Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?

Vierailija
24.04.2013 |

Mä oon mm.

- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista

- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään

- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat

- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta

- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska varastaa töistä, on työ. Noh miksi sieltä sitten pitää varastaa? Usein töistä maksetaan palkkaa, eikä ole työnantajan vika, että sen tuhlaa muuhun kuin perustarpeisiin (lue:WC-paperi). Ja saa olla aika naurettavan kokoinen/uusi/keskustassa oleva asunto jos opiskelijan pitää varastaa wc-paperista lähtien kaikki. Kannattaa vähentää sitä baarissa juoksemista.

Vierailija
42/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastin intissä ollessani tuvasta taistelujakkaran ja keittiöstä peltisen litramitan kaverille tuparilahjaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän äidiltä. Siis olen akateeminen töissäkäyvä nainen, mutta kun menot ylittää tulot niin ei auta... Saatan siis soittaa äidille, että nyt lapsella vilkkuu nilkat haalarin lahkeista, eikä minulla ole rahaa ostaa uutta. Tai sanoa suoraan, että tulisin mielelläni käymään, mutta kun ei ole rahaa, maksatko liput. Äitini käydessä meillä käymme ruokakaupassa ostamassa kaapit täyteen ja hän maksaa.

Lainaan kavereilta. Lapsille on vakuutus ja olen lapsen sairastuessa pyytänyt kaverilta rahaa, jonka olen sitten maksanut takaisin kun vakuutuskorvaukset tulivat.

Mitään en ainakaan muista mistään varastaneeni.

Vierailija
44/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firma tilaa kyniä tms tarvikkeita, tilaukseen lisätään tuotteita koska lähtökohtana on se, että firmassa on töissä pers-aukisia kleptomaaneja, jotka vievät kaiken minkä reppuunsa saavat.

Vierailija
45/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voinut käsittää, kun mun hyvä ystävä haki sossusta rahaa ja senkin jälkeen oli tiukkaa. Mutta sitten mulle selvisi, että se ei vaan osannut käyttää rahojaan. Asuivat yksiössä, lapsi oli vauva, mies oli töissä, nuoria ihmisiä. Ei velkaa eikä edes omaa autoa. Meillä oli sama tilanne, ja ystävä joskus kysyi miten ihmeessä me pärjätään. Tingin kyllä silloin aivan kaikesta itseen liittyvästä, kuten uusista vaatteista jne. Kaikki karsittiin pois, eikä tuntunut kurjalta, koska oli todella hyvä mieli, että lapsella oli kaikki tarvittava.

Viitaten siis siihen joka sanoi että ärsyttää ne mammat joilla on varaa matkustella ulkomailla yms mutta lapselle ei ole ostaa vaippoja. Oli meilläkin tiukkaa aina välistä, mutta rahaa käytettiin siihen malliin, että lapselle oli kaikki aina.

Vierailija
46/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:54"] Ja saa olla aika naurettavan kokoinen/uusi/keskustassa oleva asunto jos opiskelijan pitää varastaa wc-paperista lähtien kaikki. Kannattaa vähentää sitä baarissa juoksemista.

[/quote]

Ainakin Helsingissä (jossa kaikista kaupungeista taitaa asua määrällisesti eniten opiskelijoita) jo soluhuone kaukana keskustasta maksaa melkein sen, mitä opintoraha ja asumislisä ovat YHTEENSÄ. Ja noitahan ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille, eikä niissä saa asua koko opiskeluaikaa vaan ison osan opiskelijoita on pakko asua vapailta markkinoilta löytyvissä ylihintaisissa asunnoissa. Muissa isoimmissa kaupungeissa tilanne ei ole paljoa parempi.

Baareissa voi sitäpaitsi juosta ilmaiseksikin, kuten ehkä tästä ketjusta on käynyt ilmi. Bileiden järjestämisellä jopa tienata ;)

Vierailija
47/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tili tulee, mennään giganttiin ostetaan uusi 60 tuuman 3D televisio. Kotona sitten viikonloppuna kun katselee elokuvaa ja käy välillä p****lla, on ihmettely suuri, kun WC-paperi on loppu, ruokaa ei ole ja vauvallakin on vaipat käytetty jo kaikilla mahdollisilla variaatioilla päällä, mutta rahaa ei ole mihinkään.

Vierailija
48/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla jouduttiin tinkimaan myos lasten tarpeista seka vaipoista. Kaikki raha meni vuokraan ja ylimitoitettujen velkojemme perintaan.

Vierailija
49/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:54"] Ja saa olla aika naurettavan kokoinen/uusi/keskustassa oleva asunto jos opiskelijan pitää varastaa wc-paperista lähtien kaikki. Kannattaa vähentää sitä baarissa juoksemista.

[/quote]

Ainakin Helsingissä (jossa kaikista kaupungeista taitaa asua määrällisesti eniten opiskelijoita) jo soluhuone kaukana keskustasta maksaa melkein sen, mitä opintoraha ja asumislisä ovat YHTEENSÄ. Ja noitahan ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille, eikä niissä saa asua koko opiskeluaikaa vaan ison osan opiskelijoita on pakko asua vapailta markkinoilta löytyvissä ylihintaisissa asunnoissa. Muissa isoimmissa kaupungeissa tilanne ei ole paljoa parempi.

Baareissa voi sitäpaitsi juosta ilmaiseksikin, kuten ehkä tästä ketjusta on käynyt ilmi. Bileiden järjestämisellä jopa tienata ;)

[/quote]

Jos ei kesällä huvita käydä töissä (koska opiskelu on todella rankkaa varsinkin yliopistossa) vaan löhöillä rannalla, niin pitäisikö muuttaa edullisemmalle paikkakunnalle? Kesälläkin ~2-4kk töissä ja jaat rahat per opiskelukuukausi niin tulee opintotuen ja asumislisän verran rahaa lisää. Ja opiskelu on opiskelua, elämässä eletään tilanteenmukaisella budjetilla. Ruukaa vaan opiskelijoilla olla nuo ulkomaanmatkatkin niin lähellä sydäntä, koska A) Opiskellessa pitää kuulemma matkustaa ulkomaille koko ajan muuten kaduttaa koko loppuelämän. ja B) opiskelu on niin-niin rankkaa (joillain kursseilla on jopa pakollinen läsnä-olo!)

Vierailija
50/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varastanut mitään, muistaakseni, ja se lähinnä kaduttaa. Jouduin valmistuttuani tyhjän päälle, ja olin sossun asiakkaana pari kuukautta. Sain niin vittumaista kohtelua, että kaduttaa etten ryöstänyt rahoja elämiseen. Paljon mieluummin puukon kanssa pyydän rahaa kadulla tai varastan autoja kuin menen kuuntelemaan uudelleen vastaavaa nöyryytystä - ja se sossun raha oli lakisääteisesti minulle kuuluva.

Köyhyys on kyllä tullut tutuksi. Opettelin syömään annosta, eli noin euron maksavia annoksia. Se oli hankalaa, kun ei ollut aikaa tai välineitä tehdä ruokia alusta asti - ja siksi jäi monesti nälkä aterian jälkeen. Varsinkin tenttien aikaa, kun lukeminen lisäsi energiantarvetta.

Hyvin mä olen silti pärjännyt enkä kovin alas vajonnut (mitä nyt vanhemmilta ruinannut rahaa, mutta en kohtuuttomasti). 

Vierailija
51/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kerran nöyrtynyt lainaamaan sukulaisilta, ensin sanoivat ettei ole, mutta lopulta löytyi yhteensä 10e.

Muuten pystyn kyllä olemaan sen 5 päivää syömättä, joten sieltä löytyy säästöjä niin ettei tartte vessapaperia varastaa. Ai niin, eihän sitä kovin usein tartte, kun on 10 päivää kuussa syömättä ;D

Ja mausteita ei ole tilaisuutta varastaa, kun ei ole varaa käydä ulkona...

Joo, paljon muuta hyvää mussa ei ole, mutta varastamaan musta ei ole kuitenkaan.

Vierailija
52/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyttäni olen suostunut hymyillen paskamaiseen asiakaspalveluduuniin, josta jäi käteen 75 e enemmän kuin kotona ollessa. Mutta se oli vain ponnahduslauta parempaan, koska vanhempainvapaan jälkeen olin tilanteessa että lapsille piti saada hoitopaikka että itse pystyi menemään töihin ja eka duuni piti ottaa mikä tarjottiin.

Ja mikä parasta: sen kaksi kuukautta mitä olin siinä niuhotuksen alla, lapset sai lähes kaikki pöpöt ja pystyin olemaan suurimman osan ajasta poissa töistä!

Vierailija
53/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin livekirppareilta tavaraa halvalla ja möin voitolla netissä. Euronkin voitto oli joskus iso raha! Teen muuten edelleenkin vaikka en enää ole köyhä.

Vierailija
54/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:27"]

tämä ärsyttää niiiiiin jumalattoman paljon! itse käyn kirppiksillä myymässä, juuri siksi että olen köyhä. myytävät ovat omia tavaroitani ja vaatteita, joita olen joitakin peräti lapsuudesta asti säästänyt. osa on sukulaisten lahjoittamia vaatteita, ihan kirppismyyntitarkoitukseen: he pääsevät eroon vanhasta, ja minä saan pitää pienet myyntitulot. vanhemmiltani saan kirppispäivänä autokuljetus- ja työvoima-apua. on muuten todella iso homma pestä, huoltaa ja pakata tavarat etukäteen; roudata ja purkaa sekä työpäivän edestä olla myymässä tavaroita varsinaisena päivänä. miettikää palkallisina työtunteinta - ja bensat päälle.

mutta nykyään ostava yleisö onkin sellasta että jo euron-kahden hintapyynnöistä pitää tingata loputtomiin. ja siis kyse on todella hyväkuntoisista tuotteista: eihän nykyään kenellekään kelpaa jos vaatteessa on yh-tään käytön merkkejä! joku vois vaikka luulla että on joku vanha vaate päällä, tai mikä pahempaa, kirppisvaate! välillä kehtaan pyytää laadukkaista, uutena yli huntin arvoisista merkkikengistä vitosen - kymppiä ei kukaan maksaisi, ei edes täysin käyttämättömistä.  

[/quote]

en ite osta kirpparilta just siks, että jotkut tuotteet on hinnoiteltu niin, että jo parilla eurolla enemmän sais jostain halvasta vaateliikkeestä uuden vaatteen. eli jos valitsen 4 euron käytetyn bodyn ja 6 euron uuden bodyn väliltä niin valitsen uuden. kyllä ne käytön jäljet näkyy nopeasti eikä varsinkaan lapselle kehtaa laittaa päälle. itelleni laitan kyllä mitä vaan.

Vierailija
55/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lapsen lapsilisien takia

Vierailija
56/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:03"]

Niin, tili tulee, mennään giganttiin ostetaan uusi 60 tuuman 3D televisio. Kotona sitten viikonloppuna kun katselee elokuvaa ja käy välillä p****lla, on ihmettely suuri, kun WC-paperi on loppu, ruokaa ei ole ja vauvallakin on vaipat käytetty jo kaikilla mahdollisilla variaatioilla päällä, mutta rahaa ei ole mihinkään.

[/quote]

Suksi   vittuun

t. se, joka lähti kotoa 15v pankkikirja taskussaan ja näki suoranaista nälkää, kun opintolainapäätöksen ruuhkautumisen takia viivästyi. Opiskelijakämpässä oli koko opiskeluajan lakanat verhoina, matto lattialla ja patjalla nukuin. Muuta ei ollut.Soluasunnossa asuin.

Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä

Vierailija
57/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän meille tulleet A4-kirjekuoret uudelleen eli viivaan lähetystiedot yli postittaakseni ne edelleen. Juuri luin MTV3:n sivuilta, että se on nolointa, mitä voi köyhäillessään tehdä:D Toisaalta, miksi heittää ehjiä kirjekuoria hukkaan ja käyttää toisaalta rahaa uusiin kirjekuoriin?

Vierailija
58/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:19"]Ollessani opiskelija otin vastaan kesätyöpaikan, jossa esimies, asiaa tiedustellessani, antoi harhaanjohtavaa ja epätarkkaa tietoa palkasta - eli antoi ymmärtää, että se olisi todellisuudessa isompi. Ja tämän vuoksi muutin toiselle paikkakunnalle ja maksoin vuokraa kahdesta asunnosta (vaikkakin vain vähän). Tästä syystä varastinkin kesätyöpaikaltani kaiken, mitä vain irti sain ja josta jotakin hyötyä oli. Vessapaperiakin oli sen jälkeen varmaan puoleksi vuodeksi, ja työkone kesän jälkeen taisi jäädä täyteen viruksia :) Olisivatpahan maksaneet parempaa palkkaa![/quote]

mulla sama homma. Mä olisin saanut muutamankin työpaikan, valitsin tämän ja sovittiin palkka. Tuli eka tilipäivän hetki, pomo ilmoitti että on luvannut mulle liian korkeaa palkkaa, koska taulukon mukaan mulle kuuluu pienempi. Siinä oli paha alkaa sanoo vastaan kun kesää oli jäljellä enää 1,5 kk, joten suostuin. Ja ihan reippaalla kädellä käänsin vaikka mitä, useiden satojen eurojen arvosta kyseisenä kesänä. Mm ystävät kävivät ilmaiseksi syömässä ja sain heiltä vuoden mittaan jotain takaisin.

Seuraavana keväänä haukun työnantajani kaikissa mahdollisissa keskustelupalstoilla ja vieläkin keskusteluja löytyy, jos viitsii googlettaa. Harmittaa kun olin niin tyhmä etten tajunnut ettei yksipuolisesti voi palkkaa alentaa. Enää en viitsi karhuta sovitun ja maksetun eroa, koska erotuksen varastin.

Vierailija
59/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaikkea on tullut tehtyä. Olen ottanut vastaan tutuilta ja puolitutuilta lumppuja, köyhänapua ja tuunannut niitä ja myynyt eteenpäin. Varsinkin joiltain sai vuosienkin takaa kuulla kun autoin silloin ja silloin.

Joskus yrittivät vastapalveluksena tyyliin viikoksi mökille piiaksi, sanoin heti tästä ei ollut kyse, sopimukset pitää sopia luovutustilanteessa, ei enää jälkikäteen tehdä vaatimuksia ja näitä en ole ikinä enää mitään ottanut vastaan.

Olen roudannut paperinkeräyksestä kotiin paperia, jota olen polttanut takassa, jotta olen säästänyt lämmityskuluissa, kerännyt metsästä risuja, sama idea.

Olen ollut nuoruudessani pari kesää töissä hotellissa kerrossiivoajana ja siellä otin aina nämä saippuan jämät, minishampoot jne mukaan ja vessanpaperit. Aina hotellihuoneessa piti olla 2 vessapaperirullaa ja jo aloitetut sai viedä kotiin. Veinkin aina kaikki kotiin, lisäksi monen kollegan. Useita kymmeniä jätesäkillisiä vessapaperia vein kyseisenä kesänä kotiin.

Olen juonut ruokajuomana kuumaa vettä, johon olen liottanut marjapensaiden hedelmiä, kun ei ollut varaa mihinkään muuhun jne. jne.

Edelleenkin käytän postimerkit joissa ei ole leimaa. Jouluna tulee paljon joulukortteja ja lisäksi asun kivan kokoisessa rivitaloyhtiössä. Moni naapuri tietää että kerään joulukortteja ja useat antaa niitä joulun jälkeen. Enhän mä mitään kerää vaan otan niistä merkit pois jotka voi uusiokäyttään. Myyn välillä jotain huutiksessa, käytän merkit sitten niissä pakettimaksuissa, ostajan rahat postimaksuista pidän itselläni.

Olen välillä niin kypsä tähän ikuiseen köyhyyteen, onneksi valtaosan ajasta tajuan tämä on nyt näin ja näillä mennään.

Vierailija
60/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:01"]

[/quote]

[/quote]

Jos ei kesällä huvita käydä töissä (koska opiskelu on todella rankkaa varsinkin yliopistossa) vaan löhöillä rannalla, niin pitäisikö muuttaa edullisemmalle paikkakunnalle? Kesälläkin ~2-4kk töissä ja jaat rahat per opiskelukuukausi niin tulee opintotuen ja asumislisän verran rahaa lisää. Ja opiskelu on opiskelua, elämässä eletään tilanteenmukaisella budjetilla. Ruukaa vaan opiskelijoilla olla nuo ulkomaanmatkatkin niin lähellä sydäntä, koska A) Opiskellessa pitää kuulemma matkustaa ulkomaille koko ajan muuten kaduttaa koko loppuelämän. ja B) opiskelu on niin-niin rankkaa (joillain kursseilla on jopa pakollinen läsnä-olo!)

[/quote]

Mistä sä olet noin katkera, jäikö itseltä opiskelupaikka saamatta? Harvalla oikeasti edullisella paikkakunnalla on hirveästi opiskelumahdollisuuksia.

Opintotuki ja asumislisä oli mun opiskeluaikoina luokkaa 400e yhteensä. Jos tuon verran pitäis saada myös siihen päälle sanotaan nyt vaikka 3 kk kesätyöstä jaettuna koko vuodelle, eli 800 e/kk pitäis pärjätä (ja sillähän ihan ok pärjääkin), se tarkoittaa että kesätyöpalkasta pitäis jäädä käteen 2000e/kk (tässä laskelmassa ei ole huomioitu sitä, että noin suuri tulo ylittää luultavasti roimasti opintotuen tulorajat niin että opintotukea ja sen asumislisää ei ole mahdollista saada lähellekään edes tuota 9 kk vuodessa). Mun opiskeluaikoina saatavilla olevissa töissä palkat jäivät yleensä johonkin tonniin kuussa eikä niitäkään ollut läheskään kaikille. Meidän kaupungissa ainakin opiskelijoiden kesätyötilanne on huonontunut huomattavasti niistä ajoista, mihinkään niistä paikoista joissa itse olin aikanaan kesätöissä ei enää ole varaa palkata sellaisia määriä opiskelijoita kesätöihin kuin silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme