Miksi iän myötä kertyvä paino normalisoidaan?
Mistä johtuu, että kun suurin osa yli 30-vuotiaista suomalaisista(kin) alkaa lihoa,
siitä tuleekin yleisesti odotettavissa oleva, hyväksyttävä asia?
Jos on yleisesti tiedossa että iän myötä aineenvaihdunta vähenee, ja että sisäelinten ympärille kertyvä rasva ON hengenvaarallista, niin miksi
a) mukauteta ruokavalio /annoskoot energiankulutukseen
b) ennakoida sisäelinten ympärille kertyvää rasvaa ja laihduteta ylimääräisiä pois ENNEN kuin aineenvaihdunta merkittävästi hidastuu?
Olen aivan mykistynyt näistä Pullukka-ohjelmista yms. missä ihminen istuu sohvalla illat ja kauhoo kourakaupalla lisäaineita, sokereita, suoloja, transrasvoja yms. myrkkyjä suuhunsa ja aamulla siirtyy autoonsa ja ajaa voimaan huonosti työpaikalle. Ja nämä ovat nuoria ihmisiä!
Normaalipainossa pysyminen ei ole mitenkään vaikeaa, me suhtaudutaan kehoomme täällä Suomessa kuin vuokra-autoon, sillä saa ajella ja revitellä kun se ei ole oma eikä huolleta sitä kun kyllähän se autofirma hoitaa ja maksaa jos jotain tulee. Me ei ajatella, että ollaan saatu ihana uutuuttaan hohtava auto syntymälahjaksi IKIOMAKSI ja huolleta sitä säännöllisesti, ajeta maltillisesti ja tankata oikeanlaista polttoainetta. Vähän kalliimpaa polttoainetta, mutta se kannattaa koska ajokilometrejä tulee rutkasti lisää!
Ihmiset tietävät kyllä, että lihavuus on epänormaali olotila ihmiskeholle, mutta sitä ei myönnetä. Sen sijaan ylipainoisten vaatteita markkinoidaan "isojen tyttöjen vaatteina" tai ylipainoisten kauneuskisoja ihannoidaan "rohkeudesta" ja lihavia naisia suitsutetaan kehuvilla termeillä "uhkeiksi" tai "näyttäviksi.
Ja se että et hyväksy tätä lihomiskulttuuria, etkä sitä että ylimielisesti ahdetaan keho niin ahtaalle epäterveellisellä ravinnolla ja sitten yhteiskunnan varoilla hoidatetaan niistä johtuvaa sairastelua, on olevinaan väärin. Minä olen suvaitsematon, koska lihava ihminen on mielestäni ylimielinen yhteiskuntaa kohtaan, ja itsekeskeinen. Ahmimishäiriötä puolustellaan, sanotaan että oli koulukiusattu ja siksi ahmii. Se on varmasti totta, mutta se että sanot sen ääneen tarkoittaa sitä että ymmärrät tilanteesi. Olet lihava, koska ahmit, ja ahmit koska olet koulukiusattu. Hyvä, nyt voit hakeutua terapiaan pohtimaan kiusaamisen jättämiä traumoja, ja alkaa välittämään taas itsestäsi.
Jättikö miehesi sinut, ja turvauduit suklaaseen? Oletko surullinen ja syöt koska suklaa tuottaa mielihyvää? Se suklaa toimii isoina pitoisuuksina kyllä erinomaisena paikkana, se paikkaa mukavasti aortan aiheuttaen sinne kivan pikku tukoksen jonka seurauksena menetät henkesi ennen eläkeikää.
Kaikkihan me kuitenkin kuollaan, niin eikö sitten lihavuuteen voi kuolla? Toisaalta tässä ylikansoittuvassa maassa on ihan hyvä että ihmiset tappavat itsensä läskillä, mutta vaikka koko Suomen väestö kuolisi Kantolan piparista johtuviin läskikomplikaatioihin, ei maapallo silti pelastuisi. Jonkun pitäisi päästää päiviltä vielä kiinalaiset? Paitsi että miljoona kiinalaista painaa yhtä paljon kuin satatuhatta suomalaista, näin karkeasti (väärin) arvioituna.
Jos ette jaksa lukea tätä, ymmärrän kyllä, mutta tiedän myös että jos hyväksytte lihavuutenne osana iän tuomaa pyöristymistä, suosittelen kuitenkin käymään mittauttamassa kehonne rasvaprosentin, ja saattamaan sen normaalille tasolle. Sitten kun sisäelinten ympärillä oleva rasvakerros on alle riskirajan, voi miettiä että löytyisikö kuitenkin joku kivempi tapa kuolla, kuin sydän-ja verisuonitulppa?
Kommentit (12)
Sulla ap ei ole ihan kattavaa kuvaa asiasta kyllä. Suurin osa lihavista keski-ikäisistä harmittelee kilojaan. Niistä on vain vaikeampi päästä eroon kuin nuorena. Kun tulet nelikymppiseksi, ymmärrät sen.
Toinen juttu oli tuo aorttahommeli. Kolesteroliplakki ei tuki aorttaa, vaan pienet sepelvaltimot jotka kulkevat sydänlihaksen pinnalla. Sepelvaltimotautia on muuten myös laihoilla ja normaalipainoisilla. Myös suht terveet elämäntavat omaavilla, jopa maratoonareilla. Perintötekijät määräävät melko paljon.
Pikkusen tuota kiihkoa pois, niin ehkä viestisi voi mennä jotenkin paremmin perillekin.
Hei ap, relaa nyt hitusen ja muista ottaa ne verenpainelääkkeet!
Ap, saanko minä olla lihava (kunnes itse koen olevan sopiva aika laihduttaa), kun kehomittauksen mukaan viskeraalinen rasvani on ihan samalla tasolla kuin normaalipainoistenkin, rasva on muualla kehossa (BMI 30). Vai haittaako sinua esteettinen näky? En nytkään istu iltoja sohvalla mättämässä prosessoituja tyhjiä kaloreita naamaani.
Tajusin juuri nyt, etten tiedä miltä näyttää terveellisen painon ylärajalla oleva!
Olen aina ollut itse laiha (bmi 16-17 vielä 30-vuotiaana), sillä mun kropan malli on sellainen, että omistan laihat pitkät raajat ja jos lihon, kaikki rasva tulee epäterveellisesti omenavyötäröksi.
Toisinaan olen ihaillen katsonut juuri sellaisia ap:n termein "uhkeita" naisia, mutta ovatko he olleet ylipainoisia? Tajusin, ettei mulla ole mitään käsitystä paljonko ihminen painaa esim. käyttäessään L-XL-koon vaatteita. Tai en edes tiedä minkä kokoisia vaatteita sellainen pullukka käyttää! :D
Tietynmuotoinen uhkeus on siis oikeasti kivan näköistä.
Otsikkoon vastaan sen verran, että näin 30v bmi16 ei näytä sairaalta (kropan mallista toki riippuen), mutta taatusti kerään kiloja seuraavan vuosikymmenen kuluessa. 40v saati 50v ei taatusti näytä enää kovin terveeltä noin pienipainoisena.
Ihan kuin olisin lukenut tutkimuksia, joiden mukaan lievä ylipaino keski-iässä ennustaa tervettä vanhuutta ja pitkää ikää. Siksi lievään ylipainoon ei enää siinä vaiheessa puututa. Keski-iän ylittäneillä naisilla luusto haurastuu ja lihaskato on merkittävää. Suurempi massa pitää luut paremmassa kunnossa kuin laihuus. Saatte vapaasti korjata jos olen väärässä näissä em. asioissa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 16:43"]
b) ennakoida sisäelinten ympärille kertyvää rasvaa ja laihduteta ylimääräisiä pois ENNEN kuin aineenvaihdunta merkittävästi hidastuu?
[/quote]
Jos kerran kyse on siitä, että ihminen lihoo vasta kun aineenvaihdunta hidastuu, niin mitä ylimääräistä silloin voi ennakkoon laiduttaa?
Itse olin ruipelo ennen 30-vuoden ikää. Ei ollut yhtään mitä laihduttaa pois. Nyt olen 40-v. ja elämäntapa muuttunut istumiseksi töissä ja kotona tietokoneen ääressä. Olen "lihonnut" niin, että BMI on 22 (normaali). Liikkumattomuus ja herkkujen syöminen lihottaisi minua, vaikka aineenvaihdunta olisi yhtä vilkasta kuin ennen. Tiedostan toki, että painoni nousee entisestään, jos en jotain tavoissani muuta.
Vastaus ap:n kysymykseen: Mielestäni iän myötä nouseva paino voidaan normalisoida ihan sillä perusteella, että kaiken ei tarvitse olla muuttumatonta. Minusta tärkeintä on vain se, onko ihminen onnellinen. Lihavat eivät mielenrauhaani haittaa, eikä se, jos verorahoistani heidään hoitoonsa jokunen euro menee. Kuolla tosiaan voi monella tapaa enkä ole päättänyt vielä minkä niistä valitsen :).
Painonnousua pidetään normaalina, koska se on normaalia. Ei mikään nisäkäslajikaan näytä samalta vasta aikuistuneena ja muutamaa vuotta myöhemmin. Ei ole mitään syytä lähteä siitä, että ihmiselläkään teini-iän ruumiinrakenne on ainoa oikea.
On totta kai syytä pohtia tapauskohtaisesti, miten suuri painonnousu on ok ja missä vaiheessa asiaa kannattaa alkaa tarkkailla. Mutta on lähinnä surullista, kun viisikymppiset naiset rassaavat ja rääkkäävät itseään, jotta näyttäisivät parikymppisiltä tyttäriltään. Tämä on se laihuuden ja "nuorekkuuden" ihannoinnin kääntöpuoli.
Herää vaan kysymys miksi aasialaiset eivät liho keski iässä. Olen ap.n kans samaa mieltä.meillä on liikaa ruokaa ja sitten ei liikuta juurikaan.herkkuja kaikki vetelee kahvin kanssa. Ei ole normaalia lihoa keski iässä,lihominen vain osoittaa että syömme liikaa ja väärin.
"Miksi iän myötä kertyvä paino normalisoidaan?"
Helppoa rakas AP. Iän myötä kertyvä paino normalisoidaan eli kerrotaan vanhoille läskeille ylipainon olevan normaalia tuossa iässä, jotta heillä olisi parempi mieli asiasta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 16:49"]
Sulla ap ei ole ihan kattavaa kuvaa asiasta kyllä. Suurin osa lihavista keski-ikäisistä harmittelee kilojaan. Niistä on vain vaikeampi päästä eroon kuin nuorena. Kun tulet nelikymppiseksi, ymmärrät sen.
Toinen juttu oli tuo aorttahommeli. Kolesteroliplakki ei tuki aorttaa, vaan pienet sepelvaltimot jotka kulkevat sydänlihaksen pinnalla. Sepelvaltimotautia on muuten myös laihoilla ja normaalipainoisilla. Myös suht terveet elämäntavat omaavilla, jopa maratoonareilla. Perintötekijät määräävät melko paljon.
Pikkusen tuota kiihkoa pois, niin ehkä viestisi voi mennä jotenkin paremmin perillekin.
[/quote]Mites helppoa tai vaikeaa ne oli hankkia. Ei kukaan ainakaan pakottanut
Kova on taas selittäminen. Totuus nyt vain on, että ihminen lihoo syömällä liikaa suhteessa energiankulutukseensa. Toisin sanoen ihminen ei liho iän myötä, jos energiansaanti ja-kulutus ovat tasapainossa.
Kuka sen "normalisoi"? BMI taulukko ei ota ikää huomioon.