Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?

Vierailija
24.04.2013 |

Mä oon mm.

- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista

- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään

- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat

- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta

- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:54"]

Varastaminen ei ole nöyrtymistä. Päinvastoin, se on törkeää röyhkeyttä.

[/quote]

Olkoon sitten mutta se oli multa epätoivon teko. Firma on iso ja vakavarainen eikä tuo 20€ katoaminen merkkaa firmalle mitään. Periaatteessa tietysti väärin mutta koin että tarkoitus pyhittää keinot. Ostin sillä vauvalle vaippoja ja maitoa. Toinen vaihtoehto oli että se raha olis mennyt "herrojen" kahvipullaan.

ap

[/quote]

On parempi mennä vaikkapa kadulle kerjäämään, kuin varastaa. Rahanpuute ei oikeuta rikkomaan lakia. Jokaisella pitäisi olla sellainen normaali moraali. Ihminen, joka ei halua varastaa, ei ole mikään erityinen moraalinvartija.

[/quote]

En minäkään pidä varastamisesta, mutt kyllä voin katsoa läpi sormien, riippuen siitä, keneltä varastaa ja mitä varastaa. Jos varastaa kaupasta kilon perunoita nälkäänsä, niin ymmärrän sen paaaaaaljon paremmin, kuin jos siitä samasta kaupasta varastaa meikkejä.

Tiesitkös muuten, että  keskiajalla varastamisesta menetti kätensä. poikkeuksena oli nauriiden varastelu, josta joutui ainoastaan häpeäpaaluun. Tämä johtui siitä, että nauriiden varastelu tulkittiin epätoivoiseksi teoksi nälän takia, ei suinkaan turhasta ahneudesta.

Vierailija
102/135 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 19:50"]

Tämä oli todellakin hauska ketju,tuskin olemma maailman iljettävimpiä rikollisia,vessapapru varkaat nääs :D Kultalusikka pellet ja moraaliportin vartijat ulvoo tyhjiä kommenttejaan..

Mutta kyse oli siis muusta kuin arvostelusta joten palaan alkuperäiseen aiheeseen..

Käyttämättömät postarit done that ja teen vieläkin,ostan myös jotain halvalla ja myyn vähän kalliimmalla esim torissa,kaikki on myyty omat kamat mistä mitään voi saada miinus ns.perintökorut joilla lähinnä vain tunnearvoa..Veskipaprua on tullut nyysittyä ihan olan takaa,vinkkinä että junista ainakin pitkän matkan saa tod.isoja rullia,jos jaksat vaan roudata!

Ns.tuotereklamaatiot,vaippa ja vauvanruoka firmoille,atria,hk,aina joku muka vika tuotteessa tai paketissa ja paluupostina tulee laatikollinen tuotteita tai esim nestle joka lähettää käteistä,jotkut firmat laittaa rahat suoraan tilille.Mielestäni rikkailla firmoilla on varaa ja näin saat ilmaista ruokaa,sillä usein laittavat 10e lahjakortin jolla voit itse valita kaupasta jotain sen firman tuotetta..

Kuvoin asia mitä olen tehnyt on tyhjentänyt astmaisena ja allergikkona pölynimurin pussin käsin kun ei ollut varaa uusia ostaa..Myös puolituttujen adhd pentujen hoitaminen tyyliin ruokapalkalla vitutti,pennut rääkyi ja eivät totelleet edes äitejään..Olen myös jynssännyt väsähtäneiden mammojen tosi paskaisia kämppiä,tosin sain rahaa mutta samalla piti kuunnella kaikki murheet joita on itselläkin ihan riittävästi aina ollut.

Ns.juutalainen en kuitenkaan ole,meillä saa lasten kaverit syödä ja lasteni vaatteita olen antanut ilmaiseksi eteenpäin ja vain hyväkuntoista kamaa,myös leluja,yritän myös osallistua edes pienellä summalla esim Pelastusarmeijan keräyksiin..

Tuotenäytteitä olen pyytänyt mm lasten vitamiineja deetä ja multivitoja relatabletteja,googlettakaa niin saatte kuorellisen näytteitä,kohteliaasti pyydätte,sama vauvan vaippojen kanssa,kantsii pitää hätävarana paria vaippakuorta ja sisälle menee harsot hyvin,niin ei jää lapsi vaipatta..

Pyykinpesuainenäytteitäkin on ruinannut,Lumme,erisan,LV jotain tällaista!!

Osallistun kaikkiin kilpailuihinkin,kaiken varalta,voittanut olen vain tosin leffalippuja ja palapelin mutta sekin jotain.

Kirppareilta enkä yksityisiltä ihmisiltä varasta vaan haluan auttaa ja tukea muita,mutta oman perheen selvitytymisen takia teen mitä tahansa,no lähestulkoon!!Marjoja kerään ihan useita tunteja pakkaseen talven varalle,sieniä jne.Leivon ja kaikki alet juoksen,siis ruokatarjoukset,kirpparilta ja torista ostan huonekalut ja vaatteet.Lapsille joskus jotain uutta,esim kenkiä ja ns.ykkösvaatteita.Kavereille synttärilahjat ja serkuille on vain Hesen 6e lahjakortit,muuhun ei ole varaa.Kantsii ilmoittaa kaikki perheen lapset hesen ja mäkkärin lasten klubeihin vauvatkin,siten perhe saa edes lapset joskus ilmaista safkaa ja pienen elämyksen.Lastenateriat kerran vuodessa ja ilmaisen lelun.

reklamoida kantsii huonosta tuotteesta tai palvelusta,saat kaikkea ilmaista anteeksipyyntöjen kera.

Mä maksan opintolainoja pois ja ulosottovelkoja jotka tuli eron yhteydessä,mulle jäi lapsi ja tiukkaa oli,en mitenkään pystynyt maksamaan yksin kaikkea ja asunnotomiksikin jouduttiin sitten saatiin asunto jonne ei ollut mitään kuin sängyt ja varaa ei ollut ees kirppiksille,tein osa-aikatöitä ja soskusta saatiin joku satku ja elatuksia sai odotella puolivuotta..

kaikella tällä mitä nyt vähän luettelin saan lapsille extraa,en juo enkä polta,syödään hyvin,siis ei kuin porsaat vaan katson että on vihanneksia ja hedelmiä,itse olen kasvissyöjä,perheelle haluan marinoimattomia lihoja ja kalaa sillä en halua allergioita,niitä on minulla sekä toisella lapsella,itselläni on myös keliakia mikä lisää kuluja hieman..

Miehen kanssa yritetään säästää vettä ja sähköä ja puheaikojen pitää kestää 10e kk ja lapsilla ei ole kännyköitä.Lomilla käydään kun vuosi tai puoli vuotta säästetään,lomakohteesta riippuen.Ulkomaillakin on käyty.Lidlissä käydään ja k-kaupassa tarjoukset.Kaik ilmainen kelpaa,ruoka,vaate,käytetään itse tai annetaan eteenpäin jos ei mene kaupaksi.ebaysta tilaan meikit hongkong ilman postikuluja,eyeliner alle egen eikä muita kuluja,myös halppis lastenvaatteita ja kestovaippoja joita sitten netissä myyn pari euroa kalliimmalla ja ostan perheelle jotain,yleensä ruokaa,hedelmiä jne jne

Ns.paheeni Lidlin halpa vissyvesi,teetä juon myös,halpaa tosin sekin.

Velkojen takia rahaa ei káuheasti ylimääräisiä ole mutta tytär pääsee kampaajalle pari kertaa vuodessa,lomilla tehdään jotain kivaa jne.

Kehoitan kaikkia hommaamaan kaappeihin hätävaraa ja lapsille kasvua varten isompia vaatekokoja ja kenkiä,mulla on ja koska olen pienikokoinen esikoisen kanssa käytetään usein samoja vaatteita vaihdellen,niin en sitten näytä aina niin pahalta ryysyrannan joosepilta ;DD

Oman pienen kasvimaan rivarimme takapihalle vuokra torppa siis,haaveilen ensi kesäksi,juuri siis muutimme,mutta ilokseni huomasin että musta ja punaviinimarja pensaita on useita takapihallamme!Voimia kaikille kituutteluun,ei se ole vain työtön tai opiskelija joka kituuttaa vaan pienipalkkaiset saa vielä vähemmän kuin esim sossun asiakas.Olen ollut kaikkia noita ja nyt siis taas köyhistelen pienen lapsen ja siis isompien äitinä myös vanhempainrahoilla,mies sairaspäivärahalla.Toimeentulotukea saadaan ehkä parina kuukautena vuodessa noin parikymmentä euroa jolloin  saadaan myös lääkkeet ja lääkärikulut ilmaiseksi

[/quote]

Voisitko käyttää välimerkin jälkeen välilyöntiä.

En pidä myöskään siitä, että yhdistät juutalaisuuden mainitsemaasi asiayhteyteen. Se on loukkaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pessyt perheen vaatteet vauvan vannassa kun pesukone hajosi.Tuli jännetupin tulehdus molempiin käsiin..

Vierailija
104/135 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 15:26"]

Lukenut lehdet kirjaston lehtisalilla, kulkenut kaikkialle joko fillarilla tai isonkin lapsen kanssa rattailla päästäkseni ilmaiseksi, pullot kerään katujen varsilta vieläkin (tulee samalla siistittyä ympäristöä ja lasit pois rikkoutumasta).

[/quote]

Mun mielestä on vaan fiksua lukea lehdet kirjastossa.

Vierailija
105/135 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt käytettyjä pikkuhousuja ja sukkia. Laitoin ilmoituksen nettiin,ja pyysin rahat poste restanteeni. Enää ei onnistu, kun ei voi olla restantea feikkinimellä. Kun en halunnut henkilöllisyyteni selviävän.

Vierailija
106/135 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on kiva lukea, tuleeko lisää? Omasta takaa ei ole mitään omaperäistä kerrottavaa.

Vierailija
107/135 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa on oikeastaan se, että itse elin opiskeluaikana paljon paremmin, kuin nykyään. Lukion kaksi ekaa vuotta maksoi sossu elämiseni, enkä tarvinnut lainaa (pitkä tarina, miksi sossu kustansi yksinasumiseni alaikäisenä, en jaksa siitä tässä vääntää). Kolmantena vuotena, kun minusta tuli täysi-ikäinen, niin tein siivoushommia opiskelun ohella. Koko tänä aikana onnistuin aina säästämään rahaa nopeasti isompiin ostoksiin, esim. pesukoneeseen. Koulussa ruoka oli ilmaista, joten vedin napani lounaalla niin piukkaan, kuin mahdollista. Sillä pärjäsi hyvin seuraavaan lounaaseen saakka. Viikonloppuisin elin pelkällä leivällä, tai kävin vuorotellen sukulaisilla syömässä. Siinä oikeasti säästi pitkän pennin.

Lukion jälkeen menin ammattikouluun, mutta siellä jouduin turvautumaan opintolainaan, koska ilmaisten työharjoittelujen ohessa ei vain yksinkertaisesti enää ollut puhtia mennä palkalliseen työhön. Paitsi viikonloppuisin. Ammattikoulussakin ruoka oli ilmaista ja taas säästettiin, tehdessäni ravintolahommia, sain ravintoloista gurmeeruokaa halvalla.

Kun pääsin opiskelujen jälkeen töihin, niin koko rahan arvo romahti. Tuntui, että 1800e/kk käteen oli niin ruhtinaallinen, että olin miljonääri. Nyt vasta viiden vuoden jälkeen olen todella tajunut, että ei se niin mene. Mutta viidessä vuodessa tuli kyllä varastettua kanssa vessapaperia, saippuaa ja mausteita ollessani asiakkaana. Töissä ollessani en uskaltanut varastaa kiinnijäämisen takia. Häpeän tunnustaa, mutta pari kertaa tuli myöskin lyötyä rahaa ohi kassan, että oli varaa ostaa ruokaa (tosiaan miljonäärinä sitä osti sitä ja tätä ja tarjosi kaikille, elämänhallintani oli täysin pielessä).

Olen myös harrastanut minihuoraamista, esim. baareissa. Monasti annoin ymmärtää, mutta illan päätteeksi kovassa tuiskeessa sitä aina löysi itsensä kotoa, eikä vieraan miehen vierestä.

Nyt kun tulot tippuivat työpaikan vaihdoksen takia n.1200e/kk, niin on tullut elämän realiteetit takaisin. Olen puolessa vuodessa onnistunut säästämään lähes 1000e palkastani. Laskujen jälkeen laitan kaiken muun rahan syrjään, paitsi sen, mitä toimeentulotuen asiakaskin saisi. Sillä saa kummasti ruokaa kaappiin, tarpeellista vaatetta tarpeen tullen ja viinipullonkin kahdesti kuukaudessa.

Olen tällä hetkellä rikkaampi, kuin mitä ikinä olin isommalla palkalla. Minulle ei ollut hyvä kokemus saada entisen n.900e/kk jälkeen rahaa puolet enemmän käteen. Siitä olen ylpeä, että vaikka tulikin hölmöiltyä raha-asioissa, niin silti olen onnistunut pitämään luottotietoni.

Ai niin, olen myös dyykkaillut, käärinyt vanhoista tupakantumpeista uusia sätkiä, keräillyt pulloja ja ottanut pikavippejä. Noista en häpeä muuta kuin viimeisintä.

Vierailija
108/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kosmetologiyrittäjänä tein toisinaan niin, että jätin koko päivän tulot lyömättä kassaan ja merkkasin tilauskirjaan että on ollut vapaapäivä. Tätä tein jonkun aikaa...nykyvuosina ei ole enää ollut tarvetta. Ja hei! Rikos on vanhentunut, tästä on jo reipaasti yli 20 vuotta aikaa! :) Sitten join baarissa kaikkien unohtuneet juomat pois ja olin muutenkin aivan hirveä pummi. Sainkin monet auton korjaukset sunmuut vain räpsyttelemällä pitkiä mustia silmäripsiäni... (niitäkään ei enää ole, ovat haalistuneet) Kävin treffeillä monta kertaa viikossa minusta kiinnostuneiden nuorten miesten kanssa, söin ja join hyvin ja sitten kotiin, kun en ollut helppo nainen. Niinpä ne miehet käytti mua usein syömässä  ;D Sitten aloin opiskella ja nykyään olen valtion virassa!

Vierailija
109/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on huumorista,vastaava vitsi 'suomalaisuudesta' että kaikki Suomen miehet hakkaavat vaimojaan,ehkä mulla on vaan hirtehis huumoria jota sinulla ei ole...Juutalaiset kun tykkäävät rahasta,se on totuus,lue historiaa vaikka.En myöskään ehdi hifistellä oikeinkirjoituksen ja välilyöntien kanssa sillä minulla on ihka oikea elämä.Voithan vaikka jättää kirjoitukseni lukematta niin ei iske nipotustauti :D Stressi kun on tappavaa..

Vierailija
110/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottanut suihin treffien päätteeksi että mies tarjoisi jatkossa :(

Vierailija
111/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavia.Nauran oikein kunnolla :D Katsotteko Hävyttömiä keskiviikkoisin?Jenkkisarja,alkuperäinen on brittiläinen jota en ole päässyt vielä katsomaan.Tossa ohjelmassa paljon tällaista mistä tässä ketjussa kyse..Joskus on vaan parasta nauraa kippurassa köyhyydelle ja kipeydelleen  siis vain omalleen,en nauti toisten kärsimyksistä,kyl te tiiätte ;DD Netissä helppo kertoa että olen köyhä *aska kuin äiti-lapsikerhoissa joissa muut tuntuu kehuvan kun mies on niin mahtava ja koti aivan designia ja lapsetkin kansankynttilöitä niin parempi olla vaan hiljaa vessapapru varkauksistaan ja muista spurgujutuista ;D

Vierailija
112/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anteeksi yläpuolellani oleva en tarkoittanut sinua ollenkaan vaan näitä ketsuppi-veskipapru varkaus-korpun järsimisjuttuja!!! :S Anteeksi!

Vierailija
113/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkenut raskausajat mieheni t-paidoissa ja kotona myös boksereissa koska ne ei puristaneet

Vierailija
114/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ruokaostoksilla prismassa:(

Vierailija
115/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt pulloja ja keräänyt lehtilaatikoista poisheitettyjä aikakausilehtiä, jotka olen sitten myynyt kirpparilla eteenpäin rahaa saadakseni. Opiskeluaikana en juuri koskaan kulkenut bussilla - taksista puhumattakaan. Baareista valikoitiin ne, joihin ei olut sisäänpääsymaksua eikä niissäkään yleensä juotu kuin korkeintaan vettä (käytiin nimenomaan tanssimassa). Yleensä kun kaveriporukalla lähdetiin ravintolaan syömään, olen tilannut pelkän kahvin muiden herkutellessa.

Vierailija
116/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhäillyt nuorempana, tosin en siksi että olisi oikeasti ollut miinuksella tili, vaan siksi että rahaa ei ollut paljoa joten kaikesta yritti säästää. Seuraavat on tullut tehtyä:

- Menin kerran festarialueelle juhannuksena aitojen yli maksamatta

- Keräsin koko kesän pulloja. Ja muutenkin aina kun olin kavereiden kanssa puistossa tms istuskelemassa niin pidin muovipussia mukanani johon keräsin lähistön pullot (tai sitten keräsin siihen pulloja kotimatkalla)

-Tsekkasin aina parkkimittarien, hedelmäpelien ym kohdalla josko joku olisi unohtanut vaihtorahansa. Muutaman kerran kävi hyvä tuuri :)

- Ostin kaupasta aina vikan päivän ruokaa 30% alennuksella

- Kävelin tai pyöräilin lähes kaikkialle tai jos satoi niin matkustin pummilla ratikassa.

Vierailija
117/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan mahdollista nähdä nälkää. Tukien väliin on helppo pudota. Ja jonkun vessapaperin varastaminen, älkää olko naurettavia. Yleisiä vessoja omistavat instanssit eivät vessapaperivarkauksista kaadu, mutta köyhienkö pitäisi jättää takapuoli pyyhkimättä tai käyttää ilmaisjakelulehtiä, kun lehtiä ei ole varaa tilata?

