Voiko 13-vuotias vahtia 4-vuotiasta?
Onko ok jättää silloin tällöin 13-vuotias vastuullinen tyttö vahtimaan 4,5-vuotiasta pikkuveljeään muutamaksi tunniksi päiväsaikaan? Tulevat hyvin toimeen keskenään, eivätkä tee tyhmyyksiä. Kuinka pitkä aika on vielä ok?
Kommentit (25)
On naapureita lähellä, voivat mennä soittamaan ovikelloa, jos joku hätä.
on ok, itse matkusti 13-vuotiaana tätini luokse vahtimaan kahta serkkuani 4 ja 6 vuotiaita koko päiväksi vieraaseen maahan. Toki silloin oli 90-luvun puoliväli...hyvin meni ja serkut yhä elossa :D
Varmaan itse parhaiten lapsesi tunnet, jos luotat niin mikset uskaltaisi. Kyllä itse oon ollut 1990-luvulla 13-vuotiaana hoitamassa naapurin lapsia. Itse uskaltaisin jättää oman 5-vuotiaani luotettavalle teinille helpostikin muutamaksi tunniksi, jos voisin olla puhelimen päässä.
Tuonikäinen voi vahtia vaikka koko vuorokauden. Jos siis on vastuullinen ja muutenkin normaali nuori.
No anopin mielestä lasteni 10-vuotias serkku olisi saanut hoitaa meidän 2- ja 4-vuotiaita. Ja äidille eli minulle ei tietenkään olisi kerrottu edes asiasta. Arvasi varmaan, että en olisi suostunut. Kiva ajatus tietysti niin kauan, kun mitään ei satu.
Helposti uskaltaa. Mun 8vee tyttö on vahtinut pienempiä sisaruksiaan(3vee ja 5kk) yön ylikin ja hyvin on mennyt. Mulla tosin on rauhalliset ja hyvin nukkuvat lapset :). Mietin kyllä uskallanko jättää yön yli noin nuoria keskenään, mutta kokeilin ensin päiväsaikaan muutaman tunnin ja kun hyvin meni niin olen parina yönä jättänyt keskenään kun menojalka on vipattanut vähän liikaa ;). Ehkä en ole maailman paras kanaemo, mutta on sitä äidilläkin oikeus välillä rentoutua ja ottaa omaa aikaa itselleen. 8vee tyttöni on oikeen vastuuntuntoinen naisen alku ja luulen että näin hän kasvaa vielä paremmin ottamaan vastuuta.
Ja mut saa sitten kyllä puhelimella kiinni sieltä yöjalasta jos tarvis tulee, mutta eipä ole vielä tullut.
t: 9
Ihan ok. Vielä kun on isosisko, niin tyttö tietää ja tuntee pienemmän tavat hyvin. Ja te tietysti tunnette ja luotatte esikoiseenne.
Meillä 12-vuotias poika vahtii silloin tällöin 3-vuotiasta siskoaan, n. tunnin verran, jos esim. mulla ja miehellä on joku työmeno ristiin. Tosi hyvin on mennyt, ja poikamme on tosi lapsirakas ja tunnollisen, "lapsenhoitaja-ainesta" ollut siitä lähtien kun pikkusisko syntyi. Tosin ei toki silloin ollut yksi vahtina, mutta auttoi kyllä hoitamisessa.
Lisäksi pojalle aina tuolloin painotetaan, että nyt on hoitajana =leikittää, auttaa ja viihdyttää siskoaan, ei touhua omia juttujaan sinä aikana esim. tietokoneella.
Mulla nyt 8 vee osaa tosi hyvin huolehtia 1-vuotiaasta sisaruksestaan. Siis niin, ettei ota mitään vaarallista, kiipeä mihinkään jne. Ei toki ole hänen vastuullaan, mutta ehtii yleensä huolehtimaan ennen minua - jopa niin paljon, että mielestäni vähän enemmän vapautta saisi pienellä olla.
Mutta olemme mieheni kanssa miettineet, että helposti jo tällä kokoonpanolla voisimme - pientä korvausta vastaan tietenkin - joskus kolmen vuoden kuluttua lähteä yhdessä esim. puolen tunnin juoksulenkille. Meillä nuo olisivat silloin 11v ja 4v.
Mutta kai se riippuu siitä, millainen nelivuotias tuosta tulee. Ja samoin, millainen 13 vee ja 4 vee teillä siellä on.
Joo, niin minäkin olen ollut 12-vuotiaana 1-vuotiasta hoitamassa. Silloin ei edes ollut kännyköitä ja kaikki meni hyvin. Luotan kyllä tyttöön. Välillä tulee vaan sellainen olo, että kaipaa toistakin mielipidettä :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:39"]
Ihan ok. Vielä kun on isosisko, niin tyttö tietää ja tuntee pienemmän tavat hyvin. Ja te tietysti tunnette ja luotatte esikoiseenne.
Meillä 12-vuotias poika vahtii silloin tällöin 3-vuotiasta siskoaan, n. tunnin verran, jos esim. mulla ja miehellä on joku työmeno ristiin. Tosi hyvin on mennyt, ja poikamme on tosi lapsirakas ja tunnollisen, "lapsenhoitaja-ainesta" ollut siitä lähtien kun pikkusisko syntyi. Tosin ei toki silloin ollut yksi vahtina, mutta auttoi kyllä hoitamisessa.
Lisäksi pojalle aina tuolloin painotetaan, että nyt on hoitajana =leikittää, auttaa ja viihdyttää siskoaan, ei touhua omia juttujaan sinä aikana esim. tietokoneella.
[/quote]
Ei kyllä ole normaalia, että tuon ikäinen poika vahtii noin mielellään pikkusiskoaan. Pelkään pahoin, että poika on seksuaalisesti kiinnostunut siskostaan ja tämän takia jää mieluusti kahden hänen kanssaan. Paljon todella ikäviä ja hirveitä juttuja tulee aina selville, kun vanhempi sisarus on käyttänyt nuorempaansa hyväkseen :(. En suosittelisi antamaan pojalle enää yhtään lastenvahtivuoroa, jos teitä tippaakaan kiinnostaa tyttärenne henkinen(ja mahdollisesti myös fyysinen) terveys ja tulevaisuus. Ne tosin saattavat olla jo pilalla ;(
minusta ok. Mutta paljon riippuu varmaan lapsista. Meillä 5v ja 3v ovat hetken kaksin jos käyn esim lähikaupassa. Mutta 5v on todella luotettava ja osaa soittaa esim puhelimella jos jokin hätä tulisi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:56"]
[/quote]
Ei kyllä ole normaalia, että tuon ikäinen poika vahtii noin mielellään pikkusiskoaan. Pelkään pahoin, että poika on seksuaalisesti kiinnostunut siskostaan ja tämän takia jää mieluusti kahden hänen kanssaan. Paljon todella ikäviä ja hirveitä juttuja tulee aina selville, kun vanhempi sisarus on käyttänyt nuorempaansa hyväkseen :(. En suosittelisi antamaan pojalle enää yhtään lastenvahtivuoroa, jos teitä tippaakaan kiinnostaa tyttärenne henkinen(ja mahdollisesti myös fyysinen) terveys ja tulevaisuus. Ne tosin saattavat olla jo pilalla ;(
[/quote]
Herranjumala mikä sekopää olet! Eihän kaikista miespuolisista (jopa pikkupojista) voi heti epäillä jotain seksuaalista kieroutumista jos tykkää lapsista. Minusta tuo on todella epätasa-arvoista, että pojista heti epäillään moista :( Kyllä poikiin pitää luottaa ihan siinä missä tyttöihinkin. Pojat ovat ihan yhtä hyvä hoitamaan lapsia kuin tytötkin, heidän vain harvoin annetaan hoitaa lapsia. Ja sitten on kaltaisiasi sekopäitä jotka kuvittelee tollaisia...häpeä!
Joopa joo.... Juu ei ole seksuaalisesti lainkaan kiinnostunut siskostaan. Eikä tytöistä vielä muutenkaan. Mutta hei, tuskin edes homo!
Ihan tavallinen, mukava ja sosiaalinen poika. Ja riittävän avulias ja vastuuntuntoinen siskoaan vahtimaan. Onneksi minä luotan poikaani, Sinä joka seksuaaliseksi hyväksikäyttäjäksi häntä epäilet, sun ei todellakaan tarvi häntä lapsesi hoitajaksi palkata.
Olen onnellinen että lapsillani (12v poika ja 3 v tyttö) on niin läheiset, SISARUKSELLISET välit. Heillä on hauskaa yhdessä ilman viitettäkään seksuaalisesta hyväksikäytöstä, silloinkin kun me vanhemmat olemme läsnä. Muutenkin meidän perheessä toisiimme luotetaan eikä epäillä seksuaalisesti kieroutuneiksi.
Todella asiaton kommentti sulta!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:56"]
[/quote]
[/quote]
Herranjumala mikä sekopää olet! Eihän kaikista miespuolisista (jopa pikkupojista) voi heti epäillä jotain seksuaalista kieroutumista jos tykkää lapsista. Minusta tuo on todella epätasa-arvoista, että pojista heti epäillään moista :( Kyllä poikiin pitää luottaa ihan siinä missä tyttöihinkin. Pojat ovat ihan yhtä hyvä hoitamaan lapsia kuin tytötkin, heidän vain harvoin annetaan hoitaa lapsia. Ja sitten on kaltaisiasi sekopäitä jotka kuvittelee tollaisia...häpeä!
[/quote]
Ilmeisesti et ole kuullut näistä lukuisista tapauksista, joissa isoveli(nuorikin sellainen) on käyttänyt hyväkseen nuorempaa sisarustaan. Tämä on valitettavan yleistä. paljon yleisempää, kuin te pilvilinnoissa eläjät luulette :(. Minä en riskeeraisi tytön mielenterveyttä ja tulevaisuuttaa enää yhtään enempää, varsinkin kun tuossa tapauksessa poika osoitta selvästi merkkejä vääränlaisesta kiinnostuksesta pikkusiskoaan kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:12"]
Joopa joo.... Juu ei ole seksuaalisesti lainkaan kiinnostunut siskostaan. Eikä tytöistä vielä muutenkaan. Mutta hei, tuskin edes homo!
Ihan tavallinen, mukava ja sosiaalinen poika. Ja riittävän avulias ja vastuuntuntoinen siskoaan vahtimaan. Onneksi minä luotan poikaani, Sinä joka seksuaaliseksi hyväksikäyttäjäksi häntä epäilet, sun ei todellakaan tarvi häntä lapsesi hoitajaksi palkata.
Olen onnellinen että lapsillani (12v poika ja 3 v tyttö) on niin läheiset, SISARUKSELLISET välit. Heillä on hauskaa yhdessä ilman viitettäkään seksuaalisesta hyväksikäytöstä, silloinkin kun me vanhemmat olemme läsnä. Muutenkin meidän perheessä toisiimme luotetaan eikä epäillä seksuaalisesti kieroutuneiksi.
Todella asiaton kommentti sulta!
[/quote]
Huoh. Ei kai sitä vanhempien nähden näytetäkään, että on seksuaalisesti siskostaan kiinnostunut. Kyllä ne asiat pidetään visusti salassa. Voi teidän tyttöparkaanne :(. Ehkä heräätte vasta sitten, kun tyttö vanhempana kertoo terapeutille näitä kokemuksiaan, ellei ole päättänyt itse päiviään siihen mennessä ;(
Onko täällä jotkut hörhöjen kokoontumisajot, vai onko tuo yksi ja sama Bimbo, joka jättää 8-vuotiaalle 5 kk ikäisen vauvan yöksi ja samalla epäilee, että isoveli käyttää pikkusiskoa hyväkseen?
Miksi asioista ei oikeasti voi keskustella asiallisesti?
Hyvin voi vahtia. Meilläkin 13-vuotias on vahtinut pikkuveljeään, joka täyttää vasta kolme. Ei tosin tuntiakaan, mutta esim. kaupassa käyntini ajan.
Muutama tunti on ok.
Onhan lähellä joku aikuinen, naapuri tai muu, jos jotain kuitenkin sattuu?