Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?
Mä oon mm.
- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista
- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään
- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat
- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta
- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin
Kommentit (135)
Eikö muka kukaan ole huorannut? Ja mä kun olen saanut mediasta sellaisen kuvan, että se on nykyään ihan yleistä opiskelijoiden keskuudessa ja tapahtuu myös yläasteikäisten lasten keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:54"] Ja saa olla aika naurettavan kokoinen/uusi/keskustassa oleva asunto jos opiskelijan pitää varastaa wc-paperista lähtien kaikki. Kannattaa vähentää sitä baarissa juoksemista.
[/quote]
Ainakin Helsingissä (jossa kaikista kaupungeista taitaa asua määrällisesti eniten opiskelijoita) jo soluhuone kaukana keskustasta maksaa melkein sen, mitä opintoraha ja asumislisä ovat YHTEENSÄ. Ja noitahan ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille, eikä niissä saa asua koko opiskeluaikaa vaan ison osan opiskelijoita on pakko asua vapailta markkinoilta löytyvissä ylihintaisissa asunnoissa. Muissa isoimmissa kaupungeissa tilanne ei ole paljoa parempi.
Baareissa voi sitäpaitsi juosta ilmaiseksikin, kuten ehkä tästä ketjusta on käynyt ilmi. Bileiden järjestämisellä jopa tienata ;)
[/quote]
Jos ei kesällä huvita käydä töissä (koska opiskelu on todella rankkaa varsinkin yliopistossa) vaan löhöillä rannalla, niin pitäisikö muuttaa edullisemmalle paikkakunnalle? Kesälläkin ~2-4kk töissä ja jaat rahat per opiskelukuukausi niin tulee opintotuen ja asumislisän verran rahaa lisää. Ja opiskelu on opiskelua, elämässä eletään tilanteenmukaisella budjetilla. Ruukaa vaan opiskelijoilla olla nuo ulkomaanmatkatkin niin lähellä sydäntä, koska A) Opiskellessa pitää kuulemma matkustaa ulkomaille koko ajan muuten kaduttaa koko loppuelämän. ja B) opiskelu on niin-niin rankkaa (joillain kursseilla on jopa pakollinen läsnä-olo!)
[/quote]
Mistä sä olet noin katkera, jäikö itseltä opiskelupaikka saamatta? Harvalla oikeasti edullisella paikkakunnalla on hirveästi opiskelumahdollisuuksia.
Opintotuki ja asumislisä oli mun opiskeluaikoina luokkaa 400e yhteensä. Jos tuon verran pitäis saada myös siihen päälle sanotaan nyt vaikka 3 kk kesätyöstä jaettuna koko vuodelle, eli 800 e/kk pitäis pärjätä (ja sillähän ihan ok pärjääkin), se tarkoittaa että kesätyöpalkasta pitäis jäädä käteen 2000e/kk (tässä laskelmassa ei ole huomioitu sitä, että noin suuri tulo ylittää luultavasti roimasti opintotuen tulorajat niin että opintotukea ja sen asumislisää ei ole mahdollista saada lähellekään edes tuota 9 kk vuodessa). Mun opiskeluaikoina saatavilla olevissa töissä palkat jäivät yleensä johonkin tonniin kuussa eikä niitäkään ollut läheskään kaikille. Meidän kaupungissa ainakin opiskelijoiden kesätyötilanne on huonontunut huomattavasti niistä ajoista, mihinkään niistä paikoista joissa itse olin aikanaan kesätöissä ei enää ole varaa palkata sellaisia määriä opiskelijoita kesätöihin kuin silloin.
[/quote]
Siinä vaiheessa jos alkaa tulorajojen paukkuminen olla ajankohtaista ei opiskelijalla pitäisi olla mitään taloudellisia ongelmia. Ja mikäli tulorajat eivät mene yli ja on taloudellisesti vaikeaa, ei välttämättä kannata luottaa vain kesätyöhön vaan muitakin lomia on pitkin vuotta+viikonloput/illat.
ps. opiskelupaikka on tälläkin hetkellä, saa olla melko laiska jos ei saa paikkaa jonka haluaa. ja rahahuolia ei ole kun joka kesä tekee töitä (kun hakee 50+ työpaikkaa kesäksi niin kyllä sieltä saa jo itse valita minkä ottaa)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:03"]
Niin, tili tulee, mennään giganttiin ostetaan uusi 60 tuuman 3D televisio. Kotona sitten viikonloppuna kun katselee elokuvaa ja käy välillä p****lla, on ihmettely suuri, kun WC-paperi on loppu, ruokaa ei ole ja vauvallakin on vaipat käytetty jo kaikilla mahdollisilla variaatioilla päällä, mutta rahaa ei ole mihinkään.
[/quote]
Suksi vittuun
t. se, joka lähti kotoa 15v pankkikirja taskussaan ja näki suoranaista nälkää, kun opintolainapäätöksen ruuhkautumisen takia viivästyi. Opiskelijakämpässä oli koko opiskeluajan lakanat verhoina, matto lattialla ja patjalla nukuin. Muuta ei ollut.Soluasunnossa asuin.
Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä
[/quote]
Itse pilannut välit vanhempiin vai heitteillejättö?
[/quote]
Tiedätkö, mulla sitten vituttaa ihan oikeasti, että aina näihin ketjuihin eksyy joku omaa pahaa oloa purkava ränkyttämään. Nytkin ketju pysyi ihan hauskana, kun ihmiset kertoi kokemuksistaan. Sitten sinunlainen pahanilmanlintu tulee vittuilemaan tänne.
Ja miksi jouduin lähtemään noin nuorena. Asuimme syrjässä ja koti oli tosi köyhä. Pankkikirjalla oli ne rahat, mitä olin saanut kesätöissä. Paljon se ei ollut, koska 14v-15v ei paljon töitä saanut. Siivosin ja kitkin kasvimaita ja nostin perunoita naapureille ja olin heinäpelloilla. Sain siitä sen verran markkoja, että pystyin lukiokirjat ostamaan.
Rahaa ei kotoa riittänyt maksella vuokria ja elättää sen kummemmin. Äiti yritti paikata vaatteita ja laittoi kaiken, mitä kynnelle kykeni matkaan. Mutta ei sitä paljoa ollut.
Nälkä oli nuorella tytöllä välillä kova, kun odotti ensin opintotukipäätökset ja sitten lainaa, joka tuli vasta marraskuussa. Mutta lukiokirjat oli ostettava ja vuokra maksettava.
Yliopistossa oli sitten helpompaa, kun oli jo sen ikäinen, että sai tehdä kaikki lomat ja viikonloput siivoustöitä ja sai rahaa.
Mutta olen nähnyt 90-luvulla sen, kuinka ihmisillä todella talous romahti yhdessä yössä. Siksi vituttaa sinunkaltaiset pahanilman linnut, jotka ei tiedä todellisesta elämästä mitään. Minä tunnen jopa sellaisen naisen, joka tappoi itsensä 90-luvulla konkurssin takia, kun kaikki meni alta. Mielenterveys petti. Suremaan jäi mies ja lapset.
Joten jätähän nyt nämä syyllistämiset ja annettaisiin ketjun jatkua ihan hyvähenkisenä eteen päin. Näitä on toisaalta nyt vuosien jälkeen hauskakin muistella, vaikka silloin kyllä itketti ja oli koti-ikävä.
Olen köyhä mutta ikinä ei ole kyllä tarvinnut vessapaperin, tamponeiden tms. kanssa pihistellä, ja ruokaankin on aina riittänyt raha, kuinkakohan köyhä sitä täytyy olla että vessapaperitkin joutuu varastamaan...
En tajua, miten työssä käyvät ihmiset eivät kykene elättämään itseään, vaan palkan lisäksi täytyy vielä varastaakin. Missä on teidän elämänhallintanne?
Hyvä että 87 sinulla on asiat kääntyneet loppujen lopuksi parhain päin eikä kohtalo ole samanlainen kuin kertomallasi henkilöllä. Internet on täynnä provosoijia, ei pidä ottaa tosissaan. Tuskin valitat kovin herkästi tuollaisten vuosien jälkeen.
Pitkäaikaisen paperisen junalipun voi helposti käyttää useaan kertaan,kun leiman laittaa aivan yläreunaan ja sitten leikkaa nätisti sen pois ennen seuraavaa käyttökertaa. Itse en tätä tosin tee..
En ole vielä joutunut köyhyyden takia juurikaan nöyrtymään, saati varastelemaan. Minusta se ei ole nöyrtymistä että tekee halvemmalla isomman annoksen ruokaa, käyttää paljon kirjastoa, tai ostaa vaatteita aleista ja kirppareilta, sehän on vain fiksua ja kivaa tehdä löytöjä!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:54"]
Varastaminen ei ole nöyrtymistä. Päinvastoin, se on törkeää röyhkeyttä.
[/quote]
Olkoon sitten mutta se oli multa epätoivon teko. Firma on iso ja vakavarainen eikä tuo 20€ katoaminen merkkaa firmalle mitään. Periaatteessa tietysti väärin mutta koin että tarkoitus pyhittää keinot. Ostin sillä vauvalle vaippoja ja maitoa. Toinen vaihtoehto oli että se raha olis mennyt "herrojen" kahvipullaan.
ap
[/quote]
On parempi mennä vaikkapa kadulle kerjäämään, kuin varastaa. Rahanpuute ei oikeuta rikkomaan lakia. Jokaisella pitäisi olla sellainen normaali moraali. Ihminen, joka ei halua varastaa, ei ole mikään erityinen moraalinvartija.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:05"]
[/quote]
Olkoon sitten mutta se oli multa epätoivon teko. Firma on iso ja vakavarainen eikä tuo 20€ katoaminen merkkaa firmalle mitään. Periaatteessa tietysti väärin mutta koin että tarkoitus pyhittää keinot. Ostin sillä vauvalle vaippoja ja maitoa. Toinen vaihtoehto oli että se raha olis mennyt "herrojen" kahvipullaan.
ap
[/quote]
On parempi mennä vaikkapa kadulle kerjäämään, kuin varastaa. Rahanpuute ei oikeuta rikkomaan lakia. Jokaisella pitäisi olla sellainen normaali moraali. Ihminen, joka ei halua varastaa, ei ole mikään erityinen moraalinvartija.
[/quote]
En oo sanonut ketään moraalinvartijaksi.
ap
En ole varastanut, mutta olin tosi köyhä vastavalmistunu työtön pahimpana lamavuonna 91-92, eikä silloin ollut vielä mitään leipäjonojakaan muistaakseni, sossuun uskaltauduin vasta -92 keväällä. En ollut asumistuestakaan mitään tiennyt... tulot oli tyyliin näppiin 1800 markkaa, vuokra 1200 mk, sähkö 200 mk ja se 400 markkaa (n. 70 nykyeuroa) ei siihen aikaan riittänyt mihinkään. Mulla oli vielä iso koirakin huollettavana....Hullua oikeastaan, mutta se koiran hoito ja ruuan hankinta piti mut toisaalta päivärytmissä ja yritteliäänä. Isäkin oli samaan aikaan työtön. Ei ollut vanhemmista apua..
- olen ostanut koiranruoka-altaista pakastettua jauhelihaa ja syönyt itse mahataudinkin uhalla sekä dyykannut kauppojen roskiksia (niissä ei ollut lukkoja silloin..)
- tonkinut roskiksista myytävää
- käynyt isovanhemmillani syömässä, ja ukki antoi aina pikkuisen rahaa
- myynyt talvella patalappuja, lapasia, kaulaliinoja sukkia, jotka tein purkamistani villapaidoista ja tilkuista
- syönyt itse onkimiani kaloja, mm. särkeä ja ruutanaa. Jee särki on hyvää kunhan ne kaikki ruodot selvittää..!
- kasvattanut parvekkeella salaattia, tomaattia, yrttejä ja ämpäriperunaa (mullat hain fillarilla pellolta, en mä niistä maksanut). Perunan ja tomaatin lannoitteena oli omaa pissaani. (Virtsassa on paljon typpeä) Sato ei ollut hirmuinen eikä riittävä, mutta...maistui paremmalta kuin mikään kaupassa.
- katsellut ilman tv-lupaa telkkaa
- kerännyt marjoja ja sieniä ja villiomenoita (tätä teen edelleen ja käyn ongella ja katiskat on mökkiveessä)
enkä kaikkea edes muistakkaan. Kesällä sain sitten töitä.
Nykyisin tilanteeni on aika toisenlainen.
Kun oon ollu vähissä rahoissa, olen esim. keränny nurkista kaikki tyhjät pullot ja laahannu ne kauppaan jotta saisin ruokaa vastineeksi. Kerran oli päivä aikaa ennen rahan tuloa, lapsi tarvitsi yöksi vaipan, niin ei ollut kuin yksi, josta oli toinen sauma rikki, teittasin sen ja lapsi nukkui hyvin...
Joskus nuorena olin tehny laatikollisen ruokaa, ja kun poikaystävä tuli viikonlopuksi kotiin, vein ruuan säilöön porukoille!
Hyi miten epärehellistä porukaa täällä pyörii :( Inhoan varkaita.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 16:32"]
Hyi miten epärehellistä porukaa täällä pyörii :( Inhoan varkaita.
[/quote]
Joo, ennen sentään nälkäänsä varastavat lapsetkin ruoskittiin. Ja vielä joissakin maissa heidät pannaan vankilaan aikuisten raiskattaviksi.
Kyllä nälkäänsä varastava on inhottava.
Paljon rehellisempi on rikas ihminen, joka siirtelee rahojaan tileiltä toisille veroparatiisiin ja venkslailee omaisuudellaan.
Oletteko jääneet kiinni siitä, että olette varastaneet? Tiedättekö ja tajuatteko edes, että varastaminen on rangaistava teko? Se, että varastaa työpaikalta, ei ole mitään jaloa robinhoodismia.
Kiivennyt aidan yli ulkoilmakonserttiin, jotta vältyin lipun ostolta. Käyttänyt eräässä työpaikassa postimerkit uudelleen. Jouduin kirjaamaan ylös ihmisiltä tulleita tietoja ja postikortit olivat usein leimaamatta. Kotona höyrytin merkit pois. Tämä siis 90-luvulla, jolloin vielä kirjoitin paljon tavallisia kirjeitä.
Aika hauskoja ovat jotkut. Monet asiat tässä ketjussa ovat niitä joita moni mun tuttuni käyttää. Esim. wc-paperin varastaminen. Mä oon kans nähnyt nälkää, tai syönyt reippaasti kyläillessä esim. isovanhemmilla, jotta ei tarvitsisi enään sinä päivänä kotona syödä. Ja joskus olen monta päivää juomatta maitoa, mitä yleensä kyllä juon, ihan vaan siksi, että lapset sitä saa. Vaikka olisikin varaa ostaa maitoa. Ja kyllä säästän/kerään pulloja. Heti sen jälkeen aloin niin tekemään, kun kaveri oli kerännyt pihalta pulloja talteen, vei sitten ne kauppaan+itseltä jääneet pullot ja sai siitä melkein 50 euroa! Ihan huippua ;)
[/quote]
Miksi teit sen vauvan jos ei herrajumala rahaa maitoon, vittu halooo!!
ap
[/quote]
Minäkin opiskeluaikana olin tosi tiukilla ja jouduin ylittämään luottokortin rajan. Oli pakko soittaa iskälle, että panee rahaa tilille. Kyllä nolotti aivan kamalasti. On varmaan hirveää olla köyhä.
Jos on varaa polttaa, juoda alkoholia ja käydä baareissa ja vieläpä ajella taksilla kotiin niin ei ole köyhä. Jos näiden edellisten lisäksi ei jää sitten rahaa ruokaan niin se on tyhmyyttä. Tokihan baarissa voi käydä juomatta mitään mutta aika harva niin kuitenkin tekee.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:03"]
Niin, tili tulee, mennään giganttiin ostetaan uusi 60 tuuman 3D televisio. Kotona sitten viikonloppuna kun katselee elokuvaa ja käy välillä p****lla, on ihmettely suuri, kun WC-paperi on loppu, ruokaa ei ole ja vauvallakin on vaipat käytetty jo kaikilla mahdollisilla variaatioilla päällä, mutta rahaa ei ole mihinkään.
[/quote]
Suksi vittuun
t. se, joka lähti kotoa 15v pankkikirja taskussaan ja näki suoranaista nälkää, kun opintolainapäätöksen ruuhkautumisen takia viivästyi. Opiskelijakämpässä oli koko opiskeluajan lakanat verhoina, matto lattialla ja patjalla nukuin. Muuta ei ollut.Soluasunnossa asuin.
Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä
[/quote]
Itse pilannut välit vanhempiin vai heitteillejättö?