Opiskelijana olen todellakin varastanut vessapaperia.

Vierailija
118/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

106, sun kannattaa kasvattaa siellä rivarinpihalla ensi kesänä härkäpapua, sipulia, purjoa, Van gogh-perunaa ja kesä- ja talviporkkanaa, tuottavat varmimman sadon pienimmällä panostuksella. Samoin kesäkurpitsa on satoisa vihannes. Jos haluat lisätä terveitä marjapuskiasi, se käy taivukkailla. Ostettu puska tuottaa ehkä nopeammin satoa, mutta ei ehkä ole terve. Tsemppiä!

"Oman pienen kasvimaan rivarimme takapihalle vuokra torppa siis,haaveilen ensi kesäksi,juuri siis muutimme,mutta ilokseni huomasin että musta ja punaviinimarja pensaita on useita takapihallamme!Voimia kaikille kituutteluun,ei se ole vain työtön tai opiskelija joka kituuttaa vaan pienipalkkaiset saa vielä vähemmän kuin esim sossun asiakas.Olen ollut kaikkia noita ja nyt siis taas köyhistelen pienen lapsen ja siis isompien äitinä myös vanhempainrahoilla,mies sairaspäivärahalla.Toimeentulotukea saadaan ehkä parina kuukautena vuodessa noin parikymmentä euroa jolloin  saadaan myös lääkkeet ja lääkärikulut ilmaiseksi"

Vierailija
119/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa oli lukea näitä juttuja, välillä ihan liikutuin ja nauroin vedet silmissä sille joka piti kiljubileitä pullorahojen toivossa :D

Itse jouduin 16-vuotiaana pois kotoa, eikä vanhemmilta herunut killinkiäkään apua. Kävin lukiota, mutta opintolainaa ei sen ikäinen saanut eikä sossu oikein auttanut koska elatusvastuuhan olisi kuulunut vanhemmille.

Asumiskulujen jälkeen mulla jäi 300 markkaa kuukaudeksi. Bussilippuun, koulukirjoihin, ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin. Tein kotona kerran viikossa ison kattilan jotain makaronimössöä, muuten söin vaan koulussa. Ahmin oikein, voisi kai sitäkin tavallaan varastamiseksi sanoa kun söi enemmän kuin olisi jaksanut. Joidenkin kavereiden vanhemmat sääli mua ja sain olla niillä aina välillä yökylässä, syödä mahan täyteen ja joskus ottivat mukaan pikku reissullekin. Vieläkin muistan tosi lämmöllä näitä hyviä ihmisiä, saivat sen tuntumaan ihan luontevalta eikä hävettänyt yhtään :)

Aika usein ei ihan heti ollut rahaa uusia bussikorttia kun entinen meni vanhaksi. Silloin kuljin junalla pummilla ja kävelin 2 km juna-asemalta kouluun. Se oli hävettävää, ja pelkäsin hirveästi että jään kiinni. Mutta koulussa sai sitä ruokaa, ei siinä oikein valinnanvaraakaan ollut. Vessapaperia otin joskus pikkuisen, muuten pärjäsin kyllä kotona vesipesun turvin mutta vieraiden varalle tahdoin että paperia on. Ja menkkojen aikaan sitä tarvitsi tietysti niin kuin joku muukin oli havainnut :D

Kesätöissä kävin, mutta ei niin nuorille mitään ihan huippuvirkoja ollut tarjolla. Ei niistä montaa satasta talven varalle jäänyt, kun kesällä ei maksettu opintotukea tai asumislisää niin vaje oli jo valtava.

Nöyryyttävintä oli käydä sossussa anelemassa apua ja saada tylysti pakit. Se muisto kirvelee vieläkin, vaikka tapahtui jo muinaiseen markka-aikaan.

Vierailija
120/135 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun perusteella köyhäillessä pulaa vaikuttaisi olevan ruoan lisäksi myös wc-paperista, kuukautissuojista ja lasten vaipoista. Jos jollakulla saattaa olla odotettavissa tiukkaa lähivuosina (esim. parisuhde lopun edellä, opiskelut alkamassa, työt loppumassa...), kannattaa investoida kestäviin ratkaisuihin nyt, jos rahaa vielä toistaiseksi on. Suosittelen lämpimästi kuukuppia ja kestovaippoja, nehän kestävät vuosikausia! Ovat ekologisiakin vielä. Yllätyin, kuinka yleistä vessapaperin varastaminen on, itselläni ei ole tullut koskaan mieleenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä