Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?
Mä oon mm.
- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista
- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään
- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat
- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta
- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 17:14"]
Jos on varaa polttaa, juoda alkoholia ja käydä baareissa ja vieläpä ajella taksilla kotiin niin ei ole köyhä. Jos näiden edellisten lisäksi ei jää sitten rahaa ruokaan niin se on tyhmyyttä. Tokihan baarissa voi käydä juomatta mitään mutta aika harva niin kuitenkin tekee.
[/quote]
Jos luit yhtään näitä juttuja esim. taksilla ajamista kotiin, niin kirjoittaja ei ole nimenomaan maksanut mitään taksikyydistään. Mistä sinä tiedät, kuinka kuinka moni tai harva käy baarissa juomatta mitään? Oletkos tehnyt tutkimusta asiasta? Onko sinulla jokin lähdelinkki, jonka voisit täällä meidän kanssa jakaa?
Mä en tiennytkään, että pullojen keräämisessä on jotain noloa. Esimerkiksi pikkuveljeni kumpikin lapsena keräsivät pulloja, veivät varaston nurkkaan ja sieltä äiti vei ne sitten kauppaan isoina säkkeinä. Veljet sai siitä taskurahaa. Kyse oli ihan natiaisista eli lieneekö olleet silloin 8-12 -vuotiaita. Tienasivat muuten niistä pulloista tosi isoja rahoja, puhutaan vuosien saatossa tuhansista markoista.
Eikä meillä köyhää ollut. Viikkorahaa saatiin kaikki, ulkomaan matkoja oli, vaatteet hyvät ja ajokortit maksoi vanhemmat jne. Silti opetettiin kyllä nappasemaan se kolikko jostain, jos kerran tarjolla on. Varastamaan ei tietenkään lähdetä, mutta pullojen keräily oli jo vanhempien mielestä viisautta. Ei raha kasva puussa ja jos toiset niitä viskoo menemään, niin fiksu on se, joka ne kerää sitten pois itselleen.
Tein ns. paskaduuneja ja kärsin. Viimeksi tänään poimin kadulta rahan.
Eihän se nyt hyvänen aika ole tyhmä, nöyrä tai säälittävä joka poimii kadulta rahan vaan se joka jättää sen sinne vaikka näkee! :)
Olen poiminut puuttuvan renkaan. Oli hyva paatos, paras ikina.
Matkustanut pummilla ja lastenlipulla nuorena. Pari kertaa oikeasti joutunut tosi nöyränä anelemaan esim. lipputarkastajaa unohtamaan sakon. (tämä tapahtui vain kerran, silloin olin oikeasti luullut matkan leimaantuneen, vaikka olin maksanut vain espoon sisäisen matkan enkä seutua, kaikki jouluun säästämäni rahat menivät sakon maksuun ): ja lähetin vielä käsinkirjoitetun kerjäyskirjeen bussiyhtiölle, että olisivat voineet unohtaa sakon, eivät heltyneet). Katsellut telkkaria ilman lupaa. Nukkunut yli kuukauden lattialla lastenuimapatjalla. Nähnyt oikeasti nälkää useamman kuukauden kun oli niin vähän rahaa ruokaan, en osannut niin nuorena hakea kaikkia tukia joihin olisin ollut oikeutettu. Näin silloin aina yksityiskohtaisia unia joissa ruokailin ravintolassa ja söin pihviä. Pessyt käsin kaikki tekstiilit useamman viikon. Pyöräillyt ja kävellyt pitkiä matkoja koska ei ole ollut varaa bussiin. Joutunut käymään sosiaalitoimistossa kerran, silloin itketti kun hävetti niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:08"]
Kun oon ollu vähissä rahoissa, olen esim. keränny nurkista kaikki tyhjät pullot ja laahannu ne kauppaan jotta saisin ruokaa vastineeksi. Kerran oli päivä aikaa ennen rahan tuloa, lapsi tarvitsi yöksi vaipan, niin ei ollut kuin yksi, josta oli toinen sauma rikki, teittasin sen ja lapsi nukkui hyvin...
Joskus nuorena olin tehny laatikollisen ruokaa, ja kun poikaystävä tuli viikonlopuksi kotiin, vein ruuan säilöön porukoille!
[/quote]
Pakko kysyä miten olet onnistunut päästämään tilanteen noin pahaksi, ettei ole edes varaa lapselle vaippoja hankkia?
Olen muuttanut kulutustottumuksiani. Mm. olen alkanut ostaa vaatteet kirppikseltä, Tarjoustalosta tai Lidlistä, samaten lasten vaatteet. Ostan punaisella laputettuja ruokia, jos niitä löytyy ja kasvikset olen vaihtanut kotimaisista halvempiin ulkomaisiin. Ja jauhelihan halvempaan, rasvaisempaan versioon. Enkä käy enää kampaajalla vaan olen kasvattanut pitkät hiukset.
Minä päästin pahaksi niin, että tulin raskaaksi ihan liian nuorena, ja en voinut tehdä aborttia saati adoptoida lasta. Sitten elettiin ensin tuilla, joilla oikeasti pärjättiin paremmin kuin nyt pienellä palkalla, kunnes menin opiskelemaan ja silloin ei rahaa vaan jäänyt aina loppukuuksi asti. Jos olisin ollut fiksumpi olisin mennyt töihin, mutta sitten en olisi nähnyt lasta koko päivänä. Ja tiedän, olin tosi tyhmä, kun tein lapsen ilman vakaata taloudellista tilannetta. Harvoin oli niin, että vaipat olisivat loppuneet, mutta joskus piti vika päivänä tosiaan säästellä niissäkin
Mutta en ole tuo jolta kysyttiin.
Opiskeluaikana:
- varastanut vessapaperia koulusta, kesätöistä, yleisistä vessoista
- punninnut kaupassa vihannekset tai hedelmät...ja lisännyt sen jälkeen vielä muutaman
- matkustanut pummilla julkisissa liikennevälineissä
- juonut baarissa puolitutun juoman (juu, ei ole viisasta)
- jutellut baaritiskillä miesten kanssa vain siinä toivossa, että tarjoaisivat juoman ja juoman saatuani häipynyt "puuteroimaan nenää"
- baarin vessasta löysin lompakon, otin rahat ja sinä iltana vedettiin kaverin kanssa niin kannat kattoon isolla rahalla ja taksilla kotiin
- näin kun mieheltä putosi 100mk, otin itselleni
Tässä nyt muutamia.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:20"]
Opiskeluaikana:
- varastanut vessapaperia koulusta, kesätöistä, yleisistä vessoista
- punninnut kaupassa vihannekset tai hedelmät...ja lisännyt sen jälkeen vielä muutaman
- matkustanut pummilla julkisissa liikennevälineissä
- juonut baarissa puolitutun juoman (juu, ei ole viisasta)
- jutellut baaritiskillä miesten kanssa vain siinä toivossa, että tarjoaisivat juoman ja juoman saatuani häipynyt "puuteroimaan nenää"
- baarin vessasta löysin lompakon, otin rahat ja sinä iltana vedettiin kaverin kanssa niin kannat kattoon isolla rahalla ja taksilla kotiin
- näin kun mieheltä putosi 100mk, otin itselleni
Tässä nyt muutamia.
Tässä se taas nähdään: opiskelija ei ole koskaan niin köyhä, etteikö voisi baarissa käydä bilettämässä.
[/quote]
Tämä oli todellakin hauska ketju,tuskin olemma maailman iljettävimpiä rikollisia,vessapapru varkaat nääs :D Kultalusikka pellet ja moraaliportin vartijat ulvoo tyhjiä kommenttejaan..
Mutta kyse oli siis muusta kuin arvostelusta joten palaan alkuperäiseen aiheeseen..
Käyttämättömät postarit done that ja teen vieläkin,ostan myös jotain halvalla ja myyn vähän kalliimmalla esim torissa,kaikki on myyty omat kamat mistä mitään voi saada miinus ns.perintökorut joilla lähinnä vain tunnearvoa..Veskipaprua on tullut nyysittyä ihan olan takaa,vinkkinä että junista ainakin pitkän matkan saa tod.isoja rullia,jos jaksat vaan roudata!
Ns.tuotereklamaatiot,vaippa ja vauvanruoka firmoille,atria,hk,aina joku muka vika tuotteessa tai paketissa ja paluupostina tulee laatikollinen tuotteita tai esim nestle joka lähettää käteistä,jotkut firmat laittaa rahat suoraan tilille.Mielestäni rikkailla firmoilla on varaa ja näin saat ilmaista ruokaa,sillä usein laittavat 10e lahjakortin jolla voit itse valita kaupasta jotain sen firman tuotetta..
Kuvoin asia mitä olen tehnyt on tyhjentänyt astmaisena ja allergikkona pölynimurin pussin käsin kun ei ollut varaa uusia ostaa..Myös puolituttujen adhd pentujen hoitaminen tyyliin ruokapalkalla vitutti,pennut rääkyi ja eivät totelleet edes äitejään..Olen myös jynssännyt väsähtäneiden mammojen tosi paskaisia kämppiä,tosin sain rahaa mutta samalla piti kuunnella kaikki murheet joita on itselläkin ihan riittävästi aina ollut.
Ns.juutalainen en kuitenkaan ole,meillä saa lasten kaverit syödä ja lasteni vaatteita olen antanut ilmaiseksi eteenpäin ja vain hyväkuntoista kamaa,myös leluja,yritän myös osallistua edes pienellä summalla esim Pelastusarmeijan keräyksiin..
Tuotenäytteitä olen pyytänyt mm lasten vitamiineja deetä ja multivitoja relatabletteja,googlettakaa niin saatte kuorellisen näytteitä,kohteliaasti pyydätte,sama vauvan vaippojen kanssa,kantsii pitää hätävarana paria vaippakuorta ja sisälle menee harsot hyvin,niin ei jää lapsi vaipatta..
Pyykinpesuainenäytteitäkin on ruinannut,Lumme,erisan,LV jotain tällaista!!
Osallistun kaikkiin kilpailuihinkin,kaiken varalta,voittanut olen vain tosin leffalippuja ja palapelin mutta sekin jotain.
Kirppareilta enkä yksityisiltä ihmisiltä varasta vaan haluan auttaa ja tukea muita,mutta oman perheen selvitytymisen takia teen mitä tahansa,no lähestulkoon!!Marjoja kerään ihan useita tunteja pakkaseen talven varalle,sieniä jne.Leivon ja kaikki alet juoksen,siis ruokatarjoukset,kirpparilta ja torista ostan huonekalut ja vaatteet.Lapsille joskus jotain uutta,esim kenkiä ja ns.ykkösvaatteita.Kavereille synttärilahjat ja serkuille on vain Hesen 6e lahjakortit,muuhun ei ole varaa.Kantsii ilmoittaa kaikki perheen lapset hesen ja mäkkärin lasten klubeihin vauvatkin,siten perhe saa edes lapset joskus ilmaista safkaa ja pienen elämyksen.Lastenateriat kerran vuodessa ja ilmaisen lelun.
reklamoida kantsii huonosta tuotteesta tai palvelusta,saat kaikkea ilmaista anteeksipyyntöjen kera.
Mä maksan opintolainoja pois ja ulosottovelkoja jotka tuli eron yhteydessä,mulle jäi lapsi ja tiukkaa oli,en mitenkään pystynyt maksamaan yksin kaikkea ja asunnotomiksikin jouduttiin sitten saatiin asunto jonne ei ollut mitään kuin sängyt ja varaa ei ollut ees kirppiksille,tein osa-aikatöitä ja soskusta saatiin joku satku ja elatuksia sai odotella puolivuotta..
kaikella tällä mitä nyt vähän luettelin saan lapsille extraa,en juo enkä polta,syödään hyvin,siis ei kuin porsaat vaan katson että on vihanneksia ja hedelmiä,itse olen kasvissyöjä,perheelle haluan marinoimattomia lihoja ja kalaa sillä en halua allergioita,niitä on minulla sekä toisella lapsella,itselläni on myös keliakia mikä lisää kuluja hieman..
Miehen kanssa yritetään säästää vettä ja sähköä ja puheaikojen pitää kestää 10e kk ja lapsilla ei ole kännyköitä.Lomilla käydään kun vuosi tai puoli vuotta säästetään,lomakohteesta riippuen.Ulkomaillakin on käyty.Lidlissä käydään ja k-kaupassa tarjoukset.Kaik ilmainen kelpaa,ruoka,vaate,käytetään itse tai annetaan eteenpäin jos ei mene kaupaksi.ebaysta tilaan meikit hongkong ilman postikuluja,eyeliner alle egen eikä muita kuluja,myös halppis lastenvaatteita ja kestovaippoja joita sitten netissä myyn pari euroa kalliimmalla ja ostan perheelle jotain,yleensä ruokaa,hedelmiä jne jne
Ns.paheeni Lidlin halpa vissyvesi,teetä juon myös,halpaa tosin sekin.
Velkojen takia rahaa ei káuheasti ylimääräisiä ole mutta tytär pääsee kampaajalle pari kertaa vuodessa,lomilla tehdään jotain kivaa jne.
Kehoitan kaikkia hommaamaan kaappeihin hätävaraa ja lapsille kasvua varten isompia vaatekokoja ja kenkiä,mulla on ja koska olen pienikokoinen esikoisen kanssa käytetään usein samoja vaatteita vaihdellen,niin en sitten näytä aina niin pahalta ryysyrannan joosepilta ;DD
Oman pienen kasvimaan rivarimme takapihalle vuokra torppa siis,haaveilen ensi kesäksi,juuri siis muutimme,mutta ilokseni huomasin että musta ja punaviinimarja pensaita on useita takapihallamme!Voimia kaikille kituutteluun,ei se ole vain työtön tai opiskelija joka kituuttaa vaan pienipalkkaiset saa vielä vähemmän kuin esim sossun asiakas.Olen ollut kaikkia noita ja nyt siis taas köyhistelen pienen lapsen ja siis isompien äitinä myös vanhempainrahoilla,mies sairaspäivärahalla.Toimeentulotukea saadaan ehkä parina kuukautena vuodessa noin parikymmentä euroa jolloin saadaan myös lääkkeet ja lääkärikulut ilmaiseksi
Itse pitäisin pahimpana nöyrtymisenä sitä, että eron jälkeen mies ei suostunut maksamaan elatusmaksuja lapsille, ja minä jouduin oikeasti mielistelemään miestä jotta hoitaisi nämä maksut. Minä opiskelin vielä tuolloin ja mies oli valmistunut ja erittäin hyvä palkkaisessa työssä. Mies on narsisti ja vaikka itse lähtikin toisen naisen mukaan ja halusi erota, niin halusi myös pitää minuakin vielä otteessaan. Mua oikeasti kuvotti koko mies ja toi mielistely otti todella koville, mutta mitäpä sitä ei lasten hyvinvoinnin eteen tekisi.
Sitten vihdoin sain asian hoidettua niin, että ne maksut tulevat aina säännöllisesti vielä nykyäänkin välikäden kautta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:41"]
En tajua, miten työssä käyvät ihmiset eivät kykene elättämään itseään, vaan palkan lisäksi täytyy vielä varastaakin. Missä on teidän elämänhallintanne?
[/quote]
Suomessakin palkka voi olla niin pieni että se ei riitä elämiseen. Sinunkin pitäisi joskus kokea miltä tuntuu kun rahat ovat loppu ennen seuraavaa tiliä ja tajuat että sulla ei ole varaa ostaa edes ruokaa. Luuletko sinä että ihmiset käyvät huvikseen leipäjonossa. Tosia-asia on että ilman ruoka-apua moni jopa lapsiperhekin näkisi Suomessa nälkää.
Meilläkin tulee nykyään ulosoton kautta,mutta siitäkin piti taistella kun vaihteli pankkitilejä,työnantajaa jne ettei ois tarvinnu maksaa,nyt on helpompaa
Meilläkin tulee nykyään ulosoton kautta,mutta siitäkin piti taistella kun vaihteli pankkitilejä,työnantajaa jne ettei ois tarvinnu maksaa,nyt on helpompaa
Jatkan vielä että munkin ex narsisti ja kierrossa uusi perhe,esikoinen ei kiinnosta,kunhan saa kiusata
Heittänyt leipäpussista homeiset viipaleet menemään ja syönyt ne palat, joissa ei ole ollut näkyvää hometta. Mausta huomasi, ettei nekään palat olisi ollut enää syötäviä, mutta ikään kuin sivuutin sen asian mielestäni ja söin silti. Ja ilman vatsavaivoja selvisin koko koulupäivän.
Mulla oli tuttu vanhempi mies joka aina vonkasi multa seksiä ja olin siihen asti kieltäytynyt. Kun rahat oli aivan finaalissa, suostuin sillä ehdolla että hän maksaa seksistä. Ja niin se tekikin. Muutaman kerran tavattiin ja raha vaihtoi omistajaansa, sain kuukauden vuokran maksettua. Se oli ihan hyvä tyyppi sängyssäkin, mutta varattu ja paljon vanhempi.
Nöyryydestä jos puhutaan niin opiskeluaikana seurustelin yhden työssäkäyvän tyypin kanssa ihan vaan siksi, että olisi ollut joskus jotain kivaakin, siis rahallisesti. Se sai käyttäytyä huonostikin, juosta baareissa jne
Kun itse valmistuin ja sain töitä, niin se oli sen suhteen loppu. Ulospäin ehkä näytti, että me seukataan. Ehkä mä itsekin uskoin että meillä on jonkinlainen suhde.
Eihän tuo pullojen kerääminen tai marjojen kerääminen oli mitään nöyrtymistä, se on normaalia ja itsekunnioitusta tukevaa toimintaa. Mutta se, että joutuu oikeasti kieltämään periaatteensa ja varastamaan tai huoraamaan tai pyytämään äitiä maksamaan jotain...