Huvittaa, miten jotkut päättelevät ihmisen ulkonäöstä onko tämä liikunnallinen vai ei
Itse olen mielestäni keskimääräistä liikunnallisempi, treenaan määrätietoisesti salilla 5 kertaa viikossa (2x2 kertaa yläkroppa ja yksi jalkapäivä, 3 kertaa viikossa salin jälkeen kevyt aerobinen treeni esim. 30 min kävelyä tai kuntopyörällä). Tykkään myös syödä terveellistä kotiruokaa ja painoindeksini on 25.7. Toisaalta olen aika kiinteää tavaraa, sillä vaatekoko (esim. Vero Modan vaatteet myyjän avustuksella valittuna) on M.
Jatkuvasti törmään kuitenkin tilanteisiin, joissa ihmiset olettavat, että koska en ole hoikka enkä laiha, en myöskään ole liikunnallinen. Taannoin työterveyshoitaja kyseli pituuteni ja painoni ja niiden perusteella kurtisteli kulmiaan. Sanoi, että voisinko vähän lisätä liikuntaa ja katsoa, ettei paino lähde tuosta nousuun. Sanoin, että en missään nimessä voi enää lisätä liikuntaa ja painon nousu ei haittaa, koska tavoittelen lihasmassan kasvua. Terkkari ei ymmärtänyt.
Taannoin olin ystäväni ja tämän työkavereiden kanssa terassilla. Ystävän työkaverit oli ihan mukavia, mutta kun puhe tuli liikuntaan, he kysyivät minulta, että "oletko aikeissa alottaa jotain liikuntaharrastusta" kun taas paljastui, että he olivat luulleet luontaisesti hoikkaa ystävääni koko ajan joksikin pitkän matkan juoksijaksi, vaikka tämä ei edes harrasta mitään liikuntaa! Naurettiin vaan ystäväni kanssa, mutta voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuollainen on oikeasti ylipainoisille mutta liikunnallisille ihmisille. Tiedän paljon tosi kovakuntoisia mutta lihavia/pulskia ihmisiä.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa treenaat yläkroppaa neljä kertaa viikossa salilla, mutta jalkoja vain kerran? Mitä tuo 2x2 tarkoittaa? Jos haet lihaskasvua ilman roinaamista, treenaat liikaa. Piste.
Koska aiemmissa liikunnallisissa harrastuksissa alakroppa on yläkroppaan nähden ylikehittynyt. 2*2 tarkoittaa, että kahtena päivänä treenaan yläkropan vetävät lihakset + vatsan ja kahtena päivänä yläkropan työntävät lihakset. Ehtii palautua hyvin tuolla menetelmällä. Jalat saa kuormitusta lisäksi kun teen 3 päivänä viikossa ylämäkikävelyä juoksumatolla tai isolla vastuksella kuntopyörällä. En todellakaan roinaa, enkä arvosta sellaista touhua yhtään.
ap
Itse en tekisi noin. Treenaan voimaa 3 tai 4 kertaa viikossa. Treeniin kuluu ilman lämmittelyjä ja venyttelyjä max. 45 minuuttia. Tuloksia tulee enemmän kuin aikoinaan kun treenasin useammin ja pitempään. Tuntui aluksi oudolta, että paikat eivät ole kipeät treenin jälkeen, mutta tuloksia tulee paremmin kuin silloin kun uskoin armottoman itsensä rääkkäyksen olevan paras keino.
Palautuminen on homman nimi.
Ymmärrän hyvin, että 1-jakoisella treenillä saa myös hyviä tuloksia voiman ja lihasten suhteen, olen itsekin aikanaan tehnyt sellaista salitreeniä. Nyt kuitenkin yläkroppaan on tullut isointa edistystä tuolla kaksijakoisella menetelmällä ja yksinkertaisesti tykkään treenata niin. Se on minulle ihan älyttömän kivaa ja rentouttavaa. :) Toki pidän lepoviikkoja noin 5 viikon välein.
ap
En tee yksijakoista vaan nelijakoista treeniä. Mave-päivä. Penkkipäivä. Jalkakyykkypäivä. Pystypunnerruspäivä. Plus apuliikkeet. Nuo neljä liikettä ovat voiman ja lihasten tärkeimmät liikkeet joilla saa tulosta. Muu on vaan kuorrutusta kakun päälle.
No tuohan on nyt ihan itsestäänselvyys. Tottakai moninivelliikkeillä saa tulosta, kuka muka EI treenaa salilla kyykkyjen ja maastavetojen eri versioilla, pysty- ja penkkipunnerruksista puhumattakaan? Onko joku muu tapa muka treenata salilla?
ap
Tottakai on muitakin tapoja. Käsitätkö, että on valtavasti ihmisiä, joilla on esimerkiksi selkä tai polvet rikki ja salilla tehdään vain eristäviä liikkeitä.
olet oikeassa, en tajunnut tuota pointtia. Tottakai kaikki liikkeet eivät käy kaikille.
ap
Tälle yhdelle tuntuu nyt olevan elämää suurempi asia se että _eivoiollasopivakokotuoVEROMODANm-koko_ XD
Ite nuorempana mitat oli 169/68 ja se oli justiinsa tuo M-koko tuosta kyseisestä liikkeestä. Itekin olin muhkumpi, mutta tosi hyvässä kunnossa ja lihaksikas. Nyt olen lastensaannin ja väsyneeksi sohvikseksi muuttuneena jotain ihan muuta kokoa ja ihan eri kauppojen asiakas..:)
Formulamiehet on pienikokoisia että mahtuvat autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa ei nyt kaikki ihan täsmää. Jos painoindeksi on tuo mainitsemasi, se tarkoittaisi keskimittaisen naisen kohdalla, että pituutta olisi 165 cm ja painoa 70 kg. Vaikea uskoa, että tuonkokoinen ihminen mahtuisi Vero Modan M-kokoon, ellei kyse ole jostain löysäksi tarkoitetusta vaatekappaleesta. Itse käytän tuota m-kokoa ja mitat on hiukan eri sarjaa, lisäksi liikun sinua huomattavasti enemmän, tosi itselläni valtaosa aerobista liikuntaa.
Ja jos oikeasti näyttäisit hoikalta, en usko, että terveydenhoitaja puuttuisi painoon. Heille on nykypäivänä tärkeämpää vyötärönmitta, joka kertoo vaarallisesta omenalihavuudesta, etenkin siis ylipainoa ei ole kauhean paljon.
Kyllä liikunnallisuuden oikeasti näkee, etenkin jos itse liikkuu. Laihat läskit ja piiskatut laihat, kuten vaikka Anne-Mari Kiekara, on ihan erikseen. Toisen tunnistaa maratoonariksi jo kaukaa.
Yläkroppaa treenaat paljon, miksi ihmeessä? Jalkoja tosi vähän. Aerobista ihan olemattomasti. Liikunnallisuuden näkee minusta nimenomaan jalkojen lihaksista. Jos on löllöreidet ja mahtava perä, ei kukaan usko liikunnalliseksi, vaikka asuisi salilla.
Tosi hyvin päätelty mittani, aika lailla juuri tuo on pituus ja paino. :) Lihas menee tiiviimpään tilaan kuin saman painoinen klöntti läskiä, siksi varmaan vaatekoko M. Ihan esim. Vedo Modan kesämekotkin ovat kokoa M, myyjään valitsemana ja istuu nätisti.
Töissä pukeudun isoihin, muhkeisiin neuletakkeihin ja terveydenhoitajan tarkastus oli vähän ennen korona-aikaa ja juuri noin hän sanoi. Ihmettelin itsekin ja ihan naurahdin hänelle, että ei ole yhtään varaa enää lisätä liikuntaa.
ap
No eikö juuri tästä syystä sen liikunnallisuuden pitäisi näkyä myös kropassa. Miksi ihmeessä se tiiviimpi lihas näyttäisi samalta kuin rasva terveydenhoitajan silmiin, mutta vaatekoko kuitenkin on pienempi?
ohis
Kyllä harjaantuneempi silmä näkee sen liikunnallisuuden kropasta. Esim. yksi työkaverini, pitkän linjan bodarimies, kysyi heti ensimmäistä kertaa tavatessamme, että minkälaista salitreeniä teen. Hän oli heti nähnyt mm. olkapäistäni ja reisistäni, että treenaan tosissani. Ymmärrän, ettei se terkkari osannut samalla tavalla etenkään paksun villatakin alta skannata kroppaani, mutta sen sijaan että oletti minun olevan laiska sohvaperuna, olisi voinut vaikka ensin ihan kysyä liikuntatottumuksistani. Hän itse oli pieni ja hoikka mutta varsin huonoryhtinen.
ap
Joo joo, valivali. Avaa se suusi ja kerro ihmisille, kuten tälle terkkarille, äläkä täällä itke. Kuulostat katkeralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.
No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva.
No kun minä itse en näe painoani ylipainona, vaikka bmi onkin yli 24. BMI on huono arvio lihaksikkaille ihmisille. Vyötärönympärykseni on 70 cm ja kuntoremontissa tehdyn viskeraalisen rasvan mittauksen mukaan vaarallista viskeraalista rasvaa on ikäryhmään nähden erittäin vähän.
Syön ihan tavallista kotiruokaa. Esim. eilen aamupalaksi puuroa voimariininokareella, mustikoita, maitorahkaa, maitokahvi. Lounalla tofu-kasvis-nuudeliwokkia seesamiöljykastikkeella. Jälkiruoaksi puikko jäätelöä. Välipalana mansikka-herneproteiinismootie. Salin jälkeen heraisolaattipalautusjuoma ja banaani. Päivälliseksi uusia perunoita, seitan-kebabia ja salaattia. Iltapalaksi maitorahkaa ja mansikoita. Ei ole aikomusta vähentää ruokailua millään tavalla ja kohtuudessa pysyvät herkutkin ovat sallittuja vaikka joka päivä.
ap
No on tietenkin huono arvio. Mutta tässä nyt on minusta todella ristiriitaista, että olet niin kovin lihaksikas, mutta silti kukaan ei sitä päälle päin näe. Ja että se väärinkäsitys ei voi johtua edes siitä, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, kun rasvaa ei muka ole yhtään liikaa missään. Minusta on melko selkeää, että se normaalipaino on joko se, minkä painoindeksi näyttää TAI minkä näkee silmällä päälle päin. Sinulla ei päde kuulemma kumpikaan, mutta silti jotenkin pidät itseäsi sopusuhtaisena . Eihän siinä tietysti mitään ongelmaa ole, jos olet terve ja sinulla on hyvä olo kropassasi, mutta mielestäni vähän hassua ihmetellä, jos sinusta oletetaan urheilemattomuutta, jos et milllään mittapuulla (BMI tai silmämääräisesti) näytä edes normaalipainoiselta.
Kyllä minulla on ns. bodariksi rasvaa, en sitä kiellä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, laiduttamalla muutaman kilon saisin ihan hurjasti lihaserottuvuutta esim. käsivarsiin mutta en nyt toisten ihmisten ihailun vuoksi lähde millekään diettikuurille. Mutta kyllä pidän itseäni sopusuhtaisena, sillä vaatekoko on M ja vyötärönympärys 70. Monet eivät edes usko minun painavan niin paljon. Lähinnä huvittaa se, että monet ihmiset automaattisesti uskovat, että kaikki hoikat ja laihat ihmiset ovat automaattisesti sporttisia, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Geneettisesti hoikka mutta edes hyötyliikuntaa harrastamaton ystäväni kertoo, että häneltä tosi usein kysellään treenivinkkejä siihen, että saisi samanlaisen hoikan kropan. Hän vastaa, että syömällä kerran päivässä mäkkärin aterian, juomalla kaksi litraa kahvia makeutusaineella ja polttamalla puoli askia tupakkaa päivässä. :D
ap
Ja taas ristiriita, jota en ymmärrä. Hirvästi on lihasta ja sen päällä vielä rasvaa niin paljon, että lihakset eivät erotu, mutta silti mahdut kokoon M? Ja miten tuo nyt siis menee, ihmiset eivät usko, että painat niin paljon, mutta et ole hoikka ja kukaan ei usko, että olet urheilullinen? Siis olet todella pienikokoisen näköinen ihminen, mutta sinulla on oikeasti niin paljon rasvaa sekä lihasta, että painosi on enemmän kuin päälle päin uskoisi. Silti et näytä millään tavalla urheilulliselta. Eiväthän nämä palikat sovi toisiinsa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tuttavapiirissäni muutama nainen, joka on mielestään tosi liikunnallinen. Nimenomaan näitä salipirkkoja, joilla on oikein pt:n tekemä ohjelma ja sitä kuntopyörää ja stepperiäkin polkevat aina alkuun ja loppuun. Mutta omista päinvastaisista kuvitelmistaan huolimatta ei se missään näy, eivätkä ole "kiinteitä paketteja" tai niin lihaksikkaita, että se selittäisi korkean painoindeksin. Ilmeisesti kuitenkin heille on henkisesti tärkeää näin itselleen uskotella. Mutta kyseiset ihmiset siis väsähtävät kesken kävelylenkin alta aikayksikön, vaikka vauhti olisi oikeasti liikunnalliselle hidasta, käyttävät aina hissiä tai rullaportaita (ei ihme, koska jos on joskus pakko portaita nosuta, ovat naama hiessä ja punaisena puuskuttamassa yläpäähän päästyään) ja siinäkään vaiheessa, kun pitäisi sitten jotain painavaa kantaa, siirtää tai nostaa, ei heillä salipirkkoilusta huolimatta voimat tai kunto riitä mihinkään.
Miten tämä on oikeasti mahdollista? Joko he valehtelevat salikäynneistään tai on hiton huono pt.
Samaa olen miettinyt. Itse epäilisin vian olevan siinä, mitä salilla tehdään - on sitten kyse huonosta ohjelmasta, huonosta ohjauksesta (tekniikka) tai siitä, ettei oikeasti tehdä, kuten on neuvottu. Tai ehkä on haluttukin pt:ltä joku kiva, kiinteyttävä ohjelma, jossa ei tarvitse käyttää isoja painoja. Voi toki myös olla, että nuo salikäynnit ovat niin, että paperissa lukee 4-5 kertaa viikossa, mutta käytännössä tuo toteutuu kerran puolessa vuodessa ja muuten kerrat jäävät vähempään. Mutta itse epäilen ohjelman tasoa, kun on tullut nähtyä, millaista "pt:tä" tuolla saleilla pyörii - pahimmillaan menee jopa kehon osat pieleen, kuten sillä herralla, joka salin aulatilassa kävi alkukartoituksen tuloksia naisasiakkaalleen läpi ja iloisena moneen kertaan selosti lantion mitan vyötärön mitaksi ja päin vastoin. Kaiken maailman kammottaavaa tekniikkaohjaustakin on nähty ja todella monella se ohjelma on vain suoraan jostain järjestelmästä kopioitu ja kaikkille suunnilleen sama. Lopputulos on kuitenkin se, että kyseiset naiset ovat mielestään urheilullusia ja timmejä ja ylikilot selittyvät sillä kuuluisalla "lihas menee pienempään tilaan kuin läski" -selityksellä - se vaan ei näy päällepäin, eikä se mentävä tila ole muiden silmiin sen paremmin pieni kuin timmi.
Nämä ovat todennäköisesti niitä naisia, jotka vemputtavat lähentäjä-loitontajalaitteita minuuttitolkulla ja sitten tekevät koirankusetusliikettä lattialla sen sijaan, että kokeilisivat kunnon kyykkyjä. Yhdelle tutulle kuntosalin pt teki saliohjelman ja se ei sisältänyt yhtä ainuttakaan kyykkyä eikä muuta moninivelliikettä. Kaikki oli tosi eristäviä liikkeitä laitteissa. Ystäväni on nuori nainen, jolla on ei ole mitään fysiologista estettä moninivellikkeiden tekemiseen, joten se pt:n tekemä ohjelma oli ihan käsittämätön. Ystäväni kokeili sitä muutaman kuukauden mutta turhautti kun ei tullut tulosta ja lopetti. Olin varoittanut häntä heti saliohjelman nähtyäni, että saisi heittää mäkeen koko ohjelman.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tälle yhdelle tuntuu nyt olevan elämää suurempi asia se että _eivoiollasopivakokotuoVEROMODANm-koko_ XD
Ite nuorempana mitat oli 169/68 ja se oli justiinsa tuo M-koko tuosta kyseisestä liikkeestä. Itekin olin muhkumpi, mutta tosi hyvässä kunnossa ja lihaksikas. Nyt olen lastensaannin ja väsyneeksi sohvikseksi muuttuneena jotain ihan muuta kokoa ja ihan eri kauppojen asiakas..:)
mille yhdelle? Kyllä meitä on tässä nyt useampia. Eikä kyse ole siitä, ettei siihen voisi mahtua, mutta kyllä sitten ei ole mahdollista, että olet sekä lihaksikas että muhku. Eihän tuon pituinen ja painoinen lihaksikas ihminen ole millään tavalla muhku vaan ihan normaali ja sopusuhtainen.
Veromodan koot on isohkoja. Tällänen 25kg ylipainoinen ei liikunnallinen tätikin mahtuu niiden vatteisiin L kokoon 165 pitkä olen.
Voihan salilla käydä milloin huvittaa ja tehdä mitä haluaa mutta jos vuosia käydään eikä missään näy niin on treeneissä pahasti jotain vialla. Ei toki ole pakko treenata tuloshakuisesti mutta käsittääkseni koko ketjua ei olisi ellei tämä häiritsisi apeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.
No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva.
No kun minä itse en näe painoani ylipainona, vaikka bmi onkin yli 24. BMI on huono arvio lihaksikkaille ihmisille. Vyötärönympärykseni on 70 cm ja kuntoremontissa tehdyn viskeraalisen rasvan mittauksen mukaan vaarallista viskeraalista rasvaa on ikäryhmään nähden erittäin vähän.
Syön ihan tavallista kotiruokaa. Esim. eilen aamupalaksi puuroa voimariininokareella, mustikoita, maitorahkaa, maitokahvi. Lounalla tofu-kasvis-nuudeliwokkia seesamiöljykastikkeella. Jälkiruoaksi puikko jäätelöä. Välipalana mansikka-herneproteiinismootie. Salin jälkeen heraisolaattipalautusjuoma ja banaani. Päivälliseksi uusia perunoita, seitan-kebabia ja salaattia. Iltapalaksi maitorahkaa ja mansikoita. Ei ole aikomusta vähentää ruokailua millään tavalla ja kohtuudessa pysyvät herkutkin ovat sallittuja vaikka joka päivä.
ap
No on tietenkin huono arvio. Mutta tässä nyt on minusta todella ristiriitaista, että olet niin kovin lihaksikas, mutta silti kukaan ei sitä päälle päin näe. Ja että se väärinkäsitys ei voi johtua edes siitä, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, kun rasvaa ei muka ole yhtään liikaa missään. Minusta on melko selkeää, että se normaalipaino on joko se, minkä painoindeksi näyttää TAI minkä näkee silmällä päälle päin. Sinulla ei päde kuulemma kumpikaan, mutta silti jotenkin pidät itseäsi sopusuhtaisena . Eihän siinä tietysti mitään ongelmaa ole, jos olet terve ja sinulla on hyvä olo kropassasi, mutta mielestäni vähän hassua ihmetellä, jos sinusta oletetaan urheilemattomuutta, jos et milllään mittapuulla (BMI tai silmämääräisesti) näytä edes normaalipainoiselta.
Kyllä minulla on ns. bodariksi rasvaa, en sitä kiellä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, laiduttamalla muutaman kilon saisin ihan hurjasti lihaserottuvuutta esim. käsivarsiin mutta en nyt toisten ihmisten ihailun vuoksi lähde millekään diettikuurille. Mutta kyllä pidän itseäni sopusuhtaisena, sillä vaatekoko on M ja vyötärönympärys 70. Monet eivät edes usko minun painavan niin paljon. Lähinnä huvittaa se, että monet ihmiset automaattisesti uskovat, että kaikki hoikat ja laihat ihmiset ovat automaattisesti sporttisia, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Geneettisesti hoikka mutta edes hyötyliikuntaa harrastamaton ystäväni kertoo, että häneltä tosi usein kysellään treenivinkkejä siihen, että saisi samanlaisen hoikan kropan. Hän vastaa, että syömällä kerran päivässä mäkkärin aterian, juomalla kaksi litraa kahvia makeutusaineella ja polttamalla puoli askia tupakkaa päivässä. :D
ap
Ja taas ristiriita, jota en ymmärrä. Hirvästi on lihasta ja sen päällä vielä rasvaa niin paljon, että lihakset eivät erotu, mutta silti mahdut kokoon M? Ja miten tuo nyt siis menee, ihmiset eivät usko, että painat niin paljon, mutta et ole hoikka ja kukaan ei usko, että olet urheilullinen? Siis olet todella pienikokoisen näköinen ihminen, mutta sinulla on oikeasti niin paljon rasvaa sekä lihasta, että painosi on enemmän kuin päälle päin uskoisi. Silti et näytä millään tavalla urheilulliselta. Eiväthän nämä palikat sovi toisiinsa mitenkään.
Argh monta väärinymmärrystä.
1) rasvaa on bodariksi liikaa, mutta tavalliseen tallaajaan nähden ei. Rasvaprosenttini on hieman keskitasoa pienempää kun se vuosi sitten kuntoremontissa mitattiin tarkalla pihtimittauksella.
2) Itse (salilla) tosissaan treenaavat ihmiset kyllä hahmottavat ja huomaavat heti, että olen kovassa kunnossa. Erottavat vaatteidenkin alta, että esim. käsissä on lihasta vaikka päällä on ns. bodarille turha läskikerros.
3) Sen sijaan tavan tallaajille voi olla vaikea erottaa mikä on läskiä ja mikä lihasta. Ei siinä mitään, mutta kun
4) Moni laittaa yhtäläisyysmerkit urheilullisuus = hoikkuus ja se huvittaa ja välillä vähän ärsyttääkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei sanonut syövänsä terveellisesti vaan terveellistä kotiruokaa. Hän ei myöskään maininnut, että laihdutus tai painonhallinta ruokavalion avulla ylipäätään olisivat hänen tavoitteitaan. Olet lukenut aloituksen ikään kuin siinä kysyttäisiin, miksi ap ei laihdu vaikka liikkuu ja syö terveellisesti. Mitään tällaistahan ap ei tiedustellut.
Lenkilläkin saavat käydä vain laihat, muut kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Veromodan koot on isohkoja. Tällänen 25kg ylipainoinen ei liikunnallinen tätikin mahtuu niiden vatteisiin L kokoon 165 pitkä olen.
Tämä on kyllä totta. Otin Vero Modan esimerkiksi kun mulla on paljon Vero Modan vaatteita jostain syystä, etenkin ne farkut on mukavia. Mutta monet Zalandosta tilaamat vaatteet ei mahdu välttämättä M koko päälle, riippuu toki merkistä.
ap
Niin siis pienen vartalon saa yksinkertaisesti sillä, että syö hyvin vähän. Aamulla kuppi kahvia, lounaaksi joku perusruoka mitä närpit vain vähän sieltä täältä. Välipalaksi ehkä joku patukka ja illalla taas kerran sieltä täältä närppien syöt jotain äiskän tekemää kanarisottoa. Varmasti pysyt pienenä, mutta lihastahan ei ole sitten ollenkaan. Tälle on olemassa ihan termi: laiha läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Argh monta väärinymmärrystä.
1) rasvaa on bodariksi liikaa, mutta tavalliseen tallaajaan nähden ei. Rasvaprosenttini on hieman keskitasoa pienempää kun se vuosi sitten kuntoremontissa mitattiin tarkalla pihtimittauksella.
2) Itse (salilla) tosissaan treenaavat ihmiset kyllä hahmottavat ja huomaavat heti, että olen kovassa kunnossa. Erottavat vaatteidenkin alta, että esim. käsissä on lihasta vaikka päällä on ns. bodarille turha läskikerros.
3) Sen sijaan tavan tallaajille voi olla vaikea erottaa mikä on läskiä ja mikä lihasta. Ei siinä mitään, mutta kun
4) Moni laittaa yhtäläisyysmerkit urheilullisuus = hoikkuus ja se huvittaa ja välillä vähän ärsyttääkin.
ap
Rasvaprosenttisi on hieman keskitasoa pienempää, mutta silti tavis ei näe, että urheilet? Ja miten ihmeessä tavalliselle tallaajalle voi olla vaikeaa erottaa se sama käden lihas, jonka treenaavat ihmiset näkevät (jos siinä ei ihan hirveästi sitä ylimääräistä rasvaa päällä edes ole)? Oletkohan nyt vähän ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa ei nyt kaikki ihan täsmää. Jos painoindeksi on tuo mainitsemasi, se tarkoittaisi keskimittaisen naisen kohdalla, että pituutta olisi 165 cm ja painoa 70 kg. Vaikea uskoa, että tuonkokoinen ihminen mahtuisi Vero Modan M-kokoon, ellei kyse ole jostain löysäksi tarkoitetusta vaatekappaleesta. Itse käytän tuota m-kokoa ja mitat on hiukan eri sarjaa, lisäksi liikun sinua huomattavasti enemmän, tosi itselläni valtaosa aerobista liikuntaa.
Ja jos oikeasti näyttäisit hoikalta, en usko, että terveydenhoitaja puuttuisi painoon. Heille on nykypäivänä tärkeämpää vyötärönmitta, joka kertoo vaarallisesta omenalihavuudesta, etenkin siis ylipainoa ei ole kauhean paljon.
Kyllä liikunnallisuuden oikeasti näkee, etenkin jos itse liikkuu. Laihat läskit ja piiskatut laihat, kuten vaikka Anne-Mari Kiekara, on ihan erikseen. Toisen tunnistaa maratoonariksi jo kaukaa.
Yläkroppaa treenaat paljon, miksi ihmeessä? Jalkoja tosi vähän. Aerobista ihan olemattomasti. Liikunnallisuuden näkee minusta nimenomaan jalkojen lihaksista. Jos on löllöreidet ja mahtava perä, ei kukaan usko liikunnalliseksi, vaikka asuisi salilla.
Tosi hyvin päätelty mittani, aika lailla juuri tuo on pituus ja paino. :) Lihas menee tiiviimpään tilaan kuin saman painoinen klöntti läskiä, siksi varmaan vaatekoko M. Ihan esim. Vedo Modan kesämekotkin ovat kokoa M, myyjään valitsemana ja istuu nätisti.
