itse kuulun myös tähän ryhmään.

[/quote]

Onko kyseesassä mielestäsi perinne, kun lain mukaan on ollut pakko ottaa miehen nimi?

Vierailija
67/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:31"]

En oleta saavani kaikkien nimensä vaihtaneiden perusteluita tällä palstalla. En usko että ihan kaikki täällä käyvätkään. Halusin vain tietää oikeita syitä. Osuin näköjään arkaan paikkaan, koska ihmiset saivat tämmöisen hepulin. Hah haa. Tulipahan keskustelu.

[/quote]

Öh, oliskohan kuitenkin tuo sun oma aggressiivinen tyylisi, joka sai ihmiset vastaamaan. Ihan näin ketjua lukeneena ulkopuolisena voin sanoa, että ap sinun teksteistäsi jos joistakin tässä "hepuli" paistoi, jo aloituksesta lähtien. Ihmeellisen hyökkäävää ja aggressiivista.

Vierailija
68/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeata muuten perheiden tunnistaminen jatkossa, kun mammat pysyvät ex-miehen nimellä ja ovat uudessa parisuhteessa... Olisikohan sittenkin järkevämpää pitää oma nimi. Kuolinilmoitukset ovat kohta täynnä näitä ent. se ja se ja ent. se ja se merkintöjä.

T. AP

[/quote]

Jos on oma sukunimi, niin eikös se ole siinäkin tapauksessa eri kuin miehen nimi? Ihan samalla lailla kuin jos olisi itsellä ex-miehen sukunimi ja uudella miehellä omansa. No tuleepahan lehdille vähän lisätuloja, kun ihmiset kirjoittelee pitkät sukunimirimpsunsa ilmoituksiin.

[/quote]

On eri nimi, mutta sama nimi koko elämän ajan eikä vaihdu alvariinsa. Esi,.tutkijan ammatissa on hyvä että tutkimukset ovat helposti nimellä tunnistettvia.

Vierailija
69/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:ko kritisoi sitä, että jotkut naiset ottavat miehensä sukunimen ja perustelevat sitä perinteillä, vaikka ap:n mielestä sukenimen vaihtaminen ei ole perinteistä? Ja nyt haluaisi sitten kuulla "oikeita syitä" nimen vaihdoksen taustalla.

Vierailija
70/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä todella monet sukuni naiset ovat pitäneet oman nimensä. Itse tuskin pidän, koska haluan saman sukunimen mieheni kanssa ja muutenkin pidän miehen sukunimestä enemmän.

Vierailija
71/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin 21 vuotta sitten mieheni nimen, koska hän halusi, että meillä olisi sama sukunimi. Juu, aivan totta. Harkitsin ensin kaksoisnimeä, mutta kun molemmat sukunimet ovat pitkiä ja minulla vielä on kolme etunimeä, niin viiden nimen raapustaminen kaikkiin virallisiin papereihin olisi ollut liian monimutkaista. Enkä koskaan pitänyt etunimeni ja tyttönimeni yhdistelmästä, liikaa kahden tietyn kirjaimen toistoa, mutta nyt etunimeni yhdessä sukunimen kanssa kuulostaa jopa siedettävältä. Mieheni sukunimi on erikoinen, hänen isänsä suku on kotoisin Karjalasta, jossa muutenkin on outoja sukunimiä, joten olen käynyt monia mielenkiintoisia keskusteluja vieraiden ihmisten kanssa tästä omalaatuisesta sukunimestäni. :D 21 vuodessa olen tottunut uuteen sukunimeeni, vaikka alussa olikin outoa, että tulinkin nyt esim. nimenhuudossa aakkosjärjestyksen keskivaiheille loppupään sijaan.

Olen joskus miettinyt, että jos meille jostain syystä tulisi avioero, en palaisi enää vanhaan tyttönimeeni, vaan ottaisin oman sukuni alkuperäisen nimen. Se on melko tavanomainen ruotsinkielinen nimi, mutta rimmaisi etunimeni kanssa paremmin yhteen kuin tyttönimeni. Mutta mitään tuollaista ei ole näköpiirissä, joten enköhän minä tämän karjalaisen nimen kanssa loppuelämäni elä. :)

Vierailija
72/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:23"]

Miten kukaan voisi kaikkien nimensä vaihtaneiden puolesta sulle ap mitään perustella? Jollekin se on perinne. Jollekin kauniimman nimen valinta. Jollekin miehen toive. Jollekin merkki rakkaudesta. Syitä voi olla yhtä paljon kuin nimensä vaihtaneitakin.

[/quote]

En oleta saavani kaikkien nimensä vaihtaneiden perusteluita tällä palstalla. En usko että ihan kaikki täällä käyvätkään. Halusin vain tietää oikeita syitä. Osuin näköjään arkaan paikkaan, koska ihmiset saivat tämmöisen hepulin. Hah haa. Tulipahan keskustelu.

Siirryn seuraamaan taustalle. Vaikeata muuten perheiden tunnistaminen jatkossa, kun mammat pysyvät ex-miehen nimellä ja ovat uudessa parisuhteessa... Olisikohan sittenkin järkevämpää pitää oma nimi. Kuolinilmoitukset ovat kohta täynnä näitä ent. se ja se ja ent. se ja se merkintöjä.

T. AP

[/quote]

Perheiden tunnistamisesta nimenomaan tekee helppoa se, että perheellä on yhteinen sukunimi. Aivan sama, onko se miehen, naisen vai joku omakeksimä.

[/quote]

AP taisi tarkoittaa kuitenkiin, että kun on aika paljon uusioperheitä... Ottaako uusi mies vanhatkin lapset nimilleen vai...? No ei tosiaan. 50 % liitoista päätyy eroon ja uusia perheitä perustetaan lisää. Miten niillä voisi olla sama sukunimi? Vai mitä ihmettä tarkoitit?

[/quote]

No ei se ongelma sillä poistu, että äiti pitää oman nimensä, lapset on ex-miehen nimellä ja uusi mieskin omalla nimellään.

Vrt. tilanne jossa äidillä ja lapsilla sama nimi, uusi mies ottaa saman nimen muiden kanssa.

[/quote]

Niinpä. Miksi sitten perustellaan, että sama nimi koko perheelle on se juttu. Kukaan meistä ei haluaisi että maailmassa oli yhtään avioeroa, mutta kun fakta on että niitä tapahtuu tämänkin palstan lukijoitten keskuudessa. Niinpä sama nimi on suurella osalla aika vaikea toetuttaa, joten ehkä sitä ei kannata pouitää jonain perheen mittarina. Aika surulista jos perheyhteys on nimestä kiinni.

T. Onnellinen perhe ja 3 eri nimieä

Vierailija
73/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:26"]

Niinpä. Miksi sitten perustellaan, että sama nimi koko perheelle on se juttu. Kukaan meistä ei haluaisi että maailmassa oli yhtään avioeroa, mutta kun fakta on että niitä tapahtuu tämänkin palstan lukijoitten keskuudessa. Niinpä sama nimi on suurella osalla aika vaikea toetuttaa, joten ehkä sitä ei kannata pouitää jonain perheen mittarina. Aika surulista jos perheyhteys on nimestä kiinni.

T. Onnellinen perhe ja 3 eri nimieä

[/quote]

No ei se se juttu ole eikä perheyhteys nimestä kiinni. Mutta jospa se sillä hetkellä kun mennään naimisiin pariskunta ajattelee, että olisi kiva ja käytännöllistä, jos kaikilla olisi sama nimi. Kuten itsekin totesit, avioeroja tapahtuu, mutta tapahtuu myös sitä, että avioliitto kestää. Ei kukaan mene naimisiin ja perusta perhettä avioero mielessä. 

Vierailija
74/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:n  kaltaisille kelpaa mikään syy koska hänenlaisilla on vain yksi totuus.

Vierailija
75/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:20"]

Olen tyytyväinen. En vain pidä tekopyhyydestä ja suoranaisesta valehtelusta. Minulle on aivan sama minkä nimen ihminen ottaa, mutta kysyin vain perusteita eli MIKSI? Minä olen ainkin kiintynyt omaan nimeeni ja miehen nimeen myös (lasten kautta). Minun lähipiirissäni kaikki ovat pitäneet oman nimensä, joten ei ole ketään keneltä kysyä.

[/quote]

Eli sinun ja ystäviesi tapa on ainoa oikea ja kaikki muut ovat väärässä?

Minä otin mieheni nimen mutta en todellakaan ole tullut tänne haukkumaan niitä jotka pitivät omansa. Tosi outoa toimintaa sinulta.

Vierailija
76/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:38"]

Ei ap:n  kaltaisille kelpaa mikään syy koska hänenlaisilla on vain yksi totuus.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä perusteella sanot näin? Tunnetko AP:n vai?

Siis minun mielestäni hän kysyi, että miksi naiset toimivat näin eli halusi tietoa. Onko sinulla enemmän tietoa AP:stä vai oletko vain yksi tuomitseva palstamamma? Eikö täällä saa kysyä muista kuin sinua miellyyttävistä asioista?

Vierailija
77/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pari sukupolvea ennen sinua on vaikka ottaneet avioliittoon mennessään miehensä sukunimen, niin eikös se silloin ole aika "perinteistä" jos ei ole ollut missään kosketuksissa sitä edeltävien sukupolvien kanssa? Oli se silloin sitten pakotettua taikka ei.

Vierailija
78/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:20"]

Olen tyytyväinen. En vain pidä tekopyhyydestä ja suoranaisesta valehtelusta. Minulle on aivan sama minkä nimen ihminen ottaa, mutta kysyin vain perusteita eli MIKSI? Minä olen ainkin kiintynyt omaan nimeeni ja miehen nimeen myös (lasten kautta). Minun lähipiirissäni kaikki ovat pitäneet oman nimensä, joten ei ole ketään keneltä kysyä.

[/quote]

Eli sinun ja ystäviesi tapa on ainoa oikea ja kaikki muut ovat väärässä?

Minä otin mieheni nimen mutta en todellakaan ole tullut tänne haukkumaan niitä jotka pitivät omansa. Tosi outoa toimintaa sinulta.

[/quote]

"joten ei ole ketään keneltä kysyä" ja siksi hän ilmeisesti kysyy asiaa täällä. Näin minä käsitin. En kyllä ole lukenut AP:n haukkuvan ketään, mutta hänet on kyllä haukuttu. Myös sinun toimesta.

Vierailija
79/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:46"]

Jos pari sukupolvea ennen sinua on vaikka ottaneet avioliittoon mennessään miehensä sukunimen, niin eikös se silloin ole aika "perinteistä" jos ei ole ollut missään kosketuksissa sitä edeltävien sukupolvien kanssa? Oli se silloin sitten pakotettua taikka ei.

[/quote]

Aika monta sukupolvea homous oli lain mukaan mielisairaus. Sekin on sitten ihan kiva perinne.

Sitten jos ihminen saa valita minkä nimen ottaa ja suvussa toimitaan sen mukaan - se on perinne. Ei että sinulle sanotaan, että tee näin, muita vaihtoehtoja ei ole ja se olis perinne. Hei haloo!

Vierailija
80/101 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se perinne, nimenomaan kyseisen suvun perinne. Se on eri asia kuin kansanperinne.