Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?
Mä oon mm.
- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista
- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään
- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat
- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta
- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin
Kommentit (135)
Ostanut maitolitran viiden sentin kolikoilla
Lukenut lehdet kirjaston lehtisalilla, kulkenut kaikkialle joko fillarilla tai isonkin lapsen kanssa rattailla päästäkseni ilmaiseksi, pullot kerään katujen varsilta vieläkin (tulee samalla siistittyä ympäristöä ja lasit pois rikkoutumasta).
en koe nöyrtyväni mihinkään vaikken tuhlaa rahoja turhaan, kerään pullot ja tölkit tienvierustoista lenkillä ollessani, ostan kirpparilta lähes kaiken , eilen juuri ostin valkoiset tuulipuvun housut eurolla. Miksi maksaisin useita kymppejä niistä kun saman saa lähes ilmaiseksi.
Olisi kyllä varaa ostaa mitä tahansa mutta nautin kun saa kierrellä kirppareilla ja tehdä löytöjä.
-ottanut joskus vessapaperirullan koululta/yleisestä vessasta
-ottanut (mahd. huomaamattomasti) tyhjän pullon mukaan, jos nähnyt jossain
-opetellut ostamaan vaatteita kirppikseltä, lisäksi esim. halvinta mahdollista vartalorasvaa ym.
-syömään töissä mahani täyteen, jos söin koululla, nappasin salaa leivänpalan laukkuun iltapalaksi
-sinkkuaikoina käymään paljon treffeillä: leffoja, illallisia ym. miesten tarjoamana :)
-baariin mennessä hankkinut etkoille halvan viinipullon, baarissa ei paljoa tarvinnutkaan
Lisäyksenä vielä: minulla on todella kallis maku ja olen ennen käyttänyt todella paljon rahaa esim. vaatteisiin, kosmetiikkaan ym. Jouduin tosissani opettelemaan köyhäilyä opiskellessani ja tehdessäni palkatonta harjoittelua ilman mitään tukia, käydessäni sen verran osa-aikatöissä, että sain vuokran ja muut välttämättömimmät maksettua. Opiskelija-asuntoa en saanut ja Helsingin vuokratasolla jo pelkkää vuokraa varten joutui tekemään useamman tunnin töitä, saati sitten, jos jotain extraa halusi. Kuitenkin aina selvisin, sain jopa matkusteltua ja vietettyä melko mukavaa elämää :) Lisäksi tuo auttoi oppimaan fiksua rahankäyttöä, nykyään kohtuullisen hyvillä tuloillakin olen ihan hullun nuuka!
Ja 34 lisää: hotellissa töissä ollessani otin minäkin mukaan noita avattuja saippuoita, suihkugeelejä ym.! Niitä käytti pitkään, ja varmaan vieläkin pyörii nurkissa niitä matkakokoisia pulloja :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:37"]
Eikö muka kukaan ole huorannut? Ja mä kun olen saanut mediasta sellaisen kuvan, että se on nykyään ihan yleistä opiskelijoiden keskuudessa ja tapahtuu myös yläasteikäisten lasten keskuudessa.
[/quote]
Huorasin, mutta ei sitä sillä nimellä sanottu. Tai sanotaanko, että en osannut hinnoitella... Mutta olin avoliitossa juurikin sen takia, ettei mulla ollut omaan kämppään varaa.
Oli olevinaan kunniallista, vaikka kunnioitus puuttui täysin.
Ikinä en ole varastanut vaikka kuinka köyhä olen ollut. Jouduin lähtemään (tai pääsin pois) tyhjin käsin kotoa jo nuorena, kun äitipuoli heitti pihalle. Kaikenalaisia kikkoja sitä on kokeiltukin. Menin pyörällä pitkiäkin matkoja ettei olisi mennyt rahaa matkoihin. Kännykän otin vasta 26- vuotiaana. Ei puudutuksia hammaslääkärissä. Pullojen keräilyä. Kaivoin pikkulantteja lattialautojen välistä, että sain lähetettyä kirjeen ollessani au pairina. Syömisessä on tietysti säästetty eli pikkunälässä ollut paljon. Itse leikannut hiukseni. Voi voi, niitä on niin paljon, että kaikkea ei edes muista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 07:42"]
Ikinä en ole varastanut vaikka kuinka köyhä olen ollut. Jouduin lähtemään (tai pääsin pois) tyhjin käsin kotoa jo nuorena, kun äitipuoli heitti pihalle. Kaikenalaisia kikkoja sitä on kokeiltukin. Menin pyörällä pitkiäkin matkoja ettei olisi mennyt rahaa matkoihin. Kännykän otin vasta 26- vuotiaana. Ei puudutuksia hammaslääkärissä. Pullojen keräilyä. Kaivoin pikkulantteja lattialautojen välistä, että sain lähetettyä kirjeen ollessani au pairina. Syömisessä on tietysti säästetty eli pikkunälässä ollut paljon. Itse leikannut hiukseni. Voi voi, niitä on niin paljon, että kaikkea ei edes muista.
[/quote]
Ai sulla oli varaa kännykkään. Et sitten kyllä tiedä köyhyydestä mitään.
Ja ihan normaalia on ajaa pitkiä matkoja pyörällä. Ja ihan persaukinen nyt ei lähde edes aupairiksi.
Täällä taas hienostokakarat leikkii köyhää.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:14"]
Käytän meille tulleet A4-kirjekuoret uudelleen eli viivaan lähetystiedot yli postittaakseni ne edelleen. Juuri luin MTV3:n sivuilta, että se on nolointa, mitä voi köyhäillessään tehdä:D Toisaalta, miksi heittää ehjiä kirjekuoria hukkaan ja käyttää toisaalta rahaa uusiin kirjekuoriin?
[/quote]
Miettikää, miten paljon tämä telluksemme säästyisi, jos kaikki tollaset "nolot" kierrätysasiat olisivat yleisesti tosi ok. Viittaan siis lainaamaani kirjekuori-kirjoitukseen. Eräs urheiluseura teki mielestäni jo vuosikymmen sitten viisaasti, kun pyysi jäseniltään mm. juurikin käytettyjä A4 kirjekuoria, joita seura sitten käytti uudelleen, kun postitti niillä omia tiedotteitaan.Mä oikein ihailin sitä seuran puuhamiestä, että se tollasenkin keksi, että seuralta säästyisi rahaa.
Oon kans varastanut vessapaperia - joskus sellasen jättimäisen kiekonkin jostain baarista. Se oli sellasta aikaa, että itkin miettiessäni, mistä saan vuokrarahat kasaan. Puhelin oli koko ajan suljettu ja sähkölaskuun rukoilin päivä kerrallaan lisäaikaa...
Sit kun on näitä tyyppejä, jotka ovat vaan niin järkyttävän sniiduja, että vaikka heillä olisikin säännölliset ok tulot, niin silti varastellaan mm. työpaikalta; sitä en ymmärrä, enkä hyväksy.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 17:14"]
Jos on varaa polttaa, juoda alkoholia ja käydä baareissa ja vieläpä ajella taksilla kotiin niin ei ole köyhä. Jos näiden edellisten lisäksi ei jää sitten rahaa ruokaan niin se on tyhmyyttä. Tokihan baarissa voi käydä juomatta mitään mutta aika harva niin kuitenkin tekee.
[/quote]
Joillakin on oikeasti suuria arjenhallinnan ongelmia eikä ollenkaan taloudenhallinnnan taitoja. Rahat juodaan kurkusta alas, ajellaan takseilla ja tosiaan, tuhlataan rahaa vielä röökiinkin. Sitten he ottavat pikavippejä ostaakseen ruokaa, kun rahat on tuhlattu turhuuteen. Kulutusluotoilla matkustellaan ja ostetaan tarpeetonta viihde-elektroniikkaa. Kallein i-phone on saatava, vaikka tulot ovat satasia kuussa.
Nämä ovat juuri niitä ihmisiä, joilla ei koskaan ole rahaa, vaikka tulot olisivat tuhansia. Heillä ei raha pysy näpeissä.
Näin sitten pikkuhijaa ajaudutaan pahoihin velkakierteisiin, velkaa voi olla kymmeniätuhansia euroja, vaikka tulot ovat viisisataa euroa kuussa eikä sillä velkarahalla edes ole ostettu mitään järkevää. Edes kännykkäliittymää ei välttämättä osata kilpailuttaa eli puhelinlaskutkin voivat olla tavallista suurempia, kun edullisempiakin liittymiä olisi tarjolla. Elätetään kissa- ja koiralaumoja ja omat ruuat jäävät ostamatta jne
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:56"]
Jos firma tilaa kyniä tms tarvikkeita, tilaukseen lisätään tuotteita koska lähtökohtana on se, että firmassa on töissä pers-aukisia kleptomaaneja, jotka vievät kaiken minkä reppuunsa saavat.
[/quote]
Sen takia onkin kiva juttu että mä teen meillä ne tilaukset. Kiäh kiäh. Sori, oli pakko.
"Hienostokakara" vastaa:) Kännykkä oli oikeastaan poikaystäväni jonka kanssa muutin yhteen. Au pairin matkaan säästin monta vuotta jonka aikana asuin mummoni luona. Ja minä olen todellakin nähnyt nälkää jo lapsuudessani. Tämä taas johtui vanhempieni huonosta elämänhallinnasta (äiti mielenterveyspotilas ja isä alkoholisti). Että tässä sinulle hienostoelämää.
Aikanaan tuntui todella nololta, kun olin köyhä opiskelija ja kesätöissä ennen palkkoja. Sieltä työpaikalta joku oli ottanut parempaan talteen paketillisen vessapaperirullia. Siellä vanhempi rouva kysyi oikein hiljaa, onko minulla ollut vessapapereille tarvetta ja totesin, että on, kun en ymmärtänyt asiayhteyttä. Siis kotona oikeasti oli vessapaperia, mutta luulin, että hän aikoo tarjota jotain ja silloin oli niin köyhää, että oletuksena aina vastasi tarjouksiin myöntävästi. Hän oli ilmeisesti ostanut vaivihkaa vessapaperia vessaan, kun kuvitteli minun tarjonneen ja olleen asiasta rehellinen. Ne vessapaperit oli aivan eri näköisiä kuin työpaikan perusvessapaperit. Seuraavalla kerralla, kun sinne tuli vessapapereita ja huomasin, että niitä katosi, kävin hänelle kertomassa, että niitä on kadonnut ja minä en ole vienyt. Kerroin samalla minkä takia edellisellä kerralla vastasin, että on vessapaperin tarvetta. Hän suuttui, mutta ei onneksi minulle, mutta kailotti koko työporukalle tapahtuneen kertoen epäilleen minua. Eipä sieltä sen jälkeen hävinnyt vessapaperia, mutta ihmettelen kuka on ollut niin köyhä, että olisi tarvinnut, kun kaikki muut oli useamman vuoden töissä olleita hyvin palkattuja diplomi-insinöörejä (ja miehiä).
No näitä lukiessa en hämmästele. Itse en voi kuvitella, että olisin köyhänä varastanut. Leipä oli tiukalla, mutta vessapaperi joka tarvittiin, ostettiin itse. Nyt talous on aivan vastakkaisella mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että opiskelijoilla ja esim. vaikeaan elämäntilanteeseen joutuneilla on tiukkaa rahasta..
Mutta ai että mua ärsyttää muutama tuttavapiirissä oleva mamma! Tukien tultua ostellaan lapselle kalliita (turhia) vaatteita, käydään ravintolassa syömässä ym. Sitten viikko, pari ennen uusien tukien tuloja valitetaan, kun ei ole rahaa vaippoihin ym.
Kyse on vaan huonosta elämänhallinnasta! Ne pienetkin rahat saisi hyvin riittämään koko kuukaudeksi, jos vähän miettisi kulutustottumuksiaan.
Tuommoiselta ihmishirviöltä pitää ottaa lapset huostaan.
Yks tuttu on varastanut työpaikalta astioita ja vessapaperia, kerää tuhkakupista tumpitkin jos röökit lopussa. Säälittävää.