Nimen vaihtaminen avioituessa "kun mä oon niin perinteinen ihminen..."
Joopa joo. Naiset jotka on ensin ollut 10 v avoliitossa on yht äkkiä niin perinteisiä että... Ja mitä perinteistä nimenvaihtamisessa on? Suomessa on pidempi historia
sillä, että vaimo pitää oman nimensä kuin vaihtaa sen. Kaikki jotka eivät välitä hevon kukkua perinteistä muuttuvat tässä niin konservatiivisiksi. Yhdistelmänimen vielä ymmärrän, sillä juuri näytetään että ollaan aviossa. Miksi naiset eivät vain myönnä etteivät pidä omasta nimestään.
Ja kyllä, olen isäni nimellä ja lapseni ovat oman isänsä nimellä.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:20"]
Olen tyytyväinen. En vain pidä tekopyhyydestä ja suoranaisesta valehtelusta. Minulle on aivan sama minkä nimen ihminen ottaa, mutta kysyin vain perusteita eli MIKSI? Minä olen ainkin kiintynyt omaan nimeeni ja miehen nimeen myös (lasten kautta). Minun lähipiirissäni kaikki ovat pitäneet oman nimensä, joten ei ole ketään keneltä kysyä.
[/quote]
Eli sinun ja ystäviesi tapa on ainoa oikea ja kaikki muut ovat väärässä?
Minä otin mieheni nimen mutta en todellakaan ole tullut tänne haukkumaan niitä jotka pitivät omansa. Tosi outoa toimintaa sinulta.
[/quote]
"joten ei ole ketään keneltä kysyä" ja siksi hän ilmeisesti kysyy asiaa täällä. Näin minä käsitin. En kyllä ole lukenut AP:n haukkuvan ketään, mutta hänet on kyllä haukuttu. Myös sinun toimesta.
[/quote]
Minä en kommentoinut AP:ta vaan hänen toimintaansa oudoksi. Se ei ole haukkumista.
Oletko lukeut AP:n aloituksen? Eikö se sinusta ole aggressiivinen? Entä kun hän sanoo nimenvaihtajia tekopyhiksi valehtelijoiksi? Kyllä minä - omassa ystäväpiirissäni - pidän tällaista toimintaa tosi aggressiivisena ja outona. Minullakaan ei sitten kai ole ketään keneltä kysyä AP:n toiminnasta.
Jos päätät vielä vastata tähän, muista ettet sinäkään saa haukkua minua! Jos sanot tekstiäni oudoksi, se on omien kriteeriesi mukaan haukkumista!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:55"]
Onhan se perinne, nimenomaan kyseisen suvun perinne. Se on eri asia kuin kansanperinne.
[/quote]
Ei mene näin.
T. kansanperinteentutkija
[/quote]
No miten sitten menee?
Suurimmalle osalle ihmisistä "perinteinen" merkitsee jotakin, joka on ollut suunnilleen samoin joskus 30-50- luvuilla. Eivät useimmat ihmiset harrasta historiaa eivätkä myöskään pohdi sen kummemmin "perinteisyyden" merkitystä. En ihan saa kiinni siitä, miksi heidän pitäisikään.
Minulle on aivan sama vaihtaako joku nimensä vai ei, ja miksi. Itse en vaihtanut.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:20"]
Olen tyytyväinen. En vain pidä tekopyhyydestä ja suoranaisesta valehtelusta. Minulle on aivan sama minkä nimen ihminen ottaa, mutta kysyin vain perusteita eli MIKSI? Minä olen ainkin kiintynyt omaan nimeeni ja miehen nimeen myös (lasten kautta). Minun lähipiirissäni kaikki ovat pitäneet oman nimensä, joten ei ole ketään keneltä kysyä.
[/quote]
Eli sinun ja ystäviesi tapa on ainoa oikea ja kaikki muut ovat väärässä?
Minä otin mieheni nimen mutta en todellakaan ole tullut tänne haukkumaan niitä jotka pitivät omansa. Tosi outoa toimintaa sinulta.
[/quote]
"joten ei ole ketään keneltä kysyä" ja siksi hän ilmeisesti kysyy asiaa täällä. Näin minä käsitin. En kyllä ole lukenut AP:n haukkuvan ketään, mutta hänet on kyllä haukuttu. Myös sinun toimesta.
[/quote]
Minä en kommentoinut AP:ta vaan hänen toimintaansa oudoksi. Se ei ole haukkumista.
Oletko lukeut AP:n aloituksen? Eikö se sinusta ole aggressiivinen? Entä kun hän sanoo nimenvaihtajia tekopyhiksi valehtelijoiksi? Kyllä minä - omassa ystäväpiirissäni - pidän tällaista toimintaa tosi aggressiivisena ja outona. Minullakaan ei sitten kai ole ketään keneltä kysyä AP:n toiminnasta.
Jos päätät vielä vastata tähän, muista ettet sinäkään saa haukkua minua! Jos sanot tekstiäni oudoksi, se on omien kriteeriesi mukaan haukkumista!
[/quote]
Missä hän sanoo nimenvaihtajisa tekopyhiksi jne?? Hän sanoi, ettei pidä tekopyhyydestä ja valehtelusta. Mielestäni siellä lukee, että hänelle on aivan sama mikä nimi ihmisellä on.
Olet hauska. Aikamoista raivoa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:01"]
Onhan se perinne, nimenomaan kyseisen suvun perinne. Se on eri asia kuin kansanperinne.
[/quote]
Ei mene näin.
[/quote]
No miten sitten menee?
[/quote]
Kansanperinne kumpuaa vapaaehtoisesti ko. kansan keskuudesta ei pakotettuna. Kansanperinne ei ole jotain mitä ohjaillaan lainsäädännöllä. Laaja asia täällä käsiteltäväksi. Kannattaa ihan googlata kansanperinne.
Alla lainaus wikipediasta:
Kansanperinne katsotaan usein luonnolliseksi ja alkuperäiseksi. Se on etnisen ryhmän "tavallisten" jäsenten omista lähtökohdistaan käsin ylläpitämää ja kehittämää perinnettä. Kansanperinnettä eivät ole oppi- tai keinotekoisesti luodut tai korkeamman auktoriteetin tai määräysvallan taholta ylläpidetyt perinteet. Poikkeukseksi kuitenkin nähdään usein oppineiden ja vallanpitäjien pyrkimykset elvyttää ja ylläpitää kansan omia alkuperäisiä perinteitä.
Aika riitelyä tästä on tullut, mutta kannan silti korteni kekoon. Kysymyksen asettelu oli hyökkäävä, katsokaapa kuka tahansa sitä objektiivisin silmin. Yhdysnimen ap ymmärtää ja oman valintansa, mutta...
Jos ihan aidosti olisi kiinnostunut ihmisten perusteista omille valinnoilleen, silloin lähtökohta ei voisi olla se, että minä en ymmärrä, miten te voitte tehdä noin. Perustellumpaa olisi kysyä kaikilta, miksi vaihtoi nimensä tai miksi oli vaihtamatta. Ilman ennakkolatausta siitä, että jompi kumpi valinta on vähemmän arvokas.
Mieti vaikka tilannetta, jossa naapurisi tulisi kysymään a) Mä en ymmärrä, minkä ihmeen takia sä nukutat lastasi vaunuissa ulkona. Mä en ole koskaan niin tehnyt. mikä on hyvä. Perustele mulle, mitä hyötyä tosta sun toiminnastasi on. Tai b) Meillä ei ole koskaan lapset nukkuneet ulkona, mutta mua kiinnostaisi, mitä hyötyjä tai haittoja teidän perheenne on huomannut ulkonanukuttamisessa. Olisi kiva vertailla kokemuksia.
Aika riitelyä tästä on tullut, mutta kannan silti korteni kekoon. Kysymyksen asettelu oli hyökkäävä, katsokaapa kuka tahansa sitä objektiivisin silmin. Yhdysnimen ap ymmärtää ja oman valintansa, mutta...
Jos ihan aidosti olisi kiinnostunut ihmisten perusteista omille valinnoilleen, silloin lähtökohta ei voisi olla se, että minä en ymmärrä, miten te voitte tehdä noin. Perustellumpaa olisi kysyä kaikilta, miksi vaihtoi nimensä tai miksi oli vaihtamatta. Ilman ennakkolatausta siitä, että jompi kumpi valinta on vähemmän arvokas.
Mieti vaikka tilannetta, jossa naapurisi tulisi kysymään a) Mä en ymmärrä, minkä ihmeen takia sä nukutat lastasi vaunuissa ulkona. Mä en ole koskaan niin tehnyt. mikä on hyvä. Perustele mulle, mitä hyötyä tosta sun toiminnastasi on. Tai b) Meillä ei ole koskaan lapset nukkuneet ulkona, mutta mua kiinnostaisi, mitä hyötyjä tai haittoja teidän perheenne on huomannut ulkonanukuttamisessa. Olisi kiva vertailla kokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:09"]
Kansanperinne kumpuaa vapaaehtoisesti ko. kansan keskuudesta ei pakotettuna. Kansanperinne ei ole jotain mitä ohjaillaan lainsäädännöllä. Laaja asia täällä käsiteltäväksi. Kannattaa ihan googlata kansanperinne.
Kansanperinne katsotaan usein luonnolliseksi ja alkuperäiseksi. Se on etnisen ryhmän "tavallisten" jäsenten omista lähtökohdistaan käsin ylläpitämää ja kehittämää perinnettä. Kansanperinnettä eivät ole oppi- tai keinotekoisesti luodut tai korkeamman auktoriteetin tai määräysvallan taholta ylläpidetyt perinteet. Poikkeukseksi kuitenkin nähdään usein oppineiden ja vallanpitäjien pyrkimykset elvyttää ja ylläpitää kansan omia alkuperäisiä perinteitä.
[/quote]
Määritelmän osaa varmaan kaikki etsiä Wikipediasta halutessaan. Tuolla ylempänä olikin kyse siitä, että suvun perinteet on eri asia kuin kansanperinteet. Joku voi ajatella, että miehen sukunimen ottaminen on perinteistä, koska niin on tehnyt äiti ja mummokin. Huolimatta siitä, että heillä oli rajatummat mahdollisuudet valita sukunimi (joko miehen nimi tai yhdistelmä) nyt voi säilyttää tuon lisäksi omansa tai keksiä vaikka päästä uuden.
Otin vaimoni sukunimen. Kolme asiaa ratkaisi:
1. Pidän enemmän vaimon sukunimestä
2. Vaimo halusi pitää oman sukunimensä
3. Minulle ei suku ole niin rakas, että olisin halunnut pitää omani
Minulle on myöskin aivan sama, mitä muut asiasta ajattelevat.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:04"]
Missä hän sanoo nimenvaihtajisa tekopyhiksi jne?? Hän sanoi, ettei pidä tekopyhyydestä ja valehtelusta. Mielestäni siellä lukee, että hänelle on aivan sama mikä nimi ihmisellä on.
Olet hauska. Aikamoista raivoa.
[/quote]
Sanoo nimensävaihtajia tekopyhiksi valehtelijoiksi siinä vaiheessa kun paasaa, että naiset ottavat mihensä sukunimen ja perustelevat sitä perinteellä, eivätkä vaan kehtaa tunnustaa etteivät pisä omasta sukunimestään.
Kyllä minä ainakin myönnän ihan suoraan (paitsi vanhemmilleni), että otin mielelläni mieheni sukunimen, koska se oli hienompi kuin omani :) Työelämässäkin on vähän uskottavampi, kun ei ole nimeltään "Hanna Hiiri", mitä tyyppiä entinen nimeni oli...
Näillä miehen nimen ottajilla kuuluu usein perinteeseen myös pitää se avioeron jälkeen :)
Sama vika kuin 89:llä. Paitsi, että minä sanoin myös vanhemmilleni. Isäni on aikoinaan harmitellut myös omaa sukunimeään ja sen merkityksettömyyttä.
t: 84 (85)
90 mielenkiintoista. Minä taas sanoisin omasta kokemuksestani/lähipiiristäni/tuttavistani, että yli 80% vaihtaa eron jälkeen oman nimensä takaisin. Mutta tämähän on vain minun kokemusmaailmani, ei mikään oikea totuus.
[/quote]
Ei mene näin.
[/quote]
No miten sitten menee?
[/quote]
[/quote]Ihan hyvä kansanperinteentutkija varmaan olet, käytitkö wikipediaa gradunkin lähteenä? ;)
t. etnologi
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:27"]
Osa uuskonservatiivista muoti-ilmiötä, johon kuuluivat isot kirkkohäät (90-luvulla), kotirouvuus (2000-luvulla) ja ps- ja kok-kannatus isänmaallisuusvivahduksin (2010-luvulla).
[/quote]
Itse otin mieheni sukunimen kun avioiduimme. Konservatiivi en ole. Avoiduimme maistraatissa ja juhlimme vain kahden todistajamme kanssa. En ole kotirouva. Äänestän vihreitä/vasemmistoa/SDP:tä. En pidä itseäni mitenkään erityisen isänmaallisena, vaikka Suomi mielestäni vasin kelpo maa onkin.
Miksikö sitten otin mieheni nimen? Koska se oli minusta kaunis symbolinen ele: Olen jakanut ennen aviomiestäni, useammankin miehen kanssa kotini ja sänkyni. Vasta nykyisen mieheni kanssa olin valmis jakamaan myös saman sukunimen. Yhteiseksi nimeksemme valitsimme hänen sukunimensä, koska se oli meistä kummastakin kauniimpi kuin minun entinen sukunimeni.
Ylipäätänsä, jokainen pari tehköön puolestani niinkuin he itse haluavat. Ei ole minun tehtäväni arvostella muiden valintoja, mihin ne sitten perustuvatkin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:03"]
Tällä palstalla on säännöllisesti näitä aloituksia, joissa aloittajaa kaivelee se, miksi joku nainen on tehnyt eri tavalla kuin hän. Eli on pohdittuaan päätynyt avioliiton myötä vaihtamaan nimensä, vaikka ap ei ole niin tehnyt. Poikkeuksetta näissä aloituksissa aloittaja käyttää omia aivojaan ja se, joka vaihtaa nimensä, ei käytä. Nimen vaihtamisen perustelu on aina ap:n mielestä huono. Mutta perustella se ap:lle pitää. Sehän on jokaisen velvollisuus.
Huomaatteko muuten, että tämä ap ei kuitenkaan itse ole koskaan joutunut elämässään omaa valintaansa perustelemaan. Johtuisikohan se siitä, että nimensä vaihtaneet ovat suvaitsevaisempia myös muiden valinnoille kuin nimensä vaihtamatta jättäneet. Mene ja tiedä.
Ja tosiaan sen nimen vaihtamisen takaisin voi miettiä sitten vasta erikseen, kun avioero tulee. Eiköhän tämä sukunimen vaihtaminen/oman pitäminenkin ole pohdittu miehen kanssa siinä vaiheessa, kun avioliittoa solmitaan.
[/quote]
Siis kysyin miksi ihmiset vaihtavat nimensä, koska perinteistä se ei historian mittakaavassa ole? Oikeastaan kukaan ei ole vielä vastannut kysymykseeni. Sinä sen sijaan teit aloittajasta psykoanalyysin pelkän aloituksen perusteella. Mahtavaa!
[/quote]
No eikös tosi moni ole jo kertonut vaihtaneensa nimensä ihan muuhun kuin perinteisiin vedoten? Joku eettisistä syistä, toinen jotta koko perheellä olisi sama sukunimi ja mitäs noita muitakin syitä tässä on jo saanut lukea. harvempi ainakaan tässä ketjuss on mihinkään perinteisiin vedonnut.
Koominen muuten tuo ajatus, että jos yhden asian tekee perustellen sitä perinteillä, niin muutkin valinnat elämässä sitten pitäisi tehdä samalla perusteella :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:13"]
Joopa joo. Naiset jotka on ensin ollut 10 v avoliitossa on yht äkkiä niin perinteisiä että... Ja mitä perinteistä nimenvaihtamisessa on? Suomessa on pidempi historia
sillä, että vaimo pitää oman nimensä kuin vaihtaa sen. Kaikki jotka eivät välitä hevon kukkua perinteistä muuttuvat tässä niin konservatiivisiksi. Yhdistelmänimen vielä ymmärrän, sillä juuri näytetään että ollaan aviossa. Miksi naiset eivät vain myönnä etteivät pidä omasta nimestään.
Ja kyllä, olen isäni nimellä ja lapseni ovat oman isänsä nimellä.
[/quote]
Miksi ei. Me emme kyllä asuneet avoliitossa, koska muutimme yhteiseen kotiin vasta vihkimisen jälkeen.
En edes jaksa lukea muita vastauksia, koska voin kuvitella, että tämä aloittaja jankkaa monta sivua asiasta, välittämättä muiden mielipiteistä.
Sukunimi ei ole ollut minulle koskaan mikään tärkeä asia. Ihan hyvin olen sen voinut muuttaa mennessäni naimisiin. Identiteettini riippuu ihan jostain muusta kuin nimestä. Tässä iässä kun lukee tällaisia aloituksia, huvittaa hiukan ihmisten kiihkeys pikkuasioista.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Ei mene näin.
[/quote]
No miten sitten menee?
[/quote]
[/quote]Ihan hyvä kansanperinteentutkija varmaan olet, käytitkö wikipediaa gradunkin lähteenä? ;)
t. etnologi
En käyttänyt. Olen folkloristi sitäpaitsi, en kansatieteilijä.
[/quote]
[/quote]
Ei mene näin.