Töissä pukeudun isoihin, muhkeisiin neuletakkeihin ja terveydenhoitajan tarkastus oli vähän ennen korona-aikaa ja juuri noin hän sanoi. Ihmettelin itsekin ja ihan naurahdin hänelle, että ei ole yhtään varaa enää lisätä liikuntaa.
ap
No eikö juuri tästä syystä sen liikunnallisuuden pitäisi näkyä myös kropassa. Miksi ihmeessä se tiiviimpi lihas näyttäisi samalta kuin rasva terveydenhoitajan silmiin, mutta vaatekoko kuitenkin on pienempi?
ohis
Kyllä harjaantuneempi silmä näkee sen liikunnallisuuden kropasta. Esim. yksi työkaverini, pitkän linjan bodarimies, kysyi heti ensimmäistä kertaa tavatessamme, että minkälaista salitreeniä teen. Hän oli heti nähnyt mm. olkapäistäni ja reisistäni, että treenaan tosissani. Ymmärrän, ettei se terkkari osannut samalla tavalla etenkään paksun villatakin alta skannata kroppaani, mutta sen sijaan että oletti minun olevan laiska sohvaperuna, olisi voinut vaikka ensin ihan kysyä liikuntatottumuksistani. Hän itse oli pieni ja hoikka mutta varsin huonoryhtinen.
ap
Joo joo, valivali. Avaa se suusi ja kerro ihmisille, kuten tälle terkkarille, äläkä täällä itke. Kuulostat katkeralta.
Olen huomannut, että noista salitouhuista on parasta olla monissa paikoissa ihan vaan hiljaa tai ihmiset pitää leuhkana. Niiden kanssa puhun, ketkä itsekin harrastavat jotain tuollaista ja haluavat keskustella aiheesta. Täällä av:lla on toki kiva avautua näin kesäloman kunniaksi. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos pukeutuu peittävästi, on vaikea silmämääräisesti päälle päin nähdä, onko vaatteiden alla läskiä vai lihasta. Itse esimerkiksi pidin erästä Tanssii tähtien kanssa -ohjelman naiskilpailijaa (tanssiparin julkkisosapuoli, ei tanssinopettaja) hieman pyöreänä, koska olin nähnyt hänet televisiossa vain niissä vaatteissa, joita hän käyttää työssään. Kun hän asteli televisioon kilpatanssiasussa, huomasin, että hän olikin todella lihaksikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei sanonut syövänsä terveellisesti vaan terveellistä kotiruokaa. Hän ei myöskään maininnut, että laihdutus tai painonhallinta ruokavalion avulla ylipäätään olisivat hänen tavoitteitaan. Olet lukenut aloituksen ikään kuin siinä kysyttäisiin, miksi ap ei laihdu vaikka liikkuu ja syö terveellisesti. Mitään tällaistahan ap ei tiedustellut.
Juu, totta. Aloituksessa ap kyllä ihmetteli, miksi terveydenhoitaja huomautti mahdollisesta ylipainon kertymisestä, joten siitä kyllä ihan oletin, että hän itse ajattelee ruokavalionsa olevan ok painonhallinnan osalta.
Jos haluat, että sinut nähdään tavallisten ihmisten parissa liikunnallisena, niin laihduta. Jos et halua laihduttaa, niin sitten ei tarvitse valittaa (tai "huvittua" niin kuin sinä sen ilmaiset). Se, että naurat täällä muille, jotka ovat hoikkia ja tekevät kyykkyjä "koirankusetusliikkeinä", kuulostaa kateellisen ihmisen puheelta. Jos salilla muut näkevät sinut liikunnallisena ja tavikset eivät, niin miksi valitat? Mitä se haittaa, miten muut sinut näkevät?
Montas isokokoista mäkihyppääjä tiedät sinä joka väitit ettei urheilija ole alle kokoa L/M?