*ELOTÄHKÄT* TO-SU
Kommentit (115)
Sismus: Mulla on mennyt hermot jo aikoja sitten, mutta jos sille avautuu niin se suuttuu miehelleni vaikka minä hänelle avautuisinkin, nyt olen normaalia kovasanaisemmin puhunut hälle, ja mieheni on ollut että äläs nyt ettei se taas vaan suutu.(Saisi tottua siihen, koska enää en aijo suutani kiinni pitää jos hän arvostelee täällä jotakin). Laittaa välit poikki jos joku uskaltaa vastaan sanoa.. kokemusta on kahdestakin kertaa..
Kuumaa on ja jätän tuon ulkoilun iltaan.. Kävin kaneille hakemassa ruokaa kun ovat oman "niittynsä" syöneet niin hiki pukkasi vaikka ei mitään tehnyt..
Tänään on ollut enemmän supistuksia kuin normaalisti mutta eipä ne ole edes kipeitä, ylläri.. Että samaa rataa jatkuu.. Tuskin tässä kiiettä on mihinkään.. Enon vaimo sano että viikonloppuna en saa synnyttää kun hän ei ole työvuorossa, on samassa sairaalassa töissä mihin menen synnyttämään..
Mutta koitetaan kaikki jaksaa..
Sisuliini
jos täällä pyörii jo elotähkänsä synnyttäneitä niin tulkaahan tuonne vauvapuolelle - aloittelin meille siellä keskustelua :)
Ja mukavaa torstain jatkoa Elotähkäänsä vielä odottaville!
T: viltsu-inkeri & marakatti 3 vkoa
Minäkin täällä vielä, vaikka jo hiukan herätteli viimeyö toiveita kun 2-3tuntia supisteli jo sillain, että en nukkumaan pystynyt, mutta sitten ne loppui...ja se siitä...:)
kiukkukin on laantunut, ja osaksi siksi että ei ole tullut tänään kuin 3 soittoa vasta, ja nyt jotenkin painotin erityisesti sitä, että la on vasta 12.8.!!huomennahan ois mun eka laskettuaika, ennen tuota 11päivän muutosta..mutta mitäpä noihin päiviin tuijottaminen....tullee sitten ku tullakseen:)
maha on vain kireä ja pinkeä, ja aristava..mutta muuten ihan ok...nyt ajattelin lähtee nurmikon ajuun.
voimia kaikille...:)
miijo 38+2
Mua on jääny kovasti vaivaamaan toi *tulppa*..siis kun sunnuntaina alkoi irtoilemaan ja sen jälkeen pissiminen on ollut tukalaa..luulin eka että olen juonu liian vähän mutta ei kun juon toosi paljon jne..no kummiskin soitin kun jäi vaivaamaan tuo polttelu alapäässä,aina pissatessa alkaa ja nyt jatkuu kokoajan..kätilö sanoi että ei nyt kyllä ihan normaalia ole mutta epäili että tulppa on sen verta hapanta et limakalvot ärtyy jnee.. mut palaan kohta!
amppari kiusas perkule:D niin eli vois olla limakalvot ärtyneet mutta huomenna tekevät sitten mulle pisutestin ja jokin viljely viel päälle...mutta nyt mentävä lepuuttaa selkää ja jalkoja!!
Täällä P-savossa vetää pilveen, lämmintä kyllä vielä on. Ehätettiin aamulla poikien kanssa mustikkaretkelle, tuloksena tunnin hohailu metsässä, pikkusen marjoja ja onnelliset evään syöjät. Sitten käytiin vielä uimassakin, jätin tällä kertaa itse kyllä väliin.
Eilisellä ä-polireissulla kaikki oli ok. Vauvan kokoarvio oli 3400g, sopusuhtaiset mitat, ja 'hulppeasta' lantiostani pitäisi mahtua syntymään myös perä edellä. Tässä tapauksessa otan tuon hulppean kohteliaisuutena, muuten suhtautuisin asiaan ehkä nuivasti... Sain uuden ajan ensi to, kun lasketulle ajalle, 12.8. ei saanut aikoja. Tuolloin on kontrolli, katsotaan sitten taas suunnitelmaa uudelleen. Vauvalla ei tunnu olevan aikomustakaan vielä syntyä, ja kohdunsuukin oli kiinni ja kaulaa reilusti jäljellä.
Noita ikäasioita: poikia odottaessa olen ollut 24 ja 26, nyt 30. Vaivaisuuden määrä on lisääntynyt raskaus raskaudelta. Kaikkinensa vaivani ovat kuitenkin aika vähäiset, mutta lisääntyvä ikä ja taustalla olevat raskaudet varmaan vaikuttavat kroppaan niin, että kolotuksia ja pullistuksia tulee. Itse olen ajatellut, että jos vielä neljännen lapsen haluaa, niin sitä en montaa vuotta tämän odotuksen jälkeen lykkäisi. Mutta se on sitten tulevaisuuden murhe.
Smaragditar, meidänkin pojat ovat syntyneet torstaina, joten olen sitä huumorilla heittänytkin, että niinköhän tämäkin. Lisäksi syntymäpäivät ovat alle kymmenen lukuja, joten olen toiveikas tuon 7. päivän suhteen. Silloin minulla on se ä-polikontrollikin, mutta sehän ei mitään sano.
Nyt muihin puuhiin...
Aamumamma 38+2
Tuli tossa mieleen, että voisko sulla olla pissatulehus? Jos sattuu pissatessa ja käyt usein veskissä (tosin tässä tilassahan sitä käy muutenkin ;) ?
Mie tossa muuten sapuskaa laittaessani jo aattelin, että *Sannami* karannut laitokselle, ko ei ollu päivän aikana vielä kuulunut mitään. Ei sitten ollutkaan. Jännä juttu, että heti kiinnittää huomiota, jos jostain palsta-aktiivista ei oo hetkeen kuulunut, nii ekana aattelee, että jokos jokos... ;)
Nyt syömään ja sitten vanhimman jäppisen kans pyörähtään kylille.
täällä jyväskylässä on todella kuuma. iästä olette jutelleet , itse olen 26 vuotta, syyskuussa 27, ja kolmas siis tulossa. sain esikoisen melkein 19 vuotiaana, iida täyttääkin 19.8 seitsemän wee =).
mulla on ollu tosi vitutus päivä tänään suoraan sanottuna. kaikki vaan syystä tai toisesta ottaa päähän. tuntuu että laskettuun aikaan on ikuisuus kun muut saavat jo vauvat kohta syliin =(. poika 2 wee kiukuttelee mulle koko ajan...huoh...
huomenna teen viimeiset vauvahankinnat, pari tuttipulloa, vaippoja yms...sitten puuttuu vaan vauva!!!
miksei multa mene edes limatulppa tai jotain, haluan et jotain tapahtuu =D
peetu 35+6
Taas pätkii nää keskustelut, huh saapa nähdä tuleeko viesti edes perille.
A-J: oisinkin =) Mua on kyllä alkanut jännittään se maanantai, mitenkähän siihen pitäisi asennoitua??Enkä tiedä ees mitä siinä jännitän niin paljon, ehkä kipua, koska tuntuu että kaikki joilta on kännistytte on kokeneet sen kivuliaampana kuin normaalin..Ihana kun saa purkaa näitä ajatuksia ja tuntemuksia jonnekkin =) mies ei kyllä ymmärrä..
Mammeli: sulla taisi olla huomenna edessä käynnistys?vai muistanko nyt väärin?
Jokos tällä viikolla on uusia vaaveleita syntynyt? Ainakin nazuli on mennyt maanantaina laitokselle, jokohan hän kohta ilmoittelee sieltä jotain =)
Kyllä osaa olla pinna kireällä, koko ajan joku soittaa että joko tuntuu että vois lähteä, voi paska nuitten ihmisten kanssa, olenkin nyt sanonut jo tosi rumasti joillekkin..en vain jaksa enää että joka päivä soitetaan ju udellaan "joko tuntuu" ehkäpä tämä vauva syntyy sitten salassa!!!ARGH...
heippa taas
*A-J*: sitä itsekkin luulin mut kun tiistain ottivat labrat ja oli puhas ,tulehusarvot kunnos ja näin,sitten kun ole kärsinyt tuosta virtsatientulehuksesta teini iästä asti niin ei tunnu sellaselta kivulta/kirvelylyä..toinen mitä tuli mieleen niin eikös hiiva voi aiheuttaa kan tälläsia oireita?
piti tosissaan vähän pötköttää,niin nukahin oikein kunnolla,mutta nyt olo on hyvä mitä nyt tämä kamala turvotus...
eikös jollakin ollut huomenna kans sectio,vaiko käynnistys???
Ilma on hiostava, vesisateinen ja ukkonen pari kertaa jyrähelly. Kysyin tossa mieheltä äsken, että onko täälä sisällä pakko olla näin sikakuuma, ko väänsin ilmastoinnin täydelle teholle ;) Hän vaan tuumasi, ettei täälä sen kuumempi oo, mutta mulla hiki valuu, huh huh!
*Sannami* Elä ressaa kovin etukäteen sitä käynnistämistä - hyvin se sujuu, elät hetken kerrallaan ja pyydät vaan heti kivunlievitystä, jos yhtään siltä tuntuu. Kätilöt ja ne kaikki "mömmöt" on sua varten siellä ja niistä saat apua. Muistat vaan, että kuuntelet omaa kroppaasi sekä tuntemuksiasi eikä sun tartte olla kätilöiden kanssa asioista aina samaa mieltä - joskus joutuu jopa vaatimaankin kunnon kohtelua. Toivottavasti sun kohalle, kuten myös TarjaMammalle ja mullekkin osuu mukavat kätilöt vuoroon. Tossa just mietin käynnistyksiä, että onhan noi molemmat multa oikeestaan käynnistetty - eka vaan tabuilla kaks päivää ja toka kalvojen puhkasulla sekä oksitosiinitipalla. Aina se ensimmäinen lapsi on jotenkin niin tuskallinen...
*SF* Aa, joo se hiivahan vois olla se, mikä tekee olosi osittain tollaseksi.
Nyt iltakahaveelle!
Tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin, poika oli oikein reippaalla päällä ja syke oli150, hyvin on jo pää alhaalla ja veikkasi että jos menee laskettuun aikaan on varmaan lähemmäs neljä kiloinen, kääk!mutta saman hengenvetoon lisäsi että tuskin sulle mikään ongelma tulee olemaan kun esikoisen syntymä oli niin helppo(esikoinen 3400g), sääs nähdä=), pissa oli puhdasta, painoa ei ole tullut lainkaan viikon aikana ja hemppari oli kivasti noussut yli 120 ja paineet ok.Ai niin sf mitta oli 35, sama kuin viime viikolla.
Viime yö meni jo paljon paremmin, kävin vain kerran vessassa, muuten heräsin par kertaa katsomaan kelloa, outoa mitä sitäkin pitää katsoa=)
Tämä päivä on mennyt taas ilman menkkakipuja ja kivuliaita supistuksia, kivuttomia on kyllä tullut moneen kertaan.Eilen illalla kyllä oli niin kovia menkkamaisia kipuja että ajattelin muuttuuko kivuliaisiksi supistuksiksi ja tuleeko lähtö sairaalaan, mutta kyllä mä sitten tunnin pyöriskelyn jälkeen nukahdin.
Itse olen saanut turvotukset pois tukisukkia pitämällä aina kun on pitkät housut jalassa taikka ku olen sisällä, juonut tosi paljon vettä sekä olen päivittäin tehnyt kävelylenkkejä.
Iästä oli puhetta, olin 30v kun sain esikoisen ja musta tuntui että nuorruin siinä ainakin 10v, ainoa missä huomasin että on jo ikää niin ei jaksa valvoa yöllä niin hyvin kuin nuorempana.Nyt olen 33 ja taas sama homma en tunne itseäni noin "vanhaksi" lainkaan.
Saapi nähdä millainen päivä huominen on, toivottavasti hyvä ku tulee vieraita niin jaksaisi/pystyisi heidän kanssaan seurustelemaan kunnolla.En ole nähnyt kaveriani yli puoleen vuoteen ja heillä on nyt 3kk tyttövauvakin=))
nyt yritän raahautua leikkimään neitin kanssa niin saa iskä hieman levättyä.
nelli rv 37+1
SF:lle piti tulla vastaan, mulla on tälläkin hetkellä aivan hirveä hiivatulehdus ja kaikki nuo sun oireet ja miljoona muuta oiretta hiivaan liittyen kans, se on kyllä niin hirvee tauti kun se iskee, että hyi..Mä aloitin eilen käyttään tuota Vagi_c kapseleita ja yöllä heräsin aivan julmettuun kirvelyyn alapäässä, en tiedä uskallanko laittaa enää ens yöksi oli se niin vistoa se kirvelyä että hyi..No hiiva on mulla tosiaan jatkunu jo 3viikkoa tai 4 en ees muista ja se ei ruukaa lähteä kuin suun kautta otettavalla pillerille, mutta yllätys yllätys sitähän ei saa raskaana ollessa ottaa, joten lääke oottaa kaapissa sitä hetkeä että pääsen tästä mahasta. Uskoisin että sulla alkaa kans hiiva vaivaan ja näin loppumetreillähän tuo bakteeri kanta muuttuu tuolla alakerrassa mikä monesti sitten sen hiivan laukaisee. Kokeile maitohappobakteeria suun kautta tai emättimeen josko niistä ois apua.
A-J: Oikeessa olet, mutta silti se jännittää/pelottaa. Mulla eka synnytys meni NIIN HYVIN että pelkään että tämä toinen on kaikkea muuta sitten. Ei se auta ulos se vauva on pukattava kävi miten kävi. =) Etkös säkin käyny pelkopolilla? vai muistankohan väärin :|
Taas häippäsen =)
Tänään on ollut erittäin vauhdikas päivä, klo 10-16 oltiin miehen kanssa asioilla, nyt kyllä huomaa jaloissa että on ollut liikkeellä koko päivän.
Sannami: jos asiat etenee toivotulla kaavalla niin huomenna käynnistetään, kyllä mä jonkin verran jännitän sitä että päättäisivätkin vielä laittaa meidät kotiin....mutta sen siis näkee huomenna.
SF: Mulla on ainakin paikat kuivunut todella paljon nyt kun tuota limatulppaa ei enää tule, välillä ihan tuo kuivuus aiheuttaa kiristävää ja kirvelevää oloa...hyvähän nuo oireet on aina tarkistaa mutta ei sielläkään siis välttämättä mitään ongelmaa ole.
Ikäkeskusteluun, mä oon nyt 26, ja tämä siis kolmas....esikoisesta olin 21 toisesta 23....musta nuo raskaudet oli molemmat hyvin samanlaisia ja samanlaisia vaivoja oli myös...tässä on taas ollut ihan omat vaivansa ja jaksaminen siltäkin osin erilaista....mutta en mä usko että tässä olisi mitään iän tuomaa vaivaa, raskaudet vain on erilaisia ja toisaalta onhan se eri juttu odottaa sitä ekaa kun odottaa vauvaa ja hoitaa kaksi naperoa samalla....opiskelut ja kotityöt yhdistäen soppaan niin en yhtään ihmettele että välillä on väsynyt olo....
Nyt asentamaan turvakaukaloa autoon, kun pitäisi päättää mille paikalle tuo vauva autossa laitetaan....
Palaillaan
Mammeli 38+2
lähin sit ajaan nurmikkoa tossa .k:15 aikaan ja iski aika kivat supparit päälle...ja kärsin ajaan sellasen reilu puoltuntisen supistuksien kera, no sen enempää en siinä laskenut mutta tuosta k.16 jälkeen on supistuksia tullut 3-6 tunnissa, välillä jo tosi kipakoita ja kestoltaan jopa yli minuutin...maha on vaan niin hirveän kireä ja pinkeä, että on hirveän vaikea laske supistuksien pituutta, kun tuntuu olevan maha kivikova koko ajan.Nyt vain toivon ja odotan että tulisisvat selviksi ja säännöllisiksi...mutta jos tätä rataa jatkuu, niin ens yö vos olla toiveikas....nyt yritän vain ottaa rennosti loppuilllan..voi tietty loppuakin seinään....mutta toivossa hyvä elää....että lähtö tulis ens yönä...
miijo.38+2...täällä kärvistelee...
Mukava kun on juttuseuraa kuluu tuo aika nopeampaakin =)
Miijo: jos nyt lähdet synnytys hommiin niin oikein paljon onnea sulle ja voimia. =) tuuhan sit ilmoitteleen miten kävi ;)
Samoin Mammelille ja toivottavasti käynnistävät sitten huomenna. Tulkaahan sitten molemmat kertomaan kuulumiset kun kotiudutte ;)
Tsemppiä..=) Hengessä mukana
Innostuin tossa leipomaan (vähän poikien painostuksesta ;) ja ootan, että valmistuu eli ei kauan jouda oleen tässä.
*Miijolle* nyt toivotellaan kovasti suppareita ja starttia synnärille. Ja onhan se tosiaan vähän vaikeeta laskea suppareiden väliä, jos masu kokoajan pinkee.
*Mammeli* Helppoa ja sujuvaa käynnistystä sulle huomiseksi, jos ei "törmäillä" palstalle ennen sitä :)
*Sannami* Muistat ihan oikein, että mie kävin pelkopolilla ennen ton kakkosen syntymää ja se hedelmä kantaa vieläkin. Varsinkin, ko näin synnärillä ko. kätilöä ja juteltiin taas näistä samoista asioista eikä mua se synnytys enää silleen hirveesti pelota. Ois aika mahtavaa, jos saisin Bergin kätilöksi, vaikka mies onkin - häneltä sain ny viime vklp:na todella paljon hyvää faktaa monesta asiasta, joista kukaan muu kätilö ei oo koskaan aikasemmin ees sanallakaan maininnut. Mullahan meni kakkosen synntys aika vauhdilla ja on mullakin mielessä käynyt, että tää kolmas on varmaan ihan päinvastanen. MUTTA sittenhän sen vasta näkee, ko asiaan pääsee.
Nyt mentävä!
Tännehän on mukavasti sattunut 32-vuotiaita. Mä olen myös ja esikoista odotan. Mullakaan ei oo ollu minkäänlaisia vaivoja, ei edes sitä pahoinvointia. Joten ihan hyvin se raskaus voi vielä tässäkin iässä sujua.
Tänään kävin vähän pyöräilemässä ja tuossa alkuillasta vielä pienellä kävelylenkillä. Taitaa olla ihmisten mielestä jotenkin huvittavaa kun raskaana oleva nainen liikkuu... Kaikki tuijottaa kuin viimeistä päivää! Oonkin miettinyt, et onko mulla kaikki vaatteet päällä vai miks oon niin kiinnostava... Olis kyllä hauska päästä lukemaan ihmisten ajatuksia.
Alkaa olla jo joka kulma puunattu moneen kertaan ja nyt vaan pitäis jaksaa odottaa vauvan tuloa. Mä kyllä luulen, et saan vielä odotella jonkin aikaa kun ei minkäänlaisia oireita ole ollut vielä. Ensi viikolla mennään äippäpolille ultraan katsomaan vauvan kokoa ja kuntoa. Narahdin siis sokrutestissä ja oon sitten mittaillut noita arvoja kotona. Yksikään arvo ei kyllä oo ollut koholla joten aika rauhallisin mielin sen suhteen. Rv 35 painoarvio oli 2,4 kg joten ei ainakaan tossa vaiheessa vielä miltään megavauvalta vaikuttanut.
Hiki vaan virtaa kun on niin kuuma...
T: Sylinyytti rv 36+1
oon nyt tuossa loikoillu sängyssä ja suppareita edelleenkin tulee keskimäärin n.4 tunnissa, eli ei vielä kovinkaan tiheään...ei enään niin kipeitä..mutta siis nyt jo kestänyt kohta 5 tuntia....mahakaan ei kiristä onneksi ihan koko ajan, joten olo mukavampi...mutta niin kuin aikasmemin laitoin, että yöllä varmaan sit näyttää että loppuvatko vai yltyvätkö, mutta jos nyt rupee yltymään niin en sit kovin kauan uskalla olla kotona.tää on niin vaikeata, vaikka kolmatta odottaa, mutta kun ei ole ennen aikasemmissa synnytys alkanut suppareilla...esikoisen synnytyksessä ekat supparit oli vasta juuri synnytyssaliin mennessä..
Ja nyt kun maanantaista asti on koko ajan jotakin tunnetta ollut ja tulppakin on mennyt..voi kun lorahtas vesi niin ei tarviis kelloon tuijotella, kun vois soittaa taksin...ja lähtee..:)
mutta nyt taas tuonne loikoilemaan...
miijo 38+2
Tuli tuossa äitin kans kaupungilla käytyä, eikä se mun kohdalla ainakaan mitään supistuksia saanu aikaiseksi.höh..Alushousuihin oli tullu ihan pieni "limaklöntti" mut ei pyyhkiessä mitään ja epäilen tuotakin limaa, koska aloitin eilen maitohappobakteerit alapäähän hiivan takia, se on voinu aihettaa sen liiallisen valkovuodon, mikä vain vaikuttaa limalta..en mä tiedä..no joka tapauksessa viimeistään maanantaina..
Iästä olitte jutelly, mä oon nyt 23 ja esikoisen kun sain olin 20, kuuluu munkin tuttavapiiriin ihmisiä jotka on saanu esikoisen yli 30 vuotiaana ja hyvin pärjää. Voihan se nuorikin väsyä =)
Mitäs vielä, yö oli yhtä helvettiä, toivottavasti ens yö olis parempi, nyt pitää lähteä syömään..Palailen taas =)
Sanna ja nassikka 39+5