Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oot köyhäillesäsi nöyrtynyt tekemään?

Vierailija
24.04.2013 |

Mä oon mm.

- varastanut vessapaperia yleisistä vessoista

- syönyt mahan täyteen työpaikan korppuja jotta ei ole illalla tarvinnut syödä mitään

- mennyt viikonlopuksi anoppilaan ihan vaan että säästyy sen viikonlopun osalta ruokarahat

- varastanut rahaa työpaikan kahvikassasta

- säästänyt kalliita tamponeja sullomalla vessapaperia pöksyihin

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltänyt lasta tuomasta koulukavereita meille koulun jälkeen syömään ja kuluttamaan vettä ja wc- paperia. oLen jatkanut palkkaa työpaikan wc-paperilla. Olen pummannut kyytiä toisilta töihin kun ei ole ollut varaa bensaan. Olen myynyt kaiken irtaimen minkä myydä voi saadakseni laskut maksettua. Olen joutunut tinkimään lasten ruuan terveellisyydestä. Leikkaan itse koko perheen hiukset. Kerään talteen kaikki pullot mitä löydän. En osta lapsille parin keväisen hoitoviikon takia välikausihaalaria, koska kesän pärjää ilmankin. Mietin aina ensin, voiko tavaran lainata ennenkuin ostan sitä.

Vierailija
2/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- siirtänyt lapsen tililtä rahaa omalle tilille

- jättänyt normaaleja ruoka-aineita ostamatta ja pihistellyt rankasti

mä en sit vissii oo koskaa oikeesti köyhäilly, vaikka nyt on ekaa kertaa elämässä tilanne, ettei aivan kädestä suuhun mene..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt mitään noista, on sen v erran euroja ,että oon saanu mahan täyteen!

Vierailija
4/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en tajua, miten voi muka SUOMESSA olla niin köyhä että "täytyy" varastaa? Mä ymmärrän varastamisen ainoastaan (ruoka) jos se rupee olemaan elämän ja kuoleman kysymys ts. oikeesti ei riitä rahat ruokaan! Mullakin on pienet tulot mutta myös pienet menot! Ja miks opiskelijat ei ota opintolainaa ja käy samalla töissä? Säästääkkin voi opintoja varten.. kuitenkin monet opiskelijat mitä tiedän, ravaa baarissa ja erilaisissa bileissä koko ajan mut sit valitetaan kun ei oo rahaa ruokaan? Hei haloo miettikää prioriteettejä! 

Vierailija
5/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentänyt säästöpossun ja niillä pikkukolikoilla hakenut huoltikselta sen pari litraa bensaa, että päästiin viikonlopuksi miehen vanhempien mökille. Jos oltais jääty kaupunkiin, ei olisi ollut ruokaa. Su-iltana piti miehen pyytää isältään bensarahat, että päästiin takaisin kaupunkiin ja öitinsä pakkasi ruuanjämät meille mukaan.

Vierailija
6/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainannut lapsilta rahaa (isovanhemmilta saatuja) jotta voin ostaa meille ruokaa

Ottanut yleisestä vessasta tamponeja laukun "täyteen" kun siellä oli masiina josta niitä ilmaiseksi sai

Tinkinyt ruoan suhteen. Lihaa syödään todella harvoin. Teen kiusauksia, puuroa, keittoja jne edullisia ruokia, välillä sitten myös ranskalaisia, nakkeja jne ei niin terveellistä.

Ollut syömättä lounasta jo pitkään ettei mene ruokaa niin paljon. Lapset syö ensin, minä syön jos jää.

Käynyt kodin tavaroita läpi miettien ainoastaan mitä vielä voisi myydä että saisi rahaa

Joutunut tuottamaan lapsille jatkuvaa pettymystä kun ei ole varaa mihinkään extraan

Laittanut laukkuun aina loput ruoat, sämpylät jne mitä jää ravintolassa syömättä (jos sellaisessa tilanteessa on)

Jäänyt ulkopuoliseksi kaveripiirissä kun ei ole varaa lähteä tekemään mitään

Tässä nyt joitain mitä tuli mieleen. Ei välttämättä nöyrtymisiä vaan enemmänkin miten köyhyys on vaikuttanut elämääni.

Vierailija
7/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 22:08"]

Lainannut lapsilta rahaa (isovanhemmilta saatuja) jotta voin ostaa meille ruokaa

Ottanut yleisestä vessasta tamponeja laukun "täyteen" kun siellä oli masiina josta niitä ilmaiseksi sai

Tinkinyt ruoan suhteen. Lihaa syödään todella harvoin. Teen kiusauksia, puuroa, keittoja jne edullisia ruokia, välillä sitten myös ranskalaisia, nakkeja jne ei niin terveellistä.

Ollut syömättä lounasta jo pitkään ettei mene ruokaa niin paljon. Lapset syö ensin, minä syön jos jää.

Käynyt kodin tavaroita läpi miettien ainoastaan mitä vielä voisi myydä että saisi rahaa

Joutunut tuottamaan lapsille jatkuvaa pettymystä kun ei ole varaa mihinkään extraan

Laittanut laukkuun aina loput ruoat, sämpylät jne mitä jää ravintolassa syömättä (jos sellaisessa tilanteessa on)

Tässä nyt joitain mitä tuli mieleen. Ei välttämättä nöyrtymisiä vaan enemmänkin miten köyhyys on vaikuttanut elämääni.

[/quote]

Etkö käy töissä? Jos et, niin etkö saa ansiosidonnaista/kelan päivärahaa/työmarkkinatukea + lapsilisää, elatusmaksuja, toimeentulotukea, asumislisää jne jne? WTF? Ei Suomessa voi olla noin rahaton...

Vierailija
8/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 22:08"]

[/quote]

Etkö käy töissä? Jos et, niin etkö saa ansiosidonnaista/kelan päivärahaa/työmarkkinatukea + lapsilisää, elatusmaksuja, toimeentulotukea, asumislisää jne jne? WTF? Ei Suomessa voi olla noin rahaton...

[/quote]

Olen hoitovapaalla. Jäin yllättäen yksinhuoltajaksi. Lapsia useampi. Saan kodinhoidontukea ja asumislisää. Kodinhoidontukea tulee n. 500€, siitä menee n. 200€ asumiseen asumistuen lisäksi (sehän ei ole 100% vuokrasta). Elatusmaksut + lapsilisät riittävät lasten ruokaan, vaippoihin ja joihinkin muihin lasten menoihin mutta ei kauheesti mihinkään extraan. Ja tuosta kodinhoidontuesta jää siis muihin menoihin se ehkä 300€ (sähkö, vakuutukset, kännykkä, netti, ruoka...) . Kyllä me selvitään mut on tää välillä aikamoista köyhäilyä.

Vierailija
9/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 21:49"]

Siis mä en tajua, miten voi muka SUOMESSA olla niin köyhä että "täytyy" varastaa? Mä ymmärrän varastamisen ainoastaan (ruoka) jos se rupee olemaan elämän ja kuoleman kysymys ts. oikeesti ei riitä rahat ruokaan! Mullakin on pienet tulot mutta myös pienet menot! Ja miks opiskelijat ei ota opintolainaa ja käy samalla töissä? Säästääkkin voi opintoja varten.. kuitenkin monet opiskelijat mitä tiedän, ravaa baarissa ja erilaisissa bileissä koko ajan mut sit valitetaan kun ei oo rahaa ruokaan? Hei haloo miettikää prioriteettejä! 

[/quote]

Lainaa odotellessa oli aika nälkä ja kaikilla ei ole vanhempia, jotka auttaisivat.

Toinen kerta oli, että minulta varastettiin pankkirja (se oli sitä aikaa) ja tilin tuloon oli 2 viikkoa. Oli nälkä välillä.

Opiskeluaikana olin todella tiukilla välillä, vaikka oli lainakin. Vuokra, kirjat, paperit yms. kaurapuurolla elettiin aika tiiviisti. Laman aikana ei edes töitä saanut, ellei olisi halunnut persettä myydä

Vierailija
10/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju :D

Opiskeluaikana joutui oikeasti elämään tosi vähillä rahoilla, tyyliin 40e koko kuukaudeksi (laskujen jälkeen). Siinä kysyttiin oikeasti aika paljon kekseliäisyyttä.

Itse olen mm. pitänyt bileitä kotonani jotta saisin tyhjiä pulloja. Itse olen keitellyt kiljua juotavaksi :D Poikaystävän avustuksella tosin.

Kaverin kanssa lähdettiin keräämään pulloja että saatiin tupakkaa. Toisella oli muutama filtteri (pussillinen maksoi siihen aikaan jotain 50 senttiä) ja toisella muutama rizla (paketti maksoi ehkä reilun euron), sitten laskettiin mun ja kaverin rahat yhteen ja meillä taisi olla 1,70e. Sitten vaan keräämään pulloja pitkin kaupunkia niin kauan kunnes saatiin 3,5e täyteen ja ostettua halvinta sinistä sätkätupakkaa :D Hirveissä niksoissa sitten kaupan pihalla onnellisena käärimään. Muistaakseni nauratti silloinkin :)

Olen myös "keksinyt leipää", eli nälissäni leiponut vedestä, jauhoista, leivinjauheesta ja suolasta erilaisia köntsiä ja paistanut ne uunissa. Niitä sitten järsin onnellisena.

Pitääkin muistaa nyt olla tyytyväinen siihen että ei tarvitse ihan noin pahasti köyhäillä :)

Vierailija
11/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut opintolainaa, vaikka opiskelujen alussa vannoin, että valmistun lainattomana. Hankin myös luottokortin, sillä voi kätevästi venyttää vähän budjettia loppukuusta. Käytän tosin sitäkin vain äärimmäisessä hädässä, koska tiedän, että se on sitten pois seuraavien kuukausien tuloista.

Jos joku haluaan hyviä säästövinkkejä, niin pussillisesta jauhoja, vedestä ja suolasta saa uunissa paistamalla aika paljon "leipää" eikä maksa paljoa.

Vierailija
12/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että opiskelijoilla ja esim. vaikeaan elämäntilanteeseen joutuneilla on tiukkaa rahasta..

Mutta ai että mua ärsyttää muutama tuttavapiirissä oleva mamma! Tukien tultua ostellaan lapselle kalliita (turhia) vaatteita, käydään ravintolassa syömässä ym. Sitten viikko, pari ennen uusien tukien tuloja valitetaan, kun ei ole rahaa vaippoihin ym.

Kyse on vaan huonosta elämänhallinnasta! Ne pienetkin rahat saisi hyvin riittämään koko kuukaudeksi, jos vähän miettisi kulutustottumuksiaan.

Vierailija
13/135 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:25"]

Ymmärrän, että opiskelijoilla ja esim. vaikeaan elämäntilanteeseen joutuneilla on tiukkaa rahasta..

Mutta ai että mua ärsyttää muutama tuttavapiirissä oleva mamma! Tukien tultua ostellaan lapselle kalliita (turhia) vaatteita, käydään ravintolassa syömässä ym. Sitten viikko, pari ennen uusien tukien tuloja valitetaan, kun ei ole rahaa vaippoihin ym.

Kyse on vaan huonosta elämänhallinnasta! Ne pienetkin rahat saisi hyvin riittämään koko kuukaudeksi, jos vähän miettisi kulutustottumuksiaan.

[/quote]

joo, ja sitten on niitä mammoja, jotka käyvät pari kertaa vuodessa etelässä ja kerran kuussa Tallinnassa, eikä sitten ole varaa ostaa ruokaa...

Vierailija
14/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe sita noyrtymisena, mutta ruokaan ei tosiaan vuokran jalkeen jaanyt rahaa eika vaippoihin. Tilanne ei onneksi kestanyt kuin muutaman kuukauden, sitten jo budjetti 4 euroa paivassa ruokaan 5-henkisella perheella. Elimme tulojen mukaan, menot siis tulojen mukaiset. Minusta ihan hyvin parjattiin, vaikken nahnyt rahaa kuin kuun alussa vuokraa maksaessa. Kiitos kaikille avustajille!

Vierailija
15/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsi, niin silloin ei pitäisi olla liian ylpeä käydäkseen sossussa. Lapsella ei saa olla nälkä.

Mulla on tulot bruttona n. 3000 e, mutta usein musta tuntuu, että olen liian hyväosainen. Ei voi olla reilua, että maailmassa on niin paljon kurjuutta ja köyhyyttä ja sitten minä saan niin paljon kuin halua kaikkea. Köyhäilen ja mietin tarkkaan mitä ostan. Loput säästän tai tavalla tai toisella jaan eteenpäin.

Vierailija
16/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei halua uskoa, että kyllä ihmiset voivat olla oikeasti tiukilla Suomessakin. Hoetaan, että mene sossuun tai pyydä vanhemmilta tms.

Omasta nuoruudesta kyllä muistan, että ei sitä kaikilla ollut avokätisiä vanhempia, jotka maksaa. Moni oli pientilan lapsi ja ei sieltä kotoa riittänyt kovin antaa matkaan. Tai sitten kuten minulla, sain lähteä 15v opiskelemaan ja matkaan ei saanut oikeastaan mitään.

Sitä vain tottui elämään niin, että viikonloppuna oli yksi lihaliemikuutio ja 3 perunaa ja kaurapuuropaketin pohjalla vähän ryynejä. Töitä sain viikonloppuna, mutta palkan maksu venyi ja venyi. Varastin näkkileipää työpaikan kaapista pari palaa sunnuntaiksi, että pärjää maanantain kouluruokailuun.

Kyllä välillä on ollut todella tiukkoja kausia, jolloin on ruoastakin ollut pulaa. 

Vierailija
17/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin makarooneja, ja lisäsin kanaliemikuution. Se oli sitten ruokaa, se.

Kutsuin kaverit "aloittelemaan" ennen baariin menoa. En mennytkään baariin, mutta pidin kavereiden pullot. Itse en toki juonut mitään. Tuskinpa humalaiset edes hoksasivat. Jos lähdin mukaan baariin, pakotin kaverit sellaiseen paikkaan jossa ei ollut narikkaa eikä sisäänpääsymaksua. En juonut alkoholia vaan mehua tai vettä.

Jos kävin julkisessa vessassa, kääräisin hieman wc-paperia ja kätkin laukkuuni. Koko rullaa en ole koskaan varastanut.

Kitkutin suhteessa josta en ollut kovin onnellinen. Ihan mukava tyyppi, en vaan ollut mitenkään rakastunut tms. Mutta se opiskelijakaksion vuokra oli niin halpa...

Olin hyvin kateellinen kaverilleni, joka sai jatkuvasti rahaa vanhemmiltaan. Hänellä oli niin paljon rahaa, että hän oli opiskelijana lihava. Itse vain haaveilin moisesta elintasosta, että olisi varaa keräillä ylimääräistä. Joo, nauroin itsekin tätä ajatuskuviota, olla nyt kateellinen toisen ylipainosta. Itse olisin kyllä käyttänyt ylimääräiset rahat esim. kirjoihin.

Vierailija
18/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen köyhäillyt mm. seuraavilla tavoilla:

- Ehdottanut lapsille, että menisivät koulun jälkeen leikkimään sellaisen kaverin luokse, jonka vanhemmat aina tarjoavat kaikille ruokaa. Tätä teen 1-2 kertaa viikossa ja on jo melkoinen säästö ruokakuluissa.

- Pistänyt lapseni pummaamaan autokyytejä urheiluharkkoihin kavereidensa vanhemmilta. Meiltä on pitkä matka ja vanha auto syö paljon bensaa.

- Varastanut aikoinani oppilaitoksen kirjastossa toiselta opiskelijalta, joka oli vessassa käymässä, tarvitsemani oppikirjan, kun ei ollut varaa ostaa itse.

- Varastanut lapsen kaverin syntymäpäiväjuhlista karkkia mukaan, kun ei ollut varaa ostaa lapselle karkkipäiväksi omia.

- Useammankin kerran talvella "liukastuneeni ja satuttaneeni jalkani" illalla, kun ei ole ollut rahaa ottaa taksia baarista kotiin. Aina on joku mies tarjoutunut heittämään himaan.

- Jatkanut monta kuukautta täysin tuhoon tuomittua seurustelusuhdetta miehen kanssa, sillä tällä oli kiva kämppä ja kokkasi mielellään.

- Ratkonut vaatekaupan pukuhuoneessa housunsauman sisältä auki ja vaatinut (ja saanut!) sitten kunnon alennusta viallisesta tuotteesta.

- Syönyt hampurilaisen melkein kokonaan, kaivanut sitten loputkin suolakurkut pois ja valittanut, että hampurilaisesta puuttuivat suolakurkut. Sain uuden ilmaiseksi!

- ja sitten ehkä kaikista noloin; antanut pillua tuntemattomalle miehelle siitä hyvästä, että tämä heittää minut ja kaverini autolla Stadista Kotkaan, kun ei ollut rahaa bussiin.

Vierailija
19/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ottanut wc-paperia koulun vessasta. Tosin tämä siistä syystä, kun opiskelijasolussa eräs kämppäkaveri ei pyynnöistä huolimatta suostunut vuorollaan ostamaan paperia. Ajattelin, että minä en hänenkin papereitaan kustanna, vaan koulu saa kustantaa, kun on meidät samaan kämppään laittanutkin.

Pikaruokapaikassa sullottiin kaverin kanssa laukut täyteen yksittäisiä pippuri- ja ketsuppipusseja. Tämä tosin kännissä, eikä tosiaankaan olisi tarvinnut.
Hävetti jälkeenpäin, mutta olipa pitkäksi aikaa ketsupit ja pippurit.

Vierailija
20/135 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm vessapaperia olen minäkin joskus laittanut vähän ylimmääräistä laukkuuni, mutta en ikinä kokonaista rullaa. silloin oli uusi vuosi ja kaupat kiinni, meillä oli bileet kavereille niin pakko oli saada vessapaperia kotia :DD itse kuitenkin saan aina vanhemmiltani rahaa joten en ole joutunut mitenkään nuukailemaan.

kaverillani oli kuitenkin lukioikäisenä tapana nyysiä omaan kämppäänsä tavaraa, kuten vessapaperit koululta. koulun ruokalasta oli myös astiat, otti aina kaksi lautasta ruokalassa ja alemman puhtaan sujautti laukkuunsa. samoin keräsi laseja ja aterimia :D hän myös joskus ajeli maaseudulla etsien hylättyjä mökkejä, mistä kävi hakemassa verhoja ja kahvinkeittimiä yms. tiedä sitten olivatko niinkään hylättyjä tönöjä ne